Akvaarion pidosta, pitäisikö jo luovuttaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kiisla
Starting Member
Starting Member

Akvaarion pidosta, pitäisikö jo luovuttaa?

Viesti Kirjoittaja Kiisla »

Nyt täytyy todeta, että olen akvaarioni kanssa ns. tienristeyksessä.

Hankin akvaarion neljä vuotta sitten, olin innokas ja akvaarioista mitään tietämätön 16-vuotias. Sen verran muistan, että kypsytyksen hoidin netistä löytämäni ohjeen avulla (ainakin multaymppi oli käytössä).

Vuosi sitten muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja akvaario jäi vanhempieni luo entiselle paikalleen. Käyn vanhempieni luona 1- 2 viikon välein, jolloin vaihdan noin 1/3 vedestä ja teen tarvittavat huoltotoimenpiteet.

Nyt olen kuitenkin kahden vaiheilla, laitanko koko akvaarioharrastuksen (ainakin vähäksi aikaa) jäihin, vai ryhdynkö radikaaleihin pelastustoimenpiteisiin.

Akvaariota asuttaa tällä hetkellä:
1 maatiaispartamonni
1 kirsikkabarbinaaras
2 leväsukarapua
joukko petokotiloita

Kirsikkabarbeja oli parvi, mutta nyt on jäljellä tämä yksi, ehkä noin kaksivuotias. Se on yksi syy epäröintiini: hankinko sille uuden parven, lahjoitanko tämän yhden pois, vai annanko sen asua yksin?

Akvaario on noin 100 litrainen, suodattimina Eheim aquaball 2210 ja joku Fluvalin ruskea sisäsuodatin (vanhempieni perua 90-luvun alusta). Valaisimessa kaksi loisteputkea, 18W ja 20W. Pohjalla on englannin jokisoraa, pieni juurakko ja kaksi luolaa. Kasvien nimiä en muista [:I] , mutta tällä hetkellä ne eivät muodosta kunnollista pöheikköä, vaan juuri ja juuri peittävät takaseinän.

En ole kovinkaan tyytyväinen akvaarion nykyiseen tilaan.
Akvaariossa on jonkin verran tupsulevää (ei katastrofiksi asti, mutta haluaisin päästä siitä eroon), ja kasvien lehdillä taitaa olla myös piilevää. Sorapohja on täynnä roskaa, jota en saa pohjaimurilla hievahtamaankaan (tai sitten pohjaimurini on täysi lelu, myöskin vanhempieni perua 90-luvun alusta).

Olen alkanut miettiä, toisivatko ulkosuodatin ja hiekkapohja (tai sora-hiekkapohja) helpotusta akvaarion huoltoon. Mutta se juuri on ongelma, että jos nyt ryhdyn uusimaan pohjamateriaaleja ja suodattimia (ja kalastoa), minun täytyy olla varma, että pystyn jatkamaan akvaarioharrastustani.

Halu jatkaa on kova, mutta tulevaisuus hyvin epävarma: ensi kesäksi muutan vanhempieni luo asumaan, eli voisin huolehtia akvaariosta, mutta syksyllä 2010 lähden mahdollisesti 2 – 3 kk:n työssäoppimisjaksolle toiseen kaupunkiin tai jopa toiseen maahan. Vanhempani yrittävät vakuuttaa minulle, että pitävät akvaariosta huolta tuon ajan, mutta minua epäilyttää heidän osaamisensa.

Eli, minulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
A) laitan akvaarion jäihin ja aloitan uuden joskus kun elämäntilanne sen sallii (myönnän, ainakaan partamonnista ja sukaravuista luopuminen ei olisi helppoa).
B) teen akvaariossa kunnon ”remontin”, huollan sitä aina kun käyn vanhempieni luona, ja luotan sen vuoden päästä 2 – 3 kuukaudeksi vanhempieni käsiin.

Tiedän, ettei kukaan voi tehdä päätöstä puolestani, mutta otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Akvaarion pidosta, pitäisikö jo luovuttaa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Juu, ei tuota päätöstä oikein toinen voi tehdä, mutta ite tekisin varmaan niin, että laittaisin sen vielä kuntoon jos kerran ensi kesän asut siellä jos vanhempasi haluavat siitä muutoin pitää huolta poissaollessasi. Se saattaisi harmittaa muuten sitten, jos silloin allasta ei enää olekaan. Lykkäisin siis päätöksen ensisyksyyn, että mikä sitten on tilanne. Ei edes maksa kovin paljoa, jos vaihdat hiekkapohjan ja hankit noita barbeja lisää tai vaikkapa jotain tetroja. Kun ei laita ihan tupaten täyteen kalastoa, pärjää se tuolla 1- 2 viikon huoltovälillä varmaan mainiosti, kun vanhempasikin kumminkin "katsoo sen perään" ja hoitaa ilmeisesti ruokinnat ainakin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Laahaat sen suosiolla nykyiseen asujaimistoosi ja siellä kikkailet sen uuteen loistoon ja vuoden kuluttua muutat sen 2-3kk:ksi vahnuksille lainaan hyvine hoito-ohjeineen ja kaikki elävät onnellisina. Jonkun n. 100 litraisen muutto nyt kuitenkin on niin simppeli homma että itse lähtisin sille linjalle ihan suosiolla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kiisla
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista. Olen monta kertaa miettinyt akvaarion muuttamista nykyiseen kämppääni juuri niin, kuin Aqualung ehdotti, mutta äiti on jyrkästi muuttoa vastaan.

Vanhemmillani oli siis 90-luvun alussa myös noin 100 litrainen akvaario, joka muuton jälkeen eräänä yönä halkesi (itse en muista tarkkoja yksityiskohtia).
Äiti ei ilmeisesti vieläkään ole toipunut järkytyksestä.

Kuitenkin olen suunnitellut ottavani akvaarion mukaani, kun joskus löydän hieman vakituisemman asunnon.

Vaihtoehtoja punnitaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kiisla kirjoitti:Olen monta kertaa miettinyt akvaarion muuttamista nykyiseen kämppääni juuri niin, kuin Aqualung ehdotti, mutta äiti on jyrkästi muuttoa vastaan.

Vanhemmillani oli siis 90-luvun alussa myös noin 100 litrainen akvaario, joka muuton jälkeen eräänä yönä halkesi (itse en muista tarkkoja yksityiskohtia).
Äiti ei ilmeisesti vieläkään ole toipunut järkytyksestä.

Kuitenkin olen suunnitellut ottavani akvaarion mukaani, kun joskus löydän hieman vakituisemman asunnon.
Eihän siinä muutossa ole mitään muuta erikoista, kuin että altaan tulee olla täysin tyhjä (no ehkä vähän hiekanmurusia voi olla). Ettei vaan tätä haljennutta olisi siirrelty hiekkojen yms. kanssa..? Jos kyllä niin sitten en ihmettele että on haljennut. 100 litraa vettä lattialla on varmasti melko järkytys. :(
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kiisla
Starting Member
Starting Member

Pullahiiri kirjoitti: Eihän siinä muutossa ole mitään muuta erikoista, kuin että altaan tulee olla täysin tyhjä (no ehkä vähän hiekanmurusia voi olla). Ettei vaan tätä haljennutta olisi siirrelty hiekkojen yms. kanssa..? Jos kyllä niin sitten en ihmettele että on haljennut. 100 litraa vettä lattialla on varmasti melko järkytys. :(
Kuulemma akvaario muutettiin täysin tyhjänä. Kannettiin autoon ja kuskattiin uuteen paikkaan. Täytettiin vedellä ensin puolilleen, jolloin kaikki vielä näytti toimivan hyvin. Jonkin aikaa ehti toimia myös "lopullisessa muodossaan", mutta sitten eräänä yönä ilmeisesti pohjalasi halkesi.

Näin siis vanhempieni muistelemana, voi olla että joku seikka on vuosien saatossa unohtunut.
Olen itsekin saanut sen kuvan, että suurin osa muutoista sujuu ongelmitta (myös isommilla akvaarioilla), joten tässä nyt vaan on sattunut jotain merkillistä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kyllä noita pikkuakvoja on onnistuneesti siirrelty pohjahiekkoineen ja ihan asukkaineenkin, siten että vettäkin on jonkin verran. Mäkin muutossa vein nuo rapulat siten, puolitoista kuukautta kulunut ja vielä eivät ainakaan ole hajonneet. Luulenpa, että tuo akva on saanut kolhun tai mistä sitä tietää, se voi olla kappale, joka olis hajonnut ilman muuttoakin. Mutta noita kolhuja ei saisi tulla, oli akva tyhjä tai ei.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
viimatar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Itse veikkaisin pohjajännitystä - uuden alustan tai alustan alla olevan lattian epätasaisuutta, ja kun allas täytettiin, seinä väsyi vähitellen jännityksen takia ja lopulta halkesi (ehkä lämpötilatkin vaihtelivat tuuletuksen tms. vuoksi, sekin pahentaa asiaa).
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”