Appelsiiniplekon akvaarion koko
Valvoja: Moderaattorit
Appelsiiniplekon akvaarion koko
Mitä mieltä olette, mikä on riittävä akvaariokoko appelsiiniplekolle? Varjon kirja sanoo 540 l, mutta esim. VesiEläimen nettisivut kertovat yli 300l olevan riittävästi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Appelsiiniplekon akvaarion koko
Tietysti Varjon kirjaan luotetaan. Korjaan fiban pikimmiten!
Appelsiinipleko mahtuu nuorena eli pienenä kolmesataseenkin, mutta vaatii kasvaessaan isomman akvaarion, kuten muutkin keskikokoiset ja isot plekot. Tiedän ainakin yhden ärhäkkään tapauksen, joten löytyy näistäkin persoonallisuuksia, jotka vaativat paljon omaa tilaa.
Edit; Aijemmalla päivityskerralla poistin kaikki allaskoot esittelyistä, mutta on mennyt väärä(eli vanha) versio sivuista nettiin. Pahoittelen!
Appelsiinipleko mahtuu nuorena eli pienenä kolmesataseenkin, mutta vaatii kasvaessaan isomman akvaarion, kuten muutkin keskikokoiset ja isot plekot. Tiedän ainakin yhden ärhäkkään tapauksen, joten löytyy näistäkin persoonallisuuksia, jotka vaativat paljon omaa tilaa.
Edit; Aijemmalla päivityskerralla poistin kaikki allaskoot esittelyistä, mutta on mennyt väärä(eli vanha) versio sivuista nettiin. Pahoittelen!

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse tuijottaisin enemmänkin altaan mittoja, varsinkin pohjapinta-alaa plekojen kohdalla, sillä esim. 150 x 50cm pohjalla varustettu, 40cm korkea 300litrainen toimisi jo varsin hyvin useammallekin lajille, minusta myös appelsiinille hyvänä kotina. Toisin taas olisi asia jos pohja olisi vaikkapa 110 x 40cm ja korkeus 70cm...
Kumminkin esim. JUTA:n valikoimista löytyvä 150 x 60cm pohjalla varustettu 540litrainen on pohjamitoiltaan huomattavasti lähempänä tuota ensin mainittua. Sama kuin allas voisi olla vaikka kolme metriä pitkä, mutta leveys on vain 30cm ja korkeus on 60cm, en lähtisi plekoa siihen sijoittamaan jonka kääntyminen altaassa ei aikuisen kävisikään ihan ykskaks.
Kumminkin esim. JUTA:n valikoimista löytyvä 150 x 60cm pohjalla varustettu 540litrainen on pohjamitoiltaan huomattavasti lähempänä tuota ensin mainittua. Sama kuin allas voisi olla vaikka kolme metriä pitkä, mutta leveys on vain 30cm ja korkeus on 60cm, en lähtisi plekoa siihen sijoittamaan jonka kääntyminen altaassa ei aikuisen kävisikään ihan ykskaks.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Tuo jaes67:n laatikko on pohjaltaan 120 x 60, eli melkein kuin 150 x 50 pinta-alaltaan... 0.75 versus 0.72 neliöö vaimitensenytmeni
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Oma altaani on tosiaan 120x60cm pohjaltaa. Eli ihan suora kysymys: Mahtuuko olemaan tuolla vielä kasvettuaankin?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mä en laittaisi noin lyhyeen altaaseen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Mulla löytyy 2kpl n. 15cm kokoisia appelsiiniplekoa. Altaan mitat ovat 150x50x60. Altaan keskellä on iso kanto jossa molemmat plekon viihtyy. Jos ovat n.10cm lähellä toisiaan niitä tulee ristiriitoja, mutta osaavat pysyä poissa toisien tieltä.
Appeliisipleko kasvaa hyvin hitaasti joten kyllä luulis että nuori voisi viihtyä 300l altaassa. En ole kertaakaan nähnyt aikuista appelsiiniplekoa, aikuisen pituus kuulema 25cm, kenellä aikuista appelsiinipelkoa?
Appeliisipleko kasvaa hyvin hitaasti joten kyllä luulis että nuori voisi viihtyä 300l altaassa. En ole kertaakaan nähnyt aikuista appelsiiniplekoa, aikuisen pituus kuulema 25cm, kenellä aikuista appelsiinipelkoa?
Aikuiset mitä itse olen nähneet ovat olleet siinä 20-25cm. Onhan tuossa minun altaassa kyllä vesitilavuutta kun on 60 cm korkeakin, mutta pituus vähän lyhyt. No ainakin toistaiseksi plekoni saa elää tuolla.
Mielenkiinnosta kyselen, että missä vaiheessa nämä ristiriidat tulivat eteen ? Elivätkö kauankin sovussa keskenään ?malawi kirjoitti:Mulla löytyy 2kpl n. 15cm kokoisia appelsiiniplekoa. Altaan mitat ovat 150x50x60. Altaan keskellä on iso kanto jossa molemmat plekon viihtyy. Jos ovat n.10cm lähellä toisiaan niitä tulee ristiriitoja, mutta osaavat pysyä poissa toisien tieltä.
Mulla on kaksi appelsiinia 200x50x50 altaassa ja vielä toistaiseksi tulevat juttuun keskenään, eivätkä toisiaan juurikaan väistele. Muutaman vuoden ovat nyt tuolla asustelleet. Kokoa niillä on n. 10-12cm, eli aika pieniä vielä ovat.
500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
-
- Advanced Member
Ostin ne tämän sivun kautta 1,5 vuotta sitten toiselta harrastajalta ja ne oli kuulema hänellä sitä ennen vähän yli vuoden. Ne ei ole missään vaiheessa toisiensa vieressä, selvästikin pitäävät reviiriä. Mutta ei tästä ongelma ole ollut.