Hankin akvaarion neljä vuotta sitten, olin innokas ja akvaarioista mitään tietämätön 16-vuotias. Sen verran muistan, että kypsytyksen hoidin netistä löytämäni ohjeen avulla (ainakin multaymppi oli käytössä).
Vuosi sitten muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja akvaario jäi vanhempieni luo entiselle paikalleen. Käyn vanhempieni luona 1- 2 viikon välein, jolloin vaihdan noin 1/3 vedestä ja teen tarvittavat huoltotoimenpiteet.
Nyt olen kuitenkin kahden vaiheilla, laitanko koko akvaarioharrastuksen (ainakin vähäksi aikaa) jäihin, vai ryhdynkö radikaaleihin pelastustoimenpiteisiin.
Akvaariota asuttaa tällä hetkellä:
1 maatiaispartamonni
1 kirsikkabarbinaaras
2 leväsukarapua
joukko petokotiloita
Kirsikkabarbeja oli parvi, mutta nyt on jäljellä tämä yksi, ehkä noin kaksivuotias. Se on yksi syy epäröintiini: hankinko sille uuden parven, lahjoitanko tämän yhden pois, vai annanko sen asua yksin?
Akvaario on noin 100 litrainen, suodattimina Eheim aquaball 2210 ja joku Fluvalin ruskea sisäsuodatin (vanhempieni perua 90-luvun alusta). Valaisimessa kaksi loisteputkea, 18W ja 20W. Pohjalla on englannin jokisoraa, pieni juurakko ja kaksi luolaa. Kasvien nimiä en muista
En ole kovinkaan tyytyväinen akvaarion nykyiseen tilaan.
Akvaariossa on jonkin verran tupsulevää (ei katastrofiksi asti, mutta haluaisin päästä siitä eroon), ja kasvien lehdillä taitaa olla myös piilevää. Sorapohja on täynnä roskaa, jota en saa pohjaimurilla hievahtamaankaan (tai sitten pohjaimurini on täysi lelu, myöskin vanhempieni perua 90-luvun alusta).
Olen alkanut miettiä, toisivatko ulkosuodatin ja hiekkapohja (tai sora-hiekkapohja) helpotusta akvaarion huoltoon. Mutta se juuri on ongelma, että jos nyt ryhdyn uusimaan pohjamateriaaleja ja suodattimia (ja kalastoa), minun täytyy olla varma, että pystyn jatkamaan akvaarioharrastustani.
Halu jatkaa on kova, mutta tulevaisuus hyvin epävarma: ensi kesäksi muutan vanhempieni luo asumaan, eli voisin huolehtia akvaariosta, mutta syksyllä 2010 lähden mahdollisesti 2 – 3 kk:n työssäoppimisjaksolle toiseen kaupunkiin tai jopa toiseen maahan. Vanhempani yrittävät vakuuttaa minulle, että pitävät akvaariosta huolta tuon ajan, mutta minua epäilyttää heidän osaamisensa.
Eli, minulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
A) laitan akvaarion jäihin ja aloitan uuden joskus kun elämäntilanne sen sallii (myönnän, ainakaan partamonnista ja sukaravuista luopuminen ei olisi helppoa).
B) teen akvaariossa kunnon ”remontin”, huollan sitä aina kun käyn vanhempieni luona, ja luotan sen vuoden päästä 2 – 3 kuukaudeksi vanhempieni käsiin.
Tiedän, ettei kukaan voi tehdä päätöstä puolestani, mutta otan mielelläni vastaan ehdotuksia.