Allergioita akvaariosta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Izze
Senior Member
Senior Member

Allergioita akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja Izze »

Oletteko kuulleet akvaarion koskaan aiheuttaneen yliherkkyyttä ihmisille? Siis voiko akvaariosta löytyä suoraan biologisesti allergeeneja tai esim. akvaarion veden haihtuminen aiheuttaisi kosteudelle/homeelle altistumista. Tai olisiko joitain muita reittejä. Tässä vaan koitan sulkea pois vaihtoehtoja... :?
Mudskipper
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Joku lääkäri on joskus varoitellut, että akvaariot voivat aiheuttaa allergiaa, jos on entuudestaankin jo allerginen esim. eläimille. Oireiden aiheuttaja on kuulemma kalanruoka, eli akvaario ei kai suoraan voi altistaa allergialle. Mutta en ole vielä törmännyt eläinallergikkoon joka aivastaisi kun avaan ruokapurkin. Eli kai aika harvinaista...

Ainiin, en itse ole lääkäri, joten älkää haukkuko, jos olen väärässä...
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
haiska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja haiska »

Ei mitään tietoa, mutta itse olen huomannut, että jos liotan kättä akvassa ihan kyynärtaivetta myöten, lievää "kihinää" ihossa huomattavissa... En tiedä sitten olisko jotain allergista tai yliherkkyyttä vedelle.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Itse saan allergiareaktion aina pakastesurviaisesta, lähes joka kerta pakastekuivatuista öttiäisistä ja silloin tällöin hiutaleista. Sinilevä aiheuttaa kutinaa ja joskus epäilyttävän näköisen akvaarion veteen koskeminen aiheuttaa käsiin ihottumaa ja punotusta. Hienoimman allergiareaktion aiheutti kuitenkin kaverin ihan siisti ja hyvin hoidettu allas, mylläsin vähän pohjaa, siirsin kantoa ja karsin kasveja ja hetkeä myöhemmin silmät turposivat, nenä vuoti ja iho oli näppylöillä.. Antihistamiinilla siitäkin selvittiin.
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Kaveri joskus kertoi, että akvaarion lopettamisen myötä väheni myös sairastelut: että se suuri ilmankosteus olisi aiheuttanut jotain häikkää.

Liekö tuossa sitten mitään perää?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Levä ilmeisesti aiheutti aikanaan todella allergiselle kaverilleni yliherkkyys reaktioita.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Survari lienee se yleisin allergian aiheuttaja akvaariopiireissä. Itselleni tulee kutinat kyynärtaipeisiin jos liottelen käsiä altaassa pitemmän aikaa. Ehdottomasti mehukkaimman näköinen reaktio seurasi kuitenkin liottelusta silloin, kun olin tuntia aikaisemmin ruokkinut kalat krillillä. Koko käsi turposi ja oli soman värinen...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Varsin todennäköinen vaihtoehto akvaarioalergioihin ovat sinilevät, joskaan en tiedä onko asiasta mtään tieteelliseti pätevää näyttöä. Epäilyjä kylläkin.
Surviaisista en tiedä ovatko ne itsessään allergisoivia, vai niiden ympäristö, sillä niitähän pyydetään jätevesistä, joten niissä voi olla kaikenlaista niille itselleen vierasta materiaalia.
Allergisen reaktion niiden käsittely taitaa kuitenkin niille herkistyneille aiheuttaa.

Onneksi surviaiset kalanruokana on helppoa vaihtaa muihin valmisteisiin kuten mysis ja räkmix. jne.
Pinsetit ja suojakäsineet helpottanevat tässäkin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Täällä Kaakkois-Suomessa suht moni käyttää ja puhuu elävänruuan tai luonnosta haetun sapuskan puolesta. Kukaan ei näissä esitelmissään ole raportoinut sen allergisoivan, ainakaan en muista. Joten siinä valossa ei allergisoi. Kaupan tuotteesta en sano mitään, voihan se olla siihen on eksynyt mukaan esim. pieniä kalanpoikasia.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tällaista löysin:
http://www.bloethe.net/torfkurier/texte ... 030702.htm
"Nicht alle Arten der Cyanobakterien produzieren giftige oder Allergie auslösende Stoffe."
Vapaa käännös:
Eivät kaikki syanobakteerit (sinilevät) tuota myrkyllisiä tai allergia aiheuttavia aineita.

Surviaistoukista ja niiden allergiaa aiheuttavasta vaarasta:
http://www.abendblatt.de/daten/2003/07/26/190285.html
Syynä on ilmeiseti noiden toukkien sisältämä hemoglobiini, joka antaa niille tyypillisen punaisen värin.

Siis ainakin sinilevistä ja surviaisista on näyttöä allergisoivina.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jostain olen lukenut, että kaupasta ostetut hiutaleruoat aiheuttaisivat allergisia juttuja. Samasta syystä olen kuullut, että kädet pitäisi pestä saippuan tms kanssa jos on joutunut laittamaan kädet akvaarioon esim kasvien karsimisen tms takia. Itse tosin pesen kädet aivan muusta syystä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Minulla ainakin pakastesurviaiset aiheuttavat allergisen reaktion, mutta elävät surviaiset ei vaikka pilkkiin niitä paljain käsin pujottelenkin. Voisi tietenkin kysyä jostain kalastusfoorumista onko joku pilkkimies saanut allergiaa noista...
/jari
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Sillipurkki kirjoitti:Kaveri joskus kertoi, että akvaarion lopettamisen myötä väheni myös sairastelut: että se suuri ilmankosteus olisi aiheuttanut jotain häikkää.

Liekö tuossa sitten mitään perää?
Tuskin on mitään perää, sillä talossa on varmasti jo ilmanvaihto-ongelma mikäli akvaarion voisi epäillä aiheuttavan sairasteluja (= kosteudesta johtuva homeongelma).
Elmiira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Survarista ja krillistä saa aika turvonneet silmät jos menee hieromaan huonosti pestyillä käsillään niitä. 8O .
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Mullakin surviaisen kanssa on semmoset järjestelyt, ettei niihin tarvitse käsin koskea (säilytys muovipussissa ja annostelu pinseteillä). Aina hiutaleruokinnan jälkeen pesen kädet saippualla, kuten myös akvaariossa lilluttelun jälkeen. Ja yleensäkin vältän pitämästä käsiä liian pitkään akvaariossa. Kaikista varotoimista huolimatta joskus silmiä kutittaa, nenä menee tukkoon tai käsiin tulee nokkosihottumaa.

Että kyllä on akvaarioharrastuksessa allergisoivia tekijöitä paljonkin. :|
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

eläinallergia

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Olen vahvasti allerginen melkein kaikille tuntemilleni kotieläimille, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, joihin onneksi kalat kuuluvat. Jos akvaarioveden jättää iholle, niin aika pian se aiheuttaa vähäistä kutinaa, joka loppuu kuitenkin heti huuhtelun ja kuivauksen jälkeen. Ruuat pidän varmuuden vuoksi ilmatiiviissä lasi- tai muovipurkeissa. Ei ole ollut juuri sen enempää ongelmia kuin ilmankaan akvaarioita, mutta ilmankosteus tms. kyllä tuntuu aiheuttavan joskus lieviä nenä/kurkkuoireita. Ei kannata pistää akvaariota makuuhuoneeseen! Tosin taas ilman akvaarioita vähäinen ilmankosteus olisi minulle samankaltainen ongelma kovilla pakkasilla. Kaiken kaikkiaan mielestäni aivan hyvin sopii akvaarioharrastus hyper-allergisillekin.
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Minä en tiedä mikä akvaariossa mulle hengenahistusta ja käsien turpoamista aiheuttaa, mutta joskus kauan sitten kaverin allasta siivotessani tämmösiä oireita ilmeni... Kalalle olen vahvasti allerginen, mikä voi vaikuttaa asiaan ja tietenkin ne kalan ruuat...

Kannattaa testata jonkun tutun akvaarion kanssa jos epäilee olevansa allerginen niin ei tule virhehankintaa... Varmasti joku ottaa avuksi akvaarion siivoamiseen mukaan...
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mulla on kahdeksan vuoden ajan ollut vähintään yksi akvaario makuuhuoneessa, eikä mitään ongelmaa.
Tosin en kyllä ole millekään allerginenkaan.
Fishy fella.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Välillä vesien vaihdossa käsiä kyllä kutiaa, jos oikeen kunnolla lutraa. Ei tule mitään jälkiä mutta kahdessa, kolmessa tietyssä paikassa pistelee... :roll: . En kyllä ole allerginen muutakuin hyttysille :mrgreen: .
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

en lukenut kaikkia vastauksia läpi, mutta kerron omakokemus-jutun, jos siitä jotain hyötyä on. Olen astmaattinen ja allerginen, eläimille, monille ruoka-aineille ja siitepölyille ym. mutta akvaarioita mulla on ollu jotain 12vuotta, ja hyvin olen pärjäillyt. Toisinaan kun olkapäitä myöten läträän akvassa, saan hetkeksi kutiavaa punotusta pienille alueille (joskaan ei aina, ja se häviää hyvin pian huuhdeltuani kädet juoksevalla vedellä) ja nuorempana aivastelin yhdelle tetran perusruoalle, siinä kaikki mitä on tullut. Allas jossa kansilasit, on fiksumpi valinta allergiseen kotiin, sillä se hillitsee veden haihtumista ja mahdollisten itiöiden nousemista huoneilmaan. Usein toistuvilla veden vaihdoillakin varmasti jonkinverran osuutta asiaan myös. Lisäksi astetta kosteampi huoneilma auttaa ainakin mua hengittämään helpommin kun astma-oireet äityvät kesän siitepölyissä oikein pahoiksi. Näin tietysti myös talvipakkasilla. Suosittelisin siis lämpimästi.
Izze
Senior Member
Senior Member

Tuttua

Viesti Kirjoittaja Izze »

Joitain oireita tunnistin itsestänikin. Esim. kyynärtaipeen ihottuma sopii täysin kuvaan. Pitänee lopettaa tuo ruoan koskettelu. Vedenvaihtojen yhteydessä ei tietenkään voi välttyä vesikontaktilta. Eniten ehkä huolettaa vielä tuo poski- ja otsaonteloihin kertyvä lima joka aiheuttaa pääkivun ja huimauksen. Sinilevää on ollut akvaariossa jonkin verran. Pitää etsiä tuosta sinilevistä vielä lisää tietoa. Suuret kiitokset kaikille tiedoista! (Jos olisi kumarrushymiö olemassa, niin sellaisen laittaisin tähän)
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla oli joskus sellanen koulukaveri joka oli tosi pahasti allerginen kalalle, jopa sen hajulle. Eli koulussakaan se ei voinut olla sillon kun ruokana oli kalaa. Selvää oli myös siis se että kerran kun se kävi kotonani ja vähän aikaa katseli akvaariota (jossa ei ollut kansilaseja) silmät turposi ja tuli jotain hengitysongelmia.... Aika paha allergia siis...
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Olisi varmaan kysyntää pitkävartisille "keinosiementäjän" hanskoille :mrgreen:
Auttaisi varmaan ainakin näitä allergisia, jotka saavat oireita akvaariota siivotessa ja yleensä veden kanssa lutratessa.
Itselläni pahimman ihottumakauden ollessa (ei akvaariosta johtuvan) oli tarvetta todella pitkävartisille hanskoille.
Mutta tarvittaessa keinot on keksittävä.
Erilaisia apuvälineitä käyttäen onnistuu mikä vain hoitotoimi käsiä kastelematta.
(pitkiä keppejä, erilaisia letkuja, suppiloita ym. mielikuvitus rajana)
Grimma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Noita pitkähköjä (varsi 30cm) "mikkihiiri"keinosiemennyshanskoja saa luultavimmin apteekista siinä missä vinyylihanskojakin. Tai sitten pitää olla töissä sairaalassa tms niinkuin minä ;) Kannattaa vetäistä kahdet päällekäin ja teipillä suu umpeen, menevät aika helposti rikki.

Kalahan on allergeeninä itsessään sellainen, mikä aiheuttaa usein todella vahvat reaktiot jos on allergisoidakseen. Siis minä olen törmännyt lyhyellä urallani vain todella pahoihin kala-allergioihin, en oikeastaan ikinä lieviin, eli ilmeisesti kala-allergia on tyyliin on-off, se joko on tosi rajuna tai sitten sitä ei ole. Pahalla tarkoitan juuri tuollaista hajulle reagointia yms.

Survarista minäkin olen kuullut varoitteluita, itse en onneksi ole millekään allerginen, en myöskään survarille.
zakka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zakka »

Joistain ruuista tosiaan tulee pahojakin allergioita, itsellä ainakin hyttysentoukasta ja putkimadoista joista molemmista olen luopunut kokonaan, 10 vuotta sitten ekassa oskarilaarissa jossa oli joukossa kaikenmaailman öttiäisiä, sain pintakesveissa pompivista "kirpuista" syyhyä käsiin. Muutenhan oli ihan kiva kun akvaariossa viihtyvät muutkin kuin kalat, kolmea sorttia kotiloa suodattimessa(muualta oskut söivät ne), pohjassa ainakin torvimatoja ja pinnalla kuhisi noita kirppuja.No kaikki kuolivat muutossa aikanaan lukunottamatta yhtä kotilolajia.Torvimadot olisivat taas tervetulleita, taitaa olla kotilotkin menehtyneet nykyään, nuo molemmat siitä hyviä että syövät ylimääräisiä ruuanmuruja pohjasta ja suodattimesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”