Geophagus surinamensis ym. onko kokemuksia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member

Geophagus surinamensis ym. onko kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Moi!

Edellisessä keskustelussani kyselin yleensä keskikokoisista tonkijoista ja sain hyviä vastauksia, kiitos niistä. Nyt kaipaisin kokemuksia nimenomaan geophaguksista. Weidnerin kirjassa näitä on lueteltu kymmenittäin, mutta Suomeen ei varmaankaan ole tuotu kuin murto-osa. Kyhmy- ja helmitonkijoista kokemuksia jaettiin, mutta entäs surinamensis, proximus ja yleensä eri sp. muodot? Onko teillä niitä tankeissanne? Minkälaisissa olosuhteissa pidätte niitä?

t. Petri
Syno
Junior Member
Junior Member

Re: Geophagus surinamensis ym. onko kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Syno »

Cichlidsonly kirjoitti:entäs surinamensis, proximus ja yleensä eri sp. muodot? Onko teillä niitä tankeissanne? Minkälaisissa olosuhteissa pidätte niitä?
NL-Aquassa lienee vielä jäljellä neljä proximusta, osta pois :) Ja Kobylinillä taitaa olla viisi Tapajos Orange Headia, kun joku ryökäle jo osti ne kaksi isointa.

Weidnerin kirjan perusteella pystyy kohtuudella arvaamaan kalansa oikeaan lokeroon asteikolla proximus/brachybranchus/surinamensis/altifrons. Kyselin museolla hiukan Weidneriltä, mutta en ole edelleenkään täysin vakuuttunut, että surinamensis-tyypit pystyisi varmuudella erottamaan kaikista isotäpläisistä altifrons-tyypeistä. Veikkaisin kuitenkin, että minulla on surinamensiksia :)

Pitäisi vaan saada vaihdettua pohja nykyisestä sorasta nollahiekkaan, jotta saisi pohjasta tonkiessa nousevan rojun määrän hiukan pienentymään. Ei nimittäin meinaa mikään suodatus riittää.
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkeistä.

Ajattelin pientä parvea 5-6 yksilöä. Lieneekö kokemuksesi mukaan ok? Tuleeko tappelua vai sulavaa parvielämää? Suodatus ei riitä? Mulla on sisällä eheimin 2252 suodattamassa roskia, eheimin ulkosuodattimen 2228 lisäksi. Yhteensä kai bruttona 1500+900 litraa tunnissa kierrätettyä vettä. Riittäiskö tämä? Ja hiekkako auttaa? Tapajokset oli aika tyyriitä, jos jollakin olisi poikasia niin saattaisi hinta osua kohdalleen.
Syno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syno »

Cichlidsonly kirjoitti:Ajattelin pientä parvea 5-6 yksilöä. Lieneekö kokemuksesi mukaan ok? Tuleeko tappelua vai sulavaa parvielämää
Meikäläisen kohdalla se on kyllä enempi mutua kuin kokemusta, mutta heitetään nyt jotakin :D Minulla oli aluksi vain kaksi yksilöä, kun ei kaupoista kertakaikkiaan löytynyt enempää. Pienempi sai turpiin jatkuvasti ja kovaa. Kun muutaman viikon päästä vihdoin löytyi kolme kalaa lisää, loppui kinastelu välittömästi. Aiempi tappelupari lisäksi mahtuu nykyään tarvittaessa samaan piiloon, eli käytös näyttää muuttuvan melkoisesti, kun parvikoko on järkevä.

Riippuu varmasti paljon myös akvaarion koosta, sisustuksesta ja kalojen lajista. Esimerkiksi Kobylinin oranssit (ainakin silloin kun niitä vielä oli seitsemän) tuntuivat tappelevan aivan koko ajan. Mahtaako sitten johtua pienestä altaasta vai ovatko oranssit oikeasti kiukkuisempia kuin arkisemmat punaevätyypin kalat. Ei oikein ole varaa testata Kobylinin hinnoilla :) Matthäusilta noita näyttää saavan, joten NL-Aquasta tai Viskarilta voinee kysyä, maksavatko nuo heidän tuominaan yhtään vähemmän. Matthäusilla näyttää olevan kaupan sekä pyydettyjä että poikasia.
Cichlidsonly kirjoitti:Suodatus ei riitä? Mulla on sisällä eheimin 2252 suodattamassa roskia, eheimin ulkosuodattimen 2228 lisäksi. Yhteensä kai bruttona 1500+900 litraa tunnissa kierrätettyä vettä. Riittäiskö tämä?
Minulla on 180 cm allas, jossa 2 x 1050 l/h Eheimin ulkosuodatin ja 1 x 800 l/h sisäsuodatin. Varsinkin ruokinnan jälkeen kestää pari tuntia ennen kuin vesi on kirkasta, kun Geophagukset kääntävät sorapohjan nurin.
Cichlidsonly kirjoitti:Ja hiekkako auttaa?
Weidnerin mukaanhan pohjamateriaalin pitäisi joka tapauksessa olla hienoa hiekkaa. Vaikka useimmissa diakuvissaan käyttikin aika jykevää soraa :)

Sorahan toimii, maisua lainatakseni, huussina eli kun tonkija sinne nokkansa lykkää, aina pölähtää reipas tomupilvi. Pienemmässä altaassani, jossa on nollahiekkaa, en ole vastaavaa efektiä nähnyt, vaikka sielläkin on tonkivia kaloja. Tällä järisyttävällä kokemuspohjalla veikkaisin, että hiekkaa käyttämällä Geophaguskaan ei tuota hulvattomia pölypilviä jatkuvasti, koska moska ei varastoidu pohjaan, vaan seikkailee tasaista tahtia suodattimiin :D Olettaen tietenkin, että suodatus on mitoitettu siten, että se ylipäätään jaksaa imeä hiekan pinnalle jäävän roskan.

Joku, jolla on sekä hienoa hiekkaa että tonkijoita samassa altaassa, voinee kertoa asioiden todellisen laidan :mrgreen:
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member

Joo, sitä vähän ajattelinkin, että viidestä kappaleesta eteenpäin nahinat tai vainoaminen vähenisi. Metsästetään siis ilmeisesti 5-6 kappaleen parvea. Ne Kobyliinin kalat oli muuten tukkanuottasilla silloin kun itsekin niitä väijyin. Voi olla lajille ominaista, tai sitten ei. Mun purkkini on näköjään 20 cm lyhempi kuin omasi, eli samalla tavalla vesi sotkeentuisi.

Eli nyt kiinnostaisi myös minua kuulla hiekkaa ja tonkijoita kokeilleiden mielipiteitä. Onko se nyt niin hyvä ja miten käytettynä. Ei sitä varmaankaan yli 5 cm kerroksena käytetä, vai? Eikös se sitten ala jo kerätä roskaakin? Ja hei lisää kokemuksia Geophaguksista.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Hei!

Leppävaarioon on tulossa (ellei jo tullut) tapajoksia. Omat seepratonkijani pöllyttävät hiekkaa jonkin verran tonkiessaan, mutteivät kaiva samanlaisia jättimäisiä monttuja kuin helmiäistonkijat, joista jouduin luopumaan. Tonkiminen nostaa helposti veden nitraattipitoisuutta ja kiihdyttää levien kasvua ja nitraatti-tilannetta kannattaakin tarkkailla. Ainakin tapajosten ja näiden minun seepratonkijoitteni pitäisi olla netistä löytyneiden tietojen mukaan parvessa viihtyviä kaloja ja hyvin rauhallisia (seepratonkijat haaremikutijoita). Omassa akvaariossani iso koiras pitää jöötä ja hengailee yhden naaraan kanssa, muut saavat kyytiä.
-Satu
levaki
Starting Member
Starting Member

Tonkijoita kaipaileville

Viesti Kirjoittaja levaki »

Soitin NL-Aquan pojille, nyt on tonkijaihmisillä kiire. heillä tuli juuri lisää lajeja. On Retroculuksia, tapajoksia, Biotodomaa, Acarichtys heckeleitä, proximuksia ja vielä oli jotain muutakin. Riittää ainakin hienoja lajeja.

Levander, koitan itse käydä siellä ensi lauantaina-toivottavasti törmätään tonkijaihmiset !
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member

Moi!

Listastasi puuttui gymnageophagus gymnogenus "rocha", eli valikoimaa on...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”