Milloin uusia kaloja?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
welma123
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Milloin uusia kaloja?
Eli meillä on nyt valkopilkkutauti piakkoin nujerrettu. Näin ainakin toivoisin. Ajattelin etukäteen kysellä, että milloin kannattaisi sitten alkaa hommaamaan uusia otuksia menehtyneiden tilalle? Viikon päästä siitä kun allas on todettu terveeksi? Kuukauden? Heittäkää arviota kiitos:)
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Re: Milloin uusia kaloja?
Toi on varmaan samanlaista kun karanteeni. Kun karanteenatut kalat on saatu tautivapaiksi lääkekuurin jälkeen, pitää odottaa vähän aikaa, kunnes voi todeta että tauti ei puhkea uudestaan. Odota vaikka siis pari viikkoa sen varalta, että tauti ei puhkea uudestaan. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Mari Kurki
- Elite Member

Pilkkutaudin kanssa on sitten tärkeää muistaa että lääke ei tehoa loisiin muutoin kuin niiden vapaana vedessä parveillessa. Siksi on hyvä jatkaa lääkitystä muutaman päivän vielä sen jälkeenkin, kun viimeiset pilkut ovat hävinneet kaloista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
SPLASH
- Senior Member

Pilkkutauti on Ichthyophthirius multifiliis -loinen tai sitten se on Oodium-loinen (joka ei ole pilkkutauti). Oireet ja hoito ovat kuitenkin samat. Molemmissa tapauksissa loinen pitää tappaa lisääntymisvaiheessa, eli kannattaa lääkitä altaan vesi kunnolla ennen uusien kalojen tuomista. Kannattaa myös nostaa veden lämpötilaa noin kolmella asteella (ei kuitenkaan yli 30 astetta). Molemmat loiset ovat piilevinä kaloissa ja niiden puhkeaminen johtuu vesiarvojen muutoksista.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Itse asiassa Oodinium.SPLASH kirjoitti:Oodium-loinen
Samettitaudin ja pilkkutaudin pystyy erottamaan melko hyvin toisistaan, sillä pilkkutaudin pilkut ovat valkoisia, samettitaudin aiheuttama karsta kellertävää. Ja viimeistään mikroskoopillahan asia selviää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
welma123
- Junior Member

On valkopilkkutautia.
Ja toinen kysymys, Kardinaalitetroi on enää tosiaan 2 jäljellä ja näyttää siltä että saattavat selvitä. Minua askarruttaakin että onko niiden elämä sitten enää täysipitoista kun niillä on evätkin sulaneet jonkun verran? Ja en tiedä haluanko enää kasvattaa parvea isoksi, menetin juuri noin 38yksilöä:( Kehtaanko antaa noita toiseen kotiin, olettaen että selviävät taudista? En ole viitsinyt yrittää ottaa kiinni huonokuntoisempia lopetettavaksi, olisivat vaan kaikki stressaantuneet jahtaamisesta.
Ja sitten. Lehtikaloilla pilkut on ruskeita, oletin että loiset olisivat jättäneet kaloihin "reiät" ja näyttäisivät siksi erilaisilta, mutta entä jos niillä onkin toinen sairaus? Huoh tätä akvaarionpitoa:( Olen kyllä koittanut tehdä kaiken oikein, mutta tässä sitä ollaan joka tapauksessa.
Ja toinen kysymys, Kardinaalitetroi on enää tosiaan 2 jäljellä ja näyttää siltä että saattavat selvitä. Minua askarruttaakin että onko niiden elämä sitten enää täysipitoista kun niillä on evätkin sulaneet jonkun verran? Ja en tiedä haluanko enää kasvattaa parvea isoksi, menetin juuri noin 38yksilöä:( Kehtaanko antaa noita toiseen kotiin, olettaen että selviävät taudista? En ole viitsinyt yrittää ottaa kiinni huonokuntoisempia lopetettavaksi, olisivat vaan kaikki stressaantuneet jahtaamisesta.
Ja sitten. Lehtikaloilla pilkut on ruskeita, oletin että loiset olisivat jättäneet kaloihin "reiät" ja näyttäisivät siksi erilaisilta, mutta entä jos niillä onkin toinen sairaus? Huoh tätä akvaarionpitoa:( Olen kyllä koittanut tehdä kaiken oikein, mutta tässä sitä ollaan joka tapauksessa.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Onpas sulla päässyt toi pilkku pahaksi jos noin paljon on kalaa tipahtanut. Pilkkutaudin lääkitys on tärkeää aloittaa heti siinä vaiheessa kun ekat pari pilkkua kalassa näkyy. Siinä vaiheessa nimittäin sen kalan kidukset ovat jo täynnänsä sitä loista. Pilkkutaudissahan se itse loinen ei ole varsinainen syy siihen että kala kuolee, vaan loisen repäisemään reikään iskevät bakteerit, jotka aiheuttavat lopulta kalan kuolemisen verenmyrkytykseen. Niiden bakteereiden jäljiltä ne evätkin ovat nyt hieman sulaneet, mutta kasvavat kyllä takaisin. Kunhan pilkkutauti on hoidettu pois, ei ole mitään syytä mikset voisi noita jäljelle jääneitä kaloja lahjoittaa pois.
Ruskeista pilkuista lehtikaloissa en osaa oikein sanoa mitään (vai ovatko evissä olevia rusehtavia pilkkuja? Jos juu, ovat vaarattomia).
Ruskeista pilkuista lehtikaloissa en osaa oikein sanoa mitään (vai ovatko evissä olevia rusehtavia pilkkuja? Jos juu, ovat vaarattomia).
-
welma123
- Junior Member

Mari kirjoitti:Onpas sulla päässyt toi pilkku pahaksi jos noin paljon on kalaa tipahtanut. Pilkkutaudin lääkitys on tärkeää aloittaa heti siinä vaiheessa kun ekat pari pilkkua kalassa näkyy. Siinä vaiheessa nimittäin sen kalan kidukset ovat jo täynnänsä sitä loista. Pilkkutaudissahan se itse loinen ei ole varsinainen syy siihen että kala kuolee, vaan loisen repäisemään reikään iskevät bakteerit, jotka aiheuttavat lopulta kalan kuolemisen verenmyrkytykseen. Niiden bakteereiden jäljiltä ne evätkin ovat nyt hieman sulaneet, mutta kasvavat kyllä takaisin. Kunhan pilkkutauti on hoidettu pois, ei ole mitään syytä mikset voisi noita jäljelle jääneitä kaloja lahjoittaa pois.
Ei vaan kalan kyljessä olevia ruskeita pilkkuja.
Ja tiedän. Pääsi pahaksi, aloitin kyllä lääkityksen heti samana päivänä kun huomasin taudin. Kaloja alkoi tippua seuraavana päivänä ja niitä kuoli5-10päivässä. Häpeäkseni joudun myöntämään että mun olis pitänyt tarkkailla kaloja enemmän, muttakun toiseen altaaseen oli tullut poikasia niin olin innoissani seuraamassa niitä enkä huomannut pilkkuja ajoissa:( Eikä pilkkuja ollut kunnolla näkyvissä vielä viikkoa ennen kun taudin huomasin. Mutta en voi tehdä enää mitään tälle mokalle:(
-
Mari Kurki
- Elite Member

Joo, sellaista sattuu, varsinkin helposti aloittelijoille. Ei mulla missään nimessä ollut tarkoitus sua syyllistää ja selvähän se ettei asialle enää mitään mahda. Jatkossa kumminkin vinkiksi: Jos akvaarioon on tullut uusia kaloja, kannattaa kalasia seurata todella tarkasti ekat pari viikkoa. Normaalisti tuo pilkkutauti uinuu akvassa oireettomana, mutta kaikenlainen stressi ja muutokset saavat sen puhkeamaan. Ja jos suinkin mahdollista, karanteeniallas ei ole huono hankinta 
-
welma123
- Junior Member

Kiitos ja ei se mitään, en ottanut sitä syyllistämisenä. Itseasiassa mun olis ehdottomasti pitänyt seurata allasta, koska tiesin että kasvit jotka siihen aikaisemmin ostin eräältä ihmiseltä olivat altaassa jossa myöhemmin todettiin valkopilkkutautia, eli taudin alkuperä on selvä. Hän mainitsi eräässä aikaisemmassa keskustelussa taudista ja kun minä säikähdin että ehkä se on sitten meidänkin altaassa, niin hän suutahti asiasta ja sanoi kiven kovaan että mun kalaset makaisivat jo apaattisina pohjalla ja olisivat täynnä pilkkuja että ei saa syyttää tautisten kasvien myymisestä.Mari kirjoitti:Joo, sellaista sattuu, varsinkin helposti aloittelijoille. Ei mulla missään nimessä ollut tarkoitus sua syyllistää ja selvähän se ettei asialle enää mitään mahda. Jatkossa kumminkin vinkiksi: Jos akvaarioon on tullut uusia kaloja, kannattaa kalasia seurata todella tarkasti ekat pari viikkoa. Normaalisti tuo pilkkutauti uinuu akvassa oireettomana, mutta kaikenlainen stressi ja muutokset saavat sen puhkeamaan. Ja jos suinkin mahdollista, karanteeniallas ei ole huono hankinta
Alle kahden viikon päästä tuosta keskustelusta huomasin sitten sen taudin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Jep, jos yhtään lohduttaa niin mä olen tappanut pilkkutautiin ihan varmasti enempi kaloja kuin sinä. Tossa maahantuontihässäkässä kyseinen tauti tulee tutuksi ja yleensä kalat lääkitäänkin tätä vastaan heti saavuttuaan automaattisesti, näkyi oireita tai ei. Kertaalleen kävi sitten niin että mä luulin että mun mies oli laittanut sen lääkkeen ja se luuli että mä olin ja lopputuloksen voit varmaan arvata. Tais tipahtaa joku kolmisensataa korutetraa eto tautiin. että ei parikymmentä kardinaalitetraa vielä mitään 
-
SPLASH
- Senior Member

Toki eron huomaa tarkkaavaisena. Lääkitseminen on kuitenkin sama. Anteeksi kamalasti kirjoitusvirheeni.Mari kirjoitti:Itse asiassa Oodinium.SPLASH kirjoitti:Oodium-loinen
Samettitaudin ja pilkkutaudin pystyy erottamaan melko hyvin toisistaan, sillä pilkkutaudin pilkut ovat valkoisia, samettitaudin aiheuttama karsta kellertävää. Ja viimeistään mikroskoopillahan asia selviää.
-
welma123
- Junior Member

Mie nyt heitän tähän samaan viel yhen kysymyksen. Eli voiko kuparitetroi pitää lehtikalojen kanssa? Niiden myynyt ihminen sanoi että voi, faunattaren sivut taas kieltää asian. Joten mites ois, joudunko luopumaan niistä? Haluaisin kyllä pitää ne jo senkin takia, että olivat niin kestäviä tämänkin taudin aikana, eivät taineet saada ollenkaan pilkkuja. Ja muutenkin ovat kauniita olentoja. Kardinaaleja en taas tahdo enää pitää, mielummin otan kaloja, jotka kestävät mun mahdolliset virheeni paremmin.
Lehtikalat on nyt pienempikokoisia muutenkin, etteivät saisi tetroja alas vaikka yrittäisivät, mutta miten tulevaisuudessa?
Lehtikalat on nyt pienempikokoisia muutenkin, etteivät saisi tetroja alas vaikka yrittäisivät, mutta miten tulevaisuudessa?
-
SPLASH
- Senior Member

Jos vesiarvot ovat molemmille ok, niin en näe ongelmaa. Lehtikalat tottuvat pienempiin kaloihin kasvaessaan, eli tuskin syövät niitä lounaaksi. Ainakaan meillä 15cm sinileuka ei vahingoittanut tetroja, vaikka olisivat suuhun mahtuneet.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Kuparitetra ei taida mahtua lehtarin suuhun, on se sen verran pullean mallinen kala. Muutoin välttäisin kyllä petojen ja suuhunmahtuvien saaliskalojen yhdistämistä (esim. lehtikala ja neontetra), sillä se ei tarvitse kuin sen yhden oivalluksen sen petokalan puolelta, niin ne tetrat on mennyttä.
-
welma123
- Junior Member

Hyvä homma, olenkin jo kiintynyt niihin:) ja tosiaan niin paljon eri infoo saa eri paikoista, että pää meinaa hajota. Meillä on platyja ja olen aina monttu auki, kun jotkut rupee selittää, että niille 6-8GH riittäis. Ovat kyllä kovan veden kaloja, varsinkin kun ovat tuotu ulkomailta. Ja sekin että niitä on kituutettu pehmeässä vedessä vuosikausii, että ovat alkaneet sietää sitä ei mun mielestä sulje sitä pois, että kestäisivät kovempaakin vettä, mihin ovat alunperin tarkoitettu. Mutta tää on kyllä täysin eri aihetta taas...
Mulla on täysikasvuisia lehtikaloja kardinaalitetrojen kanssa, eivätkä ole pienintäkää tetraa syöneet eivät edes tappaneet. Voisko joku kertoa omasta kokemuksesta, missä tilanteessa lehtikala on syönyt tetroja? En halua vastaukseksi, että mun kaveri kertoi tai luin jostakin.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
No just. Ilmeisesti et tiedä, mitä lehtikalasi syövät luonnossa?R_R kirjoitti: En halua vastaukseksi, että mun kaveri kertoi tai luin jostakin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
narm
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Kyllä sinne lehtarin suuhun mahtuu pienet kaposet kalaset...
.
-
welma123
- Junior Member

Kardinaalit on niin isoja etteivät tule syödyiksi, kuparit taas on luokiteltu pienemmiksi ja ovat siksi mahdollista ravintoa. En tiedä tuleeko montaa ihmistä vastaan joka pystyis kertoa omista kokemuksista, sillä useimmat eivät laita lehtiksii pienien kalojen kanssa samaan, kun kerran yleisesti on tiedossa, että ovat lehtikalojen luonnollista ravintoa.R_R kirjoitti:Mulla on täysikasvuisia lehtikaloja kardinaalitetrojen kanssa, eivätkä ole pienintäkää tetraa syöneet eivät edes tappaneet. Voisko joku kertoa omasta kokemuksesta, missä tilanteessa lehtikala on syönyt tetroja? En halua vastaukseksi, että mun kaveri kertoi tai luin jostakin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Minäkin tiedän useita tapauksia jolloin yhteiselämä on sujunut oikein mallikkaasti. Sitten on näitä tapauksia että yhteiselämä on sujunut mallikkaasti, kunnes jonain päivänä se petokala vain "hoksaa" että tossahan ui ruokaa ja koko parvi on sitten kadonnut parissa päivässä.R_R kirjoitti:Mulla on täysikasvuisia lehtikaloja kardinaalitetrojen kanssa, eivätkä ole pienintäkää tetraa syöneet eivät edes tappaneet. Voisko joku kertoa omasta kokemuksesta, missä tilanteessa lehtikala on syönyt tetroja? En halua vastaukseksi, että mun kaveri kertoi tai luin jostakin.
Itse olen todistanut kuinka paratiisikala on tehnyt selvää isosta parvesta hehkutetroja ja tiedän kaksikin tapausta joissa taistelukala oli pistellyt poskeensa tetroja (toisessa olivat rubiineja, toisessa kardinaaleja).
Kuten sanottu, kaikki voi mennä hyvin, mutta onko järkevää ottaa riski?
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Voiko taistelukala syödä täysikokoisen kardinaalitetran? Kardinaali kuitenkin suhteellisen iso verrattuna taistoon.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Kyllä voi. Taiston suu aukeaa yllättävän suureksi tarvittaessa.They2 kirjoitti:Voiko taistelukala syödä täysikokoisen kardinaalitetran? Kardinaali kuitenkin suhteellisen iso verrattuna taistoon.
-
narm
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Täällä eräs taisto tappoi kaikki sukaravut(olivat isoja),muttei syönyt niitä. Yks CT poika taas oli altaan paikan vaihdon vuoksi hetken platyjen altaassa kylässä,jossa ihan pikku vaavi platyja,muttei välittänyt niistä yhtään. Mutta riippuu ihan kalasesta=),toiset napsii-toiset ei.
-
miljoonakala84
- Elite Member

En kyllä oikeen jaksa uskoa että taisto pystyisi täysi kasvuista 5cm pitusta kalaa nielemään.Kyllä voi. Taiston suu aukeaa yllättävän suureksi tarvittaessa.