660 litrainen seurala suunnitteilla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

SaRuFa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

660 litrainen seurala suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Allas (185x60x60) on varattu, osin maksettukin ja se odottaa syyslomaviikkoa tuolla kaukana, ennekuin pääsen sen hakemaan. :D

Nyt olen sitten viettänyt useat tovit netissä ja lopulta tulin siihen tulokseen, että haen kirjastosta kalaoppaan, niin siellä esiteltyjen kalojen määrä on kuitenkin rajatumpi, niin on helpompi tehdä päätöksiä.

Tällä hetkellä mulla uiskentelee mustaneontetra-parvi, kardinaalitetran jämäparvi rescue-tapauksena (aion kyl lisätä parven kokoa jahka saan ison altaan toimintaan), piikkisilmiä, partamonni, ilm. kultakylkimonnisia (saataessa väitti olevan kuparimonninen, mutta kirjasta tarkastaessa enempi kultakylki), palettikala-pari ja yksinäinen lehtikala-neito, sekin rescue-tapaus ja odottaa isoa allasta, mahdollisesti kumppanin saa sitten.

Kalastoa olis tarkoitus kasvattaa seuraavasti:

-mustaneontetraparvi 20 yksilöön
-kardinaalitetraparvi 20 yksilöön
-lehtikalalle kumppani

uusia polskivia:

-helmirihmakala-haaremi (1u+3n)
-neonsateenkaariparvi 20 yksilöä
-kerritetraparvi 20 yksilöä.

Koska mulla ei ole aiemmin ollut aivan tämänkokoista allasta (isoin ikinä ollut vain 250l), niin hankala arvioida kalojen määrän sopivuutta tuohon altaaseen....
Minusta 20 kalan parvi on jo melkoisen näyttävä ja ainahan on sitten mahdollisuus siihen, että ne lisääntyvät, joko kutemalla tai saamalla kaupasta parvelle jatkoa :mrgreen:
Ja 660 litrasessa ois mun mielestä tilaa 4:lle parvelle.

Kasvistoksi olen ajatellut
etualalle: jaavansammalta, kääpiömelalehteä, brasiliankääpiöruohoa
keskelle: vesisaniaista, konnanputkea, intianvesitähdikkiä
taakse: karvalehteä, vallisneriaa

Nykyisen 120 litrasen pikkupurkin laitan sitten hohtomiljoonakaloille [;)]

Miltäs suunnitelmat tähän asti kuulostaa?
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Re: 660 litrainen seurala suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Onnea uuden akvan johdosta!

En nyt kiiressä ota kantaa muuhun kalastoon, etenkin itse olen kallellaan affeniin päin (mutta neonsattarit on kyllä ältsin hianoja), mutta ehkä vaihtaisin kerrit keisareihin. Meille vahingossa keisarina tullut kerri pisti ihan ranttaliksi ja pureskeli evät muilta kaloilta. No, se oli raukka varmaan vähän ahistunut yksin, mutta luin vastaavaa käytöstä isommillakin porukoilla. Mutta ehkä saat täältä rohkaisua ottaa kerrejä, nekin ovat kauniita.

Kasvisuunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä, varmaa peruskamaa, joka kasvaa hyvin ja varmasti lähes missä tahansa olosuhteissa. Ainoastaan kääpiöruoho kaipaa noista vähän reippaampaa valaistusta. Voit toki kokeilla sitä (kun en tässä edes tiedä, minkä verran meinaat valasitusta akvaasi ladata), mutta jos sen kanssa tökkii, voisin suositella jotain pientä suokkia, Helanthiumia, tilalle. Nekin kasvattavat kivan maton pohjalle ja menestyvät myös vähässä valossa. Eikä kääpiöruohokaan ole mikään megavaativa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
SaRuFa
Member
Member

Sisso kirjoitti:Onnea uuden akvan johdosta!

En nyt kiiressä ota kantaa muuhun kalastoon, etenkin itse olen kallellaan affeniin päin (mutta neonsattarit on kyllä ältsin hianoja), mutta ehkä vaihtaisin kerrit keisareihin. Meille vahingossa keisarina tullut kerri pisti ihan ranttaliksi ja pureskeli evät muilta kaloilta. No, se oli raukka varmaan vähän ahistunut yksin, mutta luin vastaavaa käytöstä isommillakin porukoilla. Mutta ehkä saat täältä rohkaisua ottaa kerrejä, nekin ovat kauniita.

Kasvisuunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä, varmaa peruskamaa, joka kasvaa hyvin ja varmasti lähes missä tahansa olosuhteissa. Ainoastaan kääpiöruoho kaipaa noista vähän reippaampaa valaistusta. Voit toki kokeilla sitä (kun en tässä edes tiedä, minkä verran meinaat valasitusta akvaasi ladata), mutta jos sen kanssa tökkii, voisin suositella jotain pientä suokkia, Helanthiumia, tilalle. Nekin kasvattavat kivan maton pohjalle ja menestyvät myös vähässä valossa. Eikä kääpiöruohokaan ole mikään megavaativa.
Kiitos, olen ihan täpinöissäni, mies ei ihan ymmärrä mun innostusta... mutta kyse onkin mun harrastuksesta.

Kasvisto tarkoituskin pitää ainakin alkuun hyvin tavanomaisena. Kasvattelen kuivalla maalla kasveja ihan ilokseni, niin akvaariossa tarkoituksella pääpaino kaloissa, ettei mitään "erikoista" kasvia sinne varastamaan huomiota :mrgreen:
Valaistuksesta mulla ei ole vielä tarkempaa tietoa, ja pianhan sitten tarvittaessa saan vaihdettua tehokkaampaa valoa jos altaan mukana tuleva valaisin ei riitä.

Kerritetroista en ole edes varma, että onko niitä tällä hetkellä mun vakiakvakaupassa, unohdan aina katsoa kun siellä pyörähdän [:I]
saattaa olla, että unohdan ostaakin koko parven :roll:

Keisaritetra saattas olla sittenkin varteenotettavampi vaihtoehto.
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Joo-o, saas nähä... Niin mäkin sanoin ja eka akva tällä haavaa oli täysin kasviton juuri samasta syystä kuin sulla. Sitten piti tulla ihan vaan pikkasen kasveja... ja sitten hommasin paremmat valot... ja hiilarikin näperettiin kasaan ihan tekemisen puutteessa... ja nyt vaahtoan täällä rasittavuuteen asti kasvien tarpeista. Odota vaan, tule vielä se päivä kun miehesi imettelee (kain muun lisäksi), mihin niitä wattimääriä akvan päällä oikein tarvitaan ja sähkölaskukin... Mutta asia kerrallaan, noilla on hyvä aloittaa ja sitten myöhemmin miettiä muutoksia jos siltä tuntuu.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
SaRuFa
Member
Member

Tää akvan alotus ja jatkojalostus on jo tuttua, nyt vaan siirryn sitten astetta isompaan altaaseen.
Päätin, et kun kerta ekat kalat sain vaivaiset 21vuotta sitten ja sen jälkeen syystä tai toisesta luopunut ja taas uudelleen aloittanut akvailun, niin nyt tehdään sitten niin, et otetaan kunnon allas ja se saa sitten olla meillä niin kauan kunnes kuolo minut korjaa. Nyt en enää sitten lopeta.

Nyt sit voi tulla eteen se, et haluan joskus kokeilla vaikeempiakin/erikoisempiakin kasveja.
Kaloista en uskalla sanoa mitään, niiden valinta edes tohon kokoonpanoon oli ihan hirveän vaikeaa, saati jos olisin liikkeessä käynyt joka lajin erikseen katsomassa.
Neonsateenkaarikalan näin liikkeessä ja ihastuin tosissani! Ei se kirjassa niin upealta näytä, joten voi olla että kun menen ostamaan kerri- tai keisaritetraparvea, niin ihastun jompaankumpaan lajiin enemmän nähtyäni sen oikeasti. Mutta nyt kun olen lueskellut niistä, alkaa se keisaritetra tuntua omammalta lajilta.
SaRuFa
Member
Member

Ja plah. :cry:

Toisaalta tää informaatioähkyn jälkiseurauksena iskenyt innostamattomuus oli ihan odotettavissa.

Mutta siitä alkoi kehkeytyä ihan uusi suunnitelma (onneksi suunnitelman muutos on hyvin helppoa ennekuin on hankkinut ensimmäsitäkään uutta kalaa)

Eli pidetään tää osa suunnitelmasta, mutta lisätään vähän parvien kokoa:

-mustaneontetraparvi 30 yksilöä
-kardinaalitetraparvi 30 yksilöä
-neonsateenkaariparvi 25 yksilöä
-helmirihmakala-haaremi (1u+4n)
-lehtikalalle kumppani

Ja mua on alkanu kiinnostaa käärmekala. 8O
Söisköhän sellainen peto noi pienet tetrat? Kun se liikkuis öisin ku tetrat nukkuu, niin ovat helppoa saalista.
Todennäkösesti se ei nyt ois lainkaan ensimmäinen hankittava, mutta että pitäiskö unohtaa suosiolla se?
Vaiko vaihtaa noi pienet lajit isompiin sillä ajatuksella että jos ehkä mahdollisesti joskus hankkisinkin sen käärmekalan..??
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Mun mielestä tuo suunnitelma kuulostaa ihan hyvältä, meinasin tosin jo kommentoida et parvikokoja kasvattaisin ainakin pienemmillä tetroilla. :)
Mulle on käynyt monesti niin, että olen mennyt liikkeeseen ja meinannut ostaa jotain kalaa, mutta liikkeessä se ei olekaan näyttänyt käytökseltään/ulkonäöltään ollenkaan sellaiselta kuin kirjoissa ja se on sitten jäänyt kauppaan. Näin kävi esimerkiksi rubiinitetran kanssa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Voin kyllä täältä vahvistaa valintasi neonsattarien osalta, ovat todella kivoja ja tuolla porukalla jo varmasti upea näky [;)]. Ovat myöskin hyvin eloisia, niitä on kiva seurailla.

Jos käärmekalaa harkitset, niin minä vaihtaisin nuo mustaneonit ja kardinaalit isompiin lajeihin, epäilen että ovat just sopivia makupaloja käärmekalalle. Suunnittelen tässä itselleni 530-litraiseen myöskin käärmekaloja kahta kolmea kappaletta, vaikuttavat todella persoonalliselta vaihtoehdolta :). Mutta itse en taida uskaltaa ottaa sinne edes monnisia pohjalle kaveriksi, kun joku täällä kirjoitteli jossain ketjussa, että oli monnisiltakin lähtenyt eviä käärmekalojen toimesta. Toisaalta joillain sitten on kyllä käärmekalat kaiketi menneet pienempienkin allastoverien kanssa ihan sovussa. Mutta riski varmaan on aina olemassa jos on pieniä asukkeja samassa altaassa.

Muoks: helmirihmoja mahtuisi paljon enemmänkin kuin tuo yksi haaremi. Veikkaan vaan, että noin pieni porukka ei ehkä näytä miltään noin isossa altaassa [;)]. Otapa saman tien vaikka pari haaremia ja sittenkin voi vielä varmaan lisätä porukan määrää, jos siltä näyttää.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
SaRuFa
Member
Member

No, noihin neonsattareihin ihastuin justiinsa liikkeessä, ja kyselin jo silloin niiden vaatimukset, ni ne on ihan vissisti mitä tulee.
Ja helmirihmoja itekin mietin, et jos ottas isomman haaremin kuitenkin.

Ja mustaneoneita ja kardinaalitetroja mulla jo on, ni sen takia käärmekala saa nyt jäädä haaveasteelle. En siis jätäkään tota 120 lallasta käyttöön pienille tetroille, se pääsee eläkkeelle.

Sain ekat kuvat tulevasta altaasta ja jotenkin näin sen sieluni silmin niin, et siel uiskentelee tiikerinuoliaisia, neonsattarit, mustaneontetrat, kardinaalitetrat, palettikalat ja sitten helmirihmat.
Ja se savun värinen lehtikalanaaras.

:mrgreen: Saa nyt nähdä monestiko suunnitelmat viel muuttuu ennenku allas on toiminnassa...
Kunhan se on kypsytetty, niin ensimmäisenä ostan kardinaalitetrat ja helmirihmat.
Loput sitten sitä mukaa miltä tuntuu.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Jos hommaat tavallisia peruspalettikaloja, niin saat varautua siihen, että niitä on kohta tsiljoona eikä niitä huoli oikein kukaan. Toinen ongelma voi olla, se, että täältä luetun perusteella iso osa niistä on melko hankalia kutiessaan, siis höykyttävät toisia kaloja ja joskus myös toisiaan aika pahasti. Ja ne kutee käytännössä ihan putkeen. Meille tosin sattui pari, joka oli todella rauhallinen vaikka pesäluola oli keskellä akvaa, mutta kyllästyttiin sitten siihen jatkuvaan kutemiseen. En ole edes kuullut/lukenut toisesta yhtä rauhallisesta parista, joten lienee ollut joku luonnonoikku. Noista on ollut täälläkin juttua kirjoahven-palsatalla. Kannataaa lukea niitä viestejä ensin ja sitten päättää, oletko valmis siihen kaikkeen... Vaikka voihan sitä käydä stägä ja saa rauhallisen parin. Sulla on kuitenkin ihan mukavan kokoinen pytty, joten se tarjoaa mahdollisuusksia jo aika moneen lajiin, jopa vähän isompaankin huomoiden tietysti muut lajit.

Kardinaalitetrat ovat hiukan herkkiksen maineessa, joten en ostaisi niitä heti kättelyssä ainakaan paljoa, vaan esim puolet tai kolmasosan aijotusta parvesta ja loput vasta muutaman viikon kuluttua. Ne tuntuvat sairastuvan älyttömän helposti kaikenmaailman kulkutauteihin etenkin stressaantuneina. Vastakypsytetty akva voi käyttäytyä vähän epäloogisesti (akvaristin näkökulmasta) ja vesiarvot voi temppuilla ekat viikot-kuukaudet arvaamattomasti, vaikka kaiken pitäisi sinänsä ollakin kunnossa. Jos kaloja tuodaan lisää hiljaksiin, se yleensä aina heilauttaa bakukantaa, vaikka tällä ei ehkä ole käytännön merkitystä jos heilahtelut on kovin pieniä, mutta herkimmät lajit voivat reagoida jopa tällaisiin asioihin.
SaRuFa
Member
Member

Sisso: Mulla taitaakin olla sitten käynyt tuuri... :mrgreen:
Mun palettikalat tuntuu olevan koko ajan kutuvalmiudessa, mutta ihan eri aikaan! Kun Rouva liehittelee, Ukko katselee kummissaan ja hailakkana, sitten Ukko keksii, et ai niin, täähän se homma oli ja kaivelee juurakon alta, ruukun viereen, minne milloinkin kuoppaa komeissa väreissään ja käy liehittelee eukkoaan, mutta kappas vaan, Rouva ui "nenä pystyssä" ohi, saattaa ehkä pikasesti vilkasta Ukon aikaansaannoksia, mutta ei jää luolaan sitten millään. Ukko masentuu ja lakkaa yrittämästä, sit Rouva innostuu liehittelee ja sama rumba alusta! :mrgreen:
Ja kyllä, luin kaikki jutut palettikaloista ennen niiden hankkimista, mutta nuo ei vaan oikein osaa.
Siksi mietinkin, et sinne isoon altaaseen vois ottaa toisen naaraan, jos vaikka Rouvaa alkaskin kiinnostaa jos Ukolle ois vientii toisen naaraan taholta. Tilaahan niillä naarailla siellä sit ois nahistella ja piilotella riittävästi.

Ja kiitos kun muistutit kardinaaleista :) Onhan mulla tuolla toi lista, et kardinaalit on listassa toka vikana.. Mietin vaan eilen ihmeissäni, et miks ne muka on ostoslistalla vasta joulu-tammikuussa, kun kerta niitä eniten haluan, et parvi alkaa näyttää parvelta. :roll:

Kun mun ukko ei halua et mie teippailen muistilistoja selityksineen seinille ja jos ne jättää jonnee pöydälle, ne kummasti katoaa..
ja kun hoitelen kaikki nää pikku harrasteet tässä, niin ei meinaa muistaa, että sille on syynsä, miksi lista on tietyssä järjestyksessä... :roll:

Tosin saan siis akvan mukana käytetyn hiekan, joka nopeuttaa altaan kypsymistä.
Ja kasveja tulee akvan mukana:
-jättivallisneriaa
-anubiasta (isompaa ja pienempää - tarkkaa lajia en tiedä)
-miekkakasvi
Ja pari isompaa kantoakin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

SaRuFa kirjoitti:

Eli pidetään tää osa suunnitelmasta, mutta lisätään vähän parvien kokoa:

-mustaneontetraparvi 30 yksilöä
-kardinaalitetraparvi 30 yksilöä
-neonsateenkaariparvi 25 yksilöä
-helmirihmakala-haaremi (1u+4n)
-lehtikalalle kumppani

Ja mua on alkanu kiinnostaa käärmekala. 8O
Ihanaa, kun joku suunnittelee paljon tilaa noille pienemmillekin :D Ja sattarit kiinnostavat täälläkin, tosin itse ihastuin sinisateenkaarikaloihin, kun niitä yhden liikkeen kasvialtaassa näin.

Mitä sulla tulee pohjalle? Monnisia? Plekoja? Piikkisilmiä?

Kiinnostava projekti!
SaRuFa
Member
Member

Riveriana kirjoitti:
Mitä sulla tulee pohjalle? Monnisia? Plekoja? Piikkisilmiä?
Piikkisilmiä lisää, niitä on tällä hetkellä 2.
Kultakylkimonnisiakin on 2, mutta niitä ei tule enempää.. Sain ne kaverilta ja ovat jo kuulema elämänsä ehtoopuolella, niin en osta uusia, vaan odottelen rauhassa että aika heistä jättää.

Mun piikkisilmät on ihan pöhköjä, ne haahuaa altaassa valosallakin esillä 8O Niille ei vissiin oo kukaan kertonu et niiden pitäs olla valosalla arkoja ja piilossa lymyileviä otuksia... Toisaalta kivempi näin, et ne viihtyy ja kokee olonsa niin turvallisiksi ettei tarvitse piilotella.

Kokeilin huvikseni, onko peilillä sama vaikutus palettikaloihin kun taistelukaloihin.
No on!
Ukko sai kummasti puhtia ja väriä pintaan, kun näkyi toinenkin naaras ja kun meni ihmettelee tilannetta, niin alkokin uhitella vastaan yllättäen uineelle urokselle...
Sitten saikin Rouva kyytiä, ja niillä oli hetken ihan kunnon kisa, uivat peräkkäin ja kiemurtelivat liki kaksinkerroin... Ukko oli niin kiihkeenä kun olla ja voi ja sai ensimmäisen kerran vastakaikua "flirttailuunsa".
Mutta Rouva ei silti halunnut Ukon kanssa luolaan.

No, eihän tässä kiire, toisaalta parempikin, jos eivät ennen muuttoa isoon altaaseen alkais kutemaan. Ei tarviis sitten poikaslaumaa ja tuoreita vanhempia stressata muutolla..
vaikka jos tonne kutevat, niin muutan ne vasta kun lakkaavat huolehtimasta poikasistaan, mutta onhan se muiden pyydystys ympäriltä silti stressaava kokemus.
SaRuFa
Member
Member

Tiikerinuoliaiset unohdettu.

Aiemmassa akvassa oli hellyyttäviä yksilöitä, jotka siis eivät olleet lähellekään täysikasvuisia...
Katselin pari YouTube-pätkää, jossa uiskenteli hyvän matkaa päälle 20senttisii vonkaleita eli lähelle akvassa saavutettavaa maksimikokoa...
Siin ois kyl piikkisilmät hätää kärsimässä.... 8O
SaRuFa
Member
Member

Katselin tossa kauppareissun jälkeen kalasia ja ihmettelin, että missähän Rouva Paletti mahtaa olla, Ukko postasi tosi tärkeän näköisenä kivistä ja saviruukusta tehdyn luolan suulla.
Hetken päästä Rouva suvaitsi vilahtaa paikalle ja ekana ihmetytti muuttunut väritys.
Surviaisaterialla houkuteltuna ehdin tarkastella Rouvaa tarkemminkin ja huomasin, että on se mokoma eilisestä hoikistunut ihmeesti.
Eikä Rouva malttanut montaa toukkaa syödä (aivan luolan suuaukon läheltä) kun oli jo ihan pakko mennä luolaan.

Eli meillä on paletit kuteneet sittenkin! :mrgreen:

Saas ny nähä selviääkö kutu ja kuinka hyvin vanhemmat jälkikasvuaan hoivailee...
Näyttää kuitenkin siltä, että paletit muuttavat isoon altaaseen jälkijunassa.
SaRuFa
Member
Member

Kasvilistaa päivitetty
etualalle: jaavansammalta, kääpiömelalehteä, brasiliankääpiöruohoa
keskelle: vesisaniaista, konnanputkea, intianvesitähdikkiä, tiikerilumme
taakse: karvalehteä, vallisneriaa

Kaupat vielä kesken seuraavista lajeista:
-Staurogyne sp.
-tammenlehväruoho
-liuskavesisaniainen

Sain siis eilen vahvistuksen, rttä tein voittavan huudon vihreästä tiikerilumpeesta. :mrgreen:
Alkaa kohta olla vain allasta vaille valmista
- niin eikä tietenkään ole vielä ostettu uusia kaloja..

Reilu viikko vielä ja alkaa jännittävä akvaarionhakumatka.

Ja ihan uteliaisuudesta: kuinka tänne saa lisättyä kuvia?
Kun tokihan mun on saatava kuvia näytille kuinka projekti etenee...
SaRuFa
Member
Member

Ukko ja Rouva Paletin perheenlisäys

Kiireisen päivän jälkeen istahdin sohvalle latselemaan akvaariota ja haaveilemaan isosta. :mrgreen:
Sitten havaitsin, että muutaman kasvin juurelle on kaivettu kuoppa.
Ja ihmetellessäni asiaa hetken, näin kun Ukko Paletti antoi huutia lehtikalalle ja sitten riensi Rouvan kanssa yhden kuopan äärelle hirmu huolissaan.
Yritin katsoa että onko siellä mitään, mutta en nähnyt.

Otin sitten taskulampun ja katsoin uudelleen.
Ja kyllä! Siellä väreili mikroskooppisen pieniä eviä. Poikaset olivat ihan paikallaan, vain evät liikkuivat.
Lukumäärää en pysty sanomaan, koska vallisnerian varret peittävät kuopan tehokkaasti joka suunnasta ja siten yhdenkin poikasen toteaminen on mun näkökyvylle mahdoton tehtävä. :mrgreen:
Mutta siellä niitä on, mini-Paletteja!

Mahtavaa!!! :mrgreen: :mrgreen:
SaRuFa
Member
Member

8O
Nyt mä sen löysin.
Maailman kaunein lehtikala!
Se oli sellainen keltainen mustapyrstö ja sen kyljet kimalteli kuin niille ois liimattu timanttihileitä. <3

Harmi vaan, ettei se ollut myynnissä. :(

Samalla lailla kimaltavana myyntialtaassa oli kyllä sellainen beige raidallinen yksilö. Mutta ei se ollut niin kaunis, että oisin ostanut sen kuitenkaan.
Sitten "ihan kivoja" oli täysin valkoiset, mutta olivat niin pieniä, ettei niiden sukupuolista voi tietää.

Joten Savu ei saa vieläkään lajiseuraa...
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Mulla oli kardinaalitetra parvi ja hommasin innoissani käärmekalan samaan altaaseen ja jo ensimmäisenä yönä oli puolet parvesta kadonnut (noin20 yksilöä) ja käärmeellä oli maha täynnä "patteja" joten vaikea arvata mihin katosivat. Joten omasta kokemuksesta en lähtisi niitä samaan altaaseen laittamaan. Heh, mutta nyt huomasinki tarkemmin,luettuani, että olit päättänyt luopua käärmekala haaveesta, ihan fiksu päätös tetrojen kannalta :)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

[RiSu] kirjoitti: Heh, mutta nyt huomasinki tarkemmin,luettuani, että olit päättänyt luopua käärmekala haaveesta, ihan fiksu päätös tetrojen kannalta :)
Lukuunottamatta tietenkin sitä tosiasiaa, että käärmekalat ovat noin sata kertaa hienompia kuin tetrat. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

7330 kirjoitti:
[RiSu] kirjoitti: Heh, mutta nyt huomasinki tarkemmin,luettuani, että olit päättänyt luopua käärmekala haaveesta, ihan fiksu päätös tetrojen kannalta :)
Lukuunottamatta tietenkin sitä tosiasiaa, että käärmekalat ovat noin sata kertaa hienompia kuin tetrat. [;)]
No sitä tosi asiaa on kyllä vaikea unohtaa :D
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
SaRuFa
Member
Member

Juu, käärmekala on toistaiseksi unohdettu. [;)]

Ylihuomenna 8O 8O se iso allas tulee taloon! Sen tuloa on nyt suunniteltu, mietitty ja varmisteltu n 1,5kk ja nyt se tapahtuu, ihan kohta. :mrgreen: :mrgreen:
Ja mä olen edelleen ihan yhtä ulalla mitä sen kanssa teen.
Nimittäin mun luottokalakaupassa oli käynyt kato neonsateenkaarikalojen altaassa. :( Eli se mun akvan hallitsevin porukka ei nyt toteudukaan, koska siellä ei ollut enää jäljellä yksilöitä suunnittelemani kokoiseen parveen.
Tyydynkö siis alkuun pienempään (n.10 yksilön) parveen vai pidänkö altaan tyhjännäköisenä kunnes saavat kauppaan täydennystä?

Täytyy kysellä ens viikolla kaupasta, että koska sieltä vois saada sen suuren parven neonsattareita...

Mini-Paletit ovat alkaneet jo reippaasti uimaan ja etsimään syötävää pohjasta ja kasvien juurilta. Ovat jo kasvaneet niin suuriksi, että ne erottaa pohjahiekka/sora seoksesta ja tänään laskin pääluvuksi suurinpiirtein 7. (liikkuivat sen verran aktiivisesti toistensa lomassa etten satavarmaksi uskalla sanoa)

Ihmetyttää vaan, et kun kaveri kertoi, että hänen palettikalat on aina vieny poikaset kutuluolaan yöksi, mutta Ukko ja Rouva siis antaa niiden yöpyä poikaskuopassa. Onko se poikasten yöpymispaikan valinta pariskuntakohtaista vai onko kyse siitä, että nää mun kokemattomat yksilöt ei oikein itsekään tiedä mitä niiden rääpäleiden kanssa pitäis tehdä?
SaRuFa
Member
Member

:twisted:

No ois pitäny arvata et jokin menee vikaan.
Kaverin paku joka piti saada altaan hakua varten lainaks, on korjauksessa.

Nyt on sitten kyselty tutut ja puolitut läpi et oisko kellään muulla lainata pakua huomenna.

Vuokraamon hintoihin ei näin äkkiä ole varaa, altaan viimeinen satanen sovittu maksettavaksi haun yhteydessä. :roll:

Jos ei mistään saada pakua nyt lainaks, ni seuraava hakumahd. altaan myyjän taholta viikonloppuna ja meillä taas on silloin muuta menoa.

Hetken kun täs nyt ahdistun epätoivoisena niin keksinen kyl jonkun ratkasun.
Pakko.
SaRuFa
Member
Member

Lehtikala (Savu) kuoli... :(
Tiedä sitten syytä siihen, mutta epäilen stressiä ihan liiam pienessä altaassa, jossa paletit opettavat poikuettaan uimaan ja pitävät tiukkaa kuria rajalla, että niiden reviirille ei tulla.
Ei ehtinyt iso allas pelastukseksi.

Eikä siis nyt ole tarvetta tai kummemmin haluakaan ottaa uusia.

Mutta asiasta kukkaruukkuun.

Jos otan noiden palettikalojen, mustaneontetrojen, kardinaalitetrojen, piikkisilmien ja tulevien helmirihmakalojen seuraksi taistelukalahaaremin...?
Unohtaisin siis ne neonsattarit, ja isontaisin kardinaaliparven 30 yksilöön, mustaneonit ois se 20.

Oisko luonteiltaan ihan mahdoton yhtälö? Vesiarvojen puolesta pitäs olla sopivia,
(saa korjata jos olen ihan hukassa)

Ja uuden altaan haku siirty ensi viikonlopulle. :|
SaRuFa
Member
Member

Kuvien laitto kokeilu..
Nykynen 120 litranen näyttää tältä:

Vasen laita:
Kuva

Keskeltä:
Kuva

Oikee laita:
Kuva

Ja Rouva Paletti tuumaa olevansa vallan helmi kalaksi: :mrgreen:
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”