Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Taittelin surviaislevystä paloja, yrittämättä koskematta niihin, mutta silti, puolen tunnin kuluttua ihan järjetön allergiareaktio! Koko naama ihan punainen ja kutiaa joka puolelta. Silmät kutiaa pahiten ja on melkein muurautuneet umpeen!
Lisäksi oli 10 minuuttia kestävä tauoton aivastelukohtaus!

Otin pari allergianappia, mutta olo on vielä aika tuskainen. Nämä taitaa olla aika helposti allergisoivia? Kun Coral Aquarium oli vielä, niin kerran sinne mennessäni omistajalla oli just kauhea allergiakohtaus surviaisten käsittelystä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Samma häär!!! Kiva mennä töihin silmät ummessa, kun tarvii suht hyvää näköö. Ei mulla ennen, pari kuukautta sitten alkoi kun laitoin automaattiin sellaista ruokaa jossa survareita :?
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Joo, on ne erittäin helposti allergiasoivia. Itse aivastelen aina kun niitä tarjoan, enkä todellakaan käsin uskalla koskea. Eli leikkaan siitä muovin päältä ja puotan kuppiin, sitten pinseteillä altaaseen ja kädet pesen sitten kunnolla (ja varalta pyyhin vielä tuon tiskipöydän jonka päällä leikkaan niitä).
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Tervetuloa kerhoon. Selvisit vielä melko helpolla, viime kerralla alkoi itsellä tuntua hengitysvaikeuksia, kun joku avasi TAS:in tiloissa ruokapurkin, jonka yhtenä osana on surviaista. Pelkkä avaamattoman surviaspurkin käsittely saa jo nykyään kädet kutiamaan ja silmät vuotamaan. Jostain syystä pakastelevyt ei aiheuta ainakaan vielä samaa. Kehittyy pahemmaksi hyvin helposti, eli kannattaa välttää altistusta niin hyvin kun pystyy.
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 21:42, 19.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

Enpä olekaan ennen kuullut! No eipä tarvi ihmetellä, jos minullekin niistä alkaa oireita tulemaan. Ihanko pakaste surviaisista olette oireilleet, vai elävistä toukista?
Ihme ettei vielä ole mitään tullut, vaikka muita allergioita minulta löytyy pitkä liuta ja tänäänkin ihan sormella sekoittelin sulaneita surviaisia kupissa.
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 14:15, 19.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Kuivista lähti, nyt silmät umpeen jo pakasteista. Millekkään muulle en edes ole allerginen, siis en millekkään muulle!!!
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja JJVi »

-riff- kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Selvisit vielä melko helpolla, viime kerralla alkoi itsellä tuntua hengitysvaikeuksia, kun joku avasi TAS:in tiloissa ruokapurkin, jonka yhtenä osana on surviaista. Pelkkä avaamattoman surviaspurkin käsittely saa jo nykyään kädet kutiamaan ja silmät vuotamaan. Jostain syystä pakastelevyt ei aiheuta ainakaan vielä samaa. Kehittyy pahemmaksi hyvin helposti, eli kannattaa välttää altistusta niin hyvin kun pystyy.
Ans ku mä arvaan, JBL-gala. Jo suljettu iso purkki samassa huoneessa saa aikaan melkoisen allergiareaktion.
/jari
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Koukku 70 kirjoitti:Kuivista lähti, nyt silmät umpeen jo pakasteista. Millekkään muulle en edes ole allerginen, siis en millekkään muulle!!!
Mulla ei ole kuivia ollut koskaan. Pakasteita olen tarjoillut, ja itselläkään ei ole todettu muita allergioita, paitsi että koivu epäilyttää siitä huolimattakin ettei se allergiatestissä näkynyt.

EDIT: ai niin no sitä en tiedä että onko jossakin kuivaruuissani surviaista, mutta muistaakseni ei ole sellaisia kalanruokia ollut kun yleensä aina nuo luen läpi mitä sisältää.

Nyt alkaa tässä vähän kutinat jo loppua.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja -riff- »

JJVi kirjoitti:
-riff- kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Selvisit vielä melko helpolla, viime kerralla alkoi itsellä tuntua hengitysvaikeuksia, kun joku avasi TAS:in tiloissa ruokapurkin, jonka yhtenä osana on surviaista. Pelkkä avaamattoman surviaspurkin käsittely saa jo nykyään kädet kutiamaan ja silmät vuotamaan. Jostain syystä pakastelevyt ei aiheuta ainakaan vielä samaa. Kehittyy pahemmaksi hyvin helposti, eli kannattaa välttää altistusta niin hyvin kun pystyy.
Ans ku mä arvaan, JBL-gala. Jo suljettu iso purkki samassa huoneessa saa aikaan melkoisen allergiareaktion.
Noup, ei ollut tuo myrkkypurkki kyseessä sillä kertaa, vaan joku muu saksan herkku jossa surviainen oli jauhettuna muiden aineiden sekaan :)
Banaanipuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 22:20, 19.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Banaanipuu »

Itsellä ei onneksi tuollaista allergiaa ole mutta jos pakaste levyjä käsittelee niin eikös silloin kannattaisi ostaa niitä kertakäyttö kumihansikkaita?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

JBL tulee tiettävästi korvaamaan tuon Gala-ruuassa olevan surviaisen gammarus- ravuilla juuri näiden allergiatapausten vuoksi.
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja bymoor »

-riff- kirjoitti:
JJVi kirjoitti:
-riff- kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Selvisit vielä melko helpolla, viime kerralla alkoi itsellä tuntua hengitysvaikeuksia, kun joku avasi TAS:in tiloissa ruokapurkin, jonka yhtenä osana on surviaista. Pelkkä avaamattoman surviaspurkin käsittely saa jo nykyään kädet kutiamaan ja silmät vuotamaan. Jostain syystä pakastelevyt ei aiheuta ainakaan vielä samaa. Kehittyy pahemmaksi hyvin helposti, eli kannattaa välttää altistusta niin hyvin kun pystyy.
Ans ku mä arvaan, JBL-gala. Jo suljettu iso purkki samassa huoneessa saa aikaan melkoisen allergiareaktion.
Noup, ei ollut tuo myrkkypurkki kyseessä sillä kertaa, vaan joku muu saksan herkku jossa surviainen oli jauhettuna muiden aineiden sekaan :)
Sen purkin taisin avata minä ja kyseessä oli JBL NovoTab.. :mrgreen: (eiku zori :| )
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Itelle ei kyllä ole onneks mitään alergioita noista pakastesurviaisista tullu, vaikka aina niitä paljain käsin käsittelenkii.
eilolis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 21:15, 09.07.2007

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja eilolis »

Eilen annoin pitkästäaikaa surviaisia ja seurauksena aikalailla kova astmakohtaus,onneksi löyty talosta allergia lääkkeitä ja astma piippu.
Vähän aikaa mietittiin ambulanssinkin soittamistakin.
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Voiko se itse surviainen aiheuttaa tuon allergisen reaktion, vai olisiko jokin säilöntäaine? :?
330L, 140L, 90L, 16L
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja narm »

Mun miehellä tulee survareista+muista kalanruoista allergia reaktio;Punasia näppyjä+kutisee.
Onneks ei itselleni tule. Hanskat vaan käteen,luulis auttavan.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja catze »

Enpä ole kuullutkaan ennen reaktioista survareiden kanssa. Onko joku erityinen merkki kyseessä ?
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja KalaH »

catze kirjoitti:Enpä ole kuullutkaan ennen reaktioista survareiden kanssa. Onko joku erityinen merkki kyseessä ?
Ainakin tuo jbl:län gala hiutale saa monilla oireita aikaan. Itselläni ei onneksi tule allergiaa surviaisista, vaikka galaa menee altaaseen monena päivänä viikossa ja pakastesurvaria kolmisen kertaa viikossa.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Hanskoiksi parempi hommata kertakäyttöisiä. Paksut pitkävartiset kumihanskat (hmm, kuulostaapa kinkyltä) eivät paljon tarvitse akvaarioveden lorahduksia sinne sisäpuolelle, kun ne alkaa haista aivan karmeelle, ja siinä onkin sitten arvuuttelemista, että onko ne hanskat jopa pahempi mitä paljain käsin akvaarion käpistely :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Sama täällä. Ennen kun edes tajusin että voimakas silmätulehdus johtuikin JBL galasta, ehti arvauskeskus määrätä mulle silmätulehdukseen antibioottitippoja muutamankin kerran.
Itse sen hoksasin sitten myöhemmin että tosiaan tuo gala allergisoi voimakkaasti. Ensin tulee aivastukset ja nuha, sitten alkaa silmät kutisemaan niin että se slimän päällikalvo menee ruttuun, kun pakko hieroa silmiä. Onneksi nyt tiedostan allergian ja vältän ko.ruokia tai annan kuivattuja survareita vain suorin käsivarsin, hengitystä pidätellen ja hyvin nopeasti pois akvan vierestä :mrgreen: ja kädet pesemään. Pakastesurvari ei ole tehnyt allergiaoireita, kun ei pöllyä ja annostelen muovilusikalla sulaneet survarit. Cetrizin allergialääke on myös antanut nopean avun jos sattuu "vahinko".

Muita allergioita tosiaan ei ole mullakaan todettu.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minulla taas pakastesurvarit tuntuu olevan se pahempi allergisen reaktion aiheuttaja. Kuivia pystyn tosiaan syöttämään samalla tavalla kuin Mimosa X kuvaili, mutta pakastesurvarit alkaa kutittamaan silmiä melkeinpä heti kun ne ottaa pakkasesta. Siksi minun kalaset ei saakaan kyseistä ruokaa ollenkaan, vaikka varmasti nauttisivat.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kukkiis kirjoitti:Voiko se itse surviainen aiheuttaa tuon allergisen reaktion, vai olisiko jokin säilöntäaine? :?
No epäilen vahvasti, että surviainen itsessään, pakastesurviaisissa kun ei ole säilöntäaineita.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tuo pakastesurviaisen allergiareaktio on hyvin yleinen. Oireet muistuttavat usein sääsken puremista tulevia oireita (patteja iholla sekä kutinaa) eli kysymys on ihmisille vieraista proteiineista. Tuon silmien turpoamisen voi kyllä yleensä tehokkaasti estää pesemällä kädet huolellisesti saippuan kanssa. Olen huomannut, että esimerkiksi pakastekuivattu surviainen ei aiheuta muuta kuin pientä aivastelua. Se tosin ei ole kalojen mielestä ihan yhtä maistuvaa. Samoin musta ja valkea pakastesurviainen ovat vähemmän allergisoivia, mutta nekin tuntuvat maistuvan huonommin kuin punaiset.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Punaisen surviaisen allergisoivuus johtuu vissiinkin se sisältämästä hemoglobiinista. Ainakin itse oon huomannut että mitä parempilaatuista (isompaa ja ehjää) survari on, sitä vähemmän se aiheuttaa oireita. Joskus jauhoin räxmixin sekaan survaria ja se oli semmoinen virhe että jäi räkmixit antamatta. Palasen kun otti käteen niin käsiä kuumotti tunteja.

Kuivattu on silti pahempaa, jääkuutioita pystyy antamaan päivittäin mutta JBL-gala on ihan myrkkyä.
/jari
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Itsekin epäilen, että kuivattu on pahempaa kuin tuo pakaste, se pölisee ja on helpompi sitten henkeen vetää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”