JUWEL 63l jalustaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Tässä vähän suunnitteilla 63l JUWEL altaaseen jalustaa. Siitä tulisi 70,5 cm korkea, kaapit ja hylly sinne. Tukilevy ylälaitaan ja sivuille. Siis kaappi ei koko höskän levyinen, päistä pois 5cm tukilevyn ja 1cm kolon verran (kolo tulee reunaan, siis kun sivuseinä tulee, niin siitä sentti väliä ja vasta sitten loppuis pohjalevy). Tätä nyt ajattelin tehdä teknisen tunnilla ja lopuksi petsaan mustaksi kai. Siis teen sen liimalevystä, oiskohan 16mm hyvä paksuus? Riittääkö se? :D Toivottavasi joku ymmärsi jotain mun selityksistä, ku piirrustuksia en voi ainakaan vielä tänne laittaa... :mrgreen:
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Se liimalevy tuppaa menemään kieroon ajankanssa väkisin, etten nyt mitenkään hirveästi suosittelisi.

Piirrustukset auttaisi ymmärtämään ideaasi ja oma toteutuksesikin olisi helpompi. ;)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Nooh... Liimalevystä on silti tarkotus väsätä. Lastulevyä en ainakaan käytä ku mulla huonoja kokemuksia sen ja veden yhdistelmästä... Piirrustukset mulla paperilla, mutta en mitää skanneria omista ja tietokonekki on ihan huono. [:I] Vähän sen tapanen jalusta ku mun JOKI 280l avojalusta hyllyn kans, mut eteen kaapin ovi ja taakse vaneria. (Tommonen ku tossa ekassa kuvassa, mut pienemmäs mittakaavas ja ovi+vaneri: Silleen, että ylös lista, johon ruuveilla/pienillä nauloilla kiinni vaneri. Muutenki tarkotus osat laittaa yhteen ruuveilla, koko ei tiedossa. :)
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Miten olisi vesivaneri ? Kouluilla taitaa olla vähän huonosti varastoissa, mutta kunhan opettajalle rupattelee mukavia niin eiköhän tilausta rupea syntymään kun ei mitään maailman kalleinta ole varsinkaan tuon kokoiselle akvaariolle. :)
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Koulunpuolesta en sitä vesivaneria saa, kun olen jo kuulemma tuhlannut kahden oppilaan verran, kun tein n.30l pikkutankin. :|
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Jos haet sen vanerin itse? Täällä ainakin saa tehdä mitävaan, jos kalleimman ja hyllystä löytymättömän materiaalin hankkii itse. Btw, hyvää syntymäpäivää sulle. :D En edelleenkään suosttele sitä liimalevyä, sillä sen ja vedenyhdistelmä on melkein sama, kuin lastulevyllä. Toki jos sen päällystää venelakalla, niin kosteus ei vaurioita, mutta silti menee kieroon.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Eikös toi JOKI-akvaarion jalustaki oo tehty liimalevystä?? Ku ehkä kuitenki vaan haluisin pysyy siinä liimalevyssä... :roll: Mutta mitä paksuutta kannattaisi tehä?
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja höntti »

Ei se liimalevy miten sattuu kyllä vääntyile jos koululla on vaan kuivaa puuta ja levyn tekee huolella. Ja varsinkin kun on suhteellisen pienestä levystä kyse, niin on melko helppo tehdä hyvä levy. Ja kun vielä muistaa sellaisen pintakäsittelyn, ettei vesi vähässä kummassa pääse puuhun asti.
Tosin sitten jos allas alkaa huomaamatta vuotamaan tai huolimattomasti jatkuvasti läträilee sen veden kanssa niin kyllähän se puu voi alkaa elämään. Mutta edelleen on pikkualtaasta kyse, niin itse en ainakaan jaksaisi hirveästi stressata.

nimim. itsekin aikoinaan kuuskymppiselle altaalle jalustan teknisessä värkännyt
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Asiaa... :D Mutta mikä paksuinen se levy voisi olla? 16mm? Mahdollisesti voin sen venelakalla varmaan päällystää, jos sen voi värjätä mustaksi. Se kun sopii mun akvaarion väriin.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

eeroq kirjoitti:Eikös toi JOKI-akvaarion jalustaki oo tehty liimalevystä??
Jos se nyt kuitenkin massiivipuusta on tehty. [;)]
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Joo nii se onki :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

eeroq kirjoitti:Koulunpuolesta en sitä vesivaneria saa, kun olen jo kuulemma tuhlannut kahden oppilaan verran, kun tein n.30l pikkutankin. :|
Kauanko kesti, itsellä nyt valinnainen tekninen, ja pitäisi keksiä joku asia, mitä tehdä. Ihan akvaariosilikoonilla ja laseilla teit, vai pleksiä yms?
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Kesti mulla joku 4xkaksoistunnit.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Lasit tilasin lasiliikkeestä sopiviin mittoihin ja liitin ne yhteen Sikasil-e lasitussilikonilla(?). Ei siitä mikään ihan kehuttavan siisti tullut, mutta ainakin pitää vettä. :)
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja höntti »

They2 kirjoitti:
eeroq kirjoitti:Eikös toi JOKI-akvaarion jalustaki oo tehty liimalevystä??
Jos se nyt kuitenkin massiivipuusta on tehty. [;)]
Liimalevytkin tehdään massiivipuusta. 60 cm levyistä levyä ei höylätä 60 cm paksuisesta puusta... :)

Ettei vaan nyt menis lastulevyt ja liimalevyt tässä ite kullakin sekasin. Vai onko mulla vaan luetun ymmärtämisessä häikkää

Niin ja itse tekisin jalustaan kansilevyn vähän paksummaksi kuin tuo 16mm, ehkä vähintään 25mm. Ja aika kaposista kapuloista, vaikka 30- 40mm. Ja sitten sinne alapuolella voi siististi tehä sirkkelillä semmosia uria puolisenkymmentä tasaisin välimatkoin, että vaikka puu pääsisikin kastumaan, niin ei niin helposti ala kieroutumaan
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

höntti kirjoitti: Niin ja itse tekisin jalustaan kansilevyn vähän paksummaksi kuin tuo 16mm, ehkä vähintään 25mm. Ja aika kaposista kapuloista, vaikka 30- 40mm. Ja sitten sinne alapuolella voi siististi tehä sirkkelillä semmosia uria puolisenkymmentä tasaisin välimatkoin, että vaikka puu pääsisikin kastumaan, niin ei niin helposti ala kieroutumaan
Öö... Mitä tarkotat noilla urilla?? Ja mikä paksuus sitten muualle?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Näköjään meni, eli toi jalusta näyttää olevan massiivipuista liimalevyä (siis jos toi tarkoittaa levyä, joka on liimattu kokonaisista puunpaloista aina vuorotellen sydänpuupuoli ylöspäin ja alaspäin, jolloin minimoidaan riski puun/levyn kieroutumisesta). :)

Ei uria tietääkseni tarvitse tehdä, jos puuaines on edellämainitsemani tapainen? :?
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

They2 kirjoitti:Näköjään meni, eli toi jalusta näyttää olevan massiivipuista liimalevyä (siis jos toi tarkoittaa levyä, joka on liimattu kokonaisista puunpaloista aina vuorotellen sydänpuupuoli ylöspäin ja alaspäin, jolloin minimoidaan riski puun/levyn kieroutumisesta). :)
Justiinsa tollei mun opettaja käski tehä ku viimevuonna tein semmosta kaappia liimalevystä. Mut siis sanokaa ny riittääkö se 16mm?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Eikös Höntti jo vastannut?
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Siis ylin levy 25mm ja muut 16mm vai?
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja höntti »

Joo ne urat ei ole siis mitenkään pakollisia, mutta jos tosiaan on pelko että allas voisi vaikka joskus tihuuttaa vettä huomaamatta alleen, niin nuo urat voisivat pelastaa harmailta hiuksilta, tai sitten ei. Urilla tarkoitin noin 10 mm (siis jos kansilevy on jotain 25mm) syvyisiä ihan sirkkelilla tai vaistaavalla tehtyjä uria sinne levyn alapuolelle, ei kuitenkaan koko matkalle siis siten että näkyisivät levyn päästä katsottuna.

16 mm levy kestää varmasti siellä muualla, ja miksei jopa kannessakin, mutta ihan oikeastaan tekeleen ulkonäköä ajatellen suosittelin tuota paksumpaa kansilevyä. Eli mitä nuukempi opettaja, niin sitä ohempaa levyä :)
eeroq
Senior Member
Senior Member
Viestit: 602
Liittynyt: 14:44, 09.05.2009
Sukupuoli: Mies

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja eeroq »

No kiitos. Huomenna onkin sitten teknisen tunti. Luulen että teen sen päälilevyn hieman paksummasta kuin tuo 16mm. Tai sitten en. :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Sain teknisessä sitten luvan rakentaa akvaariolle jalustan. Akvan mitat 70x50x40(l,s,k)
Nyt tarvitsisinkin apua teiltä, kuinka korkea jalustan pitäisi olla, jotta akvaario on sopivalla korkeudella?

Opettaja sanoi, että taso ei tarvitse olla vesivaneria yms vedenkestävää, koska eihän siihen ole tarkoituskaan mennä vettä. :mrgreen: Joten vesivaneria ei siis tule. Akvaariolle tulee 4 tukijalkaa, mittoja nyt en muista, ja päälle siis taso ja tason alle toinen taso hyllyksi. Pitäisikö jalustan tukijalan alle tehdä vielä taso niin, että tukijalat on molemmista päistä tasoissa kiinni, vai jätetäänkö alaosa ilman tasoa?
Kuva:Kuva
Eli siis pitäisikö noiden jalkojen välissä vielä olla tukilistat/jutut? Noi mustat tossa? Eli ylös, jalkoihin ja ylätasoon kiinni kaikilta neljältä puolelta, ja keskelle kakkostasoon, sen alle tai yläpuolelle toinen, paitsi alemmassa edessä ei siis tukijuttua? Miten pitäisi siis olla? Pitäisikö jalat olla ihan reunassa vai pitäisikö siirtää hieman keskemmälle? Ja pitäisikö jalasta tehdä tuollainen V-muotoinen laittamalla kaksi palkkia vierekkäin, kuten Puutori tekee?

Piirroskuva ei ole suunnitelma, äkkiä vaan piti piirtää jonkinnäköinen juttu jotta pystyisin selostamaan ajatukset paremmin, kokeneemmat auttakoon! :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Eikö kukaan nyt halua tai osaa vastata?
Ton jalustan tietenkin maalaan ja lakkaan, jolloin pinta ei pitäisi läpäistä vettä eikä rakenteisiin siis imeydy kosteutta? Onko ton rakentaminen vaikeampaa kun kuvittelen? Millä teen nuo tasot? Liimapuulevyllä vai vanerilla? Tason alle tukemaan varmaan jotkut palkit, jottei painu? Miten?

Sori tuplapostaus...
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: JUWEL 63l jalustaa

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Suosittelisin kiinteää levyä takareunaan. joka on kiinnitetty useammasta kohdasta, ettei vinoutta synny. Myös ristimitat kannattaa muistaa, ettei tule mitään uusia yllätyksiä akvaarion täyttövaiheessa ja pinnan asettumisessa. Miten kiinnität kappaleet toisiinsa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”