Ulkosuodattimen hankintaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hessu_M
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 23:44, 29.05.2011
Sukupuoli: Mies

Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Hessu_M »

Nykyinen Eheim sylkee vettä runsaasti ulos ilmeisesti primerin tiivisteestä. Kiinnostus loppunut tuon fiksailuun, avattu pariin kertaan ja putsattu mutta mikään ei auta.

Joten, mitä suosittelisitte? Eheim classic? Fluval vai mikä?

Akvaarion koko on 120 l
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 16:23, 12.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

eheim 2215 on suurin komein ja kaunein..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Deicide »

rokkisoi+++ kirjoitti:eheim 2215 on suurin komein ja kaunein..
:mrgreen: No ei oikein mitään noista, mutta yksi parhaista! Tuohon mäkin kaatuisin. Mitään korisevia halpiksia on turha lähteä ostelemaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja urppis »

Jbl crystal profi
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suo ... suo/173330
Itsellänni tuo e1500 240 litraisessa, riittänee isompaankin...
1000 litraa vesivahinkoa
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Fluval 305 toimii kuin se kuuluisa vessa, itse olen siihen tyytyväinen vaikka lähdin Eheimiä ostamaan noin vuosi sitten. Eheim Classic suodattimista on myös hyviä kokemuksia, uusia malleja en ole kokeillut, vikaantumisesta on liikaa infoa täälläkin.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla on kans aatamin aikainen fluval ollut käytössä... Pelittää kuin se kuuluisa vessa ilman lisä ääniä... joten piste sille myös!
1000 litraa vesivahinkoa
miramekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 20:05, 01.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja miramekko »

Tässä sivussa kysyisin täsmäsuosituksia, kun olisi hakusessa luotettava ulkosuodatin 250-litraiseen. Hiljaisuus olis myös tärkeä ominaisuus, sillä akvaario sijaitsee samoissa tiloissa missä mä nukun ;) Olisiko se sitten tuo Eheim 2215?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla on jbl cristalprofi 1500. Niin hiljainen, että joutuu oikein kuuntelemaan onko käynnissä... Fluval on myös ollut hiljainen vekotin, vaikkei porukka oo ilmeisesti moittinut eheimiäkään...
1000 litraa vesivahinkoa
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Eheim 2224 olisi sopiva tuohon 250 litraiseen. Minullakin on tuo 2224 omassa 235 litraisessa. Mahtava suodatin; äänetön, tehokas bioliginen suodatus ja vesi kristallinkirkasta. :mrgreen:
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Eheim 2224 olisi sopiva tuohon 250 litraiseen. Minullakin on tuo 2224 omassa 235 litraisessa. Mahtava suodatin; äänetön, tehokas bioliginen suodatus ja vesi kristallinkirkasta. :mrgreen:
Tuo 2224 on ehkä vähän alimitoitettu 250 litraiseen. Valmistaja suosittelee sitä alle 250 litraisiin. Eli 100% optimaalisissa oloissa tuo riittää juuri 250 litraiseen asti, mutta mikäli on vähänkään enemmän kalastoa niin alkaa olemaan pahasti alimitoitettu. Minulla tuollainen pyörii 100 litraisessa, kun ei meinannut riittää 270 litraisessa eheimin 2048:n kaverina millään. Laittaisin tuollaisen 2224:sen maksimissaan n.150 litraiseen ainoaksi suodattimeksi. 2215 sitten taas en sanoisi ihan hiljaiseksi vaikka ei se mitään mekkalaa varsinaisesti pidä, mutta pientä taustamelua saa aikaiseksi.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja R_R »

Fluval G 3 tai 6 paras ja kaunein. Eheimeissä paljon vikoja, no ainakin kallein merkki :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Deicide »

R_R kirjoitti:Fluval G 3 tai 6 paras ja kaunein.
Monestako sulla on kokemusta, kun parhaaksi tiedät?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja eipä nuo G-sarjalaisetkaan mitään halpoja suotimia ole. Kyllä eheimiä saa halvemmalla. Mutta mulle nyt on oikeastaan ihan se ja sama - ihmiset hehkuttaa omia kokemuksiaan ja niistä on päätettävä sitten minkä kukin valitsee. Hiljaisia ja vettä massojensa läpi ajavia suodattimia löytyy usealta merkiltä hiukan eri näköisinä ja hintaisina paketteina.

Niin joo - tetratec on edullinen ja hiljainen ja hyvä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Minulla on 100 litraisessa eheim classic 2213 ja sen huoltoväli on noin puoli vuotta. Suodatin on altaan ainoa suodatin. 240 litraisessa puksuttaa classic 2215 makaroneilla ja toimii todella hyvin. Huoltoväli noin 4 kuukautta. Lisäksi altaassa roskia kerää fluvalin 4+. 317 litraisessa ulkopönttönä on eheim 3 2073, jonka suodatusteho on mielestäni vähän alakanttiin altaan pituuteen nähden. Mutta olen ollut kaikkiin kolmeen ulkosuodattimeen todella tyytyväinen. Huolto on helppoa, varaosia on saatavilla ja ne ovat edullisia. Ja ennen kaikkea yhdestäkään ei kuulu minkäänlaista ääntä, kunhan putsauksen yhteydessä sisään jäänyt ilma on päässyt ulos. 2213 ja 2215 ovat tietysti tuplahanoilla varustettuja, joten suodattimen irrottaminen on helppoa.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja hannu »

miramekko kirjoitti:Tässä sivussa kysyisin täsmäsuosituksia, kun olisi hakusessa luotettava ulkosuodatin 250-litraiseen. Hiljaisuus olis myös tärkeä ominaisuus, sillä akvaario sijaitsee samoissa tiloissa missä mä nukun ;) Olisiko se sitten tuo Eheim 2215?
Ennemmin 2217 tuonkoikoiseen. Omassa 240l altaassa on 2217 ja suurin Eheimin pickup eikä virtausta ole yhtään liikaa. Tuplahanat kannattaa myös ehdottomasti hankkia, otti minkä Classicin hyvänsä.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Täällä myllää 250L allasta Fluval 305 ja Fluval 3+. Sisäsuodatin on huima roskankerääjä ja ulkosuodatin pääsee enemmän käsittelemään bio-osastoa. Virtaus on sopiva vaikka 3+ on täysillä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
miramekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 20:05, 01.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja miramekko »

^ Just eilen itseasiassa pistin muistiin tuon Fluval 305:n kohtuuhintaisena ja hyvältä vaikuttavana vaihtoehtona. Millaista ääntä se pitää?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Hyvin hiljainen, pieni hyrinä kuuluu mutta se ei mene minkään muun äänen yli, eli kuuluu vain jos on ihan hiljaista. Minä olen tykännyt siitä koska se on jämäkkä ja hyvin tehonsa pitävä, ei tukkeudu helposti ja monipuolisen biolokerikon omaava (kuusi koloa kolmessa kerroksessa) joten suodatinaineiden sijoittelussa voi käytää monipuolista kattausta. Kaikki osat ovat vahvaa tekoa, letkujen kiinnitys laitteen omaan putkeen on hoidettu hyvin kierrepuristinkorkilla, altaaseen ylivientien kaariklipsit ovat vahvat ja hyvin paikallaan pysyvät.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mä kans tykkäsin fluvalin ylivienti klipseistä paljon enempi kuin tämän jbl:n. Tukevat ja "hyvin istuvat u:n muotoiset, toisin kuin jbl:llä on hieman kantikkaat. Itse kävin tahtoni taistelua tuon fluvalin ja jbl cristal profin välillä.. no sen jbl:n ostin, enkä ole tosin päivääkään katunut... Vanhalle fluvalille tehdään nyt remppa ja se sijoitetaan 104 litraiseen... Ei päässyt hyvä pumppu eläkkeelle vielä...
1000 litraa vesivahinkoa
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minulta lähti Cisse Space ADV 800 eläkkeelle ja SER kiertoon kun siitä meni toisen kerran moottorikannen kääntyvät letkuliittimet rikki. Osien hankinta vaivalloista ja melko kallista, myös tiivisteet yms. Liian kalliita.

Fluvalin tiivisteetkin ovat esimerkillisen kestäviä, kansi avattu neljä kertaa ja valkovaseliinilla hoivattu kannen tiiviste pitää edelleen. Sen tiiviste ei tosin maksa kun noin 3€ ja varastossa on yksi yllättävien tilanteiden varalle. Tiivisteitä ei ole muutenkaan kun kaksi, eli roottoritilan tiiviste kannen alapinnalla ja sitten se kannen tiiviste. Aqua stop mekanismissa on myös tiivisteet, mutta ne on niin paksut etteivät mene varmaan entiseksi ihan äkkiä.

Fluvalin tankista vielä sen verran, että se on lasikuituvahvistettu purkki, eikä mikään läpinäkyvä kovamuovi joka lohkeaa aika helposti (muistuu aikanaan "markkinajohtajan" kanssa koettu kauhukokemus) pienestäkin kolhusta.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Oletteko löytäneet jostain Fluval ulkosuodattimeen niitä letkuja varaosina? Vai voiko käyttää normiletkuja? Olen silpassut aikoinaan putket aika lyhyiksi ja tarvisin siis uudet putket. En ole niitä etsimällä vielä etsinyt, mutta ainakaan nettikaupoissa ei tunnu olevan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Voit käyttää vokaali vaikka Eheimiin sopivia letkuja, kunhan halkaisia on oikea. Ovat paremmatkin, kuin alkuperäiset Fluvalin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kyllä letkua on myynnissä se alkuperäinen kiekura joissa on molemmissa päissä kiinnitysmuhvit ja sitten välistä katkaistaan. Minäkään en ole tosin niitä löytänyt. Lahdessa Black Bullissa on aika hyvä Fluval varaosa tarjonta hyllyssä kun edustaa Hagenia, sieltä olen kerran itse ostanut. Toki käy normaalikokoinen "JBL" vihreäkin, eli se jota saa metritavarana. Akvaariopuoti Nurmijärvellä myy sileätä Fluvalin vanhaa tummaa sileää metritavarana myös netissä, se käy myös. Kannen kierteitä varten voi mattoveitsellä varovasti leikata letkun pumpun päästä kartiomaiseksi kierrekorkin istuvuuden paranemiseksi.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Ulkosuodattimen hankintaa

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kiitti. Pitää alkaa suunnittelemaan, kunhan sopiva rakonen on aikaa. Tuo kylmälaukku-ulkosuodatintorniviritelmä ei ole oikein turvallinen, ku 5 kissaa talossa. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”