Kiekkokuume ja moraaliongelma

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Juu myönnän kauhea kiekkokuume on iskenyt. Kuukauden päivät olen käynyt liikkeissä ihailemassa ja lukenut netistä tietoa.
Allas on 400l. Ongelma vain on se että altaassa on jo "valmis" kalasto ja joutuisin luopumaan useasta lajista jos kiekkoja hankkisin.
Tuntuu tavallaan moraalittomalta ensin ostaa kaloja ja sitten myydä ne koska haluaa eri kaloja. Mutta sitten taas toisaalta useat kalat lisääntyy altaassa eli koko kalasto ei varmaan ikinä vanhuuteen häviä, joten kalojen luonnollisen poismenon odottaminenkin on melko turhaa.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, ja mihin tulokseen olette tulleet?

Akvan kalasto:
5 sinirihmakalaa (yli 20 poikasta)
parvi vanhoja timanttitetroja ( ja x-määrä poikasia)
parvi hehkubarbeja
3 haarniskamonnia
4 salamanteriplekoa
joku punasilmäpleko n. 23cm
partis
2 käärmekalaa
6 nuorta leväbarbnia
punakääpiö ahven naaras
muutama kardinaalitetra
Nano Riutta <3
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Ei nyt aivan vastaavasta ole kokemusta, koska itse vaihdoin kalaston akvaarion vaihdon yhteydessä. Voisin kuitenkin väittää, että jos nykyiset kalasi eivät ole Se juttu, ei niihin jaksa myöskään paneutua samalla tavalla kuin aiemmin, eli luultavasti silloin kannattaa vaihtaa kalat. 400 litrainen on aika pieni joten jos haluat kiekkoja, kannattaa jättää vain murto-osa nykyisistä kaloistasi, jotta saat kiekkoja parven ilman että akvaario on täyteen ahdettu. Itse jättäisin tuosta kalastosta vain plekot ja yhden uivan parven tetroja kiekkojen kaveriksi. Kiekkojen määrään en ota kantaa, sen tehköön viisaammat :) Jos nyt sitten vaihdat kalastoa, niin muistathan karanteenata kiekkosi ja totuttaa ne pikkuhiljaa uuden akvaarion bakteereihin ennen siirtoa pääakvaarioon.

edit: Mitkä ovat altaasi mitat?
Viimeksi muokannut Maria L-A, 14:50, 27.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Olen samoilla linjoilla. Akvaarion koko on ihan kunnioitettava muuten, mutta kiekoille se on - kuten sanottu- hiukan liian pieni. Jättäisin vain plekot ja lisäisin yhden parven määrää niin, että siitä tulee tarpeeksi näyttävä kiekkojen rinnalla. Kiekkoja menee varmaankin 5-7 kpl, viisaammat korjatkoon, mikäli olen hakoteillä. :)
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Butterflies: Äläs nyt vääristele mun sanoja :P Ei 400l ole kiekoille pieni, mutta itse en sinne kovin montaa muuta kalaa kiekkojen lisäksi laittaisi, koska silloin se voi alkaa käydä ahtaaksi, viimeistään sitten kun kiekot saavuttavat aikuiskokonsa.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Milsku »

allas on 150x50x50
Suunnittelin vähän että plekot sais jäädä. Sitten juurikin tuo 5-7 kiekkoa ja kasvattaisi kardinaalien parvea.
Leviksistä en ole ihan varma vielä. Ovat kauhean kivoja, mutta saattavat olla kiekoille liian vauhdikasta seuraa?
Nano Riutta <3
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Muistanko väärin, vai oliko kiekoille akvaarion minimikorkeus 60cm? Tuo 50cm on aika matala, kun siitä vielä vähennetään hiekan viemä tila :/ En siis ole yhtään varma, hämärä muistikuva vain.

Edit: Näköjään menevät tuossa 50cm korkeassakin muutamasta lähteestä tarkistettuna :)
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Anteeksi jos vääristelin sanojasi, mielestäni kirjoitin ihan saaman tyyliin kuin sinäkin, eli en edelleenkään oikeastaan huomaa eroa :) Eli minusta sinä sanoit, että:
Maria L-A kirjoitti:400 litrainen on aika pieni joten jos haluat kiekkoja, kannattaa jättää vain murto-osa nykyisistä kaloistasi, jotta saat kiekkoja parven ilman että akvaario on täyteen ahdettu.
Butterflies kirjoitti:Akvaarion koko on ihan kunnioitettava muuten, mutta kiekoille se on - kuten sanottu- hiukan liian pieni.
Niin?
Maria L-A kirjoitti:Itse jättäisin tuosta kalastosta vain plekot ja yhden uivan parven tetroja kiekkojen kaveriksi.
Butterflies kirjoitti:Jättäisin vain plekot ja lisäisin yhden parven määrää niin, että siitä tulee tarpeeksi näyttävä kiekkojen rinnalla.
Mikä tuossa eroaa kauhen paljon, jos saan kysyä? :) Tosin, ei ollut tarkoituskaan toistaa sanojasi, vaan sanoa oma mielipiteeni.
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Lähinnä kiinnitti huomiota tuo 400l on kiekoille liian pieni kuten sanottu -lausahdus, koska siitä saa käsityksen ettei sen kokoiseen altaaseen tulisi laittaa kiekkoja ollenkaan ja että olisin tarkoittanut samaa omassa viestissäni :)
panic-room
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 13:36, 14.08.2008

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja panic-room »

Minusta ei ole väärin vaihtaa kalastoa, kunhan huolehtii vaan entisille asukkaille hyvät kodit :)

Itse jättäisin tuonne Salamanterit, partiksen, kardinaalitetrat (Joita hankkisin ison pareven lisää)
Ja ostaisin sen 6 kiekon parven.

50cm on ihan riittävä korkeus, mutta olisihan se 60cm aina parempi ;)
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Okei, sori Maria L-A :| Mutta, minun mielipiteeni kuitenkin että paljoa kaloja ei voi säästää jos tuosta kiekkolan haluaa. Plekot ja 1 parvi vielä ok. Ja minustakaan ei ole moraalitonta vahtaa kalastoa, se on ihan ok jos ei kauheasti välitä nykyisistä kaloista ja haluaa koekilla jotain uutta. Sitten minusta huonoa käytöstä jos jatkuvasti vaihtaa ja vaihtaaa ja/tai ei etsi vastuuntuntoisia koteja kaloille.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja catze »

Moraaliongelmaan avuksi toinen akvaario :mrgreen:
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Juu ostaisinkin heti jonkun 700l seinään upotetun hiekkolan jos vaan voisin. Mun mies vaan ei vieläkään ole ostanut mulle sitä kartanoa jonka jo vuosia sitten tilasin, erillisine akvaario huoneineen tietty. :mrgreen:
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ilmeisesti yleinen mielipide täällä on että kiekot kannattaa karanteenata vielä uudestaan kotona, vaikka kauppa sen jo tekeekin? Mulla on 90l allas johon ne voisin laittaa, mutta vähän mietityttää tuo touhu. Lueskelin ja sain sen käsityksen että karanteeni on ns. kypsymätön allas jossa vain hoidetaan bakut pois hurjilla vedenvaihdoilla? Tätä kai jatketaan useampi päivä. Jos kalat eivät oireile lisätään altaaseen sen altaan vettä johon ne halutaan asuttaa? Ja tätä jatketaan taas useampi päivä? Mites nuo kiekot pärjää tällaisessa pitemmän ajan stressissä? Olen saanut kuvat että syövätkin aluksi huonosti ja säikkyvät. Luulisi että saavat hermoromahduksen kun joutuu koko ajan vettä vaihtamaan ja saavat sitten lyhyessä ajassa 3 eri vesilaatua. Plus että karanteeni on niin karu sisustukseltaan.

Minulla siis ei ole kiekkoja vielä, mutta tulevassa kiekkolassa on muita kaloja. Lääkitystä ei ole tarvinnut kuin 2 plekoa, jotka ottivat rajusti yhteen. Tästäkin lääkityksestä on jo aikaa.
Nano Riutta <3
Angel86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 600
Liittynyt: 18:12, 08.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Saman suuntaista täälläkin mietitty. Luulisi kalojen stressaantuvan paljaassa altaassa ja siten sairastuvan helpommin kuin isossa ja sisustetussa akvaariossa. Harrastuksen alkuaikoina ainakin kalat tuntuivat olevan hirveän arkoja lähes tyhjässä akvaariossa. Valmiissa ja paljon kasveja olevassa akvaariossa kalat sopeutuvat paljon nopeammin. Eli selitystä täällä kaivattaisiin :)
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Karanteeniakvaarion pohjaan pitää liimata värillistä kontaktimuovia etteivät kalat näkisi kuvaansa heijastusta pohjasta, sitä ne säikkyvät, toinen keino on laittaa pohjalle ohut kerros pestyä hiekkaa.

Sivu- ja takaseinään voi myös liimata kontaktimuovia tai vaikka jonkin taustakuvan niin kiekot saavat enemmän omaa rauhaa.

Aina parempi jos vaihtovettä voi vanhentaa jossain isossa saavissa tai akvaariossa ennen päivittäistä veden vaihtoa, ettei ero vesien välillä ole niin suuri.
Kalkittomalla rahkasammalturpeella suoritetusta turvesuodatuksestakaan ei ole haittaa, turpeen humushapot pehmentävät vettä ja tappavat bakteereja.

Paivittäinen vedenvaihto ja pohjan imurointi totuttaa kalat rutiineihin ja sinuun ja niistä tulee koko ajan rohkeampia.
Lisäksi nitraattiarvot pysyvät matalina, kalat reagoivat nitraattiarvojen nousuun nopeasti syöksyilemällä päin laseja.

1/3 osan veden vaihto päivittäin karanteenialtaaseen on sopiva määrä, olen runsaammalla ruokinnalla lihottanut myös kaloja karanteenin aikana, silloin voi vaihtaa jopa 4/5 osaa joka päivä.
Pikaliitin vain ruuvataan letkun päähän ja vedenvaihto puutarhaletkulla nopeasti ja vaivattomammin.
Letkun toiseen päähän tungetaan noin 70cm putkenpatkä jolla kalojen ulosteet imuroidaan vedenvaihdon aikana.
Likainen vaihtovesi johdetaan pitkällä puutarhaletkulla pesuhuoneen lattiakaivoon.

Ei tämä ole mitään rakettitiedettä vaan homma hoidetaan tehokkaasti ilman leikkimistä vesisankojen kanssa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Elikkä homma toimii jos pesen tuon 100l altaan. Etikalla? Laitan sinne vettä, vedenparannus aineitta, mantelipuunlehitä ja ilmastimen 1vrk ennen kalojen tuloa? Laitan altaan alle jotain tummaa esim jätesäkin? Ja taustakuvat tms sivuille ja takaseinään. Vettä se 30%/vrk vaihtelen kuinka kauan? Miten se vaihtovesi vanhennetaan? Annetaan seistä vedenparannus aineen ja ilmastimen kanssa 1 vrk?
Nano Riutta <3
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekkokuume ja moraaliongelma

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Milsku kirjoitti:Elikkä homma toimii jos pesen tuon 100l altaan. Etikalla? Laitan sinne vettä, vedenparannus aineitta, mantelipuunlehitä ja ilmastimen 1vrk ennen kalojen tuloa? Laitan altaan alle jotain tummaa esim jätesäkin? Ja taustakuvat tms sivuille ja takaseinään. Vettä se 30%/vrk vaihtelen kuinka kauan? Miten se vaihtovesi vanhennetaan? Annetaan seistä vedenparannus aineen ja ilmastimen kanssa 1 vrk?
Pelkkä kunnollinen vesipesu riittää, varsinkin jos alla on ollut vähän aikaa tyhjänä.
Parempi on jos perustat sen altaan vähän aikaisemmin kuin vuorokautta ennen, niin kerkiää "vanhentua" kauemmin, ei se kuitenkaan ala likastumaan ennen kuin ruuantähteitä kertyy tai kalat kuormittavat sitä eritteillään.

Se jätesäkki ei ole välttämättä hyvä idea saattaa heijastella pahemmin, Etolasta saa eri värisiä ja vaikka puulajeja jäljitteleviä liimattavia kontaktimuoveja itse olen käyttäny vaaleanruskeaa tai -sinistä. Idea on juuri kun muovi liimataan kiinni altaa alalasiin niin heijastukset häviävät jos allas on pelkkä karanteeni purkki sen voi pinnoittaa kontaktilla kaikilta muilta sivuiltaan paitsi etulasin puolelta ja näin sama allas toimii myös loistavasti esim. kutualtaana.
Kuten sanoin ohut kerros puhdasta hiekkaa toimii myös, mutta vaikeuttaaa hieman tietysti pohjan imurointia.

Alussa ei tarvitse vaihtaa edes 30% kunhan poistaa ruuat ja p*skat iltaisin, mutta kun kalat alkavat syödä kunnolla vesi kuormittuu enemmän.
Itse olen lihottanut villikiekkoja yli kuukauden ennen siirtoa, mutta viljellyt saa sopeutettua paljon nopeammin.

Olen ilmastoinut ja lämmittänyt juuri villikiekkojen vettä ja joskus pyörittänyt turvesuodattimen läpikin.
Jos veden laittaa vanhenemään kylmänä ja lämmittää ja ilmastoi sen vuorokaudessa noin parinkymmeneen celsiusasteeseen ei vedenparannusaineita tarvita ollenkaan, pääosa vesijohtoveden kemikaaleista tulee lämpimästä vedestä ja kylmävesipuolen myrkyt ovat lähes haihtuneet kun sitä ilmastoidaan vuorokauden verran.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”