![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Rusokirjoahventen käyttäytyminen?
Valvoja: Moderaattorit
Rusokirjoahventen käyttäytyminen?
Onko kenellekään ollut nyppimisongelmia rusokirjoahvenien kanssa? Meillä 540 litrasessa akvaariossa on 5 rusokirjoahventa ja nyt olen huomannut, että hätyyttelevät meidän monnisia näykkimillä niitä, kun uivat ohi liian läheltä? Mikäs noita riivaa? ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Re: Rusokirjoahventen käyttäytyminen?
Nämä onnettomathan kutevat jatkuvasti ja puolustavat reviiriään kaiken kokoisia kaloja vastaan. Minä itse luovuin noista, kun ajattelin, että stressaavat turhaan muita asukkeja.
Jatketaan vanhaan aiheeseen.
Altaassani (190l kulma-allas) uiskentelee kardinaalitetrojen ja monnisten seurana rusokirjoahven naaras. Muutoin ihan kiltti kaveri, mutta ruoka-aikaan jahtaa jonkin verran monnisia, jotka rouva-ahvenan reviirinurkkaan uskaltautuvat. Olin ajatellut hankkia ahvenelleni puolison, mutta nyt on alkanut mietityttää monnisten kohtalo. Mahtavatko rusot keskittyä jatkossa toistensa jahtaamiseen vai valtaavatko molemmat oman reviirinsä, jonne monnisilla ei ole asiaa. Tuossa kulma-altaassa ei kaheasti enää pohja-alaa jää, jos molemmilla puoliskoilla on omat etukulmat reviireinänsä. Eli luopuako rusoista kokonaan vai uskallanko kokeilla toisen hankkimista? Monnisista en halua kokonaan luopua. Kasveja, kantoja piiloja yms. on reilun puoleisesti.
Altaassani (190l kulma-allas) uiskentelee kardinaalitetrojen ja monnisten seurana rusokirjoahven naaras. Muutoin ihan kiltti kaveri, mutta ruoka-aikaan jahtaa jonkin verran monnisia, jotka rouva-ahvenan reviirinurkkaan uskaltautuvat. Olin ajatellut hankkia ahvenelleni puolison, mutta nyt on alkanut mietityttää monnisten kohtalo. Mahtavatko rusot keskittyä jatkossa toistensa jahtaamiseen vai valtaavatko molemmat oman reviirinsä, jonne monnisilla ei ole asiaa. Tuossa kulma-altaassa ei kaheasti enää pohja-alaa jää, jos molemmilla puoliskoilla on omat etukulmat reviireinänsä. Eli luopuako rusoista kokonaan vai uskallanko kokeilla toisen hankkimista? Monnisista en halua kokonaan luopua. Kasveja, kantoja piiloja yms. on reilun puoleisesti.
Meillä ainakin saa olla monniset muutoin rauhassa, mutta sitten kun vahtivat kutua niin ajetaan kauemmas. Ennemmin nuo lehtikalat saa meillä kyytiä jos eksyvät liian lähelle.