Mistä pehmeän veden miljoonakaloja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Mistä pehmeän veden miljoonakaloja?
Ainakin faunatar ilmoitti myyvänsä vain kovan veden miljoonakaloja mutta mistä olisi mahdollista saada pehmeään veteen sopeutuneita? Onko jossain toisessa akvaarioliikkeessä? Faunatarissa kehotettiin ottamaan yhteyttä kasvattajiin mutta mistähän näitä kasvattajia voisin löytää?
Tietääkö joku onko platyistäkin myös mahdollista löytää kaloja, jotka selviävät pehmeässä vedessä?
Tietääkö joku onko platyistäkin myös mahdollista löytää kaloja, jotka selviävät pehmeässä vedessä?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Mistä pehmeän veden miljoonakaloja?
Hohtomiljoonakaloja pitäisi voida pitää myös pehmeämmässä vedessä. Etkö voi kovettaa akvaariosi vettä muiden kalojen takia? Vai etkö vain halua ryhtyä kovetushommaan?
Edit: Sullahan on täplänuolimonneja ja niille tosiaan suositellaan alle 10 GH:ta.
Edit: Sullahan on täplänuolimonneja ja niille tosiaan suositellaan alle 10 GH:ta.
Kultakalat
-
- Starting Member
Juu siis muiden kalojen takia pitäs löytää noita pehmeän veden miljoonakaloja.. 

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kannattaa näitäkin ostaessa varmistaa asia. Itse joudun kovettamaan vettä hohdoille. Ensin lykkäsin GH5 veteen, mutta alkoi pyrstöt repeillä (yksi jopa kuoli, en sitten tiedä oliko syy alhaisessa kovuudessa) joten turvauduin kipsiin. Nyt GH noin 12 ja pyrstöt ja muut evät kasvaneet hienosti takaisin. Faunattaresta ostin, ja myyjä kaupassa suositteli mineraalilisää. Kalat olivat tulleet Ruotsista.Kiksu kirjoitti:Hohtomiljoonakaloja pitäisi voida pitää myös pehmeämmässä vedessä.
Samat kokemukset kuin Sinillä. Hohtomilliksien piti myyjän mukaan pärjätä hanavedessä, täällä se on GH 4. Mutta eivät kyllä pärjäneet. Naaraat teki pari poikuetta ja sitten ne vain kuihtuivat pois. Sama juttu että monilta meni pyrstöevä pilalle. Koiraat ei saaneet näkyviä vammoja, mutta lyhytikäisiä olivat nekin. Poikasia siis syntyi ja jäi eloon, mutta ei ne ainakaan muutamassa sukupolvessa osoittaneet mitään merkkejä että olisivat alkaneet paremmin pärjätä, mieluummin päinvastoin.sini_karjalainen kirjoitti:Kannattaa näitäkin ostaessa varmistaa asia. Itse joudun kovettamaan vettä hohdoille. Ensin lykkäsin GH5 veteen, mutta alkoi pyrstöt repeillä (yksi jopa kuoli, en sitten tiedä oliko syy alhaisessa kovuudessa) joten turvauduin kipsiin. Nyt GH noin 12 ja pyrstöt ja muut evät kasvaneet hienosti takaisin. Faunattaresta ostin, ja myyjä kaupassa suositteli mineraalilisää. Kalat olivat tulleet Ruotsista.Kiksu kirjoitti:Hohtomiljoonakaloja pitäisi voida pitää myös pehmeämmässä vedessä.
''Kiksu kirjoitti:Edit: Sullahan on täplänuolimonneja ja niille tosiaan suositellaan alle 10 GH:ta.
Itse olen ihan menestyksellä pitänyt nuolimonneja platyakvaariossa, jossa on kipsillä kovetettu vesi GH 8. Eli tämä yhdistelmä ainakin toimii. Käsittääkseni aika monikin pehmeähkön veden kala hyväksyy pienen kovetuksen,
eli jossain GH 6 - 10 lukemissa voisi pitää vähempään tyytyviä synnyttäviä, sekä pehmeämmän veden kaloja.
Kun AW:tä lukee, niin kyllähän näitä pehmeään veteen sopeutuneita miljoonakaloja, platyjä ym. synnyttäviä hammaskarppeja ainakin olevinaan on harrastajilla. Itse kyllä olen hiukka skeptinen sitä kohtaan miten sopeutuneita tai menestyviä ne oikeasti on. Itse en tulkitse menestyväksi, jos kala pari kertaa poikii ja nuutuu pois alle vuoden ikäisenä.
----------------------
Vielä... ei liity pätkääkään tuohon pehmeän veden millisten löytymiseen.. Mutta alkoi jotenkin vaivata se nuolimonnien veden kovuus. Kiksu kun kirjoitti että kovuus alle 10GH. Tarkistin Faunattaren sivujen kalaesittelyistä ja siellä on näin: " vesi pehmeää tai keskikovaa (dH alle 15)." Eli tämä on taas vähän tätä että mitä lähdettä uskoo... Ja ääripäitä on tietysti turvallisinta välttää. Mutta jos GH15 vielä siedetään, niin nuolimonneista nähden vettä saisi kovettaa ihan huoletta sellaisiin lukemiin, joissa viihtyviä milliksiäkin jo löytyy.
-
- Starting Member
Vähän tähän viitaten, Faunattaressa millikset tosiaan uivat kuulemma kovassa vedessä ja niitä varten vettä pitäisi kovettaa ihan huolella. Tänään kävin sit toisessa eläinkaupassa (jossa oli muuten todella hyvä ja asiantunteva henkilöstö ja siellä todella sai palvelua!) ja heillä millikset oli vedessä, jonka kovuus oli noin GH8 ja niihin kovuuksiin kehottivat myös kotiakvaariossa pyrkivän.Juupajuu kirjoitti:Vielä... ei liity pätkääkään tuohon pehmeän veden millisten löytymiseen.. Mutta alkoi jotenkin vaivata se nuolimonnien veden kovuus. Kiksu kun kirjoitti että kovuus alle 10GH. Tarkistin Faunattaren sivujen kalaesittelyistä ja siellä on näin: " vesi pehmeää tai keskikovaa (dH alle 15)." Eli tämä on taas vähän tätä että mitä lähdettä uskoo... Ja ääripäitä on tietysti turvallisinta välttää. Mutta jos GH15 vielä siedetään, niin nuolimonneista nähden vettä saisi kovettaa ihan huoletta sellaisiin lukemiin, joissa viihtyviä milliksiäkin jo löytyy.
Tuo kuulostaa todella järkevältä! Tai ainakin siis sopii minun järkeeniKarvapallo kirjoitti: Vähän tähän viitaten, Faunattaressa millikset tosiaan uivat kuulemma kovassa vedessä ja niitä varten vettä pitäisi kovettaa ihan huolella. Tänään kävin sit toisessa eläinkaupassa (jossa oli muuten todella hyvä ja asiantunteva henkilöstö ja siellä todella sai palvelua!) ja heillä millikset oli vedessä, jonka kovuus oli noin GH8 ja niihin kovuuksiin kehottivat myös kotiakvaariossa pyrkivän.

-
- Starting Member
Minäkin ostin nyt sitten miljoonakaloja, platyjä ja pari perhoskirjoahventa samaan akvaan.
ja tosiaan noita nuolimonneja oli kaksi ennestään. Kiva, että kaikki sopiikin nyt kovuuden puolesta yhteen, koska noi oli ne lajit mihin mä ihastuin.

No voi ei... Enkai mie nyt antanut liian positiivista kuvaa tästä millisten ja muiden kalojen yhdistämisestä ?Karvapallo kirjoitti:Minäkin ostin nyt sitten miljoonakaloja, platyjä ja pari perhoskirjoahventa samaan akvaan.ja tosiaan noita nuolimonneja oli kaksi ennestään. Kiva, että kaikki sopiikin nyt kovuuden puolesta yhteen, koska noi oli ne lajit mihin mä ihastuin.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kovuuden puolesta yhteensopivuus on tietystikin vain yksi osa-alue. Lisäksi ovat lämpötilavaatimukset ja pH. Ja tietysti sitten vielä kalojen lajikohtaiset luonne-ominaisuudet. Ja nämä kun otetaan huomioon, niin perhoskirjoahven oikeastaan ei olisi yhteensopiva millisten kanssa. Perhoskirjolle kylläkin ilmoitetaan kok.kovuuden katoksi 10, eli siitä nähden jossain GH kahdeksassa kai voisi onnistuakin.
Mutta sitten kun milliksille pitäisi olla jokatapauksessa vähintään neutraali vesi ja perhoskirjolle puolestaan hapan. Faunattaren sivuilta kun luntataan, niin Milliksille pH 7 - 8,5 ja perhoskirjolle 5,5 - 6,5. Eli näiden osalta ei ole edes yhtään päällekkäisyyttä. Nuolimonnin pH suositus on 6 - 7. Siis näiden välistä, eli voisi mennä kumpienkin kanssa.
Lämpötilakin vähän riitelee, kun millikselle saisi olla korkeintaan 26 astetta ja perhoskirjolle pitäisi olla vähintään 25. Eli yhteistä aluetta on aika vähän.
Lisäksi perhoskirjoahven on herkän kalan maineessa. Omasta kokemuksesta voin tämän vahvistaa, kun näitä taannoin omistin. Aikalailla vasta-alkaja olin silloin akvaristina.. pidin perhoskirjo-paria 50litraisessa pikkualtaassa (myyjän mukaan sen piti olla riittävä, vaikka nyt suositetaankin isompaa). Lyhytikäiseksi jäivät, kun luultavasti en saanut siinä pikku-akvassa pidettyä vettä riittävän tasaisesti puhtaana. Muistaakseni perhoskirjo on arka nitraatille.
Eli nyt kyllä suosittelisin perhoskirjoahventen kauppaan palauttamista. Tai sitten millisten. Tai sitten toinen akvaario kehiin. Saattaa kuulostaa tylyltä, mutta lämpötilan ja GH:nkin osalta miljoonakalan ja perhoskirjon yhteinen mukavuus alue on kapea ja pH:n kohdalla yhteistä aluetta ei edes ole. Ja kun otetaan vielä huomioon se, että perhoskirjo tosiaan on herkkähipiäinen laji, niin niiden kyseessä ollessa olisi parasta pysyä suositusarvojen keskellä ja olla kokeilematta ääriarvoja.
-
- Starting Member
Nämä arvotkin näköjään riippuu mistä katsoo. Esimerkiksi Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta luntaten perhoskirjon ph on 5,5-7,2. Meillä ph on siinä 7 tietämissä, Gh 8 ja lämpötila on n. 25. Eli noiden puolesta sopisivat samaan altaaseen.
-----
Ja kyllä mä tiedän, että perhoskirjot on arkoja kaloja, sen takia niitä hoidetaankin rakkaudella
-----
Ja kyllä mä tiedän, että perhoskirjot on arkoja kaloja, sen takia niitä hoidetaankin rakkaudella

Karvapallo kirjoitti:Nämä arvotkin näköjään riippuu mistä katsoo. Esimerkiksi Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta luntaten perhoskirjon ph on 5,5-7,2. Meillä ph on siinä 7 tietämissä, Gh 8 ja lämpötila on n. 25. Eli noiden puolesta sopisivat samaan altaaseen.
Njääh... No se pH seiskahan siis on tuon toisenkin tietolähteen antaman vaihteluvälin ylemmästä äärilaidasta. Sekä lämpötila 25 on suositusten alarajalta. Ja se GH:kin on kuitenkin enempi ylälaidalta. Eli siis mikään ei ole lajin optimia, joten valitettavasti olen onnistumista kohtaan skeptinen. Kalat tuskin tietävät kuinka rakkaudella niitä hoidat, jos asuinolosuhteet tuntuvat heidän nahkassaan epämukavilta... Mutta onpahan edes varoitettu.Karvapallo kirjoitti:Ja kyllä mä tiedän, että perhoskirjot on arkoja kaloja, sen takia niitä hoidetaankin rakkaudella
-
- Starting Member
No kuinkas kauaa näiden kalojen tulee elää terveenä jotta voi sanoa olevansa onnistunut?Juupajuu kirjoitti:
Njääh... No se pH seiskahan siis on tuon toisenkin tietolähteen antaman vaihteluvälin ylemmästä äärilaidasta. Sekä lämpötila 25 on suositusten alarajalta. Ja se GH:kin on kuitenkin enempi ylälaidalta. Eli siis mikään ei ole lajin optimia, joten valitettavasti olen onnistumista kohtaan skeptinen. Kalat tuskin tietävät kuinka rakkaudella niitä hoidat, jos asuinolosuhteet tuntuvat heidän nahkassaan epämukavilta... Mutta onpahan edes varoitettu.

Eiköhän tuo liene lähelle sitä ikää, mikä on lajin keskimääräiseksi eliniäksi lähdetiedoissa esitetty..Karvapallo kirjoitti:No kuinkas kauaa näiden kalojen tulee elää terveenä jotta voi sanoa olevansa onnistunut?Juupajuu kirjoitti:
Njääh... No se pH seiskahan siis on tuon toisenkin tietolähteen antaman vaihteluvälin ylemmästä äärilaidasta. Sekä lämpötila 25 on suositusten alarajalta. Ja se GH:kin on kuitenkin enempi ylälaidalta. Eli siis mikään ei ole lajin optimia, joten valitettavasti olen onnistumista kohtaan skeptinen. Kalat tuskin tietävät kuinka rakkaudella niitä hoidat, jos asuinolosuhteet tuntuvat heidän nahkassaan epämukavilta... Mutta onpahan edes varoitettu.