Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Olin eläinkaupassa tänään ostamassa partamonnia ja näin jotain aivan kamalaa altaassa jossa oli/piti olla platyja. Kaloja ei ollut enää monta ja niistäkin jos oikein laskin oli 3-4 kalaa suodattimen imuritilässä kuolleena ! Kalat vain olivat siellä ja varmaan olleetkin jonkun aikaa eikä kukaan vaivautunut ottamaan niitä pois. Partamonni lähti mukaan, mutta ei ollut sentään samassa altaassa noiden platyjen kanssa! Kyllä oli altaat huonossa kunnossa niin että säälin kaloja ! Olisi kait vain pitänyt ostaa sekin partis jostain muualta. Ongelma vaan on, että eläinkauppoihin, jos siis lähtee muualle katsomaan, on niin tolkuton matka. Ja parempi on että en kuitenkaan mainitse liikkeen nimeä kun on näin surkiaa kerrottavaa!
Täällähän ei edes taitaisi saada julkisesti mainita tuollaisen huonon liikkeen nimeä, vaikka mielestäni syytä olisikin. Mutta olisi ihan aiheellista huomauttaa myyjälle kuolleista kaloista ja olla kenties ostamatta sellaisesta kaupasta.
Jotta ei mene liian vakavaksi on kuitenkin sanottava, että löytyy paljon liikkeitä joissa on varmasti ilo asioida. Harmittaa vaan kun matkaa on niihin niin paljon.
Se joka näyttää mulle akvaarioliikkeen jossa ei olis kuolleita kaloja saa kymmenen pistettä ja papukaijamerkin!
Mä oon kiertäny siviilinä ja duunin puolestä varsinki eteläsuomen liikkeitä harvinaisen paljon eikä eteen ole tullu vielä yhtään kauppaa jossa ei olisi ollut yhtä tai useampaa kuollutta kalaa altaissa.
Musta on ihan turha lähtee jeesustelemaan muutaman kuolleen kalan takia. On ihan selvä juttu, että tuhansien yksilöiden joukossa on kaloja, jotka eivät ole matkasta maailmalta/tukusta täysillä selvinneet. Myyjillä on paljon muutakin tekemistä kuin ratsata altaat vartin välein kuolleiden kalojen varalta.
On tietysti ihan fiksua mainita myyjälle kuolleista kaloista. Saattaapi olla että altaassa on puhjennut tauti, joka on kokonaan jäänyt huomaamatta. Muutaman kuolleen kalan jälkeen saatetaan ehkä pelastaa 100 muuta ja näin ollen asiakkaiden ei tarvitse muiden tuotteiden hinnoissa maksaa niitä sataa kuollutta kalaa. Näppärää eikö vain?
Sen suun voi avata siinä palvelutilanteessa ihan vapaasti. Ja tietysti fiksusti. Myyjän haukkuminen pystyyn ja koko liikkeen tuomitseminen ei auta mitään, mutta asiallinen huomautus: "anteeks, ootko huomannu, et tässä altaassa on aika monta kuollutta kalaa, onkohan siellä kaikki kunnossa?) kommentti voi toimia oikein hyvin.
Olen mielestäni vähän herkkä tuollaisille asioille kun otan mahdolliset yksittäiset kalakuolemat omassa huushollissakin aika vakavasti. Pitää yrittää ajatella asioita toiselta kantilta.
No hinanaa, ajattele asiaa siten, että omassa altaassa kuolevat kalat ovat jo omalla vastuulla ja omia lemmikeitä, eri asia kuin kauppa. Ja kaupoissa kuolee kaloja, olen joskus nähnyt just tukusta tulleita kaloja, ovat tosi surkeassa kunnossa, osittain matkaväsymystä ja osittain maisemanvaihdon vuoksi, kaikki kalat ei sitä kestä, joten osa kuolee pois. Ja joskus sattuu, että alkavat kotona tai kaupassa tippumaan, isokin määrä, voi olla jokin mystinen sairaus tai sitten ovat heikkoja, ihan kuin kaikki muutkin elävät. Ero on siinä, ettei kaupassa välttämättä ehditä keräämään kuolleita heti pois, jos vaikka on asiakkaita enelmälti ja yksi työntekijä, tietenkin on hyvä mainita, jos eivät ole vielä huomanneet.
Hmm, minä kun aloitin joskus keskustelua kysymällä, onko voimassa jostain aikoinani lukema suositus, ettei pitäisi ostaa kalaa altaasta jossa on raato, löi ylläpito kysymykselleni lukon ja vielä sanottiin, että kauhisteluketjuja on jo tarpeeksi.
Juu, herne on nekussa.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Edit: Kauhisteluketjuja on tosiaan tarpeeksi palstalla olemassa kauppojen oloista, eli hakua käyttöön. Ylläpidossa hääräävät henkilöt eivät asu palstalla (yllätys: heillä on muutakin elämää), joten kaikkia ketjuja ei aina ehditä huomioimaan heti.
-Ylläpito