Uusioharrastaja + 200 l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Uusioharrastaja + 200 l

Viesti Kirjoittaja rybka »

Tervehdys! Olen vuosien jälkeen aloittelemassa uudelleen akvaarioharrastustani. Vanhan 200-litraisen tankin silikonit on tarkistettu huolella (ovat kuin uudet), allas on koeponnistettu ja kotivakuutuksen tilanne päivitetty. Päivittämässä olen myös akvaariotietouttani; paljon on ehtinyt muuttua, ja akvaarioliikkeiden altaissa uiskentelee minulle täysin outoja, uusia kaloja.

Ajattelinkin kysyä teidän aktiiviharrastajien kalastovinkkejä (ja miksei myös kasvivinkkejä) biotooppiakvaarioon. Puntarissa ovat olleet ne "tavalliset" Amazon tai Kaakkois-Aasia. Mitään erityisen herkkiä tai vaikeahoitoisia asukkaita en akvaariooni halua ainakaan näin alkuvaiheessa (katsotaan sitten, jos nälkä ja altaan koko kasvavat kokemuksen karttuessa). Mielenkiintoinen käytös on kuitenkin aina plussaa. En myöskään halua ahtaa akvaariotani kovin täyteen.

Olen myös huomannut, että akvaarioiden vähimmäiskokojen suositukset ovat tässä taukoni aikana nousseet ylöspäin, mikä on toki mainio asia kalojen kannalta. Aiemmin pidin surutta akvaariossani mm. lehtikaloja ja helmirihmoja (en tosin yhtä aikaa)... Pohjamateriaalina on näillä näkymin sora - siitä huolimatta, että hiekkapohjalla on näemmä vankka kannattajakuntansa - mikä sulkee pois tiettyjä pohjakaloja.

Tässä vaiheessa olen vielä hyvin avoin ehdotuksille, kun mitään ei lajiston suhteen ole lyöty lukkoon :D .

-------------------------------

Lisäänpä vähän tarkennuksia, niin ei ole aivan yhtä ympäripyöreää tämä jahkailu:

Amazon-akvaarion tapauksessa haluaisin mukaan jonkin sympaattisen, pienen kirjoahvenen, joka ei rettelöi liikoja ja joka kenties suostuisi lisääntymäänkin olosuhteiden ollessa suotuisat. Lehtikaloista olen aina tykännyt hurjasti, mutten ehkä enää ottaisi niitä tuon kokoiseen altaaseen. Kavereiksi kenties jotain sopivia tetroja ja sorasta pahastumattomia pohjakaloja.

Aasia-vaihtoehdossa "pääkalaksi" olen ajatellut jotain rihmakalaa. Helmirihmat ovat ykkössuosikkeja, mutta niillekin tuo 200 litraa taitaa olla ihan siinä ja siinä. Hunajarihmakalat ovat myös olleet mielessä, mutta nuo pienemmät rihmat taas tuntuvat olevan järjestään vähän herkempää sorttia (oma muistikuva lähinnä kääpiörihmoista vuonna käpysota)? Pienemmistä tirreistä tykkään muun muassa kuusiraitabarbeista ja kiilakyljistä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Uusioharrastaja + 200 l

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kääpiöahvenista minulla on ollut keltakääpiöita (apistogramma borellii). Tosi nättejä, joskin hieman arkoja kaloja. Lisääntyivät myös, ja poikasia jossain vaiheessa kasvattelin. :) Äärettömän mielenkiintoisia seurata.

Helmirihmahaaremi (1k + 2n) taitaa juuri tuohon sinun altaaseesi mennä. Altaan alarajaksi niille sanotaan usein 160 litraa, vaikka mielestäni vauhdikkuutensa vuoksi tarvitsisivat lisää tilaa. 200 litraa on mielestäni haaremille aika sopiva.
Kääpiörihmat ovat myös nättejä kaloja. Pieniä rihmakaloja löytyy vaikka millä mitalla, suklaarihma, kääpiö-, hunaja-. korurihma jne.
Rihmakaloilla on oltava sitten kansilasit, jolloin lämpötila pysyy veden yläpuolella sopivana eikä vahingoita kaloja niiden haukatessa pinnalta happea. [;)]

Rihmojen kanssa kannattaa olla tarkkana, että mahdolliset parvikalat (tai muut asukit) eivät ole nyppivää sorttia. Muuten ovat rihmojen rihmat vaarassa!
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Minä ainakin taittuisin enemmän tuonne Aasian puolelle ja sellainen wannabe-aasiageotooppi on mulla joskus ollutkin. Sinne voisi sitten asuttaa vaikka haaremin hunajarihmoja (ainakin minulla olleet kestäviä ja lisääntyneet vähintään kiitettävästi, tokikin poikasten kasvatus on vaativampaa kuin ahventen, mutta onnistuinpa jokusen aikoinaan aikuseksikin kasvattamaan), parven kiilakylkiä/rusokiilakylkiä tai muita rasboroita. Myös lasimonnithan ovat aasiasta ja mielestäni oikein nättejä kaloja. Pohjalle voisi ehkä mennä pieni parvi kääpiönuoliaisia, itsellä ei ole ko. kaloja ollut mutta olettaisin että tuon kokoiseen voisi mahtua?
rybka
Senior Member
Senior Member

Kiitos vastauksista! Ihmisten omat kokemukset kertovat usein paljon enemmän kuin lajikuvaukset.

Voi valinnan vaikeutta (senhän tietää, mitä tästä ennemmin tai myöhemmin seuraa - ehkä jo kannattaisi alkaa katsella seuraavan pöntön paikkaa). Olen kyllä ollut itsekin kallellani enemmän Aasian suuntaan jostain syystä. Ehkä siksi, että tykkään vallisnerioista ja melalehdistä [;)] . Ja rihmakaloista tietty.

Tuo kääpiönuoliainen voisi olla hyvä tuonne alempiin vesikerroksiin - näemmä se ei ole niin nuuka pohjamateriaalista. Tässä kävi vähän hölmösti: akvaariokauppias dissasi hiekkapohjaa sen verran voimakkaasti, että päädyin ostamaan kahdenkokoista soraa (pyöreähkörakeista). Sittemmin kyllä mietin noiden pohjakalojen kannalta, että tongittava pohja olisi ehdottomasti ollut parempi. En tällä erää viitsisi vaihtaa kuitenkaan.

Hunajat vai helmet... hmm. Argumentteja - sekä lisävaihtoehtoja - saa esittää puolesta ja vastaan! Hunajahaaremi olisivat tietysti kalan koon puolesta parempi vaihtoehto. En tosiaan haluaisi sulloa tuonne mitään, minkä viihtyvyys on siinä ja siinä.

Myös Aasian parvikaloista saa esittää lisää ehdotuksia ja kokemuksia. Tosiaan mitään nyppijöitä tai überaktiivisia touhuajiahan ei rihmojen kanssa kannata miettiä.

Itselläni aikoinaan lisääntyivät sekä helmi- että kääpiörihmat, mutta niitä tolkuttoman pieniä ja herkkiä poikasia en tainnut saada täysikasvuisiksi kasvatettua. Kosio- ja kututouhut kuplapesineen olivat toki jänskää seurattavaa.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Aasialaisia parvikaloja omasta kokemuksesta: rusokiilakylki, http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... akylki.htm tai helmiäisrasbora, http://www.seriouslyfish.com/profile.ph ... ris&id=990. Kauniita, eloisia kaloja, ilman häsläämistä. :) Mulla nuo helmiäiset ovat lisääntyneetkin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
rybka
Senior Member
Senior Member

Noita rusokiilakylkiä olen vähän miettinytkin. Helmiäisrasbora on tosi kaunis, mutta liekö niitä miten helposti saatavilla.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Se vähän riippuu missä asut, täällä pk-seudulla niitä oli hyvin tarjolla tossa keväällä ainakin, nyt en oo paljoa käynyt kattelemassa. Rusokiiloja taas löytynee varmaan jokaisesta asiallisesta akvaariokaupasta. :)
rybka
Senior Member
Senior Member

Ookoo, hyvä tietää: täältä Riksusta ei ole ylitsepääsemätön matka Helsinkiin kalakatselmus- ja ostosreissuille. Osaat(te)ko muuten vinkata hyvää kasvinostopaikkaa Helsingissä? Monesti akvaariokauppojen valikoimat ovat vähän ruotoisia niiltä osin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Helsingin Akvaariokeskuksessa on yleensä aina hyvin kasveja, Itäkeskuksen Faunattaressakin joskus, joskus vähän huonommin. Stockalta löytyy jotain peruskasveja. Halvimmalla pääset jos laitat ostoilmoituksen tonne Ostetaan -palstalle, kaupoissa kasvit on yleensä 5 €/kpl ja siitä ylöspäin, harrastajilta saa halvemmalla ja yleensä parempikuntoisia, kun ovat vedessä kasvaneet (kaupoissa usein kasvit sellaisia, jotka on kasvatettu "varpaat vedessä", eli ottaa kauemmin tottua akvaarioelämään). Siellä Riksussa päin varmasti on harrastajia, joilla on kasveja myytävänä. :)
rybka
Senior Member
Senior Member

Kiitti vinkistä! On tämä jännää; silloin kun edellisen kerran akvaariotouhuja harrastin, ei mitään nettipalstoja ollutkaan, kirjoja vain luettiin (siis siitä on aika kauan :mrgreen: ).
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Tietty jos niihin hunajarihmoihin päädyt niin niiden lisäksi akvaan voisi sopia joku toinenki pieni rihmakalalaji, kuten timantti- koru- tai murisijarihmahaaremi. Itse ainakin pidin hunajia ja koruja samassa 240l altaassa eikä niistä ollut toisilleen harmia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”