Lehtikalojen seuraksi?
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalojen seuraksi?
Terve,
Mitähän voisi laittaa aikuisten lehtikalojen seuraksi lähinnä "keskialueen" kaloja?
Akvaario on ~400l ja malliltaan lehtikaloille tarkoitettu (korkea)
Pohjakalat ovat pohjalla ja lehtikalat pääasiassa ylhäällä niin keskelle jää kalaton alue.
Myös sopiviat pohjakalat kiinnostavat.
Mitähän voisi laittaa aikuisten lehtikalojen seuraksi lähinnä "keskialueen" kaloja?
Akvaario on ~400l ja malliltaan lehtikaloille tarkoitettu (korkea)
Pohjakalat ovat pohjalla ja lehtikalat pääasiassa ylhäällä niin keskelle jää kalaton alue.
Myös sopiviat pohjakalat kiinnostavat.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Lehtikalojen seuraksi?
Porukka kongontetroja, 6-8 kpl, voisi näyttää hyvältä, mutta tällöin akva saisi olla yli metrin pituinen, kun tykkäävät välillä vähän kaahailla. Kongoista tule melko kookkaita, joten pitäytyisin tuon kokoisessa akvassa kohtuullisen kokoisessa parvessa, mutta pienempiä lajeja voisi jopa muutaman kymmmen pään parven. Monet muut hiukan korkeamman malliset tetrat sopisivat kun hommaat niitä kunnon parven tai pari. Kardinaalitetroja voi hommata, jos lehtikset ovat vielä nuoria ja kasvat yhtä aikaa kardinaalien kanssa, muutoin nuoret tetrat tulevat syödyiksi isompien lehtisten toimesta. Esimerkkinä esim. keisari-, timantti-, ruusu-, puna-, musta- ja sitruunatetrat menevät hyvin jos vaan lämpötilat ja vesiarvot, joita et mainitse viestissäsi, menevät yksiin nykyisen lämpötilan ja vesiarvojen kanssa. Pohjakaloiksi oloihin sopivat monniset ja plekot. Noissahan on mistä valita, kun vaan tsekkaat oloihisi sopivat lajit. Sekä monniset että plekot tykkäävät, jos akvassa on kantoja ja muita suojia, joiden alla aja päällä lepäillä.
Tietämättä lämpötilaa tai vesiarvjoa on vaikea antaa täsmällisempiä ehdotuksia. Noita mainitsemiani tetroja pidetään usein lehtisten kanssa, mutta lajivalinta riippuu vesiarvoista, tietenkin. Sopivia tetralajeja on muitakin, nuo nyt tulivat äkkiseltään mieleeni.
Tietämättä lämpötilaa tai vesiarvjoa on vaikea antaa täsmällisempiä ehdotuksia. Noita mainitsemiani tetroja pidetään usein lehtisten kanssa, mutta lajivalinta riippuu vesiarvoista, tietenkin. Sopivia tetralajeja on muitakin, nuo nyt tulivat äkkiseltään mieleeni.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
50 kiilakylkeä on jo näyttävä parvi. Juu, olettamasi vesiarvot olisi kiva tietää.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Kiitos vastauksista.
Voiko rihmakaloja harkita?
Akvaario on 150cm pitkä ja 63cm korkea, joten kyllä siinä pitäisi mahtua uimaan.
Lehtikalat ovat aikuisia, joten lienee syytä unohtaa nuo pienimmät tetrat.
Monniset ja/tai nuoliaiset kiinnostaisi pohjalle ja pitääpä tutustua mainitsemiinne lajeihin tuohon keskialueelle.
Vesiarvot on jotakuinkin tälläiset:
PH 7,0
NH3/NH4 0mg/l
NO2-N alle 0,1 mg/l
NO2 alle 0,3 mg/l
NO3 5mg/l
Lämpötila tällä hetkellä 26-27 astetta
Kovuus vähän kysymysmerkki mutta melko pehmeä (testit antoivat niin haljuja värejä että ei pysty sanoon varmaksi)
Pohjalla on Weber (maxit) 0,5-1,2mm puhallushiekka, kolme isoa kantoa, kiviä ja eläviä kasveja.
Voiko rihmakaloja harkita?
Akvaario on 150cm pitkä ja 63cm korkea, joten kyllä siinä pitäisi mahtua uimaan.
Lehtikalat ovat aikuisia, joten lienee syytä unohtaa nuo pienimmät tetrat.
Monniset ja/tai nuoliaiset kiinnostaisi pohjalle ja pitääpä tutustua mainitsemiinne lajeihin tuohon keskialueelle.
Vesiarvot on jotakuinkin tälläiset:
PH 7,0
NH3/NH4 0mg/l
NO2-N alle 0,1 mg/l
NO2 alle 0,3 mg/l
NO3 5mg/l
Lämpötila tällä hetkellä 26-27 astetta
Kovuus vähän kysymysmerkki mutta melko pehmeä (testit antoivat niin haljuja värejä että ei pysty sanoon varmaksi)
Pohjalla on Weber (maxit) 0,5-1,2mm puhallushiekka, kolme isoa kantoa, kiviä ja eläviä kasveja.
-
- Member
Kongontetroja voin suositella. Itsellä on pikkuparvi (ovat pirun kalliita!) ja ovat todella aktiivisia ja iloisia. Omani pysyvät ihan kivasti ryhmässäkin ja koiraille kasvaa todella komea pyrstö. Se on jo nyt tosi hieno, vaikka kehittyy vielä. Niiden kanssa ei kannata ottaa pelokkaita kaloja koska etenkin nää mun isot urokset osaa joskus olla aika päällepäsmäreitä ja todella nopeita (vie ruoan sekunnissa muiden nenän edestä).
Mun kongouroksilla on valkoset pyrstöt, lisäksi olen nähnyt jotain mustapyrstöisiä mut kyllä nää mun on kauniimpia. Naaraat onkin sitten vähän "tylsiä ja pieniä". Pienin naaras ei aina meinaa saada ruokaa, kun muut ehtii ensin. Lisäks ovat aika kovia varastamaan ruokaa toisiltaa, jopa toistensa suusta. Mutta todella mielenkiintoista niitä on seurata kun viipottavat pitkin allasta.
Ja joo todellakin yli metrin allas! Mutta aloittajan allas on yhtä pitkä kuin omani, joten varmaan sopisivat. Kyllä noi välillä ehkä vähän kattoo, että tila loppuu kesken, mutta sitten vaan käännytään salamannopeasti ympäri ja spurtataan toiseen suuntaan ; )
Mun kongouroksilla on valkoset pyrstöt, lisäksi olen nähnyt jotain mustapyrstöisiä mut kyllä nää mun on kauniimpia. Naaraat onkin sitten vähän "tylsiä ja pieniä". Pienin naaras ei aina meinaa saada ruokaa, kun muut ehtii ensin. Lisäks ovat aika kovia varastamaan ruokaa toisiltaa, jopa toistensa suusta. Mutta todella mielenkiintoista niitä on seurata kun viipottavat pitkin allasta.
Ja joo todellakin yli metrin allas! Mutta aloittajan allas on yhtä pitkä kuin omani, joten varmaan sopisivat. Kyllä noi välillä ehkä vähän kattoo, että tila loppuu kesken, mutta sitten vaan käännytään salamannopeasti ympäri ja spurtataan toiseen suuntaan ; )
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Kiitos vastauksesta... pitänee lähteä kiertämään kauppoja josko sieltä tärppäisi.pikku_kalaset kirjoitti:Kongontetroja voin suositella. Itsellä on pikkuparvi (ovat pirun kalliita!) ja ovat todella aktiivisia ja iloisia. Omani pysyvät ihan kivasti ryhmässäkin ja koiraille kasvaa todella komea pyrstö. Se on jo nyt tosi hieno, vaikka kehittyy vielä. Niiden kanssa ei kannata ottaa pelokkaita kaloja koska etenkin nää mun isot urokset osaa joskus olla aika päällepäsmäreitä ja todella nopeita (vie ruoan sekunnissa muiden nenän edestä).
Paljonko on (pirun kallis)?

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Jos alkaisin ilman mitään tietoa arvaamaan, niin minulle parvkala olisi pirun kallis, jos se maksaisisi yli 10€ /kpl. Kiilakylkiä kun sain 30kpl /60€.ERsKA82 kirjoitti:Kiitos vastauksesta... pitänee lähteä kiertämään kauppoja josko sieltä tärppäisi.pikku_kalaset kirjoitti:Kongontetroja voin suositella. Itsellä on pikkuparvi (ovat pirun kalliita!) ja ovat todella aktiivisia ja iloisia. Omani pysyvät ihan kivasti ryhmässäkin ja koiraille kasvaa todella komea pyrstö. Se on jo nyt tosi hieno, vaikka kehittyy vielä. Niiden kanssa ei kannata ottaa pelokkaita kaloja koska etenkin nää mun isot urokset osaa joskus olla aika päällepäsmäreitä ja todella nopeita (vie ruoan sekunnissa muiden nenän edestä).
Paljonko on (pirun kallis)?

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Member
8 e/kpl. Mulle se on kallis 

Pelastamani katukissa Muffe<3
-
- Advanced Member
Kun hinta per pyrstö alkaa ylittää 20€ niin voi ruveta puhumaan kalliista. Kyseessähän on kuitenkin eläimet, ei mitkään kertakäyttötavarat. (Anteeksi tuo avautuminen ja hieman töykeä ilmaus). 

100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Yksilöinä voin maksaa kalasta satoja euroja, jos sen haluan. Ja jos lajia akvaariota perustan, niin silloinkaan hinnalla ei ole väliä. Mutta kun hankitaan ns. suojaparvea, niin silloin hinnallakin saattaa olla väliä, kun puhutaan useista kymmenistä yksilöistä. Mielestäni 50 kalan parvesta 500€ on jo paljon. 200-300€ voin vielä mukisematta maksaa.Kana +-yksipantteri kirjoitti:Kun hinta per pyrstö alkaa ylittää 20€ niin voi ruveta puhumaan kalliista. Kyseessähän on kuitenkin eläimet, ei mitkään kertakäyttötavarat. (Anteeksi tuo avautuminen ja hieman töykeä ilmaus).
Turha viesti, pahoittelen.
Hilleri kirjoitti:Yksilöinä voin maksaa kalasta satoja euroja, jos sen haluan.
On se kiva että joillain on varaa valita lähes kaikista kaloista! Miekin voisin ehkä, jos ois säännölliset tulot ympäri vuoden jne. Mutta eihän sitä vielä pitkään aikaan...Hilleri kirjoitti: Mielestäni 50 kalan parvesta 500€ on jo paljon. 200-300€ voin vielä mukisematta maksaa.
Tää menee pahasti ohi aiheen, niin laitan jotain aiheeseenkin liittyvää. Kulmatetra on tosi upea kala parvessa, mulla on tarkotus ostaa niitä jonkinlainen parvi. Viihtyy hyvin parvessa ja näitä voi ottaa paljon isommankin parven kuin kongontetroja.
Harrastus tauolla
Kongontetrat + pandamonniset on nyt vakavasti harkinnassa.
Kongontetroja saa 3-6€ kpl liikkeestä... vähän koosta riippuen
Paljonkos noita pitäisi/saisi olla parvessa?
Voisiko joku viisaampi kertoa sopiiko lehtikalojen kaveriksi kääpiörihmakalat tai jotkin muut rihmakalat vai ei?
Kongontetroja saa 3-6€ kpl liikkeestä... vähän koosta riippuen
Paljonkos noita pitäisi/saisi olla parvessa?
Voisiko joku viisaampi kertoa sopiiko lehtikalojen kaveriksi kääpiörihmakalat tai jotkin muut rihmakalat vai ei?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kesätöistä saa rahaa ja menoja ei ole? Eli vielä voi maksaa, kolmenvuodenpäästä tuskin. En jaksa eddes yrittää in topicciaCamron kirjoitti:Hilleri kirjoitti:Yksilöinä voin maksaa kalasta satoja euroja, jos sen haluan.On se kiva että joillain on varaa valita lähes kaikista kaloista! Miekin voisin ehkä, jos ois säännölliset tulot ympäri vuoden jne. Mutta eihän sitä vielä pitkään aikaan...Hilleri kirjoitti: Mielestäni 50 kalan parvesta 500€ on jo paljon. 200-300€ voin vielä mukisematta maksaa.
Tää menee pahasti ohi aiheen, niin laitan jotain aiheeseenkin liittyvää. Kulmatetra on tosi upea kala parvessa, mulla on tarkotus ostaa niitä jonkinlainen parvi. Viihtyy hyvin parvessa ja näitä voi ottaa paljon isommankin parven kuin kongontetroja.

-
- Senior Member
Täällä Iisalmessa oli kongontetra jonkin aikaa sitten Pet-Point liikkeessä 3,90€/kpl, ei minusta ollut kallis.. Paljonko sitten jossain päin on oikeasti kalliita kongoja? Täällä taas monniset on tuhottoman kalliita, kun tein vertailun naapuri pikkukaupunkiin (Kiuruvesi) jossa monniset oli kaikki "harvinaisemmatkin" alle 10€/kpl esim. täällä helmimonninen 15€ siellä 8€/kpl samoin kaarimonninen samaa hintaluokkaa. Mutta nyt meni vähän Ot;ksi.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
- Advanced Member
Meillä on sujunut lehtiskutuparin ja ei-kutevien helmirihmojen elo hyvin rauhallisesti 3-satasessa. Hetken aikaa oli hunajarihmat 450-litrasessa evakossa ja sielläkin meni mukavasti kutevien lehtisten kanssa. Toisaalta olen nähnyt hiukan täyteensä ahdetun purkin, jossa lehtiksillä ja sinirihmksillä täysi rähinä. Meillä on molemmat lehtiskutuparit aika rauhallisia, mutta tilaakin on, joten ei ahista. Tämä on myös näitä yksilöllisiä luonnekysymyksiä, joka riippuu kalojen luonteista ja tilasta. Sinuna uskaltaisin kokeilla, kun tilaa löytyy ja jos akva pysyy suht väljänä (tai mietit niin, ettei yhdessä vesikerroksessa elä liikaa lajeja), mutta en sitten tiedä, josko rihmislajien luonteissa on kovastikin eroa, kun meillä ei ole kokemusta kuin noista kahdesta. Jos lehtikset ei kude ja ovat muutenkin rauhassa muiden kalojen kanssa, ongelmia tuskin tulee.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Pitääpä tutkia vähän aihetta lisää... ja kyllä lehtikset kutevat usein... joten ehkä turvallisempaa vaan lähteä kongontetroihin tai leväbarbeihin?Sisso kirjoitti:Meillä on sujunut lehtiskutuparin ja ei-kutevien helmirihmojen elo hyvin rauhallisesti 3-satasessa. Hetken aikaa oli hunajarihmat 450-litrasessa evakossa ja sielläkin meni mukavasti kutevien lehtisten kanssa. Toisaalta olen nähnyt hiukan täyteensä ahdetun purkin, jossa lehtiksillä ja sinirihmksillä täysi rähinä. Meillä on molemmat lehtiskutuparit aika rauhallisia, mutta tilaakin on, joten ei ahista. Tämä on myös näitä yksilöllisiä luonnekysymyksiä, joka riippuu kalojen luonteista ja tilasta. Sinuna uskaltaisin kokeilla, kun tilaa löytyy ja jos akva pysyy suht väljänä (tai mietit niin, ettei yhdessä vesikerroksessa elä liikaa lajeja), mutta en sitten tiedä, josko rihmislajien luonteissa on kovastikin eroa, kun meillä ei ole kokemusta kuin noista kahdesta. Jos lehtikset ei kude ja ovat muutenkin rauhassa muiden kalojen kanssa, ongelmia tuskin tulee.