Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rajatapaus87
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:27, 29.10.2011
Sukupuoli: Nainen

Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja rajatapaus87 »

Eli tällä hetkellä altaassani majailee palettikala pariskunta, 6albiinomonnista ja yksi partis. Joku näyttävä parvi olisi kiva ja toistaalta taistelukala pariskunta kiinostaisi, mutta miten ne tulevat palettien kanssa toimeen :roll: mites hunajarihmakalat?
mites sukaravut menee noiden palettejen kanssa? Et käykö nuo kiusaan rapusia
Nämä meidän paletit on aikas säyseitä tapauksia, eli monniset ovat saaneet olla rauhassa.

ehdotelkaa ja katsotaan minkälaisen kalaston tuonne keksin :)

olen ollut aina periaatteella että mielummin liian vähän kuin liikaa..eli sillä edelleen mennään [;)]

akvassa on vettä 120litra ja tuo on metrin pitkä(liekö merkitystä) ph on siinä 7kieppeillä ja pehmeä vesi ja lämpötila on siinä 24-25astetta.

Ja samaan heitän toisen kysymyksen. Eli sain kuulla että jos laittaa folioo valasinkanteen lamppujen alle, niin on hyväksi kasveille. Oletteko näin tehneet ja millä teipillä olette folion teipannut? kun tuolla tuo kosteus irrottaa hentoisemmat teipit varmasti.
440l seurala ja karvaisia ja karvattomia lapsosia
SaRuFa
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 13:59, 04.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Minä en ole ikinä mitään folio-/ muita heijastuspatentteja tehnyt ja yleensä mulla kasvit ryöstäytyy käsistä kerran kotiuduttuaan.
Valona mulla on tällä hetkellä "joku" akvakaupasta ostettu loisteputki-tyyppinen ratkaisu (oon saanu sieltä aina niin hyvän palvelun, etten enää tarkasta lampuista mitä myyvät, kun kerta pelaa niin hyvin) [:I] [;)] (tarkistin: se on Sylvania Aquastar eli ihan toimiva)

Mutta uskoisin, että joku folio voi heijastaa valoa tehokkaammin kasveille, et sinänsä se vaikuttas toimivalta. Kiinnityksestä en vain osaa sanoa mitään.

Taistelukalaa ei kannata ottaa seuralaan pariskuntana, akka saa liikaa huomioo ja löylytystä yksinään. Eli ota haaremi tai sitten mieluummin ihan vain ukko taisto ja sitten lisäksi esim. kardinaalitetraparvi.
Jonkun kokeneemman muistan sanoneen, että jos ottaa taistoja, pitää varautua siihen, et niitä on kohta joka allas, kukkaruukut yms. vaasit täynnä :mrgreen:
Ja ensinnäkin tarvii erillisen kudetusaltaan (jos siis tahtoo niitä poikasia), sitten ukolle oman yksiön, akalle/akoille oman paikkansa ja kolmannen pytyn poikasten kasvatusta varten.
Ja kun poikaset kasvavat ja sukupuolet tunnistaa, pitää jokaikinen pikkuinen koirastaisto saada omaan yksiöönsä.
Alkuun on helpointa ottaa se ukko taisto yksinään.
Labyrinttikalat-osiossa on monta, monta ketjua taistoista ja voin sanoa lukeneeni niistä n.90%, koska minäkin haluan taistoja, mutta haluan myös tietää niistä kaiken mahdollisen ennen hankintaa.

Palettikalat + taisto yhdistelmä joko toimii tai ei toimi. Molemmat reviirikaloja, vaikkakin eri kerroksen väkeä. Eli riippuu täysin altaan koosta ja kunkin yksilön luonteesta, että toimiiko.

Hunajarihmakaloista ei ole kokemusta, mutta jos ovat yhtään helmirihmiksien kaltaisia, niin ovat sen verran pintaeläviä, että uskaltaisin kyllä kokeilla.

Siihen nähden millä innolla mun palettikalat on harventanut mun lähes täysikasvuisen hohtomiljoonakalakannan reilusta 20 yksilöstä vaivaiseen 3 vikkelimpään, niin niiden kanssa en ottaisi yhtään mitään mikä mitenkäänpäin voi mennä niiden suuhun. Ne pedot syö kaiken mikä saaliilta näyttää. :mrgreen:

Ei ehkä avuliain vastaus, mutta.. kun aina asiat ei ole niin yksioikoisia näiden kavereiden kanssa. Se mikää toimii jonkun altaassa voi toisessa altaassa päättyä verilölyyn.
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
rajatapaus87
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:27, 29.10.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja rajatapaus87 »

tossa oli paljon hyviä ajatuksia :) Nyt altaassa on enään palettikala pariskunta ja meidän äkäinen partis.
Mietin että otan tuohon jonkun parven esmes tetroja tai kiilakylkiä ja ehkä hunajarihmis pariskunnan.
Sinirapua olen himoinnut kovasti, mutta ei litrat riitä akvassa sellaiselle.
Ehkäpä sitten kun olen säästänyt rahaa ja saan ostettua isomman akvan :)
440l seurala ja karvaisia ja karvattomia lapsosia
rajatapaus87
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:27, 29.10.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja rajatapaus87 »

Nyt on onkelma ratkaistu :) ihastuin faunattaressa asioidessani mustatetroihin ja onneksi oli itse kauppiaskin paikalla johon on kova luotto akva asioissa ja sanoi että tämä on parvena rohkea kala ja sopisi palettien kanssa hyvin. Joten otin kaikki loput tetrat mukaani 8kpl (haen kyllä lisää vielä jokusen yksilön) ja olen kovin ihastunut noihin kavereihin. Hauskan näköisiä ja ihania sinkoilijoita ja aika ahmattaja myös :) Olen kovin tyytyväinen tuohon valintaan.

Mukaan lähti myös kaupan viimeinen piikkisilmä, joita haen vielä pari lisää jahka niitä faunattareen tulee... Tosin piikkistä en olekkaan nähnyt sen jälkeen kun sen akvaan laitoin, mutta sitä kyllä varoteltiinkin että voi olla aika piilottelevaa sorttia :)

Suosittelen kyllä faunattarista kovasti tuota nokian faunatarta, ainakin akvaario asioissa. Ovat hyvin perillä ja jos myyjänä sattuu olemaan se yksi tyttö joka ei niin paljo akvaarioista tiedä niin hän kyllä sanoo sen suoraan, eikä ala tyrkyttämään vääriä lajeja.
Ja EN suosittele tampereella olevaa europettiä akvaario asioissa! Kalat uiskentelee selkäuimareiden seurassa likaisessa vedessä ja maksavat enemmän kuin muissa liikkeissä. Kasvit myös ovat huonokuntoisia ja henkilökunta yrittää tyrkyttää sinirapua 60litraiseen ja marmoriravut herkuttelivat kuolleilla lajikumppaneillaan.. ei hirveesti tee mieli mitään akvaarioon liittyvää sieltä ostaa. Kissan ja koirien jutut sielä on kyl hyviä ja myyjä ainakin yrittää parhaansa.
440l seurala ja karvaisia ja karvattomia lapsosia
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Mulla piikkikset piilottelevat tehokkaasti akvaarion pohjalla. Ovat kannon alle löytäneet kolonsa, sinne vähän sammalta niille laitoin vielä lisäksi. Ne on kivoja ja hienojakin, mutta ainakin mulla sen verran harvoin tulevat esille, että saa aina ihmetellä, miten kovasti kukakin on kuurupiilossa ollessaan kasvanut...
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Kuparitetraparvea suosittelisin. Ovat rohkeita kaloja, eivät säiky heti palettikaloja. Mielestäni ihan kivan näköisiä, vaikkakaan ei niitä värikkäimpiä.
350L
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitähän sitä palettikalan kaveriksi 120litraiseen?

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kannattaa tosiaan lisätä tuota mustaterojen parvikokoa, meillä ei onnistunut elo alkuunkaan 100l, oli niiden egolle liian pieni :mrgreen:
Hermostuivat lopulta niin, että rupesivat näykkimään toisiaan elävältä, parvikoon kasvatuskaan ei auttanut.

Meidän kokemuksen mukaan ihan kamalia kaloja, näiden kanssa ei voinut yhdistää mitään isommassakaan altaassa. :|
Liekkö joku astetta skitsompi porukka, toivottavasti voivat nykyään hyvin iiisossa altaassa toisen mustatetraparven seurana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”