Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Moi eli tein nyt sitten tämän ketjun mihin kaikki voivat avoimesti sanoa mielipiteitään nykyisistä ja tulevista kaloistani, sekä ehdotella uusia vaihtoehtoja.

Eli akvaarioni on 160l, altaan sisämitat ovat pituus 98cm, korkeus 45cm ja syvyys 38cm. Akvaario on aika uusi, ollut käynnissä noin kuukauden ja kaloja ollt muutaman viikon.
Tämänhetkiset kalat ovat 10 intiaanisulkaa ja 10 albiinomonnista. Akvaariossa on mustaa noin 1-2mm soraa, ei teräväreunaista.

Kalat joita olen ajatellut hankkia:
1 Taistelukala uros, ehkä 3 naarasta lisäksi jos siltä näyttää mutta alkuun tuo 1.
10 Punapäätetraa, punapäitä ja inkkareita varmaan lisään kun näen että kuinka paljon sinne mahtuisi.
1 Albiinopartamonni.
5-10 Täplänuolimonnia.
noin 5 Piikkisilmää.

Pohjalle haluaisin mahdollisesti jonkun pohjakalalajin, mikä se voisi olla?
Jos en hanki taistelukala haaremia niin voisiko yhden uroksen lisäksi olla haaremi jotain rihmakaloja tai jokin ahven haaremi, mikä?

Kiitos jo ehdotuksista ja mielipiteistä etukäteen :)

Yhdistetty aloittajan kaksi hyvin samanlaista viestiketjua samaan ketjuun. -Ylläpito
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mitkä ovat altaasi vesiarvot ja lämpötila?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Parvikalojen parvet kannattaa kasvattaa heti alkuunsa reiluiksi. Itse pitäisin inkkareiden määrän tuossa about kymmenessä, punapäätetroja voisi olla 20 ja jos haluat nähdä piikkisilmiäsi ikinä, laittaisin niitäkin kymmenkunta.
Taistohaaremi menee, mutta niiden kanssa ei ole suositeltavaa yhdistää rihmakaloja. Liikkuvat samoilla reviireillä, joten voi tulla riitaa ja pahaa jälkeä.
Jotain kääpiöahvenia menisi, mutta vaikka niitä suositellaan pitämään haaremeissa useissa lähteissä, on pariskunta siltikin yleensä toimivampi. Tai sitten 2 koirasta 3 naarasta.
Partis ja nuolimonnit ok.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

lämpötila on noin 26, mutta muita arvoa en osaa sanoa kun en omista vielä tippatestejä mutta hankin mahdollisimman pian. Lisää kaloja en muutamaan viikkoon hanki koska nuo vesiarvot eivät ole vielä selvät ja ph vielä aika korkea joten odottelen että se laskee
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Sora kalskahtaa aina ikävästi korvaan, kun puhutaan monnisista ja piikkisilmistä.
Onko sorasi sitä akvaariokaupasta saatavaa mustaa perustavaraa?
Jos näin on, on se liian suurta monnisille, hiekka olisi aina parempi vaihtoehto.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

On muistaakseni, mutta voiko ne monniset nyt kuitenkin olla sillä? Iloisilta ja aktiivisilta ainakin näyttävät.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vesiarvot olisi hyvä tietää, jo ennen kalaston hankkimista.
Piikkisimät ja monniset tykkäis hienosta hiekasta, koska mennä touhottavat siellä vatsallaan, särmikäs sora ei ole kovin kiva "makuualusta", mieluummin siis hiekka. :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Hiekan vaihto voi tässävaiheessa olla ongelma kun akvaario vasta vähän aikaa sitten kypsytetty niin ei bakukanta ole vielä ihan loistossaan :/
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Moi mä tarttisin vähän apua päättämään mun 160l akvaarioon pääkalaa, kun en osaa millään päättää :D

Eli nyt mulla on aika vanha taistelukala uros. Haluisin sinne Taistelukala haaremin, tai rihmakala haaremin, tai jonkun ahven haaremin, varmaankin töyhtökirjoahven. Kaikki ovat niin kivan näköisiä niin en osaa päättää, ja perheenjäsenistä ei ole apua kun sanovat vaan että kaikki käy... -.-

Voisiko olla myös yksi taistelukala uros ja seurana haaremi rihmakaloja tai ahvenia?

Mitä itse laittaisit?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Mitkähän ovat vesiarvot ja muu kalasto? :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

10 inkkaria ja 10 albiinomonnista. Kaikki noi menee samoihin vesiarvoihin, mutta en vaan osaa päättää minkä lajin haluaisin.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

päivänvarjo kirjoitti:10 inkkaria ja 10 albiinomonnista. Kaikki noi menee samoihin vesiarvoihin, mutta en vaan osaa päättää minkä lajin haluaisin.
Meidän muiden on vaikea ehdottaa mitään kun emme tiedä mitkä ne vesiarvot sinulla ovat. Emme osaa lukea ajatuksia. :)

Kumpia albiinomonnisia nuo muuten ovat? täplä vai kupari monnisen albiinomuotoa.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Jos nyt unohetaan ne vesiarvot ja mietitään vaan että mitkä noista olisivat kivoimman näköiset, ja mitä olisi kivointa seurata. Tällä hetkellä en vesiarvoja tiedä kun en ole päässyt testejä hankkimaan, mutta nuo kolme lajia menevät kaikki suurinpiirtein samoissa arvoissa ja ennenkun niitä hankin niin pyrin saamaan arvot mahdollisimman sopiviksi.

Kaupassa sanoivat että monniset eivät ole oikein mitään tiettyä lajia vaan risteytyksiä. Mutta sanoivat että kasvavat noin 5-6cm joten uskoisin että lähempänä täplämonnisia.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Tässäpä nyt mitenkään aloittajaa mollaamatta (itsekin olen sellainen ollut) kompastutaan tähän ikuiseen piittamattomuuteen ottaa asioista kunnolla selvää.
Kaloja uiskentelee lopulta väärissä olosuhteissa ja sitten ihmetellään miksi eivät tule toimeen ja miksi ne kuolevat.

Ihan ensiksi osta ne testit ja opettele seuraamaan niitä vesiarvoja.
Sen jälkeen voit alkaa niitä kaloja katselemaan sillä silmällä kunhan tuo homma on hanskassa.
Kirjoahvenet ja rihmakalaosioista löytyy todella paljon keskusteluja siitä mitä kannattaa yhdistää ja mitä ei.

Ahventen ja monnisten elosta on myös monenlaisia mielipiteitä, eli kannattaa lukaista muutama kymmen keskustelua ja harkita tarkkaan mikä laji sinne omaan akvaarioon todella sopii. Ahvenet sekä rihmakalat voivat olla melkomoisia ongelmatapauksia vääränlaisessa seurassa. Vaikka pieniä kaloja ovatkin, ei ego kyllä jää samalle tasolle.

Sinulla on luultavasti siellä lämpö sitä 26-28 taistelukalaa ajatellen eli ihanne olisi ottaa niitä rihmakaloja.
Tämä taas on ristiriidassa niiden monnisten kanssa, sillä täplämonniset arvostavat sitä alle 24 asteista vettä.

Eli nyt jäitä ja malttia hommaan, hiljaa hyvä tulee :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tossa taisi lukeakkin että ennenkun mitään noista hankin niin pyrin saamaan vesiarvot mahdollisimman hyviksi. En mä niin tyhmä ole että nyt äkkiä menen kauhealla tohinalla hakemaan kaikki mahdolliset kalat samaan laatikkoon. Vaan jos johonkin noista päädyn niin sitten rupean rauhassa selvittämään erikseen lajikohtaisesti että sopiiko luonteeltaan muiden kalojen kanssa, että en ole mitenkään piittaamaton ottamaan selvää asioista.

Kaloista hankin tietoa mieluummin kalakaupista suullisesti, koska lukeminen suurissamäärin tuottaa ongelmia. Myös siksi että netissä on ihmisillä hyvin eroavia mielipiteitä, ja koska kasvoja ja muita tietoja ei ola pakko näyttää niin voi asioista puhua paljon vapaammin joten on vaikea päättää mihin uskoa. Olen myös tietoinen että jotkut eläinkauppiaat ovat myös epäluotettavia, joten käyn esimerkiksi akvaariokurjessa koska tiedän että siellä puhutaan totta.

Lämpötila on noin 26 astetta ja olen nyt vähän ruvennut kallistumaan taistelukalahaaremin puoleen.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ihan kaikkiin kalakauppiaisiin ei ole luottamista, voivat myydä vaikka mummonsa akvaarioosi. Kurki on kyllä kohtalaisen hyvä tiedonannossa, mutta vaatii sen että ITSE tarkastas ne kalan vaatimukset... Oikeastaan, tarkastus olisi hyvä, oli kauppa mikä tahansa. Kannattaa itse hankkia etukäteen tietoa lajeista, parhaimmaksi opukseksi voisin melkein kruunata(jonka suosittelen sinunkin hankkivan!) on Markku Varjon -Akvaariokalat-kirja(se uusin), sieltä löytyy ensinnäkin kuva, miltä kala näyttää, numeroin ja helpoin kirjaimin perustiedot, vain pieni kirjoitettu osio kalan vaatimuksista tms. ei tarvitse kamalasti osata lukeakkaan, kun tuosta kirjasta saa tietoa ammennettua.

Oikeasti kyseinen kirja kannattaa hankkia!
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja hh_ »

"Jos nyt unohetaan ne vesiarvot ja mietitään vaan että mitkä noista olisivat kivoimman näköiset"

Tämä vain särähti korvaan, mutta hienoa kuitenkin että olet oikealla polulla.
Sen takia niitä vesiarvoja vain kyselen, sillä mitään kalaa on hankala alkaa suosittelemaan mihinkään jossei näitä ensin tiedä.
Erilaisilla labyrinttikaloilla ja ahvenilla on poikkeavia vaatimuksia.
En todellakaan millään pahalla tarkoittanut missään vaiheessa.

Taistohaaremi kuulostaa mukavalta, ovat tosi persoonallisia kaloja, akkoja myöten.
Akkojakin saa tuon kokoiseen otettua jo hyvä lauman. :)
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Moikka päivänvarjo ja tervetuloa antoisan harrastuksen pariin :)

Pakko olla biatch ja kompata edelläkirjoittaneita siinä, että kaloja hankkiessa suurin vastuu on aina hankkijalla, eli pelkästään netin ja akvaariokauppiaan niskoille ei vastuuta voi vierittää, jos tulee hommattua kaloja vääriin olosuhteisiin ja niitä alkaa kupsahtamaan. Eli aina, aina ota ensin itse selvää, missä oloissa mikäkin kala viihtyy, tulevatko toimeen samoissa vesiarvoissa. Sekä tietysti luonteesta, suurella egolla varustetut kalat (kuten juuri taistot, rihmikset ja ahvenet) voivat keskenään tulla toimeen hyvin tai sitten tulee ruumiita, tämä on hyvin kalakohtaista, kalatkin ovat persoonia. Kun kysytään kalojen toimeentulemisesta keskenään, silloin kokemusperäinen (eli juuri AW:ssä esitetty) tieto on hyvinkin arvokasta - eriävät mielipiteet johtuvat siitä, että eri ihmisillä on ko. lajeista erilaista tietoa ja erilaiset kokemukset. Tässä kannattaa lukea koko tietopaketti läpi, suodattaa tieto ja sen perusteella tehdä omat johtopäätökset (tietysti fiksut sellaiset :mrgreen: ).

Kannattaa ihan ensitöiksi hankkia Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, siellä on perustieto oikein tiiviissä ja luettavassa paketissa. Myös FishBasessa on esitetty ajankohtaista perustietoa, jos netistä etsit tietoa.

160-litrainen on ensiakvaarioksi oikein käypä, mutta ei se loppupeleissä ole mikään kovin iso, joten mitään hirmu laajaa lajivalikoimaa tuonne ei voi hankkia. Keskity mielummin muutamaan lajiin, 1 tai max. 2 lajia kussakin vesikerroksessa - parvikalat viihtyvät isommassa porukassa paremmin ja kokonaisuus on muutenkin hillitymmän näköinen. Taistohaaremin tuonne saa mahtumaan, ukolle muutama naaras seuraksi. Inkkarit on kiva valinta keskikerrokseen, näitä reipas parvi, niin viihtyvät ja ovat kivaa seurattavaa. Täplämonniset ovat lämpötilan puolesta aivan väärässä seurassa, koska viihtyvät viileässä vedessä - kannattaa vaihtaa täplämonniset vaikkapa lämpöisen veden helmimonnisiin, jos monnisista tykkäät. Kääpiöahvenlaji taistojen kanssa on vähän siinä ja siinä, yhteenottoja voi tulla, vaikka ovatkin taistojen kanssa eri vesikerroksen kaloja, tai jos kyseessä rauhalliset yksilöt, voi elo olla hyvinkin rauhaisaa. Se on aina vähän tuuristakin kiinni, millaiset yksilöt sattuu saamaan. Taistoja ja rihmoja ajatellen tuo 26 astetta on ihan minimilämpö, nostaisin lämpötilaa vielä asteella-parilla. En laittaisi pintaveteen taisto- ja rihmakalahaaremia, koska kyseessä on kuitenkin SUURELLA egolla varustetut kalat, lisää vain kalojen stressiä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ruumiita... Eli valitse jompikumpi, taistot tai rihmat (rihmoista tuonne sopii kääpiö-, hunaja- ja mahdollisesti myös huulirihma).

Ja vielä: en luottaisi akvaariokauppiaisiin, koska valitettavan moni tekee bisnestä euronkuvat silmissä, eli heille on ihan yksi ja sama, millaisiin oloihin kalat tulevat :| Voivat siis myydä ihan mitä tahansa! Meillekin myytiin taistojen kanssa kardinaalikaloja (taistot viihtyvät 26+ -asteisessa vedessä, kardinaalikalat 18-22 'C!) - tämän jälkeen en luottanut enää tippaakaan kauppiaiden mielipiteisiin, vaan aina ennen ostamista kyselin ja otin itse selvää asioista.

Älä lannistu! Alkuinnostuksen vallassa saattaa tehdä helposti virheitä - virheet opettavat paremmaksi akvaarioharrastajaksi (vaikka erittäin ikävää on, että virheet tapahtuvat elävien olentojen kustannuksella :? ). Itse olen pari vuotta ollut uusvanha harrastaja ja voin myöntää, että teen virheitä välillä edelleenkin - ja näitä sattuu myös pitkänlinjan harrastajille (myöntäkää pois!) :D Tsemppiä vaan, olen iloinen siitä, että haluat ottaa asioista selvää ja oppia paremmaksi akvaristiksi - kyllä se siitä lähtee vielä, älä murehdi!
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Pääkala mielipiteitä.

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Niin en mä teitenkään sano että täällä kukaan nyt väärääkään tietoa sanoisi, mutta kirjoittaessa voi välillä olla vaikeaa ilmaista asia oikein ja myös voidaan ymmärtää väärin. Esimerkiksi kun tuossa aikaisemmin sanoin että unohdetaan ne vesiarvot ja mietitään että mikä olisi kivan näköinen, niin siinä ilmaisin asian vähän väärin. Eli ekana mä mietin että oliskohan tuo kala nyt kivan näköinen ja oloinen. Sitten ku mä päätän että okei tosta mä tykkään niin rupean ottamaan selvää että voisiko sen laittaa akvaariooni, ja meneekö muiden kalojen kanssa.

Mä en osaa sanoa että ovatko nuo monniset täplämonnisia vai ei koska kaupassa sanoivat olevan eri monnisten risteytyksiä, joten ei voi sanoa mitä lajia ovat. Tuolla akvaariossa ainakin näyttävät viihtyvän ja ovat iloisen oloisia, kokoajan pohjaa tonkimassa.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Nyt saa joku korjata, jos olen väärässä, mutta muistan lukeneeni täältä jostain että albiinoilla täplämonnisilla on tummat renkaat silmien ympärillä?
Suurinosa noista albiinoista taitaa olla kuparimonnisten ja täplämonnisten jälkeläisiä, itse en ole uskaltanut ostaa kun niitä ei oikein tunnu erottavan :/

Muistahan vaihtaa se sora hiekkaan jossain vaiheessa, monniset tykkää ;)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Näillä mun omilla ei näytä olevan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Täpläalbiinot ja kuparialbiinot erottaa todella selvästi toisistaan, selkäevä on paras tuntomerkki, albiinokuparin selkäevän eka piikki päästä katsottuna sojottaa taaksepäin aika jyrkästi ja samalla koko selkäevä kun taas täpläalbiinon selkäevä on lähes pystyssä ylöspäin, lisäksi tulee se rengas silmän ympärillä, mutta se ei ole läheskään niin selvä tummennos kuin annetaan ymmärtää
kolmas ero noilla on koossa, täpläalbiinot ovat isompia, itselläni on iso lauma täpläalbiinoja.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

http://aijaa.com/002689411426

Nuo monniset ovat vielä ihan pieniä, n. 2-2,5cm pitkiä.

Pystyisiko tuosta kuvasta sanomaan kumpia monnisia nuo oikein ovat?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Lähes varmuudella kuparialbiinoja.

tossa kuva täpläalbiinosta
http://www.corydorasworld.com/var/news/ ... _large.jpg

Tossa vastaava kuva kuparialbiinosta
http://www.plantedtank.net/forums/image ... neus.e.jpg
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Joo kyllä se on tuo kuparimonninen, joten nuo siis voivat olla tuolla ihan hyvin?

Voisiko myöhemmin kun sitten näen että kuinka isoiksi kasvavat ja että onko vielä tilaa, niin laittaa sekaan muutamia tavallisia kuparimonnisia? Eikös monniset aika hyvin sopeudu yhdeksi parveksi, ja nuo kun olisivat vielä samaa lajia.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”