Ulkosuodattimen huolto vs. sisäsuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Simppa
Starting Member
Starting Member

Ulkosuodattimen huolto vs. sisäsuodatin

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Kaipaisin hieman kommentteja ulkosuodattaminen huollosta, että kuinka usein kannattaa vaihtaa massoja ja vanuja. Ostin ensimmäisen ulkosuodattimen (eheim PII 2028), kun vaihdoin isompaan akvaarioon (325l).

Lisäksi pitääkö / kannattaako yleensä vanuja putsata kuten sisäsuodattimessa useammin ja massat sitten harvemmin.

Käytön kautta hankittuja kokemuksia otetaan mielellään vastaan!

Sami
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Itse hankin samanlaisen pörröttimen n. puolitoista vuotta sitten 250-litraiseeni. Alussa oli kevyehköllä kuormalla (lue: melko vähän kaloja). Avasin suodattimen uteliaisuuttani noin 6 kk jälkeen, jolloin sain huuhtaista sen massat (Eheimin mechiä ja ehfisubstratia) pikaisesti ja laittaa kiinni todeten, että melko turha homma siinä vaiheessa.

Nyt avasin viime viikonloppuna suodattimen toisen kerran, joten se oli hurissut edellisen avauksen jälkeen miltei vuoden. Kalasto on lisääntynyt kutujen yms. myötä kaksinkertaiseksi ja se alkoi jo näkyä: suodattimen sisällä olevat suodatinlevyt olivat melko lailla ä-äiset, samoin massat. Siltikään ei mitään todella kammottavaa vielä. Vaihdoin levyt, huuhtasin taas massat, puhdistin roottoripesän ja muuta pientä ja takaisin pörisemään. Seuraavan kerran avaan luultavimmin 6 kk päästä, ellei mullistavia satu sitä ennen.

Itsellä ainakin on ollut se periaate, että kaikki suodattimessa oleva vähintään pesaistaan puhdistuksen yhteydessä ellei sitten tosiaan vaihdeta jotakin uutta tilalle. Miksi pitäisikään laittaa vanhoja sotkuja takaisin, kun nimenomaan pyritään puhdistuksella pääsemään niistä eroon? :P Hyvin on tähän mennessä kaikki mennyt sillä osastolla.

Massojen vaihdosta en tiedä. Mielenkiinnolla odotan sen suhteen kommentteja. Vielä en kuitenkaan ihan hetkeen niitä vaihda, se on varmaa. Sen verran kallistakin ainetta on. Sitten kun se aika tulee, tilaan ehfisubstratin kuitenkin Saksasta jonkin kimppatilauksemme yhteydessä.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Kyllä suosittelisin ulkosuodattimen putsausta kuitenkin n 3kk välein ainakin (riippuu kalamäärästä ym). Moottoripesän puhdistus myös tärkeä sillä kun se "limaantuu" niin teho pienenee...

Itselläni ollut eheim ulkosuodattimia jo n. 10 vuotta...
vemkki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vemkki »

MikaMet kirjoitti:Kyllä suosittelisin ulkosuodattimen putsausta kuitenkin n 3kk välein ainakin (riippuu kalamäärästä ym). Moottoripesän puhdistus myös tärkeä sillä kun se "limaantuu" niin teho pienenee...
Itselläni ollut eheim ulkosuodattimia jo n. 10 vuotta...
Jaa-a, itselläni ollut Eheimin ulkohärpättimiä vasta 6 vuotta. :mrgreen: Suodatuksen olen yleensä mitoittanut siten, että ulkosuodattimia tarvitsee putsata vain 2 kertaa vuodessa. Puhdistus tietty siinä vaiheessa, kun virtaus on selvästi hidastunut. Moottoripesän puhdistus tietty siinä samalla, mutta mielestäni moottoripesä ei koskaan "limaannu" mitenkään kovin pahasti.

Massojen vaihdosta: Itse vaihdan vanut joka puhdistuskerralla ja vaahtomuovilevyjä tarpeen mukaan. Ehfisubstrattia tai makaroneja en vaihda juuri koskaan, tosin ihan kokeilun vuoksi vaihdoin 5 vuotta käytössä olleeseen 2328:aan Ehfisubstratit pro-malliin.
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Vähän samoilla linjoilla vemkin kanssa. Sitten ryhdytään toimiin, kun virtaus alkaa hidastua. Ehdotonta aikaa en osaa sanoa, muuta kuin viime viikonloppuisen perusteella, että miltei vuosi on liikaa. Siksi aiemmin heitin tuon 6 kk puhdistusväliksi omassa tapauksessani.

Itse olen maalaisjärjellä funtsinut tuon massahomman sillä tavoin, että se on melko pitkäikäistä kamaa. Jos jollakin on parempaa tietoa asiasta ja keinot määrittää massa "vanhentuneeksi" niin otan vinkkejä vastaan. Aiemmin elämä oli erilaista, kun meitsikin pömpelin sisällä piti makaroonien lisäksi vanua. Silloin osa vanusta jätettiin, ja osa vaihdettiin puhdistuksen yhteydessä.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
MikaMet
Junior Member
Junior Member

kyllä se virtaus aika nopeasti pienenee vaikka suodatin/suodatinmateriaalit ovatkin vielä "puhtaat" niin moottoripesän puhdistus on se joka vaikuttaa...takuulla huomaa jos puoleen vuoteen ei sitä puhdista ja kun sen tekee niin virtaus aika lailla eri :P
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Minun kokemukseni on, että virtaus piristyy kummasti, kun ottaa letkut irti ja putsaa ne. Pöntön avasin viimeksi reilun 7 kk:n jälkeen, ja seuraavaksi ehkä jo 6 kk:n jälkeen? Yleensä putsaan letkut kerran noiden avausten välissä, ja kummasti virtaus paranee.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
MikaMet
Junior Member
Junior Member

voi olla toi letkujuttukin, mutta itsellä nyt letkujen sisämitta 16mm eli ei tukkeudu tai "limoittuminen ei haittaa kauheasti...moottorissa se haittaa koska magneettikenttä heikkenee...tai siis vaikuttaa heikentävästi suodattimen kaltaisen sähkömoottorin tehoa...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Näköjään olen kirjoittanut, että viime jouluna on ollut alle kuukausi edellisestä ulkosuodattimen putsauksesta. Eli noin vuoden tuo on nyt ollut koskematta, aiemmin olen putsannut sen kutakuinkin 10 kuukauden välein.
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

voi olla toi letkujuttukin, mutta itsellä nyt letkujen sisämitta 16mm eli ei tukkeudu tai "limoittuminen ei haittaa kauheasti...
Niin, letkuni ovat 12/16 kokoa, joten voivat olla herkkähipiäisemmät limoittumiselle.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

Minulla on samainen Eheim PII 2028, ja olen myös noudattanut tuollaista 6 kk:n puhdistusrytmiä. Tämä perustuu täältä lukemiini kokemuksiin ja virtausnopeuden tarkkailuun. Vanulevyn olen vaihtanut joka puhdistuskerralla, massoja ja vaahtomuovilevyä en vielä kertaakaan. (Suodatin ollut käytössä pari vuotta.) Vaahtomuovilevy menee vaihtoon sitten, kun sitä ei enää saa kunnolla huuhtelemalla puhtaaksi, ja massat sitten kun rapautuvat. Kumpikaan näistä ei tähänastisen kokemukseni mukaan tapahdu vielä vuosiin.

Letkujen vaikutus virtausnopeuteen on käsittääkseni melko suuri. Letkujen ei tarvitse olla mitenkään umpeenkasvaneita, vaan jo ohut kerros levää tai bakteerikasvustoa letkun seinämillä lisää sen virtausvastusta huomattavasti. Kannattaa siis putsata myös ne letkut kunnolla.

Puhdistuksen yhteydessä tietysti myös moottorin osat kannattaa pestä hyvin, vaikka en kyllä usko sen liman paljoa siihen moottorin magneettikenttään vaikuttavan. (Vai millaista ferriittilevää teillä oikein kasvaa? :) ) Mekaanista vastusta se lika siellä moottoripesässä lisää, ja voi siten heikentää moottorin tehoa.

Kaiken kaikkiaan tuon suodattimen huolto on tosi helppoa. Vanhan ja pienen Eheimin sisäsuodattimeni puhdistus on paljon työläämpää, ja kaiken lisäksi se pitää tehdä kerran kuussa. Vinkkinä vielä: ennen kannen sulkemista kannattaa moottorikopan tiiviste ja pöntön reuna puhdistaa huolella ja mielellään käsitellä suodattimen mukana tulleella vaseliinilla, jotta saumasta tulee varmasti tiivis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”