Ensin nuo altaan tiedot:
175 litraa, suodattimena sisäsuodatin Fluval 4 (tarkoitus ottaa nyt kaveriksi suodatukseen upouusi Eheim Aquaball 130 kun yksinään tuon teho on rajoilla, että riittääkö).
Kalastona: partamonni, 5 kuparimonnista (juu, ollaan hankkimassa lisää heti kun vaan kyetään eikä alun perinkään ollut tarkoitus hankkia noin pientä "parvea"
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vesiarvot altaassa:
NO2 0,025 (pyörinyt siinä 0,025:n ja 0,05:n rajoilla pitkään, laskee kyllä nollaan paastopäivän jälkeen mutta nyt näyttäisi tulleen parempaan suuntaan tuon viimeisimmän vedenvaihdon jälkeen ja pysyvän siinä)
NO3 jota kuinkin 0, ennen vedenvaihtoakin oli vain olemattomat 3 (alle 5 joka tapauksessa) -> mahtaako kasvit viedä kaiken, kun niitä on aika paljon ja kasvavat kuin mitkä?
pH noin 7,0 -> saatu laskemaan tähän n. 7,3:sta
GH 4
kH 2 -> alkuarvona tais olla 4... (vaikka hanavedessäkin se nyt oli vain 3)
Alun perin minulla oli vähän turhan epätarkka pH-tippatesti (JBL) ja mittasin vain suuntaa antavia lukemia pH:sta. Mutta nyt kun on tarkempi tippatesti, niin hupsan
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Olen siis koittanut nyt laskea pH:ta lisäämällä turveuutetta (muutaman litran, enempää en viitsi kipata kun sitten on kaikki jo täysin mustanruskeaa), Oak Extractilla ja vedenvaihdolla. Kokeilin viimeisimpänä tuota vedenvaihtoa, kun hoksasin, että hanasta tulee lievästi hapanta vettä. Mutta kas: pH nousee akvaariossa seitsemään. Oak Extract on äärimmäisen tehokasta, olen sitä lisäillyt muutamina päivinä perättäin, useimpina vain puolet maksimiannoksesta ja pH tippuukin nopeasti ja suht paljon (7:stä n. 6,6:een) mutta aina seuraavana päivänä pH on taas 7:n tuntumassa.
Että saanko tuota pH:ta nyt kirveelläkään laskettua? Hiilidioksidillahan tuo kai laskisi, mutta kun ei oikein taskun pohjalta löydy rahaa siihen levitinjärjestelmään... Tokihan nuo kalat menevät kaikki neutraalissa vedessä, mutta mieluusti saisi vähän hapanta olla. Ja anteeksi sekava selostukseni, varmaan puuttuu puolet perustiedoistakin, mutta kyselkää sitten lisää. Toivon, että joku tietäisi, miksi mulla on noin jääräpäistä vettä