Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Moi !
Mulla on tommonen 63L akvaario. Nyt olis tulossa tapettien vaihto ym remppaa , joten kysyn nyt että miten saan akvaarion siirrettyä ? Onko se helppo siirtää muualle siksi aikaa ? Toivottavasti vastaatte pian ! : D
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ihan helppo juttu, poista akvaariosta mahdollisimman paljon vettä ja eikö siirtämään.
Korkeita kalojahan noin pienessä akvaariossa ei voi ollakkaan, joten pieni määrä vettä riittää.
Kun täytät uudelleen, niin vaikka parissa jaksossa päivän välein (niin arvaan... että joku kirjoittaa. ettei sillä ole väliä).
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Akvan pohjaa kannattaa imuroida vettä poistaessa ettei sitten uudelleen täyttäessä kaikki kakat pölähdä hiekasta. Jos mahdollista, kannattaa nostaa jalustansa päällä tai liu'uttaa lattiaa pitkin jos sillai onnistuu paremmin (riippuu myös lattiamateriaalista...)
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Lattiana on aito parketti : D , joten liu'uttaminen on mahdotonta ! mutta KIITOS !
jkw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 00:50, 25.09.2004
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja jkw »

Noin pienen altaan kanssa itse haavisin kalat ämpäriin tai pariin ja tyhjentäisin koko altaan vedestä. Helppo siirtää jalustansa kanssa kahteen mieheen syrjemmälle ja täyttää uudestaan. Tosin jos pöydän päällä, niin kaksi miestä nostaa jo sellaisenaan pöydän kanssa sivummalle varsinkin jos vähän tyhjää vedestä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja R_R »

Parketilla voi liuttaa, kun laitat pyyhkeen tai maton jalaksien alle ja vedät.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Kivet ja kannot pois, ylimääräinen paino rasittaa akvaa, ja siirtäjiä.
R_R kirjoitti:Kun täytät uudelleen, niin vaikka parissa jaksossa päivän välein
Ihan hyvä ohje, varsinkin jos hanavesi poikkeaa akvan arvoista, ja jos suodatin mahtuu toimimaan pinnan ollessa matalammalla.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Eli siis käsitinkö oikein ? Ensin kun olen tyhjännyt akvan kokonaan niin pistän kalat ämpäriin sittenkun se on siirretty niin laitan ensin vähän vain vettä altaaseen ja kalat JO silloin takas , mutta entäs vedenparannusaineet ? laitanko niitä heti veteen ? kuinka paljon ? Sitten taas täytän vähän kerrallaan . Sitten kun remppa on ohi pitäkö minun taas tyhjätä akva ja tehdä sama projekti ? vai miten :mrgreen: . Pelottaa vaan että kalat stressaantuu ja sairastuu , tai vesiarvot menevät mönkään kun tyhjennän altaan ! :roll:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Millanen se jalusta on?

Itse siirsin niin, että, otin kaiken muun pois, paitsi hiekat, kalat ja vähän vettä (jätin muutaman sentin pohjalle, missä kalat mahtu olemaan, isoimmat haavin ensin ämpäriin) Sitten siirrettiin alumiinijalustalla oleva 200litrainen niin että laitettiin pyyhe jalasten alle ja liuútettiin lattiaa pitkin mieheni kanssa allas eri paikkaan. Sitten vain uutta vettä sisään ja vedenparannusaineet+kasvit ja kaikki pöristimet. Vähän normaalia isompi vedenvaihto. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

En kyllä koko akvaariota tyhjentäis. Vain sen verran että akvan siirtäminen on helpompaa. Sitten kun akva on saanut paikkansa remontin tieltä, lisäisin vettä varoen jottei pohja kovasti pöllyä ja levitä kakkaa. Kalat saa ihan rauhassa olla altaassasi, ei ne siitä miksikään mene.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja R_R »

Itse laitoin lattiaan laminaatit ja siirsin 280 litraisen kaloineen ja hiekkoineen.
Otin akvaariosta pois kivet ja kannot (kannotkin vain, että kasvit eivät jäisi kuiville),
vettä jätin niin paljon, että kalat pystyivät hyvin uimaan eli noin 240 litrasta pois 170 litraa.

Siirsin akvaarion kaappeineen toiseen huoneeseen ja lisäsin vettä niin, että sain suodattimen toimimaan sekä
kannot takaisin. Lämppäriä eikä valoja tarvinnut kun on kesä ja remppa kesti vain kaksi päivää.

Sitten taas vettä pois ja akvaario takaisin, lisäsin vettä kolmessa osassa noin 50-60 litraa kerralla.
En käytä vedenparannusaineita, mutta Turun veden PH on 8,2 ja akvaariossa noin 6,5-7,2.
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:12, 25.10.2008
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Ai että kalat kestäisivät pari päivää pienemmälläkin vesimäärällä ?

----------------------------

Niin ja se jalusta on semmonen 80cm leveä , ja 75cm pitkä aikas yksinkertainen :D
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kyllä kestää, jos epäilyttää tai remontti kestää kauemmin, voi vettä laittaa akvaarioon väliaikaisessa paikassa enemmän.
Sitten siirron ajaksi vähennetään.

Jos on yksin, niin matto tai pyyhe lattiaa vasten olevaan päähän ja kohotetaan toistapäätä ja vedetään.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikaista apua akvaarion siirtoon!

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla on hitusen pienempi akvaario, 40 litraa. Yhdessä vaiheessa sitä piti siirtää usein. Helpointa on se kun siinä on vain yksi taistelukala. Siirrot olen hoitanut niin että kala ja kasvit ämpäriin, vedet akvaariosta pois mahdollisimman hyvin, soran olen jättänyt. Sitten akvan saa kannettua yksinkin. Silloin kun mulla oli 60-litrainen, tein tuota ihan samaa jos oli pakko. Vettä ei mielestäni kannata altaaseen jättää, mieluummin ottaa sitä talteen ämpäriin siirron ajaksi jos haluaa. Itse ainakin pelkäsin että jos tavaraa on altaassa paljon siirron aikana, voi pohja haljeta. Isommista altaista olen ottanut kaiken pois siirtojen ajaksi.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”