New Life Spectrum-ruoat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

New Life Spectrum-ruoat

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Onko täällä muut käyttäneet/kokeilleet näitä New Life spectrum-ruokia?

Tuote-esittelijä aikanaan jokunen vuosi sitten tuolla lemmikkiliikkeessä mainosteli, että mitään muuta ruokaa ei tämän lisäksi tarvitse. Riittää yksin omaan. Ja että ei tarvitsisi vaihtaa vettä niin paljoa ja usein vaan vähentää vedenvaihtojen tarvetta. Ja että suodatintakaan ei tarvitsisi pestä niin usein. Taitaa olla pelkkää myyntipuhetta :roll:

Itse olen tuota kokeillut ja kyllähän tuo sinänsä ihan hyvältä ruoalta vaikuttaa muiden ruokien ohella.

Mitä mieltä muut ovat kyseisestä ruoasta?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: New Life Spectrum-ruoat

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä olen käyttänyt, jo vuosia. Riittää todellakin ainoaksi ruoaksi erinomaisen monipuolisten valmistusaineidensa vuoksi.
Tuo vedenvaihdon tarpeen vähenemisen homma perustuu siihen että NLS: n ruoat sisältävät kilpailijoihinsa nähden vähemmän kuormittavaa fosfaattia, eivätkä leviä akvaarioon (siis esim. pohjatabut yleensä hajoavat sellaiseksi kaikentukkivaksi jauhoksi, kun taas NLS: n ruoat pysyvät koossa). Itse en suosittelisi vedenvaihdon harventamista siitä viikottaisesta, käyttipä mitä ruokia tai aineita hyvänsä.
Selkein ero NLS: n ruokia käytettäessä muihin merkkeihin nähden on mielestäni ollut se, että kalojen värit ovat huomattavasti kirkkaammat, kalojen kutuvireys on ollut korkealla (osa kuti tyytyväisenä ihan liikkeen akvaarioissa, kuten esim. monet tetrat, suppusuut, suklaarihmat, monet kirjoahvenet ymv.). Olin myös tyytyväinen siihen miten nopeasti maahantuonnin jälkeen kalat sai tällä ruoalla kuntoutettua myytävän näköisiksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

En tiedä johtuuko tästä ruoasta vai mistä, mutta nyt pari-kolme viikkoa kotiutumisensa jälkeen loistokäppänät aloittelevat kutua. Ovat syöneet etupäässä tämän sarjan pikkukaloille tarkoitettuja papanoita. Samoin tetrat (H. rodwayi) on yllätetty kutupuuhista.
Alina78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alina78 »

Samaisen myyntipuheen olen kuullut minäkin pari vuotta sitten ja sen jälkeen olen käyttänyt ko. ruokaa kiekoilla. Vedenvaihtoihin ei ole vaikuttanut mutta olenkin käyttänyt ruokaa vain mixien ja pakasteiden rinnalla. Kyllä voin suositella, pääasia mulle on että menee kaupaksi ja ruoka hyvälaatuista.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Ääni täältäkin NLS:lle! Käytän tätä pääruokana tonkijoille ja kyllä lähti värit/kutuinto/yleinen aktiivisuus nousuun, kun siirryin NLS:n Thera +A ruokaa käyttämään! 8-)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minun kalani eivät aikoinaan innostuneet ollenkaan tuosta, se ei aiheuttanut kenellekään mitään "haa! herkkua!" -reaktioita ja pusukalat menivät kokeilun edetessä niin liikkumattomiksi että piti lopettaa siihen. Mutta muutama viikko sitten annoin samaa ruokaa akvaarioseuran tetroille ja ne kyllä söivät ihan hyvällä ruokahalulla niinkuin mitä tahansa ruokaa. Kaipa se ihan kelvollista on mutta ei mikään ihmeiden ihme jos muutenkin ruokkii kalojaan mahdollisimman monipuolisesti ja vain parhailla mahdollisilla merkeillä.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Annoin pitkään NLS:n rakeita pääruokana, sitä kun sai annosteltua Eheimin automaatista aina saman määrän, toisin kuin hiutaleita. Kalat söivät sitä ihan hyvällä halulla. Viime keväällä sain Tampereen Akvaariokalasta Dr.Bassleersin XL rakeita sopivan edukkaasti ja kalat söivät pelkästään niitä koko kesän. Punanoidat kutivat ja muutenkin kalat kasvoivat kesän aikana huomattavasti enemmän, kuin ennen. Vähän aikaa sitten annoin taas NLS:n rakeita, mutta eipä enää kelvannut edes rantamonneille. Tabletit ja räkmix sensijaan uppoaa vanhaan malliin.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Nostetaanpa tätäkin.

Täälläkin ollaan jo siis jokusen vuoden syötetty NLS:n ruokaa rakeina ja tabletteina ja hyvin näyttää maistuvan.
Mites, onko joku kokeillut antaa rakeiden ja tablettien lisäksi hiutaletta? Minkälaiset kokemukset?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Täällä NLS-rakeet maistuvat hyvin kaikille, ja Helmirihmat ja Haarniskamonnit syövätkin sitä pääruokanaan. Dr Bassleers M-rakeet saavat Ruusutetrat aivan hurmioon, ja aikomuksena olisi koittaa L tai XL kokoisia isommille kaloille. Myös NLS Stable Waferseja olisi tarkoitus hommata Partikselle ja Punanoitamonneille.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Täälläkin NLS-rakeet ovat nykyisin pääruokana (lisänä pakastekuivattuja ruokia, tabletteja ja joskus eri hiutaleita). Maistuu hyvin kaikille ja vajoaa sopivalla vauhdilla; kaikkien kerrosten kalat saavat osansa.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
pop-up
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pop-up »

Olen ruokkinut NLS hiutaleella ja hyvin mennyt kaupaksi, joku vihreä hiutale näyttää välillä kiertävät suusta suuhun kunnes joku senkin nappaa. Toi parvi kyllä syö ihan kaikkea mutta ainakin hanakasti on tuo hiutale hävinnyt kun on selkänsä kääntänyt niin uutta pyydetään.

Mikä olisi Spectrumin ruuasta sellaista, jota voisin laittaa seepraplekolle, olen antanut itseni ymmärtää, että varsinaista pohjaruokaa ( Tetra Tabimin - tyyliin ) ei ole ko. sarjassa ? Eli nopeasti putoava - maistuva rae, onko ?
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

pop-up kirjoitti:Mikä olisi Spectrumin ruuasta sellaista, jota voisin laittaa seepraplekolle, olen antanut itseni ymmärtää, että varsinaista pohjaruokaa ( Tetra Tabimin - tyyliin ) ei ole ko. sarjassa ? Eli nopeasti putoava - maistuva rae, onko ?
H2O Stable wafers on pohjatabletti. On kelvannut tähän asti kaikille plekoille kelle olen tarjonnut (melko runsaalle määrälle tuon aiemmin toimineen oman maahantuonnin myötä siis). Myös sarjan raeruokia voi tarjoilla, kenties nuo isompirakeiset (large fish formula esim.) voisivat olla sopivia, ne uppoavat nopeasti.
Kannattaa siirtää muutkin kalasi siitä hiutaleesta sarjan raeruokiin, jolloin ruokaa ei tarvitse antaa niin suuria määriä (raeruoka on tiiviimpää) ja allas sotkeentuu vähemmän.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Itse ostin tässä hiljattain (sanotaan että ehkä 1-2 kk sitten) kokeeksi muistaakseni tätä: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 7916403080. Täytyy sanoa, että meillä ei kyllä tahdo tehdä kauppaansa. Ei edelleenkään, vaikka olen sitä muun ruuan yhteydessä aina antanut hiukan kerrallaan (totuttanut siis makuun).

Olen miettinyt, että onko nuo rakeet liian kovia tms., tosin olen yrittänyt niitä murskata sormieni välissä ja toisaalta sitten taas Tetran Discus menee kuin kuumille kiville. Tiedä sitten häntä... hiutaletta voisin vielä jossain vaiheessa kokeilla, mutta en kyllä enää noita raemaisia kyllä osta. Vaikka olisi laadukkaita, niin silti pitää mennä äänestystuloksen mukaan ja kalat äänestivät Discusia 8-).
(Muoks: ja tokihan mulla on sitten noita kuivaruokia vaikka mitä muutakin sorttia ja vaihtelen niitä sitten/annan useampaa lajia kerralla)
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

NLS on tyystin eri tyyppistä kuin oikeastaan mikään muu kaloille tarjottava ruokamerkki (Bassleers taitaa olla samantyyppinen), joten kaloilla on usein alkukankeuksia sen kanssa. Kannattaa yleensä mitä tahansa uutta ruokaa tarjotessa jättää kaikki tutut ruoat pois hetkikseksi ja tarjota vain sitä uutta. Useimmat eläimet ovat ruoan suhteen konservatiiveja ja syövät tuttua ja turvalliseksi todettua jos niille annetaan mahdollisuus valita. Kun kalat on totutettu uuteen ruokaan (ts. pakotettu maistelemaan sitä oikeastikin), voidaan tehdä vertailuja siitä mikä niille todellisuudessa maistuu. Totututusjakson jälkeen NLS:n ruoat ovat meillä maistuneet parhaiten ja monet muut merkit ovat jääneet kokonaan koskematta. Joitakin on sitten syöty, mutta selkeästi pienemmällä innolla kuin noita NLS:n ruokia.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari Kurki kirjoitti:Useimmat eläimet ovat ruoan suhteen konservatiiveja ja syövät tuttua ja turvalliseksi todettua jos niille annetaan mahdollisuus valita. Kun kalat on totutettu uuteen ruokaan (ts. pakotettu maistelemaan sitä oikeastikin), voidaan tehdä vertailuja siitä mikä niille todellisuudessa maistuu. Totututusjakson jälkeen NLS:n ruoat ovat meillä maistuneet parhaiten ja monet muut merkit ovat jääneet kokonaan koskematta. Joitakin on sitten syöty, mutta selkeästi pienemmällä innolla kuin noita NLS:n ruokia.
Yritätkö tosissasi sanoa, että kala ei maista ruokaa A koska se on "ruuan suhteen konservatiivinen", mutta jos se lopulta saadaan sitä syömään, niin muihin ruokiin palaamisen kohdalla vastahakoisuus johtuukin muiden ruokien huonoudesta eikä siitä samaisesta konservatiivisuudesta?

NLS on aiheuttanut muillakin kuin minulla kaloille apaattisuutta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Krhm.. maisun viestin sävy oli melko provosoiva, mutta yritän vastata nyt kuitenkin.
Tuo ruoan suhteen konservatiivisuus ei ole pelkästään kalojen ominaisuus, vaan on havaittavissa oikeastaan kaikilla eläinlajeilla. Esim. kissat ovat hyvä esimerkki. Eläimen totuttua johonkin ruokaan, se yleensä kelpaa sille sen jälkeen, mutta ennen totuttamista (joka tosiaan joskus täytyy tehdä pienellä pakolla), ei. Valikoimista makumieltymysten mukaan eläimilläkin toki ruoan suhteen esiintyy, mutta siinä on kuitenkin kyse eri asiasta kuin tuossa konservatiivisuudessa. Eläimet ovat haluttomia (ilman pakkotilannetta) maistelmaan uusia ja tuntemattomia ruokia, jos vanhaa, tutuksi ja turvalliseksi havaittua on tarjolla. Ilman mitään faktatietoa, epäilisin että näin tilanne on luonnossakin? Syödään sitä varmasti turvalliseksi tiedettyä tuttua ruokaa, kunnes on selvitymisen vuoksi pakko maistaa jotain muuta. Tämän jälkeen syödään niitä kahta tuttua ja suhtaudutaan ennakkoluuloisesti kolmanteen..kunnes on pakko.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Oikein hyvä. Mutta mihin tämä konservatiivisuus häviää siinä kohtaa, kun kalat halutaan palauttaa monipuolisempaan ruokavalioon ja annat ymmärtää että pakottamalla syötetyn ruuan valinta kertookin siinä kohtaa ruuan paremmuudesta eikä ainoastaan tästä kalojen konservatiivisuudesta ruokansa suhteen?

Minkään muun ruuan kohdalla tällaista "konservatiivisuutta" ei ainakaan meillä ole koettu. Jopa ensimmäistä kertaa elämässä nähty kesäkurpitsa oli erään kerran syöty pelkäksi renkaaksi sinä aikana kun kävin suihkussa, vaikka olin ajatellut että elukat olisivat saaneet rauhassa ihmetellä sitä sillä aikaa kun olin viikon lomalla. Sinällään ihmetyttää, että miten voidaan saada edes tehtyä kalanruoka joka ei kaloille maistu ja mitä tarkoitusta tällainen tuotekehittely palvelisi jos se olisi suunniteltu ominaisuus? Jos aineet ovat hyviä niin luulisi niistä saatavan valmistettua maistuvaakin ruokaa kuten kaikki tunnetut valmistajat saavat.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Sanoin että ennen kuin jokin ruoka on kaloille tuttu, on vaikea päätellä onko kyseinen ruoka kalojen mielestä loppupeleissä maistuvaa vai ei.
Totuttamisen jälkeen makutesti on yksinkertainen tehdä. Tarjoillaan altaaseen yhtä aikaa kaikkia kaloille tarjolla olleita merkkejä ja katsotaan mikä kasa katoaa ensimmäisenä. Minun kaloillani tämä ruoka on aina ollut NLS, mutta toki jollakulla voi olla tyystin erilaisiakin kokemuksia. Raaka-aineiden paremmuudesta kertoo yksinkertaisesti tuoteseloste, ruoassa kuin ruoassa ja itse ruoan hyvyydestä kertoo sitten moni muukin asia. Vilkkaampi käytös, noussut kutuhalukkuus, puhtaampi allas (myös suodattimen harventunut puhdistusväli), kirkkaammat värit kaloilla.. minusta nämä kaikki kertovat ruoan laadusta hyviä asioita. Itse en myöskään ole koskaan havainnut maistuvuusongelmia minkään kalojen kanssa tämän ruoan suhteen, pakotusmetodia olen käyttänyt vain kaloilla jotka eivät ole suostuneet syömään mitään kuivaruokaa ja väittäisin että tässä kyse on ollut enemmänkin ihan siitä että kyseessä on kuivaruoka.
Mitä NLS:n maistuvuuteen tulee, sehän on koostumukseltaan aivan erilainen ruoka (hiutaleita lukuunottamatta) kuin muilta valmistajilta löytyy. Eli liekö kyse ihan siitä että ruoka tuntuu erilaiselta suussa, kuin muut, joihin kalat ovat tottuneet?
En nyt kiistele tästä asiasta tämän pidempään, tuskinpa me tästä sopuun pääsemme sen kummemmin kuin monen muunkaan tuotteen kohdalla joista meillä on erilainen käsitys.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Paremmilla ravintoarvoilla ei tule apaattisia kaloja. Nälkä ja ravinteiden puute voi sen sijaan ajaa kutemaan tai etsimään vilkkaasti ruokaa. Ruuan koostumuksen en havainnut poikkeavan muista raemaisista ruuista, missä ero on?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Olen eri mieltä tuosta apaattisuuden aiheuttamisasiasta. Kyllähän liika ravinnon saanti aiheuttaa apaattisuutta. Huomaahan sen itsessäänkin jos syö liikaa.
Huonoista olosuhteista ja ravinnosta aiheutuva kutuhalukkuuden lisääntyminen on tilapäistä ja kyseinen käytös loppuu pian, samoin kuin aktiivinen ruoanhakukin. NLS:llä tätä ei kuitenkaan tapahdu, vaan kutuhalukkuus, kirkkaammat värit ja aktiivinen käytös säilyvät vuosia. Näkyisiväthän ravinteiden puutokset ja ruoan heikko laatu kaloissa varsin nopeasti, veikkaisin että jo muutamassa viikossa. Tästä ruoasta on kuitenki jo vuosien kokemukset ja itselläni useiden tuhansien kalayksilöiden antamat kokemukset. Maahantuonnin yhteydessä ruokien keskinäiset erot tulevat melko hyvin esiin kalojen kuntoutumisnopeudessa.
NLS:n erilaisuus on lähinnä siinä että rakeet ovat huomattavasti kovempia kuin muiden merkkien. Tämä tuntuu vaativan osalla kaloista totuttelemista.

Niistä raaka-aineista vielä...
Tuoteselosteissa raaka-aineet on aina merkitty siinä järjestyksessä, että mitä eniten on, on aina ensimmäisenä ja niin edespäin. Myös tapa miten tuote ilmoitetaan, on merkityksellinen (vertaa kana / kananliha). Esim. kalajauho, on aivan eri asia, kuin kalanlihajauho ja jos kalalajikin on vielä eritelty, puhutaan jälleen eri asiasta. Yleensä, mitä tarkemmin valmistaja on eritellyt raaka-aineen, sitä laadukkaammasta tavarasta on kyse. Yksikään valmistaja joka käyttää esim. koiranruokaan ankan lihaa, ei puhu tuoteselosteessaan siipikarjanlihasta, tai lihajauhosta. Eläinproteiini on jo todella epämääräinen käsite ja eläinperäiset raaka-aineet taas sellainen määre jonka pitäisi saada kenet tahansa kavahtamaan taaksepäin. Ymmärrätte idean?
Tässä valossa siis muutamia tunnettuja kalanruokia eriteltynä ohessa.

NLS small fish formula raaka-aineet:
Whole Antarctic krill meal, whole herring meal, whole wheat flour, algae meal, soybean isolate, beta carotene, spirulina, garlic, vegetable and fruit extract (spinach, broccoli, red pepper, zucchini, tomato, pea, red and green cabbage, apple, apricot, mango, kiwi, papaya, peach, pear), vitamin a acetate, d-activated animal sterol (D3), vitamin B12 supplement, thiamine, DL alphatocophero (E), riboflavin supplement, folic acid, niacin, biotin, calcium pantothenate, pyridoxine hydro-chloride, l-ascorby-2-polyphosphate (stable C), ethylenediamine dihydroiodide, cobalt sulfate, copper proteinate, ferrous sulfate, manganese sulfate, choline chloride.

Tetra Min Tropical flakes raaka-aineet:
Fish Meal, Dried Yeast, Ground Brown Rice, Shrimp Meal, Wheat Gluten, Feeding Oat Meal, Fish Oil, Potato Protein, Dehulled Soybean Meal, Soybean Oil, Algae Meal, Sorbitol, Lecithin, Monobasic Calcium Phosphate, Ascorbic Acid (Source of Vit. C), Yeast Extract, Inositol, Niacin, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate, Riboflavin-5-Phosphate (Source of Vit. B2), A-Tocopherol-Acetate (Source of Vit. E), D-Calcium Pantothenate, Thiamine Mononitrate (Source of Vit. B1), Pyridoxine Hydrochloride (Source of Vit. B6), Vitamin A Palmitate (Source of Vit. A), Menadione Sodium Bisulfite Complex (Source of Vit. K), Biotin, Cyanocobalamin (Source of Vit. B12), Cholecalciferol (Source of Vit. D3), Manganese Sulfate Monohydrate, Zinc Sulfate Monohydrate, Ferrous Sulfate Monohydrate, Cobalt Nitrate Hexahydrate.

Hikari Micro wafers raaka-aineet:
Fish meal, krill meal, wheat flour, flaked corn, brewer's dried yeast, cuttlefish meal, wheat-germ meal, spirulina, gluten meal, spirulina, fish oil, dried seaweed meal, hydrolized vegetable sucrose clam extract, monosodium glutamate, DL-methionine, lecithin, garlic, dried A. niger fermentation extract, astaxanthin, choline chloride, vitamin E supplement, L-ascobyl-2-polyphosphate (stabilized vitamin C), inositol, calcium pantothenate, riboflavin, Vitamin A oil, thiamine mononitrate, pridoxine hydrochloride, niacin, menadione sodium bisulfite complex (source of vitamin K), folic acid, vitamin d3 supplement, biotin, disodium phosphate, ferrous sulfate, magnesium sulfate, zinc sulfate, manganese sulfate, cobalt sulfate, calcium iodate.

Tropical Supervit Basic Flake raaka-aineet:
kalat ja kalatuotteet, viljat, kasvivalkuaistiivisteet, nilviäiset ja äyriäiset (mukaan lukien krillijauho min 1%, mustekalajauho min 1%), liha ja eläinperäiset tuotteet, kasviperäiset tuotteet, merilevä (mukaan lukien Spirulina platensis min0,5%) hiivat, rasvat ja öljyt, kivennäisaineet.
Lisäaineet: vitamiini A 38 900 IU/kg, vitamiini D3 2 100 IU/kg, vitamiini E (alfa-tokoferoli asetaatti) 130mg/kg, vitamiini C (askorbiinihappofosfaatti) 580 mg/kg, lesitiini. Sisältää EU:n sallimia väri- ja hapettumisenestoaineita.

JBL:n ruokien tuoteselostetta ei löytynyt pikaisella googletuksella.

Suurin näkyvä erohan noissa ruoissa on pääraaka-aineen kohdalla. NLS: ssa krilli, muissa kala eri muodoissaan. Muissa ruoissa kala on mitä tahansa kalaa, kun taas NLS: ssa on erikseen mainittu että käytettävä kala on silliä (silli on ravintoarvoiltaan ylivertainen ja arvostetuin kaikista kaloista). Tämän perusteella pidän NLS:n ruokia laadukkaimpina.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo kyllähän NLS::ssän ruuat ovat korkealaatuisia. Varsinkin perustetroissa (esim. sitruunatetra) ero väreissä on järisyttävä. Silloin kun NLS tuli markkinoille kiinnitin huomiota yhden pitkänlinjan kauppiaan kalojen poikkeuksellisen hyvään kuntoon, värit ja veden kirkkaus olivat poikkeuksellisen hyviä. Hän oli siirtynyt ruokkimaan kaikki kalat pelkästään NLS:ssän ruuilla. No siitä innostuneena ostin isointa NLS:ssän raetta joka ei kuitenkaan oikein kelvannut kaloille. Punasilmäpleko niitä kuitenkin öisin imuutteli ja muuttui lähes mustaksi. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=14&t=56170
Muuta syytä kuin nuo NLS:ssän ruuat en ole löytänyt, nyttemmin plekokin on muuttunut taas raidalliseksi.
DSC_0219_pieni.jpg
DSC_0219_pieni.jpg (215.9 KiB) Katsottu 8151 kertaa
/jari
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mikä toi JJVi:n monsteri on tossa vasemmalla?

Pitäisiköhän mun taas alkaa kokeilemaan NLS:ää, tosiaan aiemmin ei maistunut mun kaloille. Mutta Marin sanoissa voi olla perää, nämä eivät meinaan ole tottuneet raeruokaan. Tosin pohjatabujakin lähinnä närpittiin.. Hmm. Katsotaan. Mulla on tosiaan noita sitruunatetroja ja ei ne kyllä mitenkään erityisen keltaisia ole.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mikä toi JJVi:n monsteri on tossa vasemmalla?
Joku Chrysicthys suvun edustaja se on, alumiinikissamonni -nimellä löytyy samannäköisiä isosilmiä. Mulla on noita kaksi, toinen vähän eri lajia (kai).
/jari
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

No on kyllä isot silmät.. 8O Mitäs kokoa tuo edustaa?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Meillä hiutaleisiin tottuneet rusokiilat syljeksivät NLS:n Small Fish Formula-rakeita parilla ensimmäisellä syöttökerralla. Sen jälkeen ovat olleet ihan höperöinä niiden perään. Jos kokeeksi tarjoaa samaan aikaan hiutaletta ja raetta, ensin mainittua hyljeksitään. Ilmeisesti kyse oli tosiaan erilaiseen suutuntumaan tottumisesta. Myös kääpiönuoliaiset näyttävät tykkäävän rakeista kuin hullu puurosta.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”