Ylivuoto ala-altaalle (valutussuodattimelle)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kemppi
Starting Member
Starting Member

Ylivuoto ala-altaalle (valutussuodattimelle)

Viesti Kirjoittaja Kemppi »

Mietin josko tekisin 375l altaalleni valutussuodattimen 60l pikkuakvaariosta, se sopisi kätevästi jalustan alle, ja samalla saisi ylimääräistä rojua hyötykäyttöön. Lisäksi voisi karsia varsinaisen altaan puolelta näkyvää tekniikkaa. Pumppuvaihtoehdoiksi löytyisi 1300l/h tai 900l/h pumppu. Hankalin yksityiskohta tuon toteutuksessa on ylivuoto, jonka pitäisi olla turvallinen/toimiva ja mielellään vielä edullinenkin. Tiedän, että tee-se-itse versioita löytyy jos jonkinlaista kaupallisten lisäksi. Edullisin kaupallinen jonka löysin, maksoi 80e, jolla hinnalla saisi jo melkein säädyllisen suht tehokkaan ulkosuodattimen. Eli tuntuu paljolta sellaisesta muovinkappaleesta. Olisi kiinnostavaa kuulla onko joku löytänyt halvempaa? Lisäksi olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja tee-se-itse versioista, mikä olisi helpoin rakentaa, voisiko jotain valmiita kaupallisia palikoita hyödyntää jne. Eli ajatus olisi tasapainottaa hintaa ja oman työmäärää, kumpaakaan ei olisi suotavaa kertyä liikaa... Tietenkin olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja myös näistä täysin itse rakennettavista ylivuotolaatikoista tai putkiviritelmistä.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

epäratkaisu

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Itse päädyin lopulta laittamaan ala-altaasta kasvialtaan, joka kukoistaa todella hienosti, kun voi lannoittaa kunnolla. En löytänyt toteuttamiskelpoista ja luotettavaa ratkaisua ylivuodolle, kun ylhäällä on 570 litraa ja alhaalla 100. Vaihtoveden kasvialtaaseen otan silloin tällöin yläaltaasta. Ihmeesti on lasitkin pysyneet puhtaampana kuin kala-akvaariossa. Kasvien kanssa asustelee kaksi pallokotiloa ja isompi määrä kierteissarvikotiloita. Suodatus tapahtuu tuplamattosuodattimella ja vesi on todella kristallin kirkasta - selvä ero verrattuna kalojen pöllyyttämään yläakvaan. Kotiloita en oikeastaan ruoki mitenkään, kuin ehkä satunnaisella tabletilla.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ylivuoto ala-altaalle (valutussuodattimelle)

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kemppi kirjoitti:Lisäksi olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja tee-se-itse versioista, mikä olisi helpoin rakentaa, voisiko jotain valmiita kaupallisia palikoita hyödyntää jne.
Jusa teki aikoinaan itse oman ylivuotolaatikon, käsitykseni mukaan se toimi todella hyvin. Jusan kirjoittamat ohjeet + kuvitus löytyy tuolla -> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 59#3374759

Kovin monta euroa tuo tekele ei tainnut tulla maksamaan.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Periaatteessahan ylivuotolaatikkoon ei tarvitse kuin lappoputken sekä altaan ulkopuolelle tulevan astian jonka yläreuna määrää vedenpinnan tason. Esimerkki löytyy tornimallisesta valutussuodattimesta
http://oas.icesus.org/torni.shtml

Tuon lappoputken kanssa tosin kannattaa olla varovainen, periaatteessa toimii kuin junan vessa, mutta silti joillain on tullut overflow lapon imaistua tai kerättyä ilmaa. Lisäksi ylivuotolaatikko pitää enemmän kuin varmasti kiinnitetty... (ettei vedenpinnan tason määräävä korkeus muutu)
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”