Mukulan puolittaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mukulan puolittaminen
Oletettavasti aaltovesimiekan juurimukulasta kasvaa kaksi erillistä vesimiekkaa, kumpikin omalla puolellaan mukulaa. Kärsiikö kasvi, jos katkaisen mukulan kahtia jakaakseni vesimiekat eri paikkoihin kasvamaan?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Mukulan puolittaminen
Moikka!
Siis millaista mukulaa tarkoitat? Noille vesimiekoille ei kasva juurikaan mukulaa, mutta joskus saattaa kaksi kasvia kasvaa kiinni toisissaan. Kyllä ne voi erottaa toisistaan. Mutta jos siinä on jokin mukula (kuten esim. verkkolehdet), niin en tiedä, voiko sen halkaista.
Siis millaista mukulaa tarkoitat? Noille vesimiekoille ei kasva juurikaan mukulaa, mutta joskus saattaa kaksi kasvia kasvaa kiinni toisissaan. Kyllä ne voi erottaa toisistaan. Mutta jos siinä on jokin mukula (kuten esim. verkkolehdet), niin en tiedä, voiko sen halkaista.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Senior Member
Siis se on ihan sellainen ruskea juurimukula, samantyyppinen kuin tiikerilumpeella yms. Onko kasvin lajimääritys mennyt sitten vähän mönkään? Vesimiekka tuo kyllä on ja samantyyliset lehdetkin kuin aaltovesimiekalla. Vai olisiko tuo jokin hybridi tai muu kummastus? 

seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on ollut aaltovesimiekka eikä sillä mitään mukulaa ollut, itseasiassa yhdelläkään omistamallani vesimiekalla ei ole mukulaa.
Kuinka iso tuo kasvisi on? Saatko siitä kuvaa?
Mä veikkaisin, että kyseessä on jokin verkkolehti-laji (Aponogeton), jos sillä on kerta mukula.
Kuinka iso tuo kasvisi on? Saatko siitä kuvaa?
Mä veikkaisin, että kyseessä on jokin verkkolehti-laji (Aponogeton), jos sillä on kerta mukula.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla joku (?) matala miekka on kasvattanut sellasen juuren, siis sellasen maajuuren, joka kasvaa vaakatasossa.. Siis juurella kokoa tyyliin 3 cm, vähän niinkuin melalehdet kasvattaa. Mutta ei se kyllä mikään mukula ole.. Vai onko siinä vaan iso juuristo, joka näyttää mukulalta? 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Starting Member
Ihan hatusta: aaltolumme? http://www.google.fi/images?hl=fi&xhr=t ... 3&bih=1030
-
- Member
Kyllä minulla on monestikin vesimiekoille kehittynyt sellainen paakku juuriston keskelle. Juuripaakusta olen itse puhunut. Ravinteita varmastikin varastoivat siihen pokkulaan. Joskus jostain pienestä taimesta on juuret mädäntynyt ilmeisesti liian kovan pohjaan runnomisen takia tms. niin kyllä on alkanut kasvattaa uusia juuria jos on ollut sellainen juuripaakullinen yksilö.
Ainakin aaltovesimiekka ja E. 'red devil' on minulla kasvattanut tyvestä uusia taimia pariin otteeseen. Nämä taimet olen leikannut kynsisaksilla irti toisistaan niin, että osa juuripaakusta on jäänyt pieneen taimeen ja suurin osa emokasviin. Hyvin ovat lähteneet kasvuun.
Jos kyseessä tosiaan on aaltovesimiekka niin leikkaisin huoletta mukulan sopivasta kohdasta jotta kasvit voi kasvattaa erillään.
Ainakin aaltovesimiekka ja E. 'red devil' on minulla kasvattanut tyvestä uusia taimia pariin otteeseen. Nämä taimet olen leikannut kynsisaksilla irti toisistaan niin, että osa juuripaakusta on jäänyt pieneen taimeen ja suurin osa emokasviin. Hyvin ovat lähteneet kasvuun.
Jos kyseessä tosiaan on aaltovesimiekka niin leikkaisin huoletta mukulan sopivasta kohdasta jotta kasvit voi kasvattaa erillään.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Komppaan sardiinia - jos on aaltovesimiekka, niin voit huoleti halkaista paakun siten että molemmille kasveilla jää siitä osa ja molemmille jää omia juuria.
Itse olen noita paloitellut terävällä veitselle leikkuulaudalla.
Vesimiekkojen paakun virallinen nimi on maavarsi. Aaltovesimiekalla voi tulla n. 10 cm mittaiseksi. Useilla vesimiekoilla se on vaakatasossa, joillakin pysty.
Itse olen noita paloitellut terävällä veitselle leikkuulaudalla.

Vesimiekkojen paakun virallinen nimi on maavarsi. Aaltovesimiekalla voi tulla n. 10 cm mittaiseksi. Useilla vesimiekoilla se on vaakatasossa, joillakin pysty.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
-
- Member
Noniin löytyihän sille sitten oikeakin nimi. Alan siis käyttää siitä maavarsi nimitystä.Danny kirjoitti:Vesimiekkojen paakun virallinen nimi on maavarsi. Aaltovesimiekalla voi tulla n. 10 cm mittaiseksi. Useilla vesimiekoilla se on vaakatasossa, joillakin pysty.

"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
-
- Advanced Member
- Viesti:
No, mä ajattelin ihan mukulaa, kuten verkkolehdillä yms. Mulla ei tullut edes mieleen, vois tarkoittaa tuota vesimiekkojen maavartta.
-
- Senior Member
Aa, siis maavarsi! Pahoittelen omaa virheellistä käsitteiden käyttöä...
Tuolla on tosiaan siis se maavarsi sellainen noin 5cm pitkä ja juurikin vaakatasossa oleva. Kiitoksia tästä! 
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)