Narttupari kutee?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maukau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Narttupari kutee?

Viesti Kirjoittaja maukau »

Terve

Ostin pari päivää sitten kaksi perhoskirjoahventa. Pariskunta tykästyi kovasti uudesta kodistaan ja alkoi kututanssia jo vuorokauden päästä muutosta. Siirsin parin pienempään akvaarioon suorittamaan touhunsa rauhassa loppuun. Pariskunnan suurempi yksilö (munanlaskuputki suurempi) laskikin eilen iltamyöhään kasan munia kaivamansa hiekkakuopan pohjalle. Toinen yksilö (pienempi putki) uiskenteli värisevästi sujuvasti kudun päällä aina naaraan laskettua munansa.

No, tänään se "toinen yksilö" onkin kasvattanut suuremman "putken" ja yrittää liehitellä selvästi jo kutuhalujaan menettävää kutenutta naarasta samaan touhuun.

Onko minulla täällä kaksi narttua, jotka kutevat? Olen kuullut kutevista lehtinartuista, mutta en muista lajeista. Itse en noiden sukupuolieroja osaisi selvittää. Toiset ja kolmannet selkäruodot vaikuttaa minusta hyvin samanlaisilta. Suuremmalla yksilöllä on kyljen mustassa täplässä kauttaaltaan sinisempää kimaltelevaa, toisella ei juuri ole (wikipedian mukaan myös tämä erottaisi sukupuolia).

VOisko olla näin?!
maukau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Narttupari kutee?

Viesti Kirjoittaja maukau »

Itse itseäni tehostaen: kyllä ne oli vaan kutuhaluisia naaraita. Hoidankoihan kalojani väärin kun viimeks mulla oli jatkuvasti kuteva lehti"pariskunta". Tai sitten mulla on vaan niin vapaamielinen allas että saa vapaasti toteuttaa itseään normeista välittämättä :) No nyt on asia korjattu. Toin uroksen kaveriksi. Olisitte nähneet sen lähes raiskaukseen verrattavan touhun kun molemmat naaraat yritti saada kotiutumisesta haaveilevaa urosta vakuuttumaan oman pesäkuopan paremmuudesta. Niin, laitoin kannon, kookoskuoren, kiviä ja miekkakasvin kutupaikoiksi. Mikään ei kelvannu vaan kaivoivat yhdessä kuoppansa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”