Vaihtoehto partamonnille?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heisku77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 22:47, 23.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Heisku77 »

Minua on alkanut tympimään minun partamonni,mikä syö kaikki kasvien lehdet,pahiten miekkakasvit ja punainen tiikerilumme.Kun annan sille kurkkua tms. yöllä se n sotkenut koko altaan hiekalla ja vesi on ihan sameana hiekasta.Onko minulla mitään vaihtoehtoista kalaa minkä voisin ottaa altaan putsariksi?Altaan koko tuo 160l,ph 6.4,GH 5,lämpötila 26c.
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No onhan esim. katinkultamonnit, nokkamonnit ja paljon muitakin, mutta mistään kalasta joka syö levää, ei voi luvata että se satavarmasti jättäisi kasvit rauhaan. Itse suosittelen noita nokkamonneja ja ottoja, ne eivät ole minulla koskaan syöneet kasveja (joskaan en harrasta vesimiekkoja, jotka ovat ne suurin herkku kaikille yleensä), mutta levät katoavat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Onko muita pohjakaloja?

Ota sinne 5-6kpl katinkultamonneja, itsellä on kaksi ja kolmas on pakko saada! :mrgreen:
Jyystävät lasit, kivet sekä hienojakoisen pohjan levät tiehensä! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja rybka »

Kattaritkin voivat herkutella kasveilla. Ainakin meillä miekat maistuvat, jos viherruoan antamisessa on yhtään pihistellyt. Hurmaavia otuksia yhtä kaikki.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kattarien seassa on myös usein sitä toista monnia, joka on vihoviimeinen kasvisyöppö. Nimeä en saa nyt päähäni en sitten millään. Enivei, se toinen laji on hyvin samannäköinen kuin kattari, joten ne myydään yleensä sujuvasti katinkultamonneina nekin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Onko partamonnilla kantoa ja luolaa tms piilopaikkaa? Ruokitko pohjatapletilla illalla? Onko saanut leväpitoista ruokaa? Onko joutunut paastoamaan? Jos ei niin... Edellä mainitut asiat voi johtaa siihen, että partamonni ihastuu kasveihin ja siitä on vaikeaa saada lopettamaan. Mulla on ollut 40 vuotta akvaarioissa partamonneja ja harva on ruvennut syömään kasveja. Tietysti, jos kasvin lehdellä on partiksen herkkulevää, niin kasvi voi niiden nyppimisestä vähän kärsiä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minun "partispossutar" on kyllä kiltti. Hieman miekkakasveissa on jälkiä, mutta niitä on paljon ja karsin...

Partikseni on ainakin melko laatutietoiseksi tullut: kurkku ei maistu ja kesäkurpitsa on surta herkkua. Kesäkurpitsa pitää uusia vuorokauden välein ja jos antaa hiemankin kuivempaa versiota, se ei maistu.

Salamanteripleko on kaverina. Mielestäni se ei kovin pahasti järsi miekkiksia ja kurpitsa maistuu. Kattarit käsittääkseni voi pahimmillaan pistää kasvit päreiksi - ainakin jos sattuu vahingossa vasamamonni (kaksoisolento ja käsittääkseni kovempi kasvituholainen... hieman ei-toivottu vieras akvassa usein).

Tuo kesäkurpitsa pitää tuholaiset irti kasveista ainakin minulla:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Vasamamonni! Kiitos Fisutar.
Kasvisruoalla ja levätableteilla ruokkiminen voi kyllä auttaa, mutta eivät nekään takaa että partis jättää ne tuoreet ja herkulliset kasvit rauhaan. Tilanne on erityisen vaikea silloin jos on jo päässyt kasvien makuun.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja rybka »

Minäkin yritin muistella nimeä. Akvaariolinnasta kattarit hakiessani myyjä nimittäin jutteli samaa, siis että vasamia myydään usein katinkultamonneina ja että ovat kovia syömään kasveja. Nuo meidän luonnosta pyydetyt nuijapäämme eivät tosiaan kasveihin koske muulloin kuin silloin, jos reissun tms. takia viherruokaa on tullut vähemmän (levää altaassa kasvaa vähänlaisesti). Eivätkä ne silloinkaan tee sellaista tuhoa, jonka huomaisi, jos ei etsimällä etsi jyystettyjä lehtiä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Heisku77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 22:47, 23.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Heisku77 »

Noita katinkultamonneja kyselin jo eläinkaupassa mutta niitä ei ollut,pitää pyytää niitä tilaamaan niin näkee millaisia ovat.
Annan aamuisin Tetran Plecomin tabletit monnille ja monnisille ja olen tarjonnut kurkkua ja kesäkurpitsaa,mutta tosiaan monni sitten sotkee tuolla hiekalla.Pitää varmaan kokeilla antaa se iltaisin,jos ei sitten monniset sitä syö.Monnilla on oma kanto minkä sisällä elelee,mutta nyt olen ostamassa isoa suojuurakkoa ja mietin että mihin se monni-parka sitten menee kun sen kanto ei enää mahdu olemaan altaassa :? ..
Joo,kyllä se on päässyt kasvien makuun,miekat alkaa olla siinä kunnossa että joutavat tunkiolle [}:)] .
Mitä leväpohjaisia ruokia on?
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Partamonni ei yleensä ole aktiivinen aamulla eikä varsinkaan päivällä. Useimmat monnit ja monniset ovat yöaktiivisia, eli pohjakaloille pitää antaa ruokaa vähän ennen kuin valot sammuu. Ne eivät yleensä syö päivällä, jos yöllä on löytynyt ruokaa tai saanut jyrsiä kasveja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Suosittelen uudelleen vielä niitä nokkamonneja. Tehokkaimpia levänsyöjiä mitä mulla on ikuna ollut.
Leväpohjaisia ruokia varmasti löytyy joka ainoalta kalanruokavalmistajalta. Itse olen tykästynyt New Life Spectrumin ja O.S.I:n ruokiin niiden sotkemattomuuden ja vähäisen fosfaattikuormituksen vuoksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mari kirjoitti:Suosittelen uudelleen vielä niitä nokkamonneja. Tehokkaimpia levänsyöjiä mitä mulla on ikuna ollut.
Leväpohjaisia ruokia varmasti löytyy joka ainoalta kalanruokavalmistajalta. Itse olen tykästynyt New Life Spectrumin ja O.S.I:n ruokiin niiden sotkemattomuuden ja vähäisen fosfaattikuormituksen vuoksi.
Mahtavan näköinen otus - en ole ennen kuullutkaan enkä nähnyt (sinäänsä ei suuri ihme). Taidanpa hankkia, jos akvaan mahtuu vielä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Heisku77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 22:47, 23.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja Heisku77 »

Katinkultamonneista muutama kysymys:Syövätkö ne niin hanakkaan kasveja kuin partikset?Millainen "pesä" niiilä pitää olla?Tulevatko ne piikkisilmien kanssa toimeen?
Onko noita ottoja montaa lajia ja onko niillä jotain erityisvaatimuksia?
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
suhveli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 12:58, 21.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vaihtoehto partamonnille?

Viesti Kirjoittaja suhveli »

Nuoliaiset on pikkusia hauskoja veijareita, eivätkä tuhoa kasveja ;)
60L -kiilojen poikasille, 150L -monnisten poikasille, 540L -seurala, 2 seropi koiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”