Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Martha Focker
Starting Member
Starting Member

Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Viesti Kirjoittaja Martha Focker »

Arsyttävää! Aina kun meille tulee vieraita, niin ne syöksyy heti akvaarion ääreen ja alkaa koputteleen laseja. "miks toi ei liiku?" "Hei haloo kala! Miks noi on noin tyhmiä noi sun kalat?"

Olen monta kertaa sanonut niille ettei siihen lasiin saa koputella, mutta heti tulee "no mitä se nyt niitä haittaa?" "Jaa miksei muka?" Ja heti ne koputtaa siihen uudestaan! "Eihän tää nyt niitä haittaa" :frown:

Joka ikinen kerta kun meiltä lähtee (Erityisesti se yksi) vieras, meidän kalat on ihan valkosina ja ne on sen jälkeen ihan säikkyjä. ei voi ees akvaarion ohi kävellä normaalisti kun kaikki kalat menee pitkin seiniä. :x

Pitäis varmaan laittaa siihen akvaarion eteen joku aita, ettei ne pääse lähemmäs...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Koputtamisen kieltäminen on usein vaikea ilman että riitaantuu vieraan kanssa. Minä tuuppaan sanomaan että kaloista tuo tuntuu lähes yhtä ilkeältä kuin että joku löisi nyrkinsyrjällä omaan kalloon, eli ei ihme jos eivät halua näyttää sinulle (=vieraalle) hyvät puolensa. Vesi kuitenkin kantaa tärinää kalan kylkiviiva-aistiin oikein sujuvasti... :|
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Teeppä musta huppu, jonk vedät akvaarion päälle kun moiset vieraat tulevat kylään, sano vaikka, jotta siellä on hankala tauti, joten kalat ovat pimeässä eristyksissä :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Meillä on ihan sanoneet lasten omat vanhemmat että lasiin ei saa koputtaa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Näin akvaariokaupassa tähän liittyen jotain tosi ikävää (ja yleistä):

Kaksi varmaan alta kymmenvuotiasta poikaa juoksi edestakaisin akvaarioiden edessä ja paukuttaen niitä järjestelmällisesti nyrkillä. Jos kalat säikähtivät, kaikki oli hyvin, mutta jos eivät, pojat pysähtyivät ihmettelemään "hei toi ei liiku" ja löivät uudestaan, niin kauan että kala säikähti [}:)] ! Sitten ne vertailivat että "toi säikkyy helpoiten, PAM, toi ei ihan niin helposti, PAM PAM, ja toi ei paljon yhtään, PAM PAM PAM.

Samat pojat olivat löytäneet yhdestä akvasta kuolleen, pinnalla kelluvan kalan ja kävivät säännöllisesti "ihailemassa": "hei kato tossa se siisti kuollu kala taas on, HEHEHEE!!"... Kävin itse sitten mainitsemassa myyjälle kalasta ja samalla pojista, myyjä huomautti pojille koputtelusta jotka ihme kyllä jättivät huvinsa siihen.

Onko tämä jonkun mielestä tosiaan hauskaa?
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Sateenkaari02 kirjoitti:...kaloista tuo tuntuu lähes yhtä ilkeältä kuin että joku löisi nyrkinsyrjällä omaan kalloon, eli ei ihme jos eivät halua näyttää sinulle (=vieraalle) hyvät puolensa. Vesi kuitenkin kantaa tärinää kalan kylkiviiva-aistiin oikein sujuvasti... :|
Laita Martha tuo Sateenkaari02:n teksti vaikkapa kivaksi tauluksi akvaarion yläpuolelle, mistä se on vieraiden luettavissa. Ymmärtäisivätköhän siitä?
(Jos ei niin kalauta niitä kaaliin nyrkinsyrjällä ja sano, että tältä minun kaloistani tuntuu, kun sinä koputtelet laseja :twisted: )
~Tinski~
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Näin kerran pienenä terraarion ikkunassa lapun jossa luki jotain seuraavan tyylistä: Tahtoisitko sinä, että me tulemme koputtelemaan sinun ikkunaasi?

Ehkä vakuuttavampi jonkun kuristajakäärmeen lasissa, mutta jokin tuon tyylinen ehkä sopisi akvaarioonkin, etenkin jos on tarpeeksi häijyn näköisiä kaloja. [;)]
Dixi et animam levavi.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Osta pari piraijaa ja käske niiden kaverien silittää niitä ;-)
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Paikallisen kirjaston akvaarioon on liimattu kaksi lappua joissa lukee selkeästi isoilla kirjaimilla ystävällinen pyyntö olla koputtamatta kalojen kodin seiniä. Muuten akvaario on hieman huolestuttava. 100 l ja sisällä mm. pari leväbarbia ja 3 tai 4 tiikerinuoliaista.
Mother nature is a bitch !
akvaario
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Sano vaan reilusti että niin ei saa tehdä ja perustele miksei.
Viisaat vieraat jättää koputtelun siihen, tyhmät jatkaa [;)] .
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Humasin tuon ikäsi, ei pahalla [;)] , mutta onko vieraasi poikia? Jos on, ja eivät ymmärrä pyyntöäsi olla koputtelematta, niin kannattaa mainita, että on tutkittua, että pojat on kehityksessä henkisesti tyttöjä kaksivuotta jäjlessä. Näin saatiin pojat rauhoittumaan silloin kun minä olin nuori :mrgreen: ! (Viitaten siis siihen, ettei tytöt ees koputtele ja ymmärtävät seuraukset.) Kaksivuotta jäljessä on piiiiitkä aika [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
akvaario
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Heh... :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Riippuu varmaan vieraista, kuinka lapsellisia ovat. Ei meillä ainakaan kukaan ole koputellut lasiin - ei edes siskoni poika, joka on 8v ;)
cyanique
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cyanique »

hmmm. kääk. Olenkohan minä rääkännyt omia kalojani... 8O

Olen huomannut, että verkkonuoliaiset tulevat ihmettelemään jos etusormen kynellä naputtelee (siis sellaisella "lujuudella" että kuuluu vain:"nip nip nip") etulasin alareunaan, siis noin suunnilleen niille main missä veden ja hiekan raja kulkee. Tosin, useimmiten saman asian ajaa ihan pelkästään vain sekin, että jää katselemaan akvaariota pidemmäksi aikaa hyvin läheltä. :)

Kunnon pamauttelut kyllä ymmärrän. Myös äkkinäinen liikkuminen lähellä akvaariota aiheuttaa hermostuneisuutta kaloissa (Esim, kiireessä juokseminen etulasin ohi takin ja hameen helmat hulmuten). :roll:

No, empä enää naputtele. Senkös takia Tulisuuni on uhitellut sormille ;)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

cyanique kirjoitti:Olen huomannut, että verkkonuoliaiset tulevat ihmettelemään jos etusormen kynellä naputtelee
Kyllähän ne kalat aistii paineaallon, jonka kopauttaminen aiheuttaa.

Mitä tulee tuohon ihmettelemiseen, niin mun ei tartte kuin liikkua samassa huoneessa, niin kalat luulevat jo saavansa ruokaa :roll: Ilmeisesti nekin oppivat hyvin, kellä on se ruokkiva käsi...
argh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja argh »

Mä olen tylysti ilmoittanut että laseihin ei koputella, ja se joka erehtyy lasia naputtelemaan saatetaan kylmästi ulos ovesta.

Toki asiaan vaikuttaa se että asun omassa asunnossani jossa voin määrätä omat sääntöni.

Ihan samalla lailla kun kukaan ei ruoki koiriani pöydästä eikä minua lukuun ottamatta käskytä niitä.
"Kirjoitan, koska minun ei ole pakko"
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Hyvä teksti: Lempikalani pelkää lasien koputtamista, jonka takia se paastoaa ja pysyy viikon piilossa.

Hyviä muitakin tekstejä voi kirjoittaa.
jorge13
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

meidän vieraat, yleensä lapset, syyllistyvät lasien koputtelun lisäksi magneettiraappa ralliin, jonka seurauksena magneetti irtoaa lasista ja sitä yritetään saada uudestaan kiinni.
Joskus se onnistuu, ja seurauksena on, että hiekkapuhallushiekkaa on jäänyt lasin ja magneetin väliin.
Arvaahan sen mitä siitä taas seuraa. Naarmuja.

Lasten synttäreiden jälkeen kesällä meni kyllä hermot, kun huomasin naarmut lasissa. Ja olin kieltänyt koskemasta magneettiin ties monettako kertaa. Ensi kerralla otan magneetit pois. Tai pistän hupun päälle.
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

laita ohut metalli verkko lasin pintaan ja johda siihen vaikka harmittomat 12v virtaa... ei näppää paljoa mutta somissa huomaa ja koputtelu varmaankin jää siihen...

No ei vaan ihan oikeasti, meillä on selkeästi sanottu että ei koputeta. Jos ei puhetta uskota niin voi olla tulematta kylään. Jos ketä muksuja tulee niin magneetit ylä reunaan ja kova huuto päälle jos menee räppäämään akvaarion viereen.

Tarkoituksena on kun oma muksu kasvaa niin laittaa pleksistä akvaarion eteen sellainen kaiteen tapainen että se ei pääse suoraan lasiin käsiksi, näin ollen koputtelukaan ei ole niin haitallista... Eikä peruna nuija kädessä kävelykään aiheuta välitöntä hukkumiskuoleman pelkoa...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kyllähän yleensä tervejärkiset ihmiset puhetta ymmärtää?

Voithan "kostoksi" rynnätä parkkipaikalle vieraiden auton luo ja
potkia peltejä ja huutaa kovaan ääneen "minkäslaista peltiä siinä tämmöisessä autossa oikein on" :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mahven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mahven »

Faumannin allasseinällähän on lappu "Jos koputat, sinulle avataan ulko-ovi".

Meillä tenavavieraat on yleensä perustellusta kiellosta uskoneet ettei laseihin saa koputella (eikä yleensä montaa kertaa myöskään tarvi sanoa että papukaijahäkkiin ei tökitä sormia jos ne haluaa pitää)...
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Viesti Kirjoittaja greippi »

Martha Focker kirjoitti:Olen monta kertaa sanonut niille ettei siihen lasiin saa koputella, mutta heti tulee "no mitä se nyt niitä haittaa?" "Jaa miksei muka?" Ja heti ne koputtaa siihen uudestaan!
Kyllähän jokaisella pitäisi omassa kodissaan olla valta pitää vieraat aisoissa. Jos ei osaa käyttäytyä, niin sitten opettelee ja tulee vasta sitten seuraavalle vierailulle. En ainakaan omilta vierailtani katselisi tuollaista hetkeäkään vaan osoittaisin ulko-ovea ja ilmoittaisin tylysti, että kun on oppinut kunnioittamaan eläimien rauhaa tulee uudestaan.
Citrus paradisi
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Jotenkin tuntuu että kotikasvatus on katoavaa kansanperinnettä :?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kata
Starting Member
Starting Member

Re: Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Viesti Kirjoittaja Kata »

Martha Focker kirjoitti:Olen monta kertaa sanonut niille ettei siihen lasiin saa koputella, mutta heti tulee "no mitä se nyt niitä haittaa?" "Jaa miksei muka?" Ja heti ne koputtaa siihen uudestaan! "Eihän tää nyt niitä haittaa"
Miksi et heitä niitä tyyppejä pihalle.
Näin se toimii meillä. Jos joku lasten kavereista erehtyy koputtelemaan, niin kerron ensin, miksi ei saa. Selvät syyt. Jos ei ko henkilö usko, niin ohjaan nätisti ulos. (

Mutta taidankin olla se "naapurin v...mainen" täti. :D

Edit: korjattu lainaus kuntoon. --Cory
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Meillä edellisessä kämpässä naapurien muksut kävivät kylässä päivittäin..ilmoitin että terraarioita ja akvaarioita saa katsella, mutta ne on pyhiä minulle ja joka koskee ilman lupaa, lähtee pihalle ja paluuta ei ole vähään aikaan.

Joskus kun oli erinäisiä ahvenia altaissa, niin lapset halusivat aina ruokkia niitä pihalta löytämillään ötököillä.
Oli ihan mukava tarkkailla kun muksut säpsähtää oskarien hyppyä. :P

Kieltämättä muutaman kerran tuli päästettetyä kirosanoja kun ei totellut koskemattomuus pyyntöä. :roll:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”