Uus valaistus faunaboxiin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uus valaistus faunaboxiin

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Tuo litra suositus on tarkoitettu "perus" mallin akvaarioon, kääpiökynsisammakko vaatii enemmän pohjapinta alaa kuin korkeutta, itselläni ovat faunaboksissa, joka on ~60cm pitkä ja ~30cm leveä, korkeutta semmoisen 15cm, pohjapinta-alaa on siis n.60l akvaarion verran, tällainenkin ratkaisu on ihan varteenotettava, jos akvaariota ei ole saatavilla, paljon halvempikin, eikä sammakoille ole mitään merkitystä sillä, että onko kämppä rakennettu muovista vai lasista. :mrgreen:
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Uus valaistus faunaboxiin

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Mun muistikuvani noista perinteisistä faunabokseista on, että suurin osa on korkeita, noita lättäbokseja ei ihan helposti meinaa löytää.
No joo. Pohdin tässä taas pääni puhki tämänkin tapauksen vuoksi. Sitten tuli mieleen sellainen mahdollinen ratkaisukeino "rescue-eläinten" ja muiden äkillisesti omaa tilaa tarvitsevien tapausten varalta joka oli mulle itselle kullanarvoinen jyrsijäharrastuksen aikana ja sitä varmasti voisi soveltaa tilapäisesti myös kaloihin. Ne 30-60 litran vetoiset muovilaatikot! Helppoja löytää vaikka lähimarketista, maksavat puolta vähemmän kuin isommat faunaboksit ja ovat jumalattoman helppoja desinfioidakin. Sinne saisi tarvittaessa jo tehokkaan pikku suodattimenkin mahtumaan. Mulla oli niitä aiemmin ensiksi vain tappelupukarien ja tiettyjen uusien eläinten varalta, mutta kun punkkiepidemia iski, mahdollisimman moni gerbiili/hiiri kyllä asui sellaisessa, etenkin ne jolta meni kämppis. Ai miksi? No voin kertoa kuinka paljon kätevämpää on sellaisen totaalinen desinfiointi, kun puoli kämppää on eristetty, verrattuna terraarioon tai vaikka dunaankin.
Ei niitä pysyvänä altaana varmastikaan voi käyttää, mutta etköhän, butterflies, voisi muutaman hankkia kaiken varalta. Niille löytyy kyllä käyttöä myöhemminkin.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uus valaistus faunaboxiin

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuo valaisin lienee Ikean parin euron pöytälamppu, jollaisia itsellänikin on muutama. Hehkulamppuvalaisimina ne lämpiävät niin paljon etten oikein suosittelisi niiden käyttöä akvaariossa. Ikeasta saa kympillä kivoja ledilamppujakin jotka voi jättää niin korkealle ettei lämpiämisestä tule ongelmaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”