Olen huomannut että monella on hienoa hiekkaa altaassa ja itse yritimme pestä sellaista hiekkaa monta monta kertaa mutta aina vaan siitä tuli melkein kuravelliä. Millä konstein sen hiekan saa hyvin pestyä? Itse kun haluaisin akvaarioon hienoa hiekkaa pohjalle aasianmutakaloille eli kertokaa ihmeessä omat konstinne ja kokemukset hienosta hiekasta.
Maxitin hiekkaa olen käyttänyt ja sitä on myös saanut pestä ihan antaumuksella. Pesin hiekat muoviammeessa, ehkä noin 5 litraa kerrallaan, ja likemmäs kymmenen huuhtelukertaa sai tehdä. Mutta kyllä se vesi siitä joskus kirkastuu. Pesu siis tapahtui niin, että laitoin hiekat ammeeseen, amme täyteen vettä ja hämmensin, vesi pois mahdollisimman tarkkaan, sitten lisää vettä jne. Kyllä se siitä. Bilteman hiekka ei kuulemma pöllyä niin pahasti, mutta siitä enemmän ketjussa "Bilteman hiekkapuhallushiekkaa ei ole enään!", http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=139208 . (spolerina voin kertoa että on sitä.)
Olen huomannut että monella on hienoa hiekkaa altaassa ja itse yritimme pestä sellaista hiekkaa monta monta kertaa mutta aina vaan siitä tuli melkein kuravelliä. Millä konstein sen hiekan saa hyvin pestyä? Itse kun haluaisin akvaarioon hienoa hiekkaa pohjalle aasianmutakaloille eli kertokaa ihmeessä omat konstinne ja kokemukset hienosta hiekasta.
Osta tuota Bilteman hiekkaa. Itse en huuhdellut hiekkaa ollenkaan. Laiton hiekat altaaseen, vettä allas puolilleen hieman sekoittelin hiekkaa kädellä. Sitten vaan vedet pois ja uusi vesi akvaarioon ja se oli siinä. Ei olisi tarvinnut välttämättä edes vaihtaa tuota yhtä kertaa vettä koska ei pölynnyt juuri ollenkaan.
Edellisellä kerralla n.5 vuotta sitten ostin akvaarioliikkeestä hiekkaa n.60kg. Sitä pestiin sitten pari vuorokautta olisinpa jo silloin tajunnut ostaa biltemasta....