Ei voi olla totta! Kiilakyljet kutupuuhissa!?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Ei voi olla totta! Kiilakyljet kutupuuhissa!?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tein aamulla mittavan vedenvaihdon akvaariooni. Nyt kiilakylki pariskunta kutee. Yritin kännykällä videoo tapahtumasta, mutta ei oikein onnistunut. Kiilakyljet ikäänkuin tanssii toistensa ympäri, jonka jälkeen lihava naaras menee ylosalaisin kasvin lehden alle ja koiras perässä. Tätä toistuu monia kertoja. Välillä spurttaavat pienen matkan ja taas uudelleen sama kuvio. Siltä kohdalta, missä naaras menee ylösalaisin, putoaa pieniä ilmakuplia pohjaan. Kutu on menetetty, (jos se nyt kutu hommaa oli) sillä sinne ne tippui hiekkaan ja kasvillisuuteen...
En minä kyllä keksi, mitä muutakaan tuo homma voisi olla...
Pakko hehkuttaa... :P
Jos tuolla nyt sattuisi selviämään ykskään poikanen, kuinkahan suuret mahkut noilla pienillä on. Tuskin löytävät sapuskaakaan tuolta...
Jatkossa voisin tuon 45 litraisen virittää kutuakvaarioksi noille... :D
1000 litraa vesivahinkoa
nannukka9
Member
Member

Re: Ei voi olla totta! Kiilakyljet kutupuuhissa!?

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Kyllähän nuo täälläkin kutee harva se päivä, onnea silti.
Jos akvaariossa on paljon kasvi tiheikköjä ja muita piiloja, eikä kummoisia petoja niin saattaahan sieltä jokin poikanen selvitä. Poikaset syövät aluksi likoeläimiä akvaarion pinnoilta ja myöhemmin vaikka hienonnettuja hiutaleita.
Yksi ainoa poikanen on tainnut täällä selvitä, kiilakyljet kun tuntuvat melko ahnaasti syövän omaa kutuaan, loput päätyy piikkisten suihin. Poikas akvaariota en siis ole jaksanut viritellä.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Jep, mulla myös olivat kiilakyljet kutupuuhissa jokin aika sitten, useampi pariskunta samaan aikaan parvesta. Lehtien alle kutivat ja piikkisilmät söivät kaiken kudun. :roll: En ehtinyt pelastaa yhtään kutua eikä poikasia ole näkynyt.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mä en ole koskaan ennemmin noista kutu jutuista perustanut ja nyt keväällä tuntuu, että poikasta pukkaa... Oon pitänyt itseäni sellaisena akvaristina, että mulla nyt ei lisääntyisi edes miljoonakalat ja nyt on monnisen poikasia ja kiilat kutee... ehkäpä teen jotakin oikeinkin... :D
mahtava motivaatio tällaisista pienistä asioista!!!
Mitä tulee poikas akvaariosta. En jaksa alkaa sitä nyt kutu altaaksi virittelemään. Saa sukaravut ja muksujen platyn poikaset siinä varttua...
1000 litraa vesivahinkoa
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

urpojaturbo kirjoitti:Siltä kohdalta, missä naaras menee ylösalaisin, putoaa pieniä ilmakuplia pohjaan.
ahihihihi. Ilmakuplat kyllä nousisivat luotina pintaan, eiköhän sieltä naaraasta tule ulos mätipalleroita ;)
Eikä sitä kutua ole menentetty ennen kuin joku sen syö. Tuolla pohjankin seassa pallero voi hyvinkin onnistua kehittymään ja kalanpoikanen selvitä ihan aikuismittaan asti. Riippuu vahvasti allasseurasta ja kalan onnesta. Nyt sitten vain virittelemään kutuallasta niin onnistuu paremmin tuo kasvatteluhomma!
Eiköhän tämä ollut tässä..
urppis
Advanced Member
Advanced Member

No tuota mä just ajankin takaa, et ilmakuplat lähtevät ylöspäin ja kutupallerot alaspäin... Kasvissa on tosi paljon ilmakuplia, koska tosiaan tuon vedenvaihdon tein. Lähtee niitäkin tuossa temmellyksessä ylös, mutta nuo pienen pienet kuplat tosiaan painuvat pohjaan. Oli muuten aikamoinen melskaaminen tuolla altaassa.. Kuplia vaan ryöpsähteli sinne sun tänne...
Kiilat uiskentelivat rauhallisina pienessä parvessa ja sit tuo pariskunta pisti elämän risaiseksi...
Selviää ken selviää tuosta kudusta. Luultavasti piikkisilmät on nuo kaviaarit pistellyt jo poskeensa... Katellaan, jos kutuakvaariota joskus viritän. Nyt tuo pieni allas saa olla mukeloitten platyn poikasille... ja sukaravuille..
Tiedä nyt kuinka innostun.
Vuosien saatossa on moniakin kaloja ollut ja ainoastaa sinirihmat teki kuplapesää tässä vuosia taaksepäin. En ole edes olettanut, että mun akvassa kukaan kutisi saatikka tulisi valmiita poikasia.
Täplämonnin poikasia tuolla toisess altaassa nyt on ja jos kiilan poikasia selviytyy puskaan piiloon.
Pohjalla tonkii kattareita ja piikkisilmiä. Lehtikaloja ja kardinaalitetroja on noiden kiilojen lisäksi... ja se mun riesa pleko, josta kukaan ei tiedä mitään.... (hybridi) :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
Zooseppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

Mulla pari kalaa näyttää enemmän jo lehtikaloilta kuin kiilakyljiltä. Ilmeisesti kuitenkin on kyse mädistä eikä sairaudesta. Ulos ne vaan ei saa sitä pukattua, ei edes vedenvaihdoilla. Onkohan liian siveä koiras eksynyt akvaarioon?...
Jyrkkä ehkä..
Arkuu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kiilakyljet kutivat jo toisena päivänä!

Viesti Kirjoittaja Arkuu »

En ollut uskoa silmiäni kun juuri kypsyneeseen akvaariooni lisäsin eilettäin 10 kpl kiilakylkiä ja 5 jaguaarimonnista, niin nyt kiilakyljet olivat jo kutemassa konnanputken lehtien alle! 8O Pienet kutupallerot ropisivat mangrovejuuren syvennyksiin ja hiekkapohjalle :) Tuo kiilakylkien meno on aivan mahdotonta, jatkuvaa jahtaamista ja kiehnäämistä. Syövätkö monniset kutua / kiilakyljen poikasia? Jos sieltä nyt muutama pikkukala sattuisi selviytymään... :roll:
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Rusokiilakyljet aloittavat kutusessiot monesti ruokinnan jälkeen. Kun ruoka loppuu, ne alkaa kiusata toisiaan ja koko pikkuparvi on ihan villinä. Minä en oo kyllä huomannut noita kutupalleroita itse, vaikka ne melalehtien alapinnoilla hinkkailevatkin. Poikasia tulee silloin tällöin, yleensä ne syödään mutta jokunen on jäänyt henkiinkin. Olen miettinyt poikasallasta tai haavin virittämistä sellaiseksi, mutta en tiiä millä ne poikaset sieltä semmoiseen saisin kun ovat niin mitättömän kokoisia ja vikkeliä piiloutumaan. Tällä hetkellä kai kolme sinttiä akvaariossa, toivon että selviäisivät koska niitä olis kiva olla lisää.

Kutuakvaariota kokeilin, mutta siellä nuo ei sitten kyllä yhtään kuteneet. Värit haaleina vaan säikkyilivät. Ehkä jos allas olisi vain esim. 10-20 litraa ja täynnä kasveja, voisi onnistua paremmin?

Käsittääkseni siis rusokiilakyljet ja kiilakyljet lisääntymismenot on lähes identtisiä.
moodfish
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja moodfish »

Onnistuin löytämään haulla tällaisen ketjun... Mun reaktio tänään oli juuri otsikon mukainen. :D
Varjo sanoo kirjassaan Kiilakylkien viljelyn olevan haaste kokeneellekin harrastajalle ja että se onnistuu menestyksekkäästi vain kutualtaassa jne.
Jokatapauksessa, en uskonut näkeväni tuollaisia puuhia mun akvaariossa. Mun kalat eivät ole ikinä aiemmin kuteneet. Vain miljoonakalat joskus sata vuotta sitten tekivät hullun lailla poikasia, mutta sehän onkin enemmän kuin normaalia.
Kutua en siis ole vielä nähnyt, vaikka näyttikin, että jotain tippui naaraasta pohjalle. Liekö sitten... Mutta muutos käyttäytymisessä oli selkeä. Pariskunta oli yhtäkkiä tänään löytänyt toisensa tositarkoituksella. Ne uiskentelivat vain kahdestaan ympäri allasta selkäevät terhakkaasti pystyssä ja pyrstöt viehkosti väristen. Välillä kävivät nopean allaskierroksen yksinään ja jos sillä aikaa joku toinen naikkonen erehtyi kosiskelemaan tätä varattua urosta niin aijai kun saikin lähdöt mustasukkaiselta neidiltä. :)
Poikasia (tai edes sitä näkyvää kutua) odotellessa...! :mrgreen:
450l sekasoppaa, 63l miekkahäntätuliliskoja
Joukossa seilaa myös erittäin hellyydenkipeä & vettä rakastava kollikissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”