Rikkoärviä ja ruosteärviä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lops
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Rikkoärviä ja ruosteärviä?

Viesti Kirjoittaja lops »

Olisi ongelma ärviöiden nimien kanssa:
1) onko rikkoärviä Myriophyllum aquaticum tai Myriophyllum elatinoides? Sen verran mitä internetista sain selvää, nämä nimet eivät ole synonyymejä (vaikka Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla näyttäisivät olevan).
2) ruosteärviä kulkee nimillä Myriophyllum tuberculatum (kotoisin Aasiasta) ja Myriophyllum matogrossense (kotona Etelä-Amerikasta). Olenko oikeassa, että M. matogrossense on sulkaärviä, vihreä väriltään ja ruosteärviä on näinolleen kotoisin Aasiasta? :?
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: Rikkoärviä ja ruosteärviä?

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Rikkoärviä on tuo aquaticum ja päätelmä nro.2 on aivan oikein. Itselläni tuo punainen versio ei ole koskaan tykännyt elää.
KML
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KML »

Todella paljon erilaisia kuvia tulee nimihaulla. Minulla on EHKÄ sulkaärviää, haluaisin siitä varmistuksen. Voisiko joku laittaa kuvan varmasta M. mattogrossensesta? Kovasti himottaisi saada altaaseen myös tuota rikkoärviää.
lops
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lops »

Itselleni ei ole sitä sulkaärviää, muuta luulisi, että ainakin Tropican sivulla olisi kuvat oikeasta M. matogrossensesta: http://www.tropica.com/plants/plantdesc ... px?pid=037

Kiitoksia paljon, D_A_D, avusta! Oikeastaan olen tekemassa listaa vironkielisistä akvaariokasvien nimista (ja keksimässä lisää), mutta laitoin samaan listaan myös suomenkieliset ja englanninkieliset nimet, sen verran kun löysin. Työ on kesken, mutta keskeneräista listaa voi nähda ja kommentoida osoitteessa
http://akvarist.eu/d7/kasulik/eestikeelsed_taimenimed. Ollaan hyvin kiitollisia, jos joku viitsisi täydentää, kritisoida ja korjata niin suomenkielisten nimien kun muunkin osalta. Suomenkieliset nimet sain Liisan listasta (kiitos!) ja Helsinkin Akvaariokeskuksen sivulta. Valitettavasti minulla ei ole M.Varjon eikä muita kirjoja, mistä suomenkielisia nimia löytäisi. Kommentoida voi myös privasti minulle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”