Akvassa taustapeili - mitä kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Akvassa taustapeili - mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Moi vaan.
Minulla on ollut jonkin aikaa pienehkö akvaario, noin 72-litranen, jonka mukana tuli kolme mustatetraa ja joitakin muita kaloja, jotka ovat jo heittäneet henkensä... tai yksi täplämonninen on siirrettynä toiseen tankkiin (100l) muiden täplämonnisten seuraksi. Kysymys kuuluu, että mitä kaloja tuohon pieneen voi vielä laittaa koska sen takaseinä on peiliä? Peili on siis yksi seinämä siitä, eikä sitä saa irrotettua siitä mitenkään. Kokeilin sitä kylläkin kun tankki on ollut pari kertaa puhdistuksessa. Ostin jonkun sisäpuolelle laitettavan 3-d taustalevyn, mutta yllättäen se oli ihan väärän kokoinen ja heitin sen vaan komeroon oottelemaan parempia päiviä.

Tankissa on tällä hetkellä 4 seeprakalaa, 3 mustatetraa, 2 kuparimonnista, 1 partis ja 4 platya väliaikaissäilytyksessä kun naaraat tuolla toisessa tankissa synnyttävät poikasia. Platyt laitan sitten takaisin tuonne isompaan tankkiin kunhan naaraat on päässeet "tilastaan".

Tarkoituksena ei ole hankkia mitään taistelukaloja tai miekkapyrstöjä jne. Niille peili ei taida tehdä hyvää? Pikkutankissa on myös aikamoinen vedenvirtaus.

PS. olisi kiva vaihtaa joitain kokemuksia akvoista paikkakuntalaisten (Imatra) kanssa, ja tulla katsomaan vaikka toisten akvoja :)

--

Jos vielä sen verran tarkennan kysymystä asiasta, että mitä kaloja ei missään tapauksessa saa laittaa akvaan missä on taustapeili?
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Akvassa taustapeili - mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Ei taistelukala urosta ainakaan. Se kun rupeaa pullistelemaan peilin edessä.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvassa taustapeili - mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja They2 »

Seeprakala, mustatetra ja kuparimonniset ovat parvikaloja, joten niitä pitäisi kaikkia ottamaan enemmän. Noin pienessä akvaariossa 2 parvea parvikaloja voi olla liian täynnä. Seeprakalat ovat kyllä pinnan tuntumassa uivia parvikaloja, kun taas mustatetrat keskiveden, joten eivät ainakaan ui sekaisin. Noita parvikaloja pitäisi ottaa vähintään 6, jotta ovat rohkeampia ja näyttävät paremmilta.

Voisit laittaa sen peilin eteen kunnon tuuheita kasvipuskia, jolloin takaseinämä peittyisi, eikä peiliä näkyisi. Noin pieneen akvaan ei välttämättä kannata ottaa 3d sisätaustaa, syö vaan liikaa tilaa akvaariosta. Akvaariossa pitää myös olla hiekkapohja, koska monniset tarvitsevat sitä.

Jos vesi virtaa erittäin nopeasti, niin mitään rihmakalaa ei kannata ottaa. Mitään reviirikalaakaan ei saisi teoriassa ottaa akvaarioon, kun kerran peilikin on, mutta ei se niin vakavaa kuitenkin ole. Mieluiten ei kuitenkaan taistelukalaa. Vaikka joku kääpiöahven tai rihmakala? Miten olisi makkarakala? Siis jos vesi ei nyt niin nopeasti virtaa.
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Akvassa taustapeili - mitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Tarkoitus on päästä eroon noista seepriksistä ja mustatetroista ja tilalle sitten jotakin hieman pienempää sinttiä parvi tai jokin muu näyttävä kala. Olkoon nyt tuolla elelemässä niin pitkään kun niissä henki pihisee jollei joku huolisi niitä omiin hoteisiinsa? :)

Niin kuin mainitsin niin mustatetrat on tulleet tankin mukana eikä niitä ollut enempää kuin 3. Itse en niitä noin pieneen tankkiin hankkisi ja seeprakalat on siirretty toisesta altaasta tuohon kun meni meininki hieman liian levottomaksi. Seeprakalojakin on ollut alunperin 12 suuremmassa altaassa. En raaski heitä hengiltäkään laittaa mutta en halua ostaa enempääkään noita kaloja... ei ne kärsivänkään näytä, kutevat koko ajan.
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”