Sukarapurupatus 2

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Oikeat leväsukaravut elävät kauan.....just itsekin ihmettelin, kun pitkästä aikaa näin kaikki mun 4 jättikokoista leväsukarapua hyvissä voimissa. Oisko ne nyt 3-4v. olleet minulla ( näiden arvioitu elinikä 4-6 vuotta) Arho varmaan sekoitti tavalliseen sukarapuun. Nämä myös Amano-ravuiksi kutsutut ( caridina multidentata ) naaraat voivat kasvaa jopa 6 cm kokoisiksi, joten lajista ei voi erehtyä millään!
Zooseppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 21:32, 23.09.2011

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

Millainen hapenkuluttaja ja vedenpilaaja tuo maatiaissukarapu on? Kun puhutaan määristä 54 akvaariossa, niin verrattuna hehkurasboraan onko niillä eroa. Kuinka monta sukarapua vastaa yhtä kalaa?
Jyrkkä ehkä..
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Riippuu tietenkin paljon ruokinnasta. Sukiksia ei tarvi joka päivä ruokkia muutenkaan. 10 kpl ei vielä paljon likaa, mutta maatiaiset lisääntyvät monasti vauhdilla ja kohta kun siellä on 50-100 rapua, niin tilanne on tietenkin ihan toinen. Mutta yksinkertaisesti sanoisin, että 1 sukarapu kakkaa yhtä paljon kuin 1 hehkurasbora.
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Heipä hei. Olen astumassa nano maailmaan sukarapujen kera(80l löytyy maatiaisia mutta jotain vähän hienompaa).
Tuleva akvaario on Aquael 30l "vanhaa mallia". Onko kellään kokemuksia?
Suunnitelmissa(hitaalla toteutuksella) tulisukarapuja ja ehkä sinisiä neocardinoita.
260l, 80l, 40l ja 30l
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Moikkelis.

Täällä onnellinen uusien Neocaridina davidi var. `Blue Velvet`: ien omistaja. Upen sinisiä ovat, ainakin vielä. Löytyykö muita joilla samaa öttiäistä?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Meiän blue velvetit synnytti aika paljon raidallisia ja rilejä, ei pysynyt kanta kauaa sinisenä. Mutta tullessa olivat kyllä komeita, sen sijaan blue jellyt on pysyneet vaaleansinisinä, mutta väri ei ole niin hieno..
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Joo, saas nähdä mitä tuleman pitää. Tietysti kova toivo ihanista, pienistä, terhakkaista smurffisukista. 8-)
Hyvä, stabiili kanta pitäisi näillä olla mutta sehän jää nähtäväksi.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jeijj, tadaa, ensimmäiset munat Blue velvetillä. Katsotaan mitä tulee vai tuleeko mitään.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kiinnostaa kuulla millaisia värejä sieltä tulee, vai tuleeko mtn muuta kuin sinisiä. Resessiivisistä väreistä on pahuksen vaikea päästä eroon!
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

Pääkaupunkiseutu hoi! Onko vinkata hyvää palvelevaa akvakauppaa sukarapuihin liittyen. Kävin tänään paikallisessa kun lisää leväsukarapuja mielin, kehottivat tilaamaan itse netistä.

Eivät ole kuulema menestys olleet, kaikki pitää enemmän värikkäistä ja viljeltävistä lajeista :D no mulle leväsukikset on lemppareita. Tilaan jos ei muuten löydy mutta mielummin käyn kaupasta. Vasta muutin takaisin näille huudeille ja vanha luotto liike on sulkenut ovensa sillä aikaa kun olin poissa. :(
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi
Mä tilaan itsellenikin leviksii, kunhan ilmat lämpenee. Tule mukaan kimppatilaukseen, helppoa ja vaivatonta..(useimmiten..:) )
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja memma »

Täällä ainakin olisi kiinnostusta kimppatilaukseen leväsukarapusista :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Hyvä homma, ilmoittelen kun on aika!
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

vallumaarit kirjoitti:Moi
Mä tilaan itsellenikin leviksii, kunhan ilmat lämpenee. Tule mukaan kimppatilaukseen, helppoa ja vaivatonta..(useimmiten..:) )
Okei, voisinpa vaikka tullakin. Mistä yleensä tilaat?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

BleepBloop kirjoitti:Uskaltaako ProFitoa laittaa sukarapuja sisältävään altaaseen? Tuoteselosteesta ei käy ilmi sisältääkö se kuparia.
Voi laittaa, useat kasviravinteet sisältävät hiukan kuparia. Onhan sulla käytössä vedenparannusaine, se sitoo kyllä pienet määrät harmittomiksi. Olen itse käyttänyt profitoa jo vuosia 5:ssä sukarapualtaassa ongelmitta.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Pihlajaninja kirjoitti:
vallumaarit kirjoitti:Moi
Mä tilaan itsellenikin leviksii, kunhan ilmat lämpenee. Tule mukaan kimppatilaukseen, helppoa ja vaivatonta..(useimmiten..:) )
Okei, voisinpa vaikka tullakin. Mistä yleensä tilaat?
Rendo-shrimp, se on nykyään ainoa, jolla kuljetuspalvelut pelaa.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Askah »

vallumaarit kirjoitti:Rendo-shrimp, se on nykyään ainoa, jolla kuljetuspalvelut pelaa.
Täältä oon myös ajatellut tehdä ensimmäisen raputilaukseni. Osaako joku sanoa, millaisia kelejä kannattaa odottaa, että ravut tulee hengissä perille?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi Itse tilaan vasta +15c aikaisintaan, mutta on jotkut tilanneet kylmilläkin ja olleet tyytyväisiä, kun ravut on tulleet hengissä perille täysin kohmeessa...meitä on moneksi! Asun Helsingissä ja tänne toimittavat normimaalipostikuluilla (maakuljetus n.25€). Olen kuullut, että pohjoiseen tulee lisämaksuja, johtuen tietenkin siitä, että paketti pitää jollain kuljetuksella sinne jatkotoimittaa satamasta. Että varoituksen sanana tämä. Toki systeemit nykyään muuttuu vauhdilla, eli voi olla toisinkin.
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Askah »

Iso kiitos nopeasta vastauksesta. Ei ollu tarkotus tilata kohmeisia rapuja :D Ihan varmistuksena tarkoitat siis +15 asteella päivän korkeinta lämpötilaa? 15 asteen keskilämpötilaa ei taida täälä olla kuin heinäkuussa? Eli toukokuu on varmaan vähä liika aikanen, kannattaa odottaa varmaan kesä-heinäkuulle?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Toukokuussa olen tilannut, tilauksesta voi vielä mennä se 2 viikkoa ennenkuin ovat täällä. Riippuu tilauspäivästä ja maksutavasta. Jos perjantaina tilaa ja maksaa, niin eivät välttis lähde heti maanantaina, vaan usein vasta seuraavana maanantaina. Tilauksen lisätietoihin pitää aina laittaa, että lähetys vain maanantaisin, muuten jäävät yli viikonlopun jonnekin makaamaan.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Vapun jälkeen rupeen laittamaan tilausta Saksaan Rendo-Shrimpiin. Laittakaa yv:llä postia, jos haluatte mukaan kimppatilaukseen. Edellytyksenä on, että pääsette suhtkoht vaivattomasti ja lyhyelläkin varoitusajalla hakemaan ravut Vuosaaresta.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Heissan pitkästä aikaa tännekin. Nyt on tullut ainakin viisi vuotta siitä kun viimeksi ollut sukiksia ja vajaa vuosi lahjoitin pikamuuton takia akvaarion ja kalat pois. Aina kun näkee rapuja niin tulee hinku aloittaa uudelleen. Uusia lajeja on tullu viidessä vuodessa näköjään. On se alotettava altaan etsintään :)
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Helppiä!

Muutettiin Jyväskylään Vaasasta tuossa kolmisen kuukautta sitten ja sukarapulan alamäki alkoi samantien. Onko ongelmana vain se ettei vaasalaiset tulisukikset tykkää asua täällä maalla vai onko jotain muutakin vialla?

30 litraisen nanon Vesiarvot :
+25 astetta
NO3 10
NO2 0
GH 3
KH 3
PH 7.2

Vedenparannusaine käytössä ja talo on rakennettu 94 joten ei pitäisi olla kupariputkiakaan.

Lisäksi allasta asuttaa kaksi petokotiloa ja armeija huppukotiloita ja muutama raakkuäyriäinen ja sitten joitain pieniä matoja (?) tms. Syytänkö noita pikkuriiviöitä jotka on jostain tuonne salaa tullut vai mikä on vialla? Vaasassa viihtyivät onnellisina, täällä kuuppasivat kaikki yksitellen. Hain lisää (Vaasasta kotikasvattajalta niin kuin edellisetkin olin hakenut) ja sama homma jatkuu. Tällä hetkellä hengissä on 13 yksilöstä kaksi, yksi uros ja yksi vaaveja odottava naaras. Eilen toinen petokotiloista veteli vielä hengissä olevaa sukarapua naamaan, oli vissiin vaipumassa kuolemaan jo muutenkin, ei se sitä kiinni olisi muuten saanut. Vai onko mun petokotiloilla jotain salaisia superkykyjä?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Tella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:59, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Tella »

Anteeksi tyhmä kysymys...mutta siis: millaisia ovat nämä ns. rilit ja sakurat?
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja MP »

Rili ja sakura on ihan vaan kirsikkasukaravun värimuotoja. Sakura on voimakkaasti kauttaaltaan esim. punainen tai sininen, ja rilissä on värittömiä alueita etenkin pyrstössä. Eksoottiset nimet johtuu siitä, kun sukarapuharrastus on lähtöisin Aasiasta, ja sakura tarkoittaa kirjaimellisesti kirsikankukkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”