Vinkki vaihtoveden määrän mittaukseen

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Vinkki vaihtoveden määrän mittaukseen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Vaihdan mielelläni täsmälleen tietyn määrän vettä kerralla, jotta tiedän kuinka paljon laitan veden parantamiseen ja kovettamiseen tarkoitettuja aineita uuteen veteen. Varsinkin, koska minulla on allas, josta ei näe veden pintatasoa sivusta päin, ostin viivoittimen, jossa on toisessa päässä reikä. Kiinnitin reikään nippusiteellä koukun, josta ripustan viivoittimen altaan reunaan kun alan vaihtaa vettä. Laskin altaan sisämittojen mukaan tilavuuden, jonka yhden sentin korkuinen vesimäärä sisältää ja jaoin haluamani vaihtoveden määrän tällä tuloksella. Siten tiedän, että haluamani 150 litraa on 13,5 cm veden korkeudesta.

Toiseen akvaariooni käytän myös viivoitinta, mutta mittaan sen ulkopuolelta ja laitan merkiksi magneettileväraapan. Kun veden pinta laskee leväraapan yläosaan, tiedän lopettaa veden poistamisen. Jos joskus on tarve vaihtaa joku muu määrä vettä, on helppo laskea uusi senttimäärä kun laittaa muistiin, mikä sen yhden sentin tilavuus on. Mainitaan nyt, että tein veden muokkaamiseen käytettävistä aineista taulukon, jossa on tarvittavat määrät kahdenkymmenen vesilitran välein. Päällystin sen kontaktimuovilla ja säilytän sitä samassa paikassa kuin näitä aineita.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”