Ajattelinkin kysyä teidän aktiiviharrastajien kalastovinkkejä (ja miksei myös kasvivinkkejä) biotooppiakvaarioon. Puntarissa ovat olleet ne "tavalliset" Amazon tai Kaakkois-Aasia. Mitään erityisen herkkiä tai vaikeahoitoisia asukkaita en akvaariooni halua ainakaan näin alkuvaiheessa (katsotaan sitten, jos nälkä ja altaan koko kasvavat kokemuksen karttuessa). Mielenkiintoinen käytös on kuitenkin aina plussaa. En myöskään halua ahtaa akvaariotani kovin täyteen.
Olen myös huomannut, että akvaarioiden vähimmäiskokojen suositukset ovat tässä taukoni aikana nousseet ylöspäin, mikä on toki mainio asia kalojen kannalta. Aiemmin pidin surutta akvaariossani mm. lehtikaloja ja helmirihmoja (en tosin yhtä aikaa)... Pohjamateriaalina on näillä näkymin sora - siitä huolimatta, että hiekkapohjalla on näemmä vankka kannattajakuntansa - mikä sulkee pois tiettyjä pohjakaloja.
Tässä vaiheessa olen vielä hyvin avoin ehdotuksille, kun mitään ei lajiston suhteen ole lyöty lukkoon

-------------------------------
Lisäänpä vähän tarkennuksia, niin ei ole aivan yhtä ympäripyöreää tämä jahkailu:
Amazon-akvaarion tapauksessa haluaisin mukaan jonkin sympaattisen, pienen kirjoahvenen, joka ei rettelöi liikoja ja joka kenties suostuisi lisääntymäänkin olosuhteiden ollessa suotuisat. Lehtikaloista olen aina tykännyt hurjasti, mutten ehkä enää ottaisi niitä tuon kokoiseen altaaseen. Kavereiksi kenties jotain sopivia tetroja ja sorasta pahastumattomia pohjakaloja.
Aasia-vaihtoehdossa "pääkalaksi" olen ajatellut jotain rihmakalaa. Helmirihmat ovat ykkössuosikkeja, mutta niillekin tuo 200 litraa taitaa olla ihan siinä ja siinä. Hunajarihmakalat ovat myös olleet mielessä, mutta nuo pienemmät rihmat taas tuntuvat olevan järjestään vähän herkempää sorttia (oma muistikuva lähinnä kääpiörihmoista vuonna käpysota)? Pienemmistä tirreistä tykkään muun muassa kuusiraitabarbeista ja kiilakyljistä.