Lahjoitetaan vai kerjätään palsta?
Valvoja: Moderaattorit
Lahjoitetaan vai kerjätään palsta?
Olen sitä mieltä, että lahjoitetaan palstalla voisi kieltää nuo otetaan vastaan -ilmoitukset. Ei tunnu enää järkevältä, että ihmiset ottaisivat vastaan, mutta eivät olisi valmiita maksamaan, testejä, suodattimia ja kaikkea mahdollista. Jos testit tarvitsee tai suodatin on rikki, pitäisi ostaa, tai katsoa sopiva lahjoittaja, mikäli kohdalle osuu.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Jos joku haluaa päästä tavaroistaan eroon ilman rahallista korvausta, hän varmasti laittaa ilmoituksen lahjoitetaan-palstelle. Ja kaloistaan ja kasveistaan on oltava valmis maksamaan. Varsinkin 'otetaan vastaan mitä vaan kaloja, paitsi haimonneja'-ilmoitukset ovat suorastaan tyrmistyttäviä.
Hiukan aiheesta sivuun, mutta tuo kommentointi noiden altaiden myynti-ilmoituksissa välillä potuttaa: "Ostaisin altaan jos se olisi lähempänä kuin 800 kilsaa, ja ostaisin jos se olis 500 euroo halvempi jne." Kaikkia ei välttämättä kiinnosta tietää että jotakin ei haluta ostaa kyseistä allasta yms. tarviketta. Varsinaiset kysymykset hukkuu juuri tuohon turhaan kommentointiin.
Juu, kannatetaan. Lahjoitetaan palsta lahjoittamista varten. Mutta toistaalta ne "otetaan vastaa xxx" voi olla hyväkin asia; joku harkitsee luopumista jostain jättisuuresta vaikka plekosta, mutta ei tiedä, mitä sen kanssa tekisi. Nähtyään viestin "otetaan vastaan..", voi kala päätyäkin sinne tilavaan akvaarioon.
Mutta totta, liikaa näitä "halutaan sitä, tätä ja tota" -viestejä.
Täytyy nyt lisätä sekin, ettei se minua juuri henkilökohtaisesti häiritse, kun ko. palstaa aniharvoin luen - ellen vahingossa puolisokeena söhäse "lahjoitetaan"-viestiä.
Mutta totta, liikaa näitä "halutaan sitä, tätä ja tota" -viestejä.
Täytyy nyt lisätä sekin, ettei se minua juuri henkilökohtaisesti häiritse, kun ko. palstaa aniharvoin luen - ellen vahingossa puolisokeena söhäse "lahjoitetaan"-viestiä.
Viimeksi muokannut VilleJ, 01:41, 05.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minusta mitenkään halveeraamatta viimeaikoina on ollut aivan älyttömiä otetaan vastaan viestejä (esim. otetaan vastaan tätä ja tätä muttei tätä ja sit tää kelpaa kanssa ja penniäkään en maksa vaikka kuka hölmö tästä ilmaseksi luopuisi) . Kannatan myös jonkinmoista toimintaa tämän poistamiseksi tai siis paremminkin vähentämiseksi.
Viimeksi muokannut Rääkky, 01:47, 05.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Arvaan, että koh-i-nor tarkoittaa minun ilmoitustani. Itselläni oli vastaava ilmoitus ihan sen takia, että ajattelin sen rohkaisevan jotakuta kysymään, että kiinnostaisiko juuri hänen kalansa tai kasvinsa. Ja niin moni kysyikin.koh-i-nor kirjoitti:Olen ehdottomasti samaa mieltä. Jos joku haluaa päästä tavaroistaan eroon ilman rahallista korvausta, hän varmasti laittaa ilmoituksen lahjoitetaan-palstelle. Ja kaloistaan ja kasveistaan on oltava valmis maksamaan. Varsinkin 'otetaan vastaan mitä vaan kaloja, paitsi haimonneja'-ilmoitukset ovat suorastaan tyrmistyttäviä.
Yleensä myös olen antanut vastalahjana kasveja, koska esim. vesisaniaisia tulee koko ajan lisää. Ja monta kertaa jossakin lähialueilla lojuu kasveja tai kaloja, joita muuten ei tulisi pois antaneeksi. Ja samoin, joku pystyy kuljettamaan kaverinsa ylimääräiset akvaariotavarat. Joiltakin säästyy myös vaivat kirjoittaa ilmoitus, kun joku saattaa olla halukas ottamaan ko. tavarat, kalat tai kasvit.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Miten olisi sitten uusi osio kauppaikaikkaan kuin Otetaan vastaan-osio?
Kun tuntuu, että niitäkin viestejä tulee aika paljon.
Mitä mieltä olette?
Mitä mieltä olette?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Epäilen, että se vain kiihottaisi enemmän laittamaan otetaan vastaan -tyyppisiä ilmoituksia, kun niille olisi varattu kokonainen oma osio. Mielestäni ov:t joutavat kokonaan pois.maketzu kirjoitti:Miten olisi sitten uusi osio kauppaikaikkaan kuin Otetaan vastaan-osio?
Mitä mieltä olette?
En muista sinun kirjoittaneen tuollaista viestiä, enkä siis tarkoita sinua. Vastaavia viestejä esiintyy epäsäännöllisin välein melko samalla sisällöllä.JukkaV kirjoitti: Arvaan, että koh-i-nor tarkoittaa minun ilmoitustani. Itselläni oli vastaava ilmoitus ihan sen takia, että ajattelin sen rohkaisevan jotakuta kysymään, että kiinnostaisiko juuri hänen kalansa tai kasvinsa. Ja niin moni kysyikin.
Ok. Osa noista voi olla ihan asiallisia, mutta mihin raja vedettäisi? Sille on musta vain yksi looginen ja epäselville tulkinnoille varaa jättämätön paikka. Jättisuuren suklaa- tai kossumonnin omistajalle tän jälkeen jäänee vain mahdollisuus laittaa "lahjoitetaan, jos sopiva halukas löytyy..." ilmoitus, eli tavallinen lahjoitetaan ilmo.aqua2002 kirjoitti:...harkitsee luopumista jostain jättisuuresta vaikka plekosta, mutta ei tiedä, mitä sen kanssa tekisi. Nähtyään viestin "otetaan vastaan..", voi kala päätyäkin sinne tilavaan akvaarioon.
Tai vaikka suoraan, jos pitää myymistä vaivana. Mutta mielestäni lahjoittamisen lahjoittajalähtöisyyttä pitää korostaa. Mulla juuri nyt ei ole ollut lahjoitettavaa (itseasiassa vanha hehkulamppuvalaisin meni vahingossa roskiin eikä lahjoitettavaksi, mutta ne on huonoja), mutta jos olisi, en kyllä jaksaisi etsiä vastaanottajia vaivalla. Yritän siis sanoa, että muutaman ihan järkevän ja asiallisen "OV: plaah..." -ilmoituksen jälkeen on mopo pikkuhiljaa kiihtynyt ja lopuksi lähtenyt käsistä.tilluska kirjoitti:Ellei myydään ilmoituksella löydy ostajaa voi aina laittaa "lahjoitetaan"-palstalle lahjoitetaan-ilmoituksen.
Eli OV: ilmoitukset pois. Toivottavasti tarpeettomat, mutta kierrätyskelpoiset tavarat myydän tai lahjoitetaan mieluummin kuin pistetään kaatopaikalle.
Kannattaisin otetaan vastaan kasveja -otsikoiden säilyttämistä. Aika monella rehut kasvavat yli oman tarpeen, eikä niistä aina jaksa olla ilmoittamassa, ja alkaa tuntua helpommalta heittää ne suoraan roskiin. Toisaalta ihan tavalliset nopeakasvuiset lajitkin maksavat maltaita akvaarioliikkeissä, joten miksi ei lahjoittaisi?
(Tällä hetkellä säästelen itse rehujani isompaan altaaseen.)
Itse sain taannoin käytetyn altaan mukana juuri mainitun kaltaisen jättiplekon, ja olin ihmeissäni, mitä sen kanssa tekisin. Suorastaan epätoivoinen, kun olin lukenut lajintunnistusta varten Pertti Rassin kirjasta kohtaa tummaleväplekot ja kuinka paljon niitä tarjotaan esim. Särkänniemeen; ajattelin, että ei se kenellekään kelpaa ja joudun päästämään sen päiviltä. Se löysi kuitenkin uuden kodin samana päivänä 700-litraisesta altaasta, kun laitoin siitä ilmoituksen lahjoitetaan-osastoon.
(Tällä hetkellä säästelen itse rehujani isompaan altaaseen.)
Itse sain taannoin käytetyn altaan mukana juuri mainitun kaltaisen jättiplekon, ja olin ihmeissäni, mitä sen kanssa tekisin. Suorastaan epätoivoinen, kun olin lukenut lajintunnistusta varten Pertti Rassin kirjasta kohtaa tummaleväplekot ja kuinka paljon niitä tarjotaan esim. Särkänniemeen; ajattelin, että ei se kenellekään kelpaa ja joudun päästämään sen päiviltä. Se löysi kuitenkin uuden kodin samana päivänä 700-litraisesta altaasta, kun laitoin siitä ilmoituksen lahjoitetaan-osastoon.
Mielestäni nuo otetaan vastaan ilmoitukset voisi enemmän sisällyttää tuonne ostopalstalle.
Samoin kuin otetaan vastaan kasveja niin myös otetaan vastaan kierteissarvikotiloita on fiksu ilmoitus. Mutta juuri kuten TiHe eilen irkissä vitsaili niin "otetaan vastaan yli 500l akvaarioita suodattimilla. jossei suodatinta ole niin en ota " - tyyliset ovat liikaa.
Samoin kuin otetaan vastaan kasveja niin myös otetaan vastaan kierteissarvikotiloita on fiksu ilmoitus. Mutta juuri kuten TiHe eilen irkissä vitsaili niin "otetaan vastaan yli 500l akvaarioita suodattimilla. jossei suodatinta ole niin en ota " - tyyliset ovat liikaa.
Kovin monet niistä jotka laittavat otetaan vastaan-ilmoituksen kuitenkin maksavat kasveista muutaman euron, varsinkin saadessaan ne kuljetettuna lähimmälle juna-asemalle. Tällöin en koe lahjoittaneeni vaan myyneeni. Vaikka yleensä naureskelen viesteille joissa halutaan ilmainen lämmitin tai suodatin, juuri tänään tullaan pikkuinen lämmittimeni hakemaan - ilmaiseksi. Ehdotus kerjäysviestien muuttamisesta ostetaan-viesteiksi saa ainakin minun kannatukseni.
Kannatan, mikäli näitä tämän tapaisia ilmoituksia on todella niin paljon että niitä riittää oman osion verran. Mutta ehkä moderaattoritkin voisivat enemmän muokata näitä ilmoituksia, jotta ei menisi keräämiseksi tai sitten selkeät ohjeet sääntöihin.maketzu kirjoitti:Miten olisi sitten uusi osio kauppaikaikkaan kuin Otetaan vastaan-osio?
Missasit pointin. Noita ilmoituksia ei ole tarpeeksi vaan aivan liikaa. Kasvien ja kotiloiden suhteen tuo on ok, mutta nekin menis kyllä ennemmin ostamiseksi erittäin halvalla hinnalla.Jyrki kirjoitti:Kannatan, mikäli näitä tämän tapaisia ilmoituksia on todella niin paljon että niitä riittää oman osion verran. Mutta ehkä moderaattoritkin voisivat enemmän muokata näitä ilmoituksia, jotta ei menisi keräämiseksi tai sitten selkeät ohjeet sääntöihin.
Selvä, mikäli näin on niin ok. Mutta ennemmin kannatan sääntöjen muuttamista ja niiden selkeää esille tuomista.dsl kirjoitti:Missasit pointin. Noita ilmoituksia ei ole tarpeeksi vaan aivan liikaa. Kasvien ja kotiloiden suhteen tuo on ok, mutta nekin menis kyllä ennemmin ostamiseksi erittäin halvalla hinnalla.
Mitenkä niitä sääntöjä muokkaisi ja mihinkä vetäisi rajan otetaan vastaan ja ostamisen välillä? Ei ole helppoa vetää viivaa, vai?
Periaatteessa kasvit ja kierteiset voisivat olla otetaan vastaan ja muut kuten kalat ja tekniikka ostetaan-topikkeja. Kuitenkin jokaisen tulisi ajatella, että se mistä ei itse luopuisi ilmaiseksi, ei sellaista voi vaatia toisiltakaan. Ja sama toisinpäin, lahjatavarjoilla ei käydä kauppaa, vaan lahjoitetaan ne tarvitsevalle. Kuljetuskustannukset ja vaivanpalkka on kohtuullista, aika ja bensa on rahaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Periaatteessa kasvit ja kierteiset voisivat olla otetaan vastaan ja muut kuten kalat ja tekniikka ostetaan-topikkeja. Kuitenkin jokaisen tulisi ajatella, että se mistä ei itse luopuisi ilmaiseksi, ei sellaista voi vaatia toisiltakaan. Ja sama toisinpäin, lahjatavarjoilla ei käydä kauppaa, vaan lahjoitetaan ne tarvitsevalle. Kuljetuskustannukset ja vaivanpalkka on kohtuullista, aika ja bensa on rahaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
Minusta voisi ihan suoraan poistaa Lahjoitetaan-osiosta nuo kerjäysviestit. Oma "Otetaan vastaan"-palsta vain kannustaisi kerjäämään lisää, vaikka yhtä hyvin tavaroista ym. voisi pikkuisen maksaakin. Kaipa sitä kaikki ottaisivat vastaan yhtä jos toistakin, mutta eivät vain ole niin härskejä, että oikein nöyrästi "ottavat vastaan". Myyjä voi sitten päättää haluaako kasveistaan tms. jonkun nimellisen maksun vai ei.
p.s. Otetaan vastaan yli 400-litrainen malawiakvaario tarvikkeineen. Pitää sitten olla joku hieno elementtitausta kans.
p.s. Otetaan vastaan yli 400-litrainen malawiakvaario tarvikkeineen. Pitää sitten olla joku hieno elementtitausta kans.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Niin joo tarkemmin ajateltuna, myy sitten vaikka eurolla tai pullakahveja vastaan. Kyllähän se selvyyden kannalta on sitten parasta niputtaa kaikki haluamiset ja vastaanottamiset ostopalstalle.tilluska kirjoitti:Ihan yhtälailla nämäkin sinne ostetaan palstalle. Se on sitten taas myyjän ja ostajan välinen asia mitä maksaa vai maksaako mitään. Raja on tosi helppo vetää justiisa siihe.maspe kirjoitti: Periaatteessa kasvit ja kierteiset voisivat olla otetaan vastaan . . . [