Sairas partamonni?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Sairas partamonni?
Hain toissa päivänä eläinkaupasta partamonin, nyt monnilla on maha todella pullea ja mahan alla läpinäkyvä kuplamainen pallo, jossa näyttäisi olevan verta. Monni vaikuttaa kuitenkin ihan suhkot pirteältä, vesiarvot on hyvät sekä muu kalasto on ihan terve. Mikähän monnilla mahtaa olla? 

Re: Sairas partamonni?
Mulla kuoli vanhempi partamonninaaras kuukausi sitten aivan samaan tyyliin.
Oli pirteä ja menevä ja söi loppuun asti ihan ok, maha oli vaan todella pullea ja vaalea.
Aamulla löysin kalan pohjalta hengettömänä.
Tosi outoa, en usko vedessä olleen mitään vikaa sillä kaikilla muilla on ennen ja sen jälkeen ollut mukavaa altaassa.
Oli pirteä ja menevä ja söi loppuun asti ihan ok, maha oli vaan todella pullea ja vaalea.
Aamulla löysin kalan pohjalta hengettömänä.
Tosi outoa, en usko vedessä olleen mitään vikaa sillä kaikilla muilla on ennen ja sen jälkeen ollut mukavaa altaassa.
-
- Junior Member
Minulla on tällein nyt kupsahtanut pari partista myöskin,ja eikä vedessä pitäisi olla mitään vikaa....
Minäkin tahtoisin tietää mikä näitä pullistuttaa ja sit kuolla kupsahtavat.
Minäkin tahtoisin tietää mikä näitä pullistuttaa ja sit kuolla kupsahtavat.
Sinirapu,Lasikatkarapu,marmorirapuja
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
Tuohon vois ottaa kantaa, jos tiedettäis tarkat vesiarvot. Partamonnit ovat sitkeitä ja kestävät hyvin nitraattiakin, mutta jos "ruokapöytä" eli hiekka pilaantuu, on se monneille kohtalokasta.
-
- Starting Member
Partamonnini löytyi sitten kuolleena seuraavana päivänä, marssin takaisin eläinkauppaan josta ostin sen. Heillä oli kuollut samasta altaasta josta omani hain noin kymmenisen monnia. Eivät tieneet sieläkään mikä monneille oli tullut. Tuskin minun akvaariossa ainakaan oli ollut mitään vikaa kun edellisenä päinänä kun monnin hain vaihdoin sekapohjan akvaarioon sekä vaihdoin vedet.
PH:6,8 KH:4 GH:7 NO2:0 NO3:10, hieman alle. Tällä kertaa vika oli vissiin eläikaupan altaassa, mutta olisi kiva tietää jos joku tietäisi mistä näiden monien kuolema voisi johtua.
PH:6,8 KH:4 GH:7 NO2:0 NO3:10, hieman alle. Tällä kertaa vika oli vissiin eläikaupan altaassa, mutta olisi kiva tietää jos joku tietäisi mistä näiden monien kuolema voisi johtua.
Kyllä akvaariosi varmaan on kunnossa, mutta älä osta kaloja sinne vielä. Monnin mukana on voinut tulla taudinaiheuttaja, joten kannattaa varmistaa ettei tartuntavaaraa ole.
Neuvoa kysyisin:
Partamonnilla on sivuevien päät (pisimmät) ihan valkoiset.Eikai sillä näy nuo isoimmat ruodot ihon läpi läpi?Siis tuo valkoinen näkyy kun se levittää evänsä ihan auki.Seran Bactopurkuuri (laitettu kahteen kertaan) ja aquatan laitettu.Samassa altaassa 6 platya ja kolme aikuista millistä + pari poikasta.En ole nähnyt tappeluita monnin ja muiden kalojen kesken.Muuten tämä neitokainen on erittäin vauhdikas jaa ruoka maistuu.En keksi mihin se olisi voinut koukata evänsä ja vieläpä symmetrisesti.Tongin altaan läpi,en löytänyt mitään terävää.Oudolta näyttää,en ole partiksella ennen moista nähnyt.
Partamonnilla on sivuevien päät (pisimmät) ihan valkoiset.Eikai sillä näy nuo isoimmat ruodot ihon läpi läpi?Siis tuo valkoinen näkyy kun se levittää evänsä ihan auki.Seran Bactopurkuuri (laitettu kahteen kertaan) ja aquatan laitettu.Samassa altaassa 6 platya ja kolme aikuista millistä + pari poikasta.En ole nähnyt tappeluita monnin ja muiden kalojen kesken.Muuten tämä neitokainen on erittäin vauhdikas jaa ruoka maistuu.En keksi mihin se olisi voinut koukata evänsä ja vieläpä symmetrisesti.Tongin altaan läpi,en löytänyt mitään terävää.Oudolta näyttää,en ole partiksella ennen moista nähnyt.
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
It takes a fish.
mulla on albiino häntä huntunen partamonni. 3 päivää sitten rupesi oudoksi. en oel nähnyt sen syövän ja eilisestä mennyt juurakon alle ylös alaisin ja näyttänyt kuolleelta. voimat sillä ihan loppu. nomaalilta näyttää, maha ei pullota jne... mitä sillä on? luulen että kuolee pian.
Vesiarvot? Monnin ikä?rebeca3 kirjoitti:mulla on albiino häntä huntunen partamonni. 3 päivää sitten rupesi oudoksi. en oel nähnyt sen syövän ja eilisestä mennyt juurakon alle ylös alaisin ja näyttänyt kuolleelta. voimat sillä ihan loppu. nomaalilta näyttää, maha ei pullota jne... mitä sillä on? luulen että kuolee pian.
The plural of anecdote is not data.
Mulle tuli heti mieleen että toi on ihan normaalia. Omakin partis on roikkuu välillä kannon alla ylösalaisin ja välillä irroittaa kannosta ja jää selälleen makaamaan. Muistaisin lukeeni tämän olevan ihan yleistä. Välillä monnia ei näy moneen päivään. Kokeile siirtää sitä kantoa, saat ainakin selville onko hengissä!rebeca3 kirjoitti:mulla on albiino häntä huntunen partamonni. 3 päivää sitten rupesi oudoksi. en oel nähnyt sen syövän ja eilisestä mennyt juurakon alle ylös alaisin ja näyttänyt kuolleelta. voimat sillä ihan loppu. nomaalilta näyttää, maha ei pullota jne... mitä sillä on? luulen että kuolee pian.
kiekkola+pohjan asukit
se jaksaa just ja just liikkua. ei tee enää mitään ja kun liikkuu niin sekin näyttää voimia vievän paljon. ruokaan ei oo koskenut varmaan 3 päivään. ei ole sen normaalia käytöstä. kattosin miten hengittää niin sekin näyttäis olevan vaikeaa ja voimia vievää. harmittaa niin paljon kun sattuu olemaan yks lemppareista
ennen kuin kaikki alkoi niin sen käyttäytyminen muuttui. ei ole oma pirteä vaan alkoi mököttää missä missäkin liikkumatta ja nyt se pahentui.
kaikki muut kalat voi hyvin, petokotilot jatkaa parittelua, uusin selkäuimari tulee heti syömään kun ruoka aika, mutakalat tekee omiaan, seeprakalat riehuu omaa hippa leikkii kuten loistobarbit jahtaa omiaan. + muut kalat tekee omii juttuja mitä ennenkin. vesi arvoja ei ole nyt kun testit loppu ja en ole kerennyt ostaa lisää.

kaikki muut kalat voi hyvin, petokotilot jatkaa parittelua, uusin selkäuimari tulee heti syömään kun ruoka aika, mutakalat tekee omiaan, seeprakalat riehuu omaa hippa leikkii kuten loistobarbit jahtaa omiaan. + muut kalat tekee omii juttuja mitä ennenkin. vesi arvoja ei ole nyt kun testit loppu ja en ole kerennyt ostaa lisää.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Jospa yliruokit fisuja?
Jos ei ole vesitestejä, veden laatu korjautuu jo kummasti, kun vaihdat vettä 50%. Tarkasti lämmöt ja vedenparannusaineet kehiin. Lappoa pohja.
Päivä paastolla menee fisuille hyvin, jos ei ole ihan pikku poikasia akvassa. Yleensä ruoka maistuu sen jälkeen.
Partis voi möllöttää, mutta jos käytös vaikuttaa epänormaalille, niin voipa olla jotain häikkääkin. Vaikea täältä käsin sanoa. Minulla hunttarityttö välillä on suodattimen takana valoisat alat. Kun valot sammuvat, alkaa ruoka maittaa ja liikettä tulla eviin. Välillä pöristelee päivälläkin.
Kun partisuros vahti tuubia, tämä tytteli hieman arkiintui yksin pöristellessä. Mutta nyt taas kesy....
Jos akvan valoisuus esim. muuttuu partikselle liian kirkkaaksi, jos esim. olet karsinut kasveja sekin vaikuttaa.
Ja vesitestit pitää olla aina varoiksi...kuten tiedät.
Jos ei ole vesitestejä, veden laatu korjautuu jo kummasti, kun vaihdat vettä 50%. Tarkasti lämmöt ja vedenparannusaineet kehiin. Lappoa pohja.
Päivä paastolla menee fisuille hyvin, jos ei ole ihan pikku poikasia akvassa. Yleensä ruoka maistuu sen jälkeen.
Partis voi möllöttää, mutta jos käytös vaikuttaa epänormaalille, niin voipa olla jotain häikkääkin. Vaikea täältä käsin sanoa. Minulla hunttarityttö välillä on suodattimen takana valoisat alat. Kun valot sammuvat, alkaa ruoka maittaa ja liikettä tulla eviin. Välillä pöristelee päivälläkin.
Kun partisuros vahti tuubia, tämä tytteli hieman arkiintui yksin pöristellessä. Mutta nyt taas kesy....
Jos akvan valoisuus esim. muuttuu partikselle liian kirkkaaksi, jos esim. olet karsinut kasveja sekin vaikuttaa.
Ja vesitestit pitää olla aina varoiksi...kuten tiedät.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kalat saa kerran päivässä ruokaa ja kaikki menevät. vesi juuri vaihdettu ja parannusainetta käytin. lamput eivät ole kirkkainta.
joka tapauksessa monni tytteli menehtyi yöllä
tämä oli toinen partamonni kun kuukahti mulla. muut kalat voi todella hyvin. en kyllä partiksia enää osta kun eivät pysy mulla hengissä. ja kuullut viel millasis akvaarioissa niitä on ollut ja elänyt hyvin pitkään. mun hyvin hoidetulla akvaarios kuolee vaan....
joka tapauksessa monni tytteli menehtyi yöllä

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Jopas on ikävää.
Itselläni tuntuma, että naaraspartikset ovat herkempiä. Joskus minultakin naaraspartis kuollut:(.
Onko pohjalla varmasti riittävä virtaus ja happea? Ja pohja ei ole tukossa ja tule lapotessa pahaa hajua?

Onko pohjalla varmasti riittävä virtaus ja happea? Ja pohja ei ole tukossa ja tule lapotessa pahaa hajua?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
akvaario ei haise ja mutakalat + petokotilot sekoittaa hiekkaa. akvaarios on 300l tarkoitettu suodatin ja tämä akvaario on 200l. eipä voi enää mitään. semmoista sattuu. onneks muut kalat terveitä.