Lehtikalalle seuraa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikku_kalaset
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalalle seuraa

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Olen suunnitellut hankkivani akvaarion, jonka koko olisi 250 litraa (korkeus minimissään 50). Jos saisin dh:n pysymään 15:ssä pärjäisikö siinä lehtikalapariskunta, platyparvi ja miljoonakalaparvi? Platyjen ja miljoonakalojen ihannekovuudeksi mainitaan esim. faunattaren sivuilla 10-30 eli aika laaja...15 olisi niille aika alarajoilla. Lehtikalalle se taas on yläraja. Onko kellään kokemusta tyytyväisistä lehtikaloista ja platyistä/miljoonakaloista samassa akvaariossa? Mikä monni niiden kanssa voisi viihtyä? Ripsimonnit kiinnostaa, etenkin mustat (tai tummat). Selkäuimariparvikin käy (vaikka on makuuni ehkä hieman liian vaaleanruskea). Lisäksi kiinnostaa neontetrat ja kardinaalitetrat (lehtikala syö ne?). Tärkein noista olisi lehtikala ja mies tahtoisi täplämonnisia (sopivat yhteen?). Lehtikalan kanssa sopivia värikkäitä tetroja voisi myös ehdottaa (etenkin jos tulet siihen tulokseen, että lehtikala ei missään nimessä viihdy 15 dh:n vedessä eivätkä platyt ja miljoonakalat kestä niin pehmeähköä vettä). Platyistä haluaisin mikkihiiriä ja auringonlaskuja. Miljoonakaloissa värikkäät ja hulmupyrstöiset kiinnostavat. Nyt joku mukava ihminen siis tekemään erilaisia kalastoehdotuksia :) Mahtuisiko lehtikalaparin kanssa samaan akvaarioon jokin muukin kirjoahvenpari? Olemme siis aivan aloittelijoita uuden ihanan harrastuksen lumoissa<3 Perustietoja kuitenkin katseltu jo hyvin monesta lajista ja luettu aktiivisesti tätä mahtavaa palstaa.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikalalle seuraa

Viesti Kirjoittaja malawi »

Mä luulen että lehtikala selvis paremmin hieman kovemmassa vedessä kuin miljoonakalat pehmeässä vedessä, mutta silti molemmat tulevat paikoista jossa veden arvot ovat ihan erilaisia, joten kannattaako edes yhdistää nämä kalat? Hanki ison parven punapäätetroja tai mustaneontetra pareven mielummin, 20-40kpl.
pikku_kalaset
Member
Member

Kiitos vastauksesta malawi :) Tuollaista vastausta epäilinkin. Eli unohdan kovan ja pehmeän veden kalojen yhdistämisen (ellei ilmene ihmisiä, joilla kyseiset kalat ovat olleet onnellisia samassa vedessä). Entäs millaiset tetrat tai rasborat on tarpeeksi isoja lehtikalan seuraan? Värejä saisi olla punainen/keltainen/oranssi/sininen ym kirkkaat värit. Mustavalkoset on mun mielestä tylsiä. Kardinaalitetra, kardinaalikala ja tavalliset tai sinineontetrat ois mun lemppareita, mut ne taitaa olla liian pieniä? Entäs vaikka ruusutetra, sitruunatetra, intiaaninsulka, hehkutetra, keisaritetra, korutetra, tapparakalat? Mites monta senttiä pitäs kalasella olla, ettei joudu lehtikalan suihin? Ja jotkut tetrat kai oli vielä viileän veden lajeja, että sekin taitaa rajata lajeja pois. Hehku-ja smaragdirasborat kiinnostaa myös. Samoin kiilakyljet (jotka ilmesesti on nekin rasboria).

Oon varmaan jotenkin epäonninen kun lempikaloja ois platyt, miljoonakalat, kardinaalitetrat, neontetrat ja lehtikala eikä niistä oikein saa kivaa kalayhdistelmää aikaseks, jos haluu ottaa lehtikalaparin... Toinen suunta johon vois kääntyä ton lehtikalan kanssa on erilaiset ripsarit.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Oon varmaan jotenkin epäonninen kun lempikaloja ois platyt, miljoonakalat, kardinaalitetrat, neontetrat ja lehtikala eikä niistä oikein saa kivaa kalayhdistelmää aikaseks, jos haluu ottaa lehtikalaparin...
Tuo on juuri se resepti, jolla akvaarioiden määrä alkaa vaivihkaa lisääntyä :D .

Komppaan kuitenkin edellistä vastaajaa: tuskin kannattaa ehdoin tahdoin yhdistellä kaloja, joilla on lähtökohtaisesti noin erilaiset vaatimukset. Kalojen "onnellisuus" taas - kukapa siitä selvän ottaa? Kalat voivat elää vaikka missä - kyllähän erilaisten vesivaatimusten kaloja pidetään usein surutta yhdessä kyselemättä mitään keneltäkään - mutta ainoa, mitä ihminen voi tehdä kalojensa onnellisuuden varmistamiseksi on järjestää niille mahdollisimman lajinomaiset olot. Jos kompromisseja ei ole pakko tehdä (ja hyvin harvoin on), on parempi joustaa itse toiveissaan.

Kalakavereita valitessa kannattaa katsoa paitsi kokoa ja vesivaatimuksia, myös elintapoja. Kovin nyppiväiseen ja riehakkaaseen seuraan ei lehtikalaa kannata laittaa. Mitä noihin listaamiisi lempikaloihin tulee, kyllä minun ymmärtääkseni esim. täysikasvuiset kardinaalit menevät lehtikalojen kanssa, vaikka nuorempina joutuvatkin lounaaksi? Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
pikku_kalaset
Member
Member

Joo kyl mä taidan jättää ne hammaskarpit nyt syrjään, vaikka ihania ovatkin. Kenties joskus pienehkö akvaario ihan niitä varten.
rybka kirjoitti:Kalakavereita valitessa kannattaa katsoa paitsi kokoa ja vesivaatimuksia, myös elintapoja. Kovin nyppiväiseen ja riehakkaaseen seuraan ei lehtikalaa kannata laittaa. Mitä noihin listaamiisi lempikaloihin tulee, kyllä minun ymmärtääkseni esim. täysikasvuiset kardinaalit menevät lehtikalojen kanssa, vaikka nuorempina joutuvatkin lounaaksi? Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
Joo totta. Pitää ottaa kyllä monta asiaa huomioon. Mutta se kaikki on kalojen hyväksi <3 Kardinaalitetrat vai kardinaalikalat?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Faunattaren sivuja jos olet jo vähän katsellut niin sielläkin mainitaan platyjen, täplämonnisen, neontetran ja kardinaalikalan olevan viileän veden kaloja kun taas lehtikala ja kardinaalitetrat ovat lämpimän veden lajeja eli jos lehtikala on ykköstoive niin muiden kalojen olisi oltava myös lämpimässä vedessä viihtyviä [;)] .

Jos kuitenkin päädyt viileän ja kovan veden altaaseen niin sinne oiva ahvenvalinta olisi avainkirjoahvenpariskunta jolle suositukset ovat pH 6-8, kovuus alle 20 ja lämpö 22-25 astetta tai paratiisikala pH 6-8, kovuus alle 15 ja lämpö 16-26 astetta.
Tai sitten värikäs malawiahvenakvaario [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Kardinaalikalathan ovat viileämmän veden kaloja ja jäävät aika pieniksi nekin, että voi olla mahdollisuus päästä ruokalistalle. Pikaisella googletuksella noista mainitsemistasi tetroista ainakin ruusu-, -koru ja sitruunatetra käyvät lehtiksien seuraan, luultavasti myös intiaaninsulka.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Lehtikalat varmasti viihtyisivät miljoonakalojen ja platyjen kanssa, koska elävä ravinto olisi taattua.
Oma lehtikala pariskunta on tullut hyvin toimeen erikokoisten kardinaalitetrojen kanssa, eikä vahinkoja ole sattunut. En uskaltaisi laittaa sinineontetran kokoisia kaloja lehtikalojen seuraksi.
rybka
Senior Member
Senior Member

Siis tarkoitin kardinaalilla kardinaalitetroja, nehän olit lempikaloihisi listannut :D .
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
pikku_kalaset
Member
Member

rybka kirjoitti:Siis tarkoitin kardinaalilla kardinaalitetroja, nehän olit lempikaloihisi listannut :D .
Mä oisin voinu vaikka vannoa, et olin listannu molemmat, kardinaalikalan ja kardinaalitetran :) Nojoo, tällä hetkellä suunnitelmissa olisi 250 l, pehmeä vesi, PH 6.5 lämpötila 26-28, kaloina lehtikalapariskunta, kardinaalitetroja about 20 ja tummaripsimonni (mikäli saan aidon jostain). Lisäks joku söpö ja kiltti pleko. Virtausta ei mielellään lehtisten takia, se rajaa muutamia plekoja pois (etenkin mun lempparin, seepraplekon).

Onkohan toi tummaripsari liian tuhma mun muille kaloille? Vai onko se lähinnä omassa piilossaan 24/7 möllöttelevää tyyppiä? Niitäkin on luultavasti erilaisia persoonia toki :)

Seurailen kyllä tuota ripsimonniharrastajien keskustelua myös. Se vaan on ollut todella pitkä, kun asiantuntijoilla on totta kai ollut paljon asiaa! Monta sivua! Huippukiinnostavaa toki.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Lehtikalat eivät kärsi virtauksesta, jollei se ole ihan koski ja kun järjestää osaan akvaariota hiukan tyvenempää suuntaamalla tuloputkea oikein.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

pikku_kalaset kirjoitti:
rybka kirjoitti:Siis tarkoitin kardinaalilla kardinaalitetroja, nehän olit lempikaloihisi listannut :D .

Onkohan toi tummaripsari liian tuhma mun muille kaloille? Vai onko se lähinnä omassa piilossaan 24/7 möllöttelevää tyyppiä? Niitäkin on luultavasti erilaisia persoonia toki :)

Saattaa syödä kardinaalitetroja. Niillä on isot suut.
pikku_kalaset
Member
Member

malawi kirjoitti:Saattaa syödä kardinaalitetroja. Niillä on isot suut.
Argh, no mitä tetroja noi ahmatit ei syö :) Tetran pitäs siis pärjätä lämpimässä vedessä ja olla iso... Hmmm keltabarbi tai kirsikkabarbi on kuulemma sen verran luonteikkaita ettei suuhun joudu, totta? Molemmat kuulemma on myös vähemmän nyppivää sorttia kuin jotkut muut barbit, jossain jopa suositeltiinkin keltabarbia lehtikalan kanssa. Aika isojahan noi kardinaalitetrat näyttää olevan (faunatar väittää 5 cm). Monet muut tetrat taitaa jäädä ton mitan alle. Ruusutetra, sitruunatetra, korutetra? Kaikki on kivoja. Kaikki alle 5cm? Kongontetra? Keisaritetra? Ainakin kongontetralla on kokoa. Miks mun lempikalat on ahmatteja? *Angst* Lehtikala ei olekaan niin helppo kuin maineensa perusteella luulis... Sillä on yhä vähän sellasen peruskalan maine, vaik olin kyllä tietonen AW:n ansiosta, että syö pieniä tetroja. Kysymys kuuluukin, että miten pieniä xD
rybka
Senior Member
Senior Member

Ah, no olihan se kardinaalikalakin siellä... :roll: . Mutta siis itse tarkoitin tetroja.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuossa linkissä juttua aiheesta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... hilit=tetr*
Ja keltabarbi on viileän veden kala.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pikku_kalaset
Member
Member

Kiitos linkistä. Joo totta, näyttäs olevan 20-25 toi keltabarbin lämpötilaihanne, lehtikalan 24-28 (faunatar). Yli 26 asteista vettä aattelin pitää lehtikalla, joten liian lämmintä lienee keltabarbille. Jossain sanottiin, että 30 astettakaan ei oo liikaa lehtikselle, totta?

Mun täytyy hankkia kyl hyvä lämmitin, ku talvella mun kämpässä (kerrostalon ylimmässä kerroksessa) laskee öisin lämpötila joskus 18 asteeseen. Ei oo normaalia noin alhanen lämpötila, mut ei olla jaksettu valittaa talonmiehelle. Ei me siitä pahemmin kärsitä ja tuskin puolipitkäkarvanen (überpörheä) kissakaan. Kesällä täällä puolestaan on sairaan kuuma, ni sillon ei varmaan lämmitintä tarvi akvaariossa. Ehkä talonmies on tajunnu säätää patterit kovemmalle, ku nyt näyttäs olevan ihan normaali 21 astetta.

Varmaan noudatan tuolla linkin takana olevassa keskustelussa imennyttä sääntöä, että korkeat aikuiset tetrat on parhaita. Tai aikuiset kardinaalitetrat. Tosin noista kardinaalitetroista en oo ihan varma. Monet kuitenkin tuntuu myös ajattelevan, että ne muistuttaa liian paljon lehtiksen luontaista tetraravintoa ja monessa paikassa varotetaan pitämästä niitä yhdessä. Pitää katsoa...
Puljaaja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Meillä ainakin sujuu lehtikalojen ja aikuisten kardinaalitetrojen yhteiselo mukavasti. Keskenkasvuisia en laittaisi sekaan, menisi varmasti parempiin massuihin sitten.
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Meillä lehtikalat ja ruusutetrat viihtyvät yhdessä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Sitruunatetra, täällä on niitä lehtikalojen kanssa ja ei tod. mahdu noiden suusta. Myös timantti- ja safiiritetrat ovat kauniita ja kasvavat malliin lätty (ja safiirin selkä on kauniin punainen oikealla ruokinnalla). Kardinaalitetra voisi mennä aikuisena, mutta yritäpä löytää niitä kaupasta aikuiskoossa.. Luonnossa kardinaalitetrat ja lehtikalat elävät samoilla alueilla, joten ne ihan luonnossakin syövät niitä.

Itse en laittaisi ripsimonneista muita kuin selkäuimareita 250-litraiseen, kaikki muut lajit kasvavat aika isoiksi. Niin ja suuri osa markkinoilla olevista ripsareista on tietääkseni hybridejä, eli on melko arpapeliä kuinka isoksi ne kasvaa ja millaisen hirviöluonteen ne omaavat.. Ei kannata.

Jos haluat pysyä vain yhdellä mantereella niin hanki vaan eteläamerikkalaisia kaloja. Yleensä menee sitten ne vesiarvot ja lämpötilatkin oikein. Tosin kyllä se eri mantereiden kalojen "sekoittaminen" onnistuu myöskin (kuten itselläni on tällaisia sekoituksia :D ).
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
pivip
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pivip »

Meillä neljä vielä pikkuruista keskenkasvuista lehtistä mustaneontetrojen, neontetrojen ja monnisten kanssa +27, ph 7.2 ja vesi pehmeää. Hyvin ainakin vielä mennyt ja tetrat saaneet olla rauhassa.
Kuvia ja infoa
~Amor vincit omnia~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”