Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Minä en ime yhtään mitään. Laitan lappoletkun kokonaisuudessaan akvaarioon ja täytän vedellä. Katson samalla, ettei sinne jää ilmakuplia. Nostan ämpäriin menevän pään akvasta suuaukko peukalolla tukittuna ja lähellä ämpäriä päästän sen irti. Hyvinkin yksinkertaista! Eikä tule kalankakkia suuhun.
Laitan vedenvaihtoletkun pikaliittimellä hanaan asennettavaan nippaan kiinni, laitan letkun toisen pään altaaseen ja lasken letkun täyteen vettä. Tämän jälkeen irroitan letkun hanasta ja laitan sen pään vessanpönttöön ja lappo on syntynyt.
Juu..Mä käytän kans Alsshonin konstia normaalisti.
Pökkelöaivoisena ajattelin ihan virallista, normaalia pohjanpuhdistuslappoa. Se letku mahtuu akvaan.
Tuo iso vedentyhjennysletku todellakin toimii parhaitten Alsshonin ohjeen mukaan.
Mie taas nappaan pitkän letkun veskiin, ja sitten lapon imuosa veteen, nostan ilmaan, ennenkuin kaikki vesi on sieltä pois, nappaan lisää vettä, ja veilä kerran. Yleensä letkussa on siinä vaiheessa sen verran vettä että se lapposysteemi alkaa toimimaan ilman imutuksia saatikka ihmekommervenkkejä
Vahingossa yks kerta hokasin, kun mietin olisko mitään helpompaa tapaa kuin esim. juuri tuo Alsshonin konsti.
fix kirjoitti:Mie taas nappaan pitkän letkun veskiin, ja sitten lapon imuosa veteen, nostan ilmaan, ennenkuin kaikki vesi on sieltä pois, nappaan lisää vettä, ja veilä kerran. Yleensä letkussa on siinä vaiheessa sen verran vettä että se lapposysteemi alkaa toimimaan ilman imutuksia saatikka ihmekommervenkkejä
Vahingossa yks kerta hokasin, kun mietin olisko mitään helpompaa tapaa kuin esim. juuri tuo Alsshonin konsti.
Käytin itsekkin tätä jossain välissä, mutta kyllästyin kastelemaan altaan laseja ja lattiaa
Alsshon kirjoitti:Laitan vedenvaihtoletkun pikaliittimellä hanaan asennettavaan nippaan kiinni, laitan letkun toisen pään altaaseen ja lasken letkun täyteen vettä. Tämän jälkeen irroitan letkun hanasta ja laitan sen pään vessanpönttöön ja lappo on syntynyt.
Kuten myös. Ei oikeen viitsi 460 itraisesta alkaan ämpäreillä vaihtaan...
Minulla on pitkä letku. Imupää akvaarioon, letkun keskiosa laskeutuu ehkä akvaarion pohjan korkeudelle, poistopää nousee puolisen metriä akvaarion pinnan yläpuolelle. Sitten poistopäästä pieni imaisu. Veden massan hitaus ei riitä nostamaan poistopäähän tulevaa vesipatsasta suuhun asti, koska akvaarion pinnan ja suun välillä on puolen metrin korkeusero.
Sitten letkun poistopäätä lasketaan lähelle akvaarion veden pintaa (jotta letkun poistopäässä vielä oleva suurehko ilmamäärä ei pääsisi nousemaan letkun korkeimmalle kohdalle). Peukalo letkun poistopäähän, poistopää osoittamaan kastelukannuun/saaviin/vessanpönttöön/lattiakaivoon ja peukalo irti. Ihmettelen, jos tällä menetelmällä joku onnistuu saamaaan vettä suuhunsa.
fix kirjoitti:Mie taas nappaan pitkän letkun veskiin, ja sitten lapon imuosa veteen, nostan ilmaan, ennenkuin kaikki vesi on sieltä pois, nappaan lisää vettä, ja veilä kerran. Yleensä letkussa on siinä vaiheessa sen verran vettä että se lapposysteemi alkaa toimimaan ilman imutuksia saatikka ihmekommervenkkejä
Käytin itsekkin tätä jossain välissä, mutta kyllästyin kastelemaan altaan laseja ja lattiaa
Siinä mikkää lasit ja lattiat kastu ko tietää mitä tekee
Tai sit mie olen vaan harvinaisen helppo tapaus enkä tajua et oho se kastui Onneksi tapoja on monia, ja jokainen pystyy käyttämään jonkun toisen hyväksi kokemaa kikkaa, tai keksiä ihan omansa.
Ei tu vettä suuhu ku on riittävän pitkä lappo Letkun pää A altaaseen, lasiin/kanteen/kehykseen kiinni jollain kivalla minipuristimella (ostin Clasulta ison pötkön 2e, semmosia pyykkipojan näkösiä) keritään letkua auki ~4m, letkunpää B:stä kevyt imaisu ja tiputetaan ko. letkunpää kylppärin lattialle/vessanpönttöön/tms. Ei sitä tarvi imeskellä niin pitkään että se vesi on suussa asti, kyllä se vesi sieltä ihan omia aikojaan tulee.
500 lasilla kahtia. Pallovaario ja seurala. (roskakotiloita otetaan vastaan...)
Jatkan tähän ketjuun, sillä kysymykseni koskee vedenvaihtoa lapolla.
Miten te ihmiset jätätte lapon akvaarioon tyhjennyksen ajaksi? Vai seisotteko lappo kädessä koko tyhjennyksen ajan? Mä en jaksa tehdä näin noiden isojen altaiden kohdalla (eri asia tuon 42-litraisen kanssa). Mietin vain että onko mitään fiksumpaa keinoa kuin omani. Teen nimittäin niin, että laitan veden valumaan ja telakoin lappopään dreijaamaani suht korkeaan kuppiin. Näin se pysyy pystyssä, ei ime kaloja/kasveja/pohjahiekkaa eikä nouse pinnalle. Mitään muuta viritelmää en ole keksinyt ja kuulisin mielelläni miten muut asian hoitavat. Kaikilla varmaan ei ole dreijausastiaa käytössä?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Mä ainakin tyhjennän altaani siten, että pistän puutarhaletkun ulkosuodattimen letkuun, josta vesi palautuu takaisin akvaarioon.
Sitten puutarhaletkun pätkä vaa viereisestä ikkunasta ulos ja a vot!
2600l/h kierrättävä ulkosuodatin tyhjentää akvaarion tosi vikkelään
Tää tapa tyhjentää akvaario ei taida toimia, jos asuu vaikka kerrostalossa.
-Robbary- kirjoitti:Mä ainakin tyhjennän altaani siten, että pistän puutarhaletkun ulkosuodattimen letkuun, josta vesi palautuu takaisin akvaarioon.
Sitten puutarhaletkun pätkä vaa viereisestä ikkunasta ulos ja a vot!
2600l/h kierrättävä ulkosuodatin tyhjentää akvaarion tosi vikkelään
Tää tapa tyhjentää akvaario ei taida toimia, jos asuu vaikka kerrostalossa.
Juu, voin kuvitella ohikulkijoiden ja naapurien ilmeet, jos laskisin tuosta partsilta 3. kerroksesta vettä kadulle! Eikä mulla kyllä ole ulkosuodatintakaan, jolla homman voisi hoitaa.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Itse käytän tätä: http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... nen/143365
Mahtavan kätevä laite (täysin mekaaninen pumppu joka ei toimi sähköllä), eli suosittelen. Ei tule vettä suuhun eikä tarvitse kytkeä uudelleen imun ja syötön väliilä. Vaihtaa vettä noin 100 litraa 10 minuutissa.