Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalaihminen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:00, 03.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja kalaihminen »

Minulla on ollut nyt akvaario n. vuoden käynnissä. Olen kerran kuukaudessa huomannut kun platyt saavat oikein ison mahan, ja kun maha katoaa, eli on tullut poikasia. Silti en ole ikinä löytänyt poikasia mistään. Vielä en ole onnistunut saamaan yhtään poikasta. Olisikohan joku toinen kala syönyt poikaset? Minulla on 4 platyn lisäksi, 1 taistelukala ja 9 neontetraa. Tiedän että näillä kaikilla kaloilla on erilaiset vesiarvot, mutta hyvin ovat näyttäneet siellä viihtyvän(tottuneet kai veteen jo) iloisia ovat, ja värit oikein "loistavat". ---> takaisin poikasiin. Koskaan en ole löytänyt neontetrojen kutua. Pari päivää sitten kuitenkin löysin 3 platyn poikasta suodattimen alta. En tiedä yhtään että kuinka monta poikasta on ollut alunperin, mutta en siitä oikeen välitäkkään. Mihin aikaan platyt synnyttävät yleensä? Miten huomaa että koska on synnytys lähestymässä? Kannattaako raskaana oleva platy pistää esim. poikasaltaaseen, kun huomaa että pian maha "poksahtaa", vai kannattaako platyn antaa vain olla? Kasveja on runsaasti akvaariossani, on pinta- ja pohjakasveja, mutta taistelukala ui kasvejen seassa jatkuvasti, joten jos poikaset menisivät kasveihin ne tulisi syödyksi. Synnyttääkö platy yleensä piilossa, vai paikasta välittämättä? Kertokaa myös omat tavat miten viljelette platyjä, ja miten poikaset pysyvät parhaiten hengissä(: Kiitos vielä vastanneille (:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Moikka!

Kuten itsekin sanoit, erilaisia vesiarvoja kalasi kyllä kaipaavat, mutta saattaapi olla että platysi ovat alunperinkin tottuneet happamahkoon ja pehmeään veteen (tyypillinen suomalainen vesijohtovesi) ja tästä johdosta poikasia tulee.
Mitä luultavimmin poikaset päätyvät samoin tein muiden kalojen suuhun. Jopa omat vanhemmat saattavat syödä poikaset saman tien.
Jos tosiaan haluat kasvatella platyjen poikasia, kannattaa hankkia erillinen akvaario johon siirrät naaraan synnyttämään. Poikasaltaat ovat ainakin oman tulkintani mukaan hyvin lähellä laittomuutta. Lisäksi poikasaltaassa on se ongelma, että poikaset lähtevät lähes välittömästi uimaan ja emo on synnytyksen jälkeen nälkäinen...
Mikä suhde sulla muuten siellä platyissa on? Jos naaraita on enemmän kuin uroksia, pitäisi kyllä poikaset selvitä, mutta jos uroksia on enemmän kuin naaraita, synnyttää altaaseen poikasia vain se muutama naaras useisiin uroksiin verrattuna ei poikastuotanto suhteessa kalojen määrään ole kovin hyvä.
kalaihminen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:00, 03.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja kalaihminen »

Kuten tossa sanoin, että mulla on 4 platya, niin siinä piti olla 5, en vain muistanut :D Mutta minulla on 3 naarasta ja 2 urosta

--------------------------

Lisäys tähän ((: että ne 3 poikasta kyllä selviytyi, ja iloisesti uivat nyt (:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

kalaihminen kirjoitti:Kuten tossa sanoin, että mulla on 4 platya, niin siinä piti olla 5, en vain muistanut :D Mutta minulla on 3 naarasta ja 2 urosta
Jos haluat poikasia, niin kysäseppä liikkeestä, suostuttaisiinko siellä vaihtamaan se toinen uros naaraaksi tai osta pari naarasta lisää.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja kysäisepäs samalla sieltä liikkeestä ottavatko vastaan kaikki ne poikaset mitä tuosta sopasta äkkiä tulee.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Platyn poikaset uiskentelevat yleensä aluksi pohjalla, jossa pitäisi olla paljon piilopaikkoja. Kiviä ja juurakoita pohjalle tai rantakivi pohjamateriaaliksi niin poikaset pääsevät piiloon. Parin viikon ikäisinä uskaltautuvat jo ylempiin kerroksiin jossa hyvä olla tiheää kasvillisuutta.

Suosittelisin vähintään 3 naarasta yhtä urosta kohdin, jolloin naaraat saavat välillä levätä urosten jatkuvalta kosiskelulta.
350L
pirta071+
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 22:50, 09.10.2009

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja pirta071+ »

Moro!
Minun kokemuksieni mukaan platyn poikaset ovat pari ensimäistä vuorokautta pinnassa lehtien seassa ja laskeutuvat sitten pohjalle jossa ovat n. 2 viikkoa. Sitten ovatkin jo niin isoja ettei niitä enää muut kalat syö. Minulla on kulta- ja helmirihmakaloja platyjen ja miekkapyrstöjen kanssa.Juu, ja miljoona miljoonakalaa... Kovasti tulee kaikenvärisiä poikasia, kun emotkin ovat sinisiä,tiikereitä ja koralleja.
Tarja
Maatsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 19:14, 21.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkanmaa

Mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Maatsis »

Minulla on altaassani 2 urosplatya ja 5 naarasta jotka ovat syntyneet vanhaan akvaariooni tänä keväänä. Noh, nyt on sellainen ongelma että kaikki nuo naaraat ovat puhkeamispisteessä
olleet jo useamman viikon ja eivät synnytä. Mitä pitäisi tehdä muutakuin odottaa? Siirtää naaraat toiseen akvaarioon kenties, kun koiraat kiehnäävät eivätkä anna niille rauhaa oleskella?
Kalat ovat olleet paksuna jo helposti toista kuukautta.. Nyt parin päivän sisällä 2 naaraista on alkanut maata passiivisesti pohjalla, mutta ruoka maittaa kuitenkin hyvin! Onko jokin keino millä saan synnytyksen käynnistettyä?
1234
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 13:22, 24.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja 1234 »

Miulla synntys alkoi jostain syystä silloin kun yritin siirtää platy naarasta poikasaltaaseen (siitä on jo aikaa ja poikaset meni tiikeribarbien suihin). Muut syynytykset on tapahtunut minun huomaamatta ja poikaset olen saanut pelastettua suodattimesta.
140 litranen sekala
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kelluva poikashäkki pelastaa kyllä poikaset synnytyksessä, mutta emoa ei voi pitää siellä viikkotolkulla etukäteen. Poikaset taas kasvavat hetken aikaa kyllä siinä häkissäkin, jos ei mahdollisuutta toiseen altaaseen ole. Emot syövät sitten sujuvasti itse jälkeläisensä synnytyksen jälkeen, eli siinä vaiheessa emo pitää poistaa. Mahaa tarkkailemalla oikeat ajankohdat selviävät kyllä.
Maatsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 19:14, 21.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Maatsis »

En ole ikinä nähnyt kun vanhat platyni synnyttivät edellisessä altaassani joten en tiedä milloin synnytys on ajankohtainen..
Täällä jossakin kirjoitettiin että synnytys käynnistyy parin päivän sisällä kun platyjen mahan takaosa on musta ja siinä näkyy poikasia, no nyt näin on ollut jo ainakin 2 viikkoa.
Ajattelin että jos siirtäisin ne naaraat yhteen 100 litraiseen akvaani mikä on tyhjillään rauhottumaan ja synnyttämään rauhassa? Sitten jos se synnytys tapahtuisi joskus niin voisi ne poikaset kasvaa siellä rauhassa. :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kyllä ne muistaakseni näkyvät siellä pidempäänkin kuin pari päivää, mutta näistä kaloista muistikuvat ovat kyllä useiden vuosien takaiset. Riippuu varmaan vähän yksilöiden värityksestäkin.
Maatsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 19:14, 21.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja Maatsis »

Ihan perus oransseja kaikki naaraat ovat mukaanlukien toinen uros, tänä kesänä syntynyt uros on kauneimman värinen platy mitä olen ikinä nähnyt enkä ymmärrä miten se voi olla tuon värinen!
Eli hopea pohja, selkä lievästi oranssi ja kyljissä ja mahassa tuhansia pienenpieniä mustia pisteitä. :) Auttaako se että ruokin noita naaraita normaalia enemmän jos se synnytys käynnistyy etteivät söisi niin paljon poikasia?
kalaario_81
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 20:58, 16.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja kalaario_81 »

miepä aikoinaan hommasin akvaarion ja siihen ostin 3 naaras platyä ja eipä mennyt juurikaan montaa päivää mun akvaarioon siirrosta noilla platy tytöillä kun huomasin et hei täällähän on näitä platyjä enemmän kun pari joku oli jo tullessaan tiine ja tekasi kalalapset noin vain mun altaaseen sen kummemmin siekailematta uutta ympäristöä . ja niitä tuli myöhemmin lisää :D ja nyt ajattelin ostaa miljoonakaloja ja platyjä tohon uuteen altaaseeni ja vähän viljellä (niille on mullamarkkinoita ) ja tiedän niitä tulee olemaan paljon todella paljon..mut nou hätä on vara lykätä isompaan altaaeen jos pienemmästä tila loppuu.
1234
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 13:22, 24.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja 1234 »

kalaario_81 kirjoitti:miepä aikoinaan hommasin akvaarion ja siihen ostin 3 naaras platyä ja eipä mennyt juurikaan montaa päivää mun akvaarioon siirrosta noilla platy tytöillä kun huomasin et hei täällähän on näitä platyjä enemmän kun pari joku oli jo tullessaan tiine ja tekasi kalalapset noin vain mun altaaseen sen kummemmin siekailematta uutta ympäristöä . ja niitä tuli myöhemmin lisää :D ja nyt ajattelin ostaa miljoonakaloja ja platyjä tohon uuteen altaaseeni ja vähän viljellä (niille on mullamarkkinoita ) ja tiedän niitä tulee olemaan paljon todella paljon..mut nou hätä on vara lykätä isompaan altaaeen jos pienemmästä tila loppuu.
Jos alkaaa viljellä niin kannattaa vaihtaa naaraita ja uroksia välillä nimittäin jos useat sukupolvet lisääntyvät liikaa poikasille voi tulla vinoja selkiä tai muita tauteja.
140 litranen sekala
aquaristic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 15:39, 05.03.2013
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Kysymyksiä platyn viljelystä ym.

Viesti Kirjoittaja aquaristic »

Miks meillä platyt ei lisäänny ollenkaan koiras vaan jahtaa naarasta
63l ja isompaa tahdon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”