Aloitin harrastuksen vuosi sitten 180l altaalla ja kantapään kautta kokoajan lisää oppien päätin vaihtaa isompaan keväällä, niinpä ostin täällä ”Malmi Pacific” nimellä kulkeneen MP:n 78x78x60 kokolasialtaan kesällä. Altaan vesitilavuus n. 340l. Sain mukaan kauppaan 250w Giesemannin ja jonkun verran varustetta löytyi edellisestäkin altaasta. Edellisen altaan asukit muuttivat uuteen kesän lopulla ja uusien ostosten saapuessa hiljakseen allasta on rakenneltu pitkin loppukesää.
Jalusta on ilm. puusepällä teetetty ja massiivimännystä. Siinä on ovet neljään suuntaan, mutta ilman kierrättämiseksi jätin takaovet kiinnittämättä. Kaatokulma on edellisen omistajan tekemä ja olen siihen ihan tyytyväinen, joskin toinen läpivientireikä on keskellä allasta joten päätin suoraan laittaa siihen tulpan ja kierrättää paluun letkulla altaan ulkopuolelta. Ala-altaaksi tilasin 120l kokolasiakvaarion ja lokeroin sen paksulla pleksilasilla (jonka toimivuus saadaan nähdä lähiaikoina). Ala-altaassa on iso tekniikkaosio, refu jossa n. 15kg/ 10cm hiekkaa ja n. 10kg elävää kiveä sekä pieni osio nostopumpulle. Korvausvettä olen toistaiseksi lisäillyt käsin, mutta korvausvesipumppu kyllä on paketissa jahka löydän sellaisen astian jonka saan vielä sijoitettua jotenkin ala-kaappiin.
Menetin muutossa muutamia otuksia ja erityisesti vähät kivikorallifragini kärsivät jatkuvasta muutosrumbasta. Ensin itse muutto, sitten valaisimen polttimon vaihto ja jatkuvaa säätöä streamien kanssa. Elättelen yhä toivoa osan toipumisesta, mutta muutama taitaa olla menetetty.
Itse altaassa on n. 40kg elävää kiveä joista n. Puolet tullut kimiltä ja loput monelta eri harrastajalta. Greenstaria, Zoantuksia, Sarcophython, lobophytom, euphyllia, discosomaa jne. pehmytkoralleja on runsaasti ja varmaan kohta riesaksi asti, mutta ainakin vielä ovat ilo silmälle altaan muuten ollessa aika karu. Omia suosikkejani ovat vuokot joita aion ehdottomasti hankkia lisää. Edellisestä altaasta muuttivat pari vuokkokalaa, palettivälskäri ja salarias. Sittemmin joukkoon on liittynyt keltavälskäri, kolme pientä kaudernia ja pieni parvi chromiksia. Eli toistaiseksi on menty ihan perus helpoilla harrastelijakaloilla

Selkärangattomat kiinnostavat itseäni kovasti, mutta syystä tai toisesta olen menettänyt niitä melkoisesti tuntemattomasta syystä. Erakkoravut eivät syystä tai toisesta viihdy altaassani, ja niitä onkin kupsahdellut aina kun olen niitä hankkinut. Yksi kyllä eleli onnellisesti n. 5kk mutta heitti sitten henkensä täysin selittämättömästi. Vaihtavat kuoria ja elävät näennäisen iloista elämää mutta löytyvät kupsahtaneina ihan yllättäen. Puhtaanapidosta pitävätkin tällä hetkellä huolta pari isoa käärmetähteä, n. 30 astrea kotiloa, 2 puhistajarapua ja muutama mithrax rapu. Sekä tietysti liuta isoja käärme bristtlejä joita keräilen ala-altaassa olevaan tonkkaan kun en haluaisi pöntöstäkään vetää.

Olen tällä hetkellä melko tyytyväinen altaaseen, joskin streamien kanssa pelailen vielä kunhan selvitän miksi toinen käytettynä ostamistani Tunze 6100 pitää niin paljon kovempaa ääntä kuin toinen. Lajeja ja koralleja aion jatkossa lisätä maltillisemmin jahka nään mihin suuntaan altaan kunto kehittyy....