Ruohomaisia kasvja
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Ruohomaisia kasvja
Olen kovasti katsellut akvaariokuvia täällä ja kuukkelista. Etsinnässä on ruohomaisia kasveja ja nimiä niille jotta osaisin niitä kysellä kaupoista ja täältä.
Blyxa japonica, neulaheinä ja brasilian kääpiöruoho on tiedossa. Mikähän kasvaisi 40-50-cm korkeaksi ja jos kasvi kasvaa korkeammaksi voiko esim vallisneriaa leikata lyhyemmäksi.
Yksi kasvi on jäänyt myös mieleen enkä nyt osaa linkittää kuvaa mutta se on saman oloinen kuin vallisneria mutta lehdet ovat ikäänkuin rutussa tai tiheän aaltoilevat.
Vallisnerioitakin on ilmeisesti useampaa sorttia... löytyisikö niistä jokin joka ei tulisi yli 50 cm korkeaksi?
Blyxa japonica, neulaheinä ja brasilian kääpiöruoho on tiedossa. Mikähän kasvaisi 40-50-cm korkeaksi ja jos kasvi kasvaa korkeammaksi voiko esim vallisneriaa leikata lyhyemmäksi.
Yksi kasvi on jäänyt myös mieleen enkä nyt osaa linkittää kuvaa mutta se on saman oloinen kuin vallisneria mutta lehdet ovat ikäänkuin rutussa tai tiheän aaltoilevat.
Vallisnerioitakin on ilmeisesti useampaa sorttia... löytyisikö niistä jokin joka ei tulisi yli 50 cm korkeaksi?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Ruohomaisia kasvja
Blyxa aubertii, kasvaa tietääkseni noin 40 cm korkeaksi. Tosin saatavuus voi olla aika heikko.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Vallisneriaa voi leikata ihan hyvällä omallatunnolla lyhyemmäksi. Olisiko tuo vallisnerian tapainen aaltoilevalehtinen kasvi kierteisvallisneria (vallisneria spiralis)?
Keiholehdet ovat myös kivoja, Kapeakeiholehti voi kasvaa 25cm korkeaksi, mutta onko se vielä liian lyhyt tarkoitukseesi?
Kriinumi on myös kiva, vallisnerian näköinen mutta sitä isompi sipulikasvi, jota voi myös leikata lyhyemmäksi.
Keiholehdet ovat myös kivoja, Kapeakeiholehti voi kasvaa 25cm korkeaksi, mutta onko se vielä liian lyhyt tarkoitukseesi?
Kriinumi on myös kiva, vallisnerian näköinen mutta sitä isompi sipulikasvi, jota voi myös leikata lyhyemmäksi.
-
- Junior Member
Hei tuo kapeakeiholehtiän onkin hyvän näköinen ja sitäkin voisin harkita ruohopoukama sisustukseen jota suunnittelen. Tuo spiraali valisneria ei ollut se mitä tarkoitin, kiva kuitenkin tietää että voin napsaista vallisneriaa lyhyemmäksijos en löydä just ja just 40-50cm kasvavaa vallutyypistä ruohoa.
Kiitos vinkeistä.
Kiitos vinkeistä.

-
- Elite Member
MItes olis echinodorus ööh kirjotetaanko tämä nyt vesuvius
Ilmeisesti tarkoitat joko tätä:floora1 kirjoitti: Yksi kasvi on jäänyt myös mieleen enkä nyt osaa linkittää kuvaa mutta se on saman oloinen kuin vallisneria mutta lehdet ovat ikäänkuin rutussa tai tiheän aaltoilevat.
http://www.tropica.com/plants/plantdesc ... x?pid=094A
tai tätä:
http://www.tropica.com/plants/plantdesc ... px?pid=094
Nuo kriinumit ovat suhteellisen hidaskasvuisia, eikä niitä ole hyvä leikellä.
-
- Junior Member
Bingo Kirahvi1
Just tuo kiharakriinumi on se mitä etsin...Ahaa se siis on sipulikasvi, sellaista en olekkan ikunaan kasvattant muualla kuin kuivalla maalla. sipulikasvia sis:)
Hmm tietysti se on hidas ja varmaankin waikean maineen omaava kasvi
En ole sitä missään nähnyt livenä vaan agan sivuilta bongasin kasvin joka oli jo aika tuuhea tai sitten niitä oli istutettu het monta lähekkäin. Lisääntyyköhän kriinumi pikku sipulein vaiko rönsyilemällä....? No nyt kun tiedän kasvin lattarinimen voin lähteä kuukkeloimaan kasvin kasvatuksesta infoa..
Jos joku on kasvatellut sitä niin kerro ihmeessä miten se menestyi ja millaisissa oloissa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Just tuo kiharakriinumi on se mitä etsin...Ahaa se siis on sipulikasvi, sellaista en olekkan ikunaan kasvattant muualla kuin kuivalla maalla. sipulikasvia sis:)
Hmm tietysti se on hidas ja varmaankin waikean maineen omaava kasvi

En ole sitä missään nähnyt livenä vaan agan sivuilta bongasin kasvin joka oli jo aika tuuhea tai sitten niitä oli istutettu het monta lähekkäin. Lisääntyyköhän kriinumi pikku sipulein vaiko rönsyilemällä....? No nyt kun tiedän kasvin lattarinimen voin lähteä kuukkeloimaan kasvin kasvatuksesta infoa..
Jos joku on kasvatellut sitä niin kerro ihmeessä miten se menestyi ja millaisissa oloissa
-
- Advanced Member
Minulla on omassa altaassani (250l) kriinumia. Se kasvaa suhteellisen nopeasti viihtyessään, eikä minusta ole mitenkään vaikea. Olen leikellyt sitä ihan surutta myös lyhyemmäksi, enkä ole huomannut sen kasvuvauhtia haittaavan.floora1 kirjoitti:Bingo Kirahvi1![]()
Hmm tietysti se on hidas ja varmaankin waikean maineen omaava kasvi![]()
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo kriinumi tuntuu aika kestävältä ja helpolta kasvilta, joka tosin tarvitsee ravinteita kunnolla kasvaakseen. Ei minusta kasvien vaikeimmasta päästä.

Minulla on kolmea kriinumilajia:
Isokriinumi Crinum thaianum
Kurttukriinumi Crinum calamistratum
Crinum aquatica
Tuo isokriinumi on helppo ja kasvaa usean metrin mittaiseksi. Sitä voi surutta leikellä. Noita muita ei kannata saksia. Pääasia on, että istutetaan valoisaan paikkaan ja sipuli pitää jäädä suurimmaksi osaksi hiekan yläpuolelle. Nuo lisääntyvät muodostamalla pikkusipuleita.
Isokriinumi Crinum thaianum
Kurttukriinumi Crinum calamistratum
Crinum aquatica
Tuo isokriinumi on helppo ja kasvaa usean metrin mittaiseksi. Sitä voi surutta leikellä. Noita muita ei kannata saksia. Pääasia on, että istutetaan valoisaan paikkaan ja sipuli pitää jäädä suurimmaksi osaksi hiekan yläpuolelle. Nuo lisääntyvät muodostamalla pikkusipuleita.
-
- Advanced Member
Niin unohdin mainita että ne minun kriinumini ovat isokriinumeja. Ja tosiaan sipuli hiekan pinnalle!kirahvi1 kirjoitti:Tuo isokriinumi on helppo ja kasvaa usean metrin mittaiseksi. Sitä voi surutta leikellä. Noita muita ei kannata saksia. Pääasia on, että istutetaan valoisaan paikkaan ja sipuli pitää jäädä suurimmaksi osaksi hiekan yläpuolelle. Nuo lisääntyvät muodostamalla pikkusipuleita.
-
- Katalysaattori
Mulla on tuollainen kurttukriinumi, sitä leveämpää mallia muistaakseni. Mulla ainakin kerää helposti tupsulevää, tosin sitä nyt on muutenkin altaassa, mm. juurakossa ja jaavansaniaisessa. Muuten kasvi kyllä tuntuu viihtyvän. Joskus oli tuollainen isokriinumi 180-litraisessa, hienosti kasvoi ja peitti mukavasti pintaa. Mutta en kyllä näitä ihan ruohomaisiksi ajattele, liian paksut lehdet.
Itse kun näitä keväällä etsin niin oli tosi kiven alla, Helsingin akvaariokeskuksesta tuo vihdoin löytyi ja hintaa taisi olla jotain kymmenen euron korvilla ellen ihan väärin muista.

Itse kun näitä keväällä etsin niin oli tosi kiven alla, Helsingin akvaariokeskuksesta tuo vihdoin löytyi ja hintaa taisi olla jotain kymmenen euron korvilla ellen ihan väärin muista.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
Calamistratumia voi tilata esimerkiksi Aquaristik.net:istä hintaan 4,98€ tai AquaristikShopista hintaan 9,19€. Aquaticaa en ole viime aikoina nähnyt myynnissä.
-
- Junior Member
Ok ja kiitos kasvin kasvusta ynm kertomisesta. Se ei tosiaankaan ole ihan ruohomainen nyt kun sitä kunnolla pääsin kuuklaamaan. Katsellaan ja kunnellaan mihin sitten päädyn tai mitä ruohoja ylipäätänsä löydänkään. Nyt pitää vain rakentaa luolaprojkti valmiiksi,lakata jne ja sitten vasta kasveja osteleman kun olen uuden taustan saanut paikalleen:)
-
- Starting Member
Sarakasila (Cyperus helferi) täyttää nuo alun perin esitetyt ehdot aika hyvin.
Minulla se yltää 50cm korkeassa altaassa nippa nappa pintaan (huom. pohjalla 5cm hiekkaa ja paksu pohjalasi).
Se on oleellisesti hidaskasvuisempi kuin vallu, eikä siten ole koko ajan valtaamassa tilaa muilta.
Minulla se yltää 50cm korkeassa altaassa nippa nappa pintaan (huom. pohjalla 5cm hiekkaa ja paksu pohjalasi).
Se on oleellisesti hidaskasvuisempi kuin vallu, eikä siten ole koko ajan valtaamassa tilaa muilta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Minulla taas tuon sinulta saamani alun pisimmät lehdet ovat jo yli metrin mittaisia ja kasvista on tullut upean tuuhea puska.Terhi kirjoitti:Sarakasila (Cyperus helferi) täyttää nuo alun perin esitetyt ehdot aika hyvin.

-
- Junior Member
Pitääpäs kuuklettaa sarakaislaa että näkee millainen se on. Kiitos vinkistä:)