Oletteko nähneet, kun miljoonakala synnyttää?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

ridex
Starting Member
Starting Member

Oletteko nähneet, kun miljoonakala synnyttää?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Mulla on miljoonakaloja ja aina vatsojen pullistuessa olen seuraillut niitä tiiviisti toivoen näkeväni itse synnytyksen, mutta ei ole onnistanut. Yleensä bongaan poikaset aamulla valoja laittaessani. Onko miljiksillä tapana synnyttää yön pimeyden suojassa? Ois hauska nähdä poikasten putkahtavan maailmaan :D
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Oletteko nähneet, kun miljoonakala synnyttää?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

En oo milliksen synnytyksiä nähny, mutta joskus 80-luvulla ostin platyja ja kun otin sanomalehden pois kalapussin ympäriltä, oli pussissa poikasia ja niitä putkahteli emokalasta vaan lisää. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Olen nähnyt monen monta kertaa milliksen, mollin ja platyn synnyttävän. Varppeillaan saa vähän väliä tiirailla allasta, että onnistuu huomaamaan milloin alkaa synnyttään. Ja poikasia tuleekin sitten yleensä melko iso määrä. Suurin osa joutuu yleensä syödyksi samantien ja siksi aamulla valoja sytyttäessä poikasia ei ole kuin muutamia jälellä siihen määrään nähden mitä ne synnyttävät.
Eucarya
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Eucarya »

Minulla olisi eilen ollut mahdollista nähdä tämä tapahtuma, mutta harmikseni naaras alkoi synnyttää juuri kun aloin ottaa
toisen miljoonakalanaaraan aikaisemmin synnyttämiä poikasia poikasaltaaseen. Aiemmin poikasia oli ollut 7, joita aloin
varoen siirtää poikasaltaaseen. Ihmetyksekseni poikasia näytti tulevan koko ajan enemmän ja enemmän, kunnes niitä oli yhteensä poikasaltaassa jo 16. Siloin huomasin että myös toisen naaraan vatsa oli pienentynyt huomattavasti, se oli
siis synnyttänyt poikasia sillä aikaa kun minä tohkeissani sähläsin aiempien poikasten kanssa! :D
Ensi kerralla täytyy olla valppaana!
Desinit in piscem mulier formosa superno
muppe+
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Olen nähnyt, viimeksi noin kuukausi sitten. Useimmin nuo tekevät kyllä poikaset yöllä, kuten tänäaamuna taas huomasin. Pikkuväkeä oli jälleen syntynyt :D .
350L
Britchen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Britchen »

Juu. Meillä tuli poikaset ihan päivällä :D
208l myydään + 40l rapula♥
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Meillä on myös seurattu miljoonakalojen ja platyjen synnytyksiä. Päivällä (yöllä nukun). Joskus meitä oli oikein porukka katsomassa ja "kannustamassa". Perhepiiristä 5 ihmistä akvaarion ympärillä. Katsottiin kun joku naaras jämähti "huohottamaan" paikalleen, silloin tiesi, että kohta putoaa poikasia. Sitä on kyllä synnyttävissä jäänyt kaipaamaan. :(
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Juu, itse synnytys käy yleensä hyvin nopeasti "putkauttamalla" , valmistelut voivat kestääkin useamman tunnin. Poikanen tulee yleensä pää edellä tai rullaksi kiertyneenä, vajoaa aluksi pohjaa kohti, mutta ennemmin tai myöhemmin alkaa pyristellä kohti pintaa. Nätti tapahtuma!
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Meillä on kanssa synnytys juuri käynnissä. Altaassa on kuusi naarasta mahat pystyssä. Naaras on koko päivän ollut samassa kohtaa Suodattimen edessä. Siinä se ui kovasti vastavirtaan eikä syö.. Kohta varmaan alkaa tapahtua jotain. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Oon nähny. Kerran ku laitoin akvan valot päälle niin näin samalla kertaa milliksen poikasen syntymän ja valitettavasti myös kuoleman, sillä heti ku poikanen oli syntynyt, nappas emokala sen suuhunsa. :(
Karvaisia otuksia talo täynnä.
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

YouTubesta löytyy myös videoita kyseisestä aiheesta. En vaan osaa linkittää mitään. Löytyy haulla guppie giving birth. Noh. Ei meillä mitään tapahtunut. Tai sitten tapahtu ja yön aikana kaikki kakarat on napsittu parempiin suihin. :( Aika pullukoita naaraat kuitenkin ovat vielä joten jään odottelemaan. Josko vaikka tänään....
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
ridex
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ridex »

Ja pahus vieköön, taas missasin tapahtuman! :( Olen jo monta päivää seurannut yhden kalamamman paisumista ja eilen illalla vielä tarkkailin sitä. Tänään oli aamuvuoro töitä, ja kun kotiuduin, niin johan oli mamma hoikistunut ja puskissa vilisee poikasia! Hitsi, olisin niin halunnut nähdä... Onneksi tuolla on pari pulleaa mammaa, jospa piakkoin näkisin :)
Tonddu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

mulla on ollu millis mamma jo pari viikko tän näkönen --> http://www.youtube.com/watch?v=W0ILx6gHrUU Mut eipä oo poikasii pyöräyttäny
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

ridex kirjoitti:Ja pahus vieköön, taas missasin tapahtuman! :( Olen jo monta päivää seurannut yhden kalamamman paisumista ja eilen illalla vielä tarkkailin sitä. Tänään oli aamuvuoro töitä, ja kun kotiuduin, niin johan oli mamma hoikistunut ja puskissa vilisee poikasia! Hitsi, olisin niin halunnut nähdä... Onneksi tuolla on pari pulleaa mammaa, jospa piakkoin näkisin :)

oi eilen sain nehdä ekaakertaa ku mini millejä syntyi..on se vaan niin suloista.. niitätuli eilen 8 ja nyt tänä aamuna laskin ja niitä on n. 14 :D akvaario on ollut 2kk mulla... :D
sinttu78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinttu78 »

Tuota tuota.. Mites noiden synnytys oikein etenee? 8O Poikasia on tullunna, eilen huomasin ekat pikkuiset. Eilen en huomannut ainuttakaan synnytystä, tänään sitten näin senkin. Mutta pitävätkö millikset kenties jotain taukoja punnertamisessaan; tyyliin että käy yhden tekaisee ja sitten taas touhuilee muuta? 8O
5 lasta, 2 harjista ja akva innostus heräämässä henkiin.. :)
pirta071+
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirta071+ »

Moi!
Juu, olen nähnyt platyn ja miljoonakalan syntyvän. Nehän näyttävät syntyvän pyrstö edellä, pikkuisen mutkalla mutta äkkiä lähtevät uimaan. Emo kyllä nappaa vastasyntyneen suuhunsa jos saa siihen mahdollisuuden. Naputtelen akvaariolasiin heti kun poikanen on syntynyt jotta emo luulee ruoka-ajan koittanen ja tulee ruokintaluukulle. Näin on monen poikasen henki säästynyt, kun pääsevät pusikkoon piiloon.
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Olen nähnyt 100000 kertaa kun synnyttää. Onhan se jännän näköistä. Ajasta vaan sen verran että omat fisuni eivät kyllä ole tainneet kirjoja lukea että koska pitäisi alkaa synnyttämään, kun joskus tulee aamulla ja joskus illalla ja joskus päivällä jne. [;)] Itse laitan aina emon sellaiseen muoviseen "synnytyskoppaan" siinävaiheessa kun poikasten silmät alkavat näkyä mahan läpi. Näin ne valuvat heti ulos tultuaan pohjalle ritilän läpi eikä emo ehdi niitä syödä. Tosin joskus joku tomppeli nousee takaisin ylös, mutta en ikinä ole nähnyt emon syövän poikasiaan kesken synnytyksen!! 8O Ja sen jälkeenkin on vähän aikaa niin väsynyt ettei jaksa edes huomata mahdollisia edessä uivia poikasiaan! Nyt on kaikki miljoonakalat poissa, mutta kun tätä kirjoitin niin tuli kyllä kauhea kaipuu seurailla tätä ihmeellissä prosessia ja sitä kuinka pienistä poikasista kasvaa upeita kaloja.. Noh, toivottavasti paripäivää sitten hankitut platyni alkavat pian lisääntymään.. :D
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

merenneito94 kirjoitti:Olen nähnyt 100000 kertaa kun synnyttää. Onhan se jännän näköistä. Ajasta vaan sen verran että omat fisuni eivät kyllä ole tainneet kirjoja lukea että koska pitäisi alkaa synnyttämään, kun joskus tulee aamulla ja joskus illalla ja joskus päivällä jne. [;)] Itse laitan aina emon sellaiseen muoviseen "synnytyskoppaan" siinävaiheessa kun poikasten silmät alkavat näkyä mahan läpi. Näin ne valuvat heti ulos tultuaan pohjalle ritilän läpi eikä emo ehdi niitä syödä. Tosin joskus joku tomppeli nousee takaisin ylös, mutta en ikinä ole nähnyt emon syövän poikasiaan kesken synnytyksen!! 8O Ja sen jälkeenkin on vähän aikaa niin väsynyt ettei jaksa edes huomata mahdollisia edessä uivia poikasiaan! Nyt on kaikki miljoonakalat poissa, mutta kun tätä kirjoitin niin tuli kyllä kauhea kaipuu seurailla tätä ihmeellissä prosessia ja sitä kuinka pienistä poikasista kasvaa upeita kaloja.. Noh, toivottavasti paripäivää sitten hankitut platyni alkavat pian lisääntymään.. :D

ai no mä en ole siirtäny niitä mihinkään omiani millejä ku synnyttävät ku ne menee kasvillisuuteen piiloon aika hyvin.. :)
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Meillä näin: platy yöllä, millis päivällä. Olen nähnyt
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Täällä on todistettu miljoonakalojen, platyjen ja mustamollien synnytystä.
Phanny
Pultsu Päärynä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pultsu Päärynä »

Olen nähnyt miljoonakalan synnyttävän. Jännittävä havainto oli, että poikaset pamahtivat oikein "paineella" ulos yksi kerrallaan ;D
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

merenneito94 kirjoitti:, mutta en ikinä ole nähnyt emon syövän poikasiaan kesken synnytyksen!! 8O Ja sen jälkeenkin on vähän aikaa niin väsynyt ettei jaksa edes huomata mahdollisia edessä uivia poikasiaan!
Kerran näin miekkapyrstön tätä yrittävän [}:)] , mutta poikanen oli hieman nopeampi :)

Platyt, miljoonat ja miekat nähty synnytyspuuhissa, ja platyt myös alullepanopuuhissa, muut lähinnä liehittelyvaiheessa. Kyllä nekin tarpeen vaatiessa osaavat peruuttaa tarkasti :mrgreen:
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
cherry-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cherry- »

Olen huomannut milliksen synnyttävän. Se tosiaan on aika mielenkiintoista. Nyt on parhaillaan pari millistä synnytyskopassa.. Saa nähdä tuleeko tuloksia.
Miljis+
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miljis+ »

Näkyykö naaraan raskaus selvästi, koska minun miljis naaraiden maha on kaikilla aika pulleahko?
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Miljis+ kirjoitti:Näkyykö naaraan raskaus selvästi, koska minun miljis naaraiden maha on kaikilla aika pulleahko?
Mulla ainaki maha turpoo, niin että räjähtäis! Ja pilkku tulee siihen perää. (ei siis mun maha.. :D)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”