Sitkeä turkkilevä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Heippa hei,
nyt alkaa palaa lopullisesti pinna altaassa jylläävän turkkilevän kanssa. Olen omasta mielestäni tehnyt kaiken mitä osaan mokoman viihtyvyyden minimoimiseksi mutta tuloksia ei juuri näy.
Allas on siis 240l, suodatuksen hoitaa Eheim2215 ja kaksi sisäuodatinta ( sisäsuodattimen voisi ehkä päivittää yhteen tehokkaampaan), valaistuksena 2x54W + 30W loisteputket, joista nuo 54W vasta uusittu. Lämpöjä on 25 ja pH 7 pintaan, vesi pehmeää, nitriitti 0 ja eilen myös nitraatti melko lähellä 0 vaikka vedenvaihdosta on nyt viikko. (JBL:n liuskatestin mukaan) Kalastoa on 12 seeprakalaa, 2 avainta, 1 sinirihma, 10+ kuparimonnista, 5 piikkaria, partis, 4 ottoa ja pari leväsukarapua.
Lannoituksena menee n. 5ml Seachem Flourish/viikko, hiilaria kiljulla ja vedenparannusaineena Easylife FFM. Ennen kasvit ( sekä köynnöstäviä että muita sekä pintakasveja) kasvoi ihan kiitettävästi mutta nyt tuntuu että oikein mikään muu ei enää viihdy kuin vesirutto... Johtuisiko kasvien kasvamattomuus tuosta olemattomasta nitraatista? Millä sitä saisi ylemmäs? Muita hyviä vinkkejä miten saisi akvaariosta rehottavan kasviparatiisin?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kyllähän tuolla alhaisella nitraatin määrällä on vaikutusta kasvien kasvuun. Kun kasvit kasvavat heikosti, niin levät hyötyvät siitä, sillä tuolloin ne käyttävät ylimääräiset ravinteet. Kaliumnitraatilla saa lisättyä nitraatin määrää. Turkkileväiset kasvien lehdet kannattaa puhdistaa/poistaa, kuten myös juurakot ja muut, joissa tuota levää on.
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Hitto ko tuo nitrattiliuos näytti olevan loppu akvaarioon.fi:stä. Noita leväisiä lehtiä oon aina karsinukki mut jos meinais karsia kaikki leväset lehet ni ei paljon vihreetä jäis altaaseen :roll:
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Vahvempi lehtisistä kasveista voi kokeilla nyppiä levää pois, vaikkakin se on aika työlästä, varsinkin jos levää on runsaasti. Kaliumnitraattia saa myös apteekista.
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Soitto yliopiston apteekkiin kerto notta eivät myy enää kaliumnitraattia ollenkaan.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Eivät ole aina suostuneet myymään, kun luulevat aineen menevän pommien rakenteluun. Tuskin sitä kuitenkaan on poistettu kokonaan apteekin valikoimista? Kannattaa kysyä toisesta apteekista ja kertoa mihin tarkoitukseen tulee.
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Kertoivat että ovat poistamassa valikoimasta, voihan toki olla että joku muu apteekkiketju vielä myy mutta tuo yliopiston apteekki on yleensä ollut se mistä parhaiten näitä harvinaisempia kemikaaleja ja litkuja löytyy.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ok. Hieman harmillinen juttu. Kannattaa laittaa kyselyä akvaarioon.fi asiakaspalveluun ja kysäistä millonko saavat seuraavan erän.
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Joo sinne laittelinkin s.postia ja vastauskin tuli samantein :)
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Niku »

Minulla on myös turkkilevän kanssa hieman alkavaa ongelmaa.

Tietoa:
63l akvaario
lämpö 27
pH himpun alle 7
erittäin pehmyt vesi
vettä vaihtuu kerran viikossa n.20l, joskus saatan puolen viikon välein ottaa kukille kasteluvettä 5-10l
veteen lisään itsekeiteltyä turveuutetta ja nykyään myös PlantaMin 10ml vedenvaihdon yhteydessä.
valaistuksena 2x 18w cool white putkia ilman heijastinta

Kalasto:
kääpiörihmakala
13 kiilakylkeä
5 piikkisilmää
nuolimonni

Leväongelma tuli, kun minulla oli tauko turveuutteen käytön kanssa. Nyt kuitenkaan levä ei ole lähtenyt pois, vaikka olen laittanut turvetta enemmän kuin ennen, kun huomasin ettei levä kadonnutkaan sillä.
Akvaariossa on paljon nopeastikasvavia kasveja (vesitähdikki, vedensuosikki), mutta myös hitaasti kasvavia (anubias ja jaavansaniainen), erilaisia melalehtiä, konnanputki ja jotain muuta satunnaista. Kasvit kasvoivat täydellisen hyvin ja rehevästi (joka toinen viikko joutui raivaamaan puskat matalaksi), kunnes tuli levät.
Nuolimonnille ei näytä levä kelpaavan. Levää on lähes joka paikassa puhdistuksesta huolimatta (ei kuitenkaan mitään aivan järkttäviä määriä). Kannattaisiko leikata vedensuosikkia matalaksi ja lannoittaa juurista, jotta se alkaisi kasvamaan paremmin? Miten olisi joku levää syövä otus? Syökö muut ravut levää kuin leväsukarapu?
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Turkkilevää, siis sellaista kirkkaan vihreää, harvaa ja matalaa karvamattoa (varmistuksena ettei kukaan kuitenkaan sekoita tupsulevään) on minun silmiini osunut enimmäkseen altaissa joissa on hyvin hieno nollakoon pohja. Onko tässä pohjan toiminta kunnossa, saavathan kasvit otettua juurillaan ravinteita?
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Itse sain tuosta tämän ketjun alun altaasta turkkilevän tapettua hommaamalla pari pientä levistä ja lisäämällä kaliumnitraattijauhetta. Nyt on pystyssä jo uus allas, ja sielläkin tuota [sensuroitu] on, mutta niin vähän että en oo ainakaan toistaiseksi jaksanu ressata siitä.
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Sitkeä turkkilevä

Viesti Kirjoittaja Niku »

Jos nollakoon pohjalla tarkoitat hiekan rakennetta, minulla taitaa sitä olla. Erittäin hieno vaalea hiekkapohja on minulla. Kierteisiä ei vielä ole, kun en ole niitä keneltäkään vielä saanut. Tässä juuri olen tekemässä tilausta kalanruuista ja pohjaan upotettavasta kasvilannoitteesta. Kannattaako minun siis ensin kokeilla parantuuko tilanne kierteisillä? Tuossa n. viikko sitten pöyhin pohjaa käsin, mutta ei ainakaan vielä mitään havaittavaa muutosta.

Minulla ei nitraattitestiä ole, mutta kannattaisiko minunkin kokeilla tuota nitraattilannoitusta? Ja kehtaako tuohon akvaarioon piniä leviksiä ottaa? Suunnitelmissa on isompi akvaario, joku reilu metrin mittainen. Voisiko ne jatkoasuttaa siihen sitten? Isojahan niistä tulee ja vikkeliä kun ovat.. :?
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”