T5 valaisimen rakennus

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 19:34, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen

T5 valaisimen rakennus

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Hei!

Olen tässä uutta valaisinta vailla ja budjetti on melkoisen pieni joten mietin, että säästäisinköhän kun tekisin valaisimen itse. Mielessä kävi tällainen runko: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4046004659
Ilmeisesti tarvitsisin lisäksi
-Heijastimet
-(Ajattelin tehdä kannen puukuvioisesta levystä jonka petsaan/lakkaan, mietin että laitan jonkinlaisella vaijerila katosta roikkumaan, eli kansi ei saa olla kovin raskas)
-Loisteputket
Tarviikohan valaisimen toimintaan saamiseksi muuta?

Valot ois tulossa 317 Litraiseen, 53 cm syvään, kasveja olisi tarkoitus saada kasvamaan hyvin, hiilidioksidia tulee jossain vaiheessa hankittua. Joten minkälaisia valoja tähän kannattaisi harkita? Riittääköhän 2x54W? Vai pitäisikö laittaa 4x54w? Vai onkohan tämä jo ihan liikaa? Muistaakseni joskus luin, että valoa saisi olla 0.4-0.7w litralle? Kuinkas tämä laskettiinkaan?

Myös kuvia omatekemistä valaisimista saisi linkittää..
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: T5 valaisimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos et ihan välttämättä halua itse tehden, niin meillä on hyviä kokemuksia Hagen Glo T5- valaisimista. Itse maksoin uutena 2x54w 119e täälläpäin. Tuon heijastinpinta on lähes luokaton, mutta oman kokemukseni mukaan se on riittänyt aivan kaikille kaikkein vaativimmillekin kasveille alas asti, niin etteivät ne nipota valon puuttesta edes alalehtiään tiputtamalla. Meillä menee kiljut kaikkiin kolmeen kasviakvaan. Kaikkein matalimpia lajeja en ole kokeillut niillä kasvattaa, mutta esim hattuputki on pysynyt suht matalana (voisi tosin olla matalampikin).

2x54w valaisimella tulee watteja sulle 4,3/l, mutta "tehokkuuteen" vaikuttaa myös akvan korkeus ja valaisimen korkeus vedenpinnasta. Ikävä kyllä käyttämäni "etäisyystaulukko" on juuri nyt sivuston uusimisen takia ei-käytettävissä, siitä olisi voinut hakea tukea sopivalle valaistukselle. Enivei, tuolla määrällä kasvattelet jo mitä vaan kunhan saat hiilarin. Meillä on 4x54w 450-litrasessa, jossa köynnöstävät ei vielä varjosta ja osa muistakin kasveista on keskenkasvuisia. Saan painaa jarrua valon kanssa koko ajan. Eli toinen valaisin on päällä 2+3h ja toinen 4+5h (välissä muutaman tunnin tauko), jolla esiin kurkkineet levät saatiin tehokkaasti ja nopeasti kuriin (ongelma alkoi monimetallin kanssa uusittuani koko kasviston hitaasti kasvaviin kyllästyttyäni jatkuvaan karsimiseen. Ei toiminut.) ja silti kasvit kasvavat hyvin ja punaiset pitävät värinsä. Toki voit laittaa 4x54w, mutta se vaatii jo paineellisen hiilarin ja kasvuvauhti on sellainen, että oksat pois. Muuta "etua" et saavuta verrattuna maltillisempaan valomäärään kuin viikottaisen karsimisen ja ravinteiden armottoman, mieluiten päivittäisen, kippaamisen akvaan. Aika moni on hyytynyt siihen innostuneen alun jälkeen kuitenkin melko nopeasti. Ehkä järkevää voisi olla aloittaa 2x54w ja jos tuntuu, ettei kasvu, hiilarinkaan kanssa, edelleenkään tyydytä ja kaikki muut kasvua rajoittavat tekijät on poissuljettu, hommata sitten lisää valoa. Yleensä ottaen T5n valo riittää pohjalle asti jos puhutaan sellaisesta n 50cm korkeasta akvasta. Meillä on sällin 3-satasessa T5 2x39w+T8 2x38w ja jopa tuolla valolla vaativat lajit kasvavat kohisten, tuuheina, vahvavartisina ja voimakkaan värisinä. Anubiaissa on paikoitellen vihreitä täpliä eli valoa on ollut siltikin liikaa kunnes senkin valaisimet meni rytmitetyiksi päiväpaastolle. Kun hommaat uuden valaistuksen, vaikka "vain" 2x54w, yritä saada akvaan jonkun sortin hiilidioksilannoitus heti tai saat lähes pomminvarmasti levät kimppuusi. Tai sitten himmaat valosta reilusti hiilarin asentamiseen asti.

Jos päädyt laittamaan 4x54w tjsp, kannattaa etsiä netistä tietoa (engalanniksi löytyy paljonkin esim Aquascaping-sivustoilta ja blogeista) miten hallita sellaista määrää valoa. Mitä enemmän valoa, sen vähemmän vara mokailla esim lannoituksen kanssa, näkyy parissa päivässä, nimittäin. Plus lannoitus on jo ihan oma lukunsa, siinä joutuu annostelemaan pullosta muutakin kun mikroravinteita.

Muoks. Isompi kynnyskysymys kasveille on hiilidioksidi kuin valo. Tässä linkissä kuva vielä 3-satasesta, jossa on mun mittapuun mukaan kohtuullinen valaistus (T8+T5). Takana oleva Ludvigia on oikeasti lähes pinkki, mutta se ei näy valon heijastumisen ja vedessä vielä lilluvan FFMn takia (vedenvaihtopäivä nääs). Kaikki muut kasvit paitsi anubiaat on istutettu heinäkuun puolessa välissä pikkiriikkisinä taimina, Ludwigia kolmisen viikkoa sitten. http://aijaa.com/v.php?i=004619006710.jpg
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”