Paljonko painaa 100l akvaario täytenä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ridex
Starting Member
Starting Member

Paljonko painaa 100l akvaario täytenä?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Siinäpä se olikin pääpiirteissään ;) Eli mulla on siis 100l akvaario alumiinikehyksillä odottamassa käyttöönottoa. Akva on 70cm leveä. Tarvitsen sille jonkun alustan (lipasto tms.) ja mietin, että paljonkohan sille tulee painoa vesineen hiekkoineen jne? Yli 100kg joka tapauksessa? Sitä vaan, että mikään lastulevypöytä ei varmaan kestä sitä? Kiitokset :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Paljonko painaa 100l akvaario täytenä?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Karkeasti arvioiden sulla menee sinne sisustuksien jälkeen vettä n. 85 litraa ja vesihän painaa kilon per litra ja akvaarion oma paino n. 15 kg. Siihen päälle hiekat 20 kg ja muu sisustus, niin painoa sille varmasti kertyy 130-150 kg riippuen mitä sinne laittaa. Mutta tosiaan tää on karkea arvio. [;)]

Akvaariokaupoista saa siistejä alumiinijalustoja, jotka voi päällystää. Taikka toiset rakentaa itse. Mulla on kaikkien altaiden alla lecaharkoista ja vesivanerista rakennetut jalustat.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

ridex kirjoitti:Siinäpä se olikin pääpiirteissään ;) Eli mulla on siis 100l akvaario alumiinikehyksillä odottamassa käyttöönottoa. Akva on 70cm leveä. Tarvitsen sille jonkun alustan (lipasto tms.) ja mietin, että paljonkohan sille tulee painoa vesineen hiekkoineen jne? Yli 100kg joka tapauksessa? Sitä vaan, että mikään lastulevypöytä ei varmaan kestä sitä? Kiitokset :)

itsellä on ollut 6kk lastulevyn päällä 140litranen.. mutta pydän levyt tulee pystypuiden yli.. Kokeillaas pystyykö näppiksellä mitään piirtämään..

[_] (akvaario)
__ (vesivaneri)
TT(pöytä :) )
t:eiden yläviivat on pöytälevy ja alaviivat ovan ns. jalat :)

Kaunista ;)

Ja paino varmaan on 170kg.

E: eli siis mun akvassa.. eli sulle tulee n. 120-130kg
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
taistelu-kala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taistelu-kala »

Veikkaisin jotaa 130 kg sen painoksi.
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=140841

Tolla kaavalla saat altaan ja veden painon selville. Hiekan massa/tilavuus on n. 1,3 - 1,5 kertaa suurempi kuin veden, joten siitä voi laskea hiekan vaikutuksen painoon. Kiviaines-sisustus on n. 2 - 2,5 kertaa veden massa. Muu sisustus ei taida vaikuttaa paljon painoon. Allaspöydän kestävyyden saa varmaan selville valmistajalta. Tavallisille alustoille ei lupailla suuriakaan kantavuuksia, vaikka olisivat paksuakin lastulevyä.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla oli kanssa toi 160-litrainen vuosia lastulevypödällä. Pöytä kyllä kärsi vuosien saatossa. Siis pinta meni huonoksi. Ei huojunut yhtään, ei mennyt notkolle, eikä mulle tullut edes mieleen että voisi pettää, oli jotenkin niin tukeva. Ja kyllähän se kesti. Nykyään mulla on metalliputkijalustoilla nuo isot akvaariot. Enää en laittaisi isoa akvaariota lastulevylle.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

-matokani- kirjoitti:Mulla oli kanssa toi 160-litrainen vuosia lastulevypödällä. Pöytä kyllä kärsi vuosien saatossa. Siis pinta meni huonoksi. Ei huojunut yhtään, ei mennyt notkolle, eikä mulle tullut edes mieleen että voisi pettää, oli jotenkin niin tukeva. Ja kyllähän se kesti. Nykyään mulla on metalliputkijalustoilla nuo isot akvaariot. Enää en laittaisi isoa akvaariota lastulevylle.

Mielestäni oma 140litranen ei ole (tarpeeksi :) ) iso ja saa siinä olla...
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”