Akvaario kypsyy + vesiarvoja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jolatsu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaario kypsyy + vesiarvoja

Viesti Kirjoittaja jolatsu »

Olen ollut akvaarioharrastaja joskus 15v sitten lapsena ja vesiarvojen mittaus on ollut minulle tyhjänpäiväistä.
Nyt on kuitenkin 156l. allas kypsymässä (vedet olleet kaksi viikkoa) ja ymppinä on toiminut toisen altaan suodatin.

Mites nämä arvot nyt sitten menevät. Mistä tiedän, onko allas jo kypsä vaiko ei? Liuskatestit siis kyseessä.

CL2 3mg/l
ph6,8
KH 3d
GH 16d
NO2 0 mg/l
NO3 10 mg/l

Klooria liikaa? Vedenparannusainetta, vai mitä muuta? Nämä arvot on otettu eilen.

Toinen ongelma on, kun kasvit ei kasva. Lisäsin viikko sitten kasvilannoitetta (en muista merkkiä) ja eilen ostin Tetran initial Sticks (jotakin "kestolannoitetta") väitti myyjä sen olevan. Kasveina helpot intianvesitähdikki + vedensuosikki. Valona toimii 15W jokin hieman sinertävä putki ja altaaseen paistaa osan päivää aurinko (kämpässämme ei ole paikkaa, mihin ei paistaisi). Kasvit siis ruskistuvat, keräävät itseensä ikäänkuin höttöä ja lopettavat kasvamisen ja kuihtuvat pois.

Kiitos, jos viitsisitte vielä kerran vääntää rautalangasta :)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario kypsyy + vesiarvoja

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Jos nyt vaikka laittais valaistuksen uusiksi, 3-4x määrä olis kiva noin "mutuna".
jolatsu
Starting Member
Starting Member

Ja mokahan siinä tuli. Siis tuossa altaassa on 30W valaisin. Eli pitäisikö minun ostaa samanlainen valo lisää, tai laittaa toisesta tyhjilleen jäävästä (kuhan tuo allas on kypsä) 15W putki lisää.

Pelkään, että jos lisään hirmuisesti valaistusta ja aurinkokin paistaa altaaseen, en kohta näe mitään levän takaa :( Koska nuo kasvitkaan eivät kasva...
Peterl78
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Peterl78 »

Hm, mä luulen, että jos et ole ruokkinut sun ymppibakteereja millään tavalla koko kahtena viikkona, on saattaneet bakteerit kuolla? kestävät ilman "ruokaa" kai ~3päivää?
Luulisin, että NO3 10 mg/l on aika vähän kahden viikon jälkeen, jos vettä ei ole vaihdettu, mutta bakteereja kuitenkin ruokittu.

Itselläni menossa myös kypsytys nyt neljättä päivää ja arvailen tässä siis vaan.. :) sen olen jo todennut, että liuska testit eivät tunnu sopivan amatööreille, kun ei noista väreistä ota niin selvää... Mulla näyttäis niinkuin nitriitti jo häviävän ja nitraattia on on vähän, mutta se ei näytä lisääntyvän.. eihän se nyt voi hävitä hmm.. vaikka onkin 3 pikkuista kasvia tuolla kasvamassa.
jolatsu
Starting Member
Starting Member

Olen heittänyt pienet määrät hiutaletta altaaseen joka päivä.

Nyt en pysty uusia arvoja ottamaan, koska vaihdoin eilen vettä n. 1/3, kun kuolleita kasvin sipruja oli hiekan päällä rumasti ja imaisin ne samalla pois. Suodatinta en ole kuitenkaan puhdistanut.

Vanhan suodattimen olen ottanut jo altaasta pois, pitäisikö se laittaa sinne vielä takaisin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”