Onko kala lemmikki?

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

Onko kala lemmikki?

Kyllä
70
71%
Ei
10
10%
Riippuu kalasta
18
18%
 
Ääniä yhteensä: 98

AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Tästä on ollut puhetta joissain ketjuissa ja erityisesti meidän perheessä. :mrgreen:
Onko teidän mielestä akvaarionne asukit lemmikkejä?

Mun mielestä kyllä ovat. Kaloja ruokitaan, tarvittaessa lääkitään, pidetään ympäristö kunnossa ja yritetään saada onnellisiksi.
Jotkut kalat ovat sitten ylitse muiden esim. persoonalliset plekot,yms. Yleensä sellaiset kalat jotka tunnistaa helposti
ja ovat luonteikkaita. Usein verrataan koiraa ja kalaa lemmikkeinä toisiinsa, mutta eihän se ole järkevää.
Koiriakin ruokitaan, tarvittaessa lääkitään, pidetään ympäristö kunnossa, mutta niitä myös ulkoilutetaan ja koulutetaan(ainakin toivottavasti :? ).
Minulle koirat ovat perheenjäseniä, joista tulee todella rakkaita. Perheenjäsenet pyörivät pitkin päivää lähellämme,
joten koirat ovat siinä suhteessa perheenjäseniä.
Kalatkin voivat tulla tärkeiksi, mutta en ole ikinä masentunut kalan kuoltua.
Sintti, Kiilto, Sini, Kentsu, MäcKaiver, Lörppö ja Tuksu ovat lemmikkejä, vaikka ovatkin platyjä. :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

No ehdottomasti kala on lemmikki!

Wikipedia:
Lemmikkieläin (tai lyhyesti lemmikki) on ihmisen omistama eläin, josta ihminen huolehtii. Lemmikki hankitaan lähes aina ihmisen seuraksi, vaikka joissakin tilanteissa eläin voi olla yhtä aikaa sekä seuraeläin että hyötyeläin.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Tottakai on, ei kahta kysymystä.

Villit kalat ei tiettykään ole lemmikkejä, ne vain, jotka on akvaariossa. Eli oisko pitänyt sitten laittaa toi "riippuu kalasta". En ainakaan koe, että pyydystäisin lemmikkejä, kun kalastan vaikka järvestä. Mutta toisaalta, jos pyydystäisin järvestä kaloja ja laittaisin ne akvaarioon, niistä tulisi lemmikkejä.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Toki, ainakin kirjoahvenet, isommat ovat kovinkin kiintyneitä hoitajaansa. Myös tulevat katselemaan uusia ihmettelijöitä sekä seuraavat telkkarin tapahtumia ym. Lemmikki, kala, koira tai kissa jne, pitää ymmärtää sen syvin olemus. Kala elää vedessä mikä on ihan toinen maailma nisäkkäille ja muille ilmakehän happea hengittäville olennoille. Kala aistii kylkiviivallaan liikkeet ja jos heilutat sormea sen lähellä, se vastaa kaiketi kylkiviiva-aistilla silittelyä. Jos liikkeet ovat harkitun rauhallisia, kala ei säikähdä vaan ymmärtää ettei ole hätää.

Pienet kalat säntäilevät sinne tänne, niillä on pieni pää ja ne kait toimivat parvivaistojensa avulla enemmän kuin isompiaivoiset kalat. Monet sanovat oskarista että se voi kasvaa lemmikiksi, kyllä Lehtikalatkin ja kiekot ovat aika viisaita, myös muut isot kalat. Itselläni on vain kokemusta isojen ahventen fiksuudesta, joku toinen voisi kerto muiden isojen kalojen aivoituksia jos on kokemusta.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Kultakalani ainakin luokittelisin lemmikeiksi. Niillä on älliä paljon enemmän kuin muilla kaloillani (seura-akvan parvikalat, millarit ym.). Kultsut kattelevat aina olkkarista keittiön puolelle, esim. kun käväisee jääkaapilla. Ne on ihan täpinöissä ja tuntuu että ne huutais "meilläkin ois vähän nälkä".

No, ruoka-ajoista pidetään kyllä yleensä kiinni, mutta joskus on pakko vähän lipsua kun ovat niin innokkaita. Yleensä riittää kun käy vähän sormia heiluttamassa akvan lasissa. seuraavat innokkaasti perässä.

Kesäisin asustelevat pihalammessa. Tulevat kädestä syömään.

On mulla ollut kissoja, koiria, kanarianlintuja ja kreikan maakilpikonnakin. Kaloistani, myös muistakin kuin kultsuista, pidän huolta samalla tavalla kuin aikaisemmista muistakin lemmikeistäni.

Siis mielestäni kala on lemmikki!
350L
Tiizi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 15:56, 08.10.2005
Paikkakunta: Pori

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Tiizi »

Onko kala lemmikki siinä vaiheessa, kun vuokra-asunnossa kielletään lemmikkien pito?
"Pioneerien voimin sillanruodosta helpompi kulkuväylä."
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja hx »

Minä kutsuisin akvaariokaloja kernaasti hoidokeiksi lemmikin sijaan.
-Gone fishing-
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja shays »

Tiizi kirjoitti:Onko kala lemmikki siinä vaiheessa, kun vuokra-asunnossa kielletään lemmikkien pito?
Minun mielestä ei ^___^


Kaikki asunnot joissa olen asunut ja joissa on ollut lemmikkikielto, on akvaario kuitenkin aina ollut ok. Eipä sillä, en kyllä taida muutenkaan laskea akvaariota ihan lemmikiksi.. Hieman samoilla linjoilla hx:n kanssa.
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Vastasin ei. Minulle akvaario on enemmänkin vedenalainen puutarha tai pala keinotekoista luontoa, jossa on kaloja ja kotiloita ja vaikka mitä seassa. Mutta lemmikiksi en niistä mitään laske. Ovat enemmänkin eläviä koristeita. Ja ei, tämä ei tarkoita sitä että niillä ei olisi minulle mitään merkitystä tai arvoa; kyllä ne ovat rakkaita otuksia ja vaalin niitä parhaan taitoni mukaan. Tuskin sijoittaisin satoja euroja merkityksettömiin otuksiin.. Mutta lemmikkejä ne eivät ole; osa syynä ehkä se, että en vuorovaikuta niiden kanssa suoraan. En syötä kädestä, en yritä koskea jne. Haluan että ne ovat mahdollisimman "luonnonmukaisina" tuolla altaassa ja tekevät sitä mitä ne oikeastikin luonnossa tekisivät. Meni melkein hermo työpaikan altaan oskareihin, kun ne melkein kyselivät kuulumisia kun saavuin työpaikalle. Piti katsella niitä viiden metrin päästä että mokomat kalat tekivät muutakin kuin kerjäsivät ruokaa. Kiehtovia otuksia ja kyllähän niihin tutustui kolmen vuoden aikana melko hyvin. Näiden ansiosta ymmärrän täysin miksi jotkut kutsuvat kaloja lemmikeiksi.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Omega369 kirjoitti:Mutta lemmikkejä ne eivät ole; osa syynä ehkä se, että en vuorovaikuta niiden kanssa suoraan. En syötä kädestä, en yritä koskea jne. Haluan että ne ovat mahdollisimman "luonnonmukaisina" tuolla altaassa ja tekevät sitä mitä ne oikeastikin luonnossa tekisivät.
Tämä kiteyttää aika hyvin, miksi minä en osannut vastata. Käytän kaloista enemmän sanaa elätti tai hoidokki, mutta huomaan kuitenkin kiintyneeni joihinkin yksilöihin ja esimerkiksi platyja on hauska syöttää kädestä. Pidän kuitenkin jollain tavalla erityisesti vähän ujommista ja villimmistä kaloista, jotka nähdäkseen pitää parkkeerata akvaarion eteen oikeana aikana vähintään vartiksi, että niitä voi tarkkailla kunnolla.

Mulle koira ei ole perheen-, vaan laumanjäsen. Kilpikonnat on enemmänkin ruokakuntaa vaikka suhtaudun niihin osittain lemmikkeinä - toisaalta niitä en syötä kädestä niinkään usein kuin platyja, vaikka tavallaan ne kuitenkin ovat lähempänä sitä lemmikki-statusta kuin platyt...

Tuo omegan viesti kyllä kuvaa juuri aika hyvin sitä eroa. Lemmikkejä ovat (mulle) sellaiset, joiden odotan ja oletan sopeutuvan laumaan ja elävän mun kanssa, kulkevan joskus mukana jne. Hoidokkeja ja elättejä taas nuo, joille haluan luoda hyvät olot mutta joita pyrin käsittelemään mahdollisimman vähän. Tässä suhteessa monet ajattelevat kilpikonnia lemmikkeinä, minusta taas ne eivät kerta kaikkiaan sovi sellaiseen.
Meni melkein hermo työpaikan altaan oskareihin, kun ne melkein kyselivät kuulumisia kun saavuin työpaikalle.


Kiitos tästä, voin kuvitella :mrgreen:
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Tietysti on! Kysymys hämmästytti...Akvaariokala on lemmikki ja omat ihanat monniset jaksavat vieläkin yllättää :)
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Muiden mielipiteestä en tiedä,mutta omia fisuja syövät kaikkista parhaimpia mitä on hyvää sekä syövät kädestä:) Kalat tietää kyllä paljon että kuka emännänsä tai isännänsä ja tietää keneltä saa ruokaa ja keneltä kannattaa kerjää:) Kaikki hoitamani kala syövät kädestä paitsi plekot ja monniset. Kiekot,ahvenet,platyt,miekkaprstöt jopa ravutkin välillä hakee kädestä ruokaa.. Ihmiset kiintyy niihin kun on pidenpään hoitanut ihan pienestä samoin kalatkin kyyntyy omistajaansa. Muistan kun ostin aikoina karppeja 400l akvaarioon,mutta kalat kasvoivat vauhdilla vuoden jlk jouduin luopua niistä,et kalat saavat paremman kodin minulta tuli kyyneleitä,etten halunnut niistä luopuoa jos olisi silloin isompi allasta niin pidän ne ehdottomasti enkä luopuis niistä missään nimessä. Karppit ovat yksi suosikkistani kala lajista ne elää pitkään sekä käytäytyvät kun kissat/koirat tuli pintaan kerjää ruokaa sekä rapsutusta saa rapsuttaa ja ne tykkää todella paljon ui välillä kun selkäuimari silloin tiedän että ne niittää rapsutusta sekä ruosta. EHDOTTOMASTI KALAT OVAT LEMMIKKEJÄ <3
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja 007 »

Laitoin kyllä, olen itse ainakin kiintynyt taistoihin, monnisiin, ottoihin ja partamonniin (parvikaloihin en niin paljon) :mrgreen:
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Yksi tapa miettiä asiaa: Laitetaan jonkinlaiseen jonoon sellaiset eläimet, joita ihminen pitää kotonaan, vaikka väliltä koira - banaanikärpänen.

Jos eläin on vielä terve, mutta käy tarpeettomaksi eikä siitä enää ole iloa (sanotaan vaikka tiikeribarbiparven viimeinen elossa oleva yksilö, tai vetokoira, joka tulee liian vanhaksi vetämään), lopetetaanko eläin ja miltä lopettaminen tuntuu? Minun rajani voisi olla jossakin yhteisöjä muodostavien tasalämpöisten eläinten alapuolella. Ja johtopäätös siis on, että kala ei ole lemmikki.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Vastasin kyllä. Kalasta on huolehdittava siinä, missä muistakin elävistä olennoista. Ja jos jonkun mielestä hämähäkki tai tuhatjalkanen on lemmikki, niin miksei kalakin?
470 litranen kalasoppa
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kala on lemmikki siinä missä muutkin eläimet. Miksi se, että se asuu vedessä muuttaisi sen, elävän kotona asuvan olennon, asemaa "ei-lemmikiksi"? 8O
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

KaOl kirjoitti:Kala on lemmikki siinä missä muutkin eläimet. Miksi se, että se asuu vedessä muuttaisi sen, elävän kotona asuvan olennon, asemaa "ei-lemmikiksi"? 8O
Mihin laitat rajan? Olen kasvattanut banaanikärpäsiä, joten onko banaanikärpänen lemmikki?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ruma mies kirjoitti:
KaOl kirjoitti:Kala on lemmikki siinä missä muutkin eläimet. Miksi se, että se asuu vedessä muuttaisi sen, elävän kotona asuvan olennon, asemaa "ei-lemmikiksi"? 8O
Mihin laitat rajan? Olen kasvattanut banaanikärpäsiä, joten onko banaanikärpänen lemmikki?
Olet todennäköisesti kasvattanut niitä ruoaksi? :D ¨

Mielestäni ruoka-aineena käytetyt "lemmikit" eivät ole lemmikkejä, vaan elvää ruokaa lemmikeille. Ihmisten ruokalemmikit ovat kotieläimiä. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
KrisAnn
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 11:50, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

Vastasin "riippuu kalasta". Minun on hyvin vaikea mieltää jotain kolmenkymmenen tetran parvea lemmikiksi, mutta isoa kirjoahventa voin sellaisena jo pitää.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Kun nyt ei puhuta lajeista joille vuorovaikutus omistajansa kanssa (sosiaalisella tasolla lähinnä) olisi mieluisaa, tarpeellista, tärkeää tai välttämätöntä, en katso kalan olevan lemmikki. En myöskään näe, että tämä oma määrittelyni tekisi hallaa kaloilleni.
Tosin jos minulta kysytään, niin karvaisista/käsiteltävistäkin eläinlajeista, joita ihmiset kotonaan pitävät, löytyy useampi rajatapaus lemmikki -termin suhteen. Ei-ruuaksi useamman vuoden ajan kasvattamani gerbiilit lukeutuvat tähän kategoriaan. Kesyrotta taas on jo selvästi enemmän lemmikki, marsusta ja kanista puhumattakaan.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Ildar kirjoitti:Kun nyt ei puhuta lajeista joille vuorovaikutus omistajansa kanssa (sosiaalisella tasolla lähinnä) olisi mieluisaa, tarpeellista, tärkeää tai välttämätöntä, en katso kalan olevan lemmikki. En myöskään näe, että tämä oma määrittelyni tekisi hallaa kaloilleni.
Tosin jos minulta kysytään, niin karvaisista/käsiteltävistäkin eläinlajeista, joita ihmiset kotonaan pitävät, löytyy useampi rajatapaus lemmikki -termin suhteen. Ei-ruuaksi useamman vuoden ajan kasvattamani gerbiilit lukeutuvat tähän kategoriaan. Kesyrotta taas on jo selvästi enemmän lemmikki, marsusta ja kanista puhumattakaan.
Suunnilleen näin se minunkin mielestäni menee.
avene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 20:31, 21.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja avene »

Minulle kala on lemmikki, ei vain se "hieno koriste" jossain huoneen nurkassa.
Rakastan kalojani, niillä on omat persoonansa, etenkin parttistyttöön olen erittäin kiintynyt.
Rakkaita samalla tasolla kuin koiranikin, eli otan tarpeet huomioon jne..
Kuten eläintä täytyykin pitää, rakkaudella. (:
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 08:13, 07.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Vastasin, että on lemmikki ja luulin että kysymys oli vain akvaariokaloista. Tietankään luonnon/villitkalat eivät ole lemmikkieläimiä. :roll:
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja jonval »

Tottakai akvaariokalat ovat lemmikkejä! Miksi ihmeessä eivät olisi? Eivät ne selviä ilman omistajansa huolenpitoa ja omistajakin saa niistä paljon hyvää mieltä <3
Jonna
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Onko kala lemmikki?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Itse en pidä kalaparveani lemmikkeinä. Pidän kyllä kaloista yhtä hyvää ellen parempaakin huolta kuin koirastani. Koira on minun lemmikki jonka kanssa käyn ulkona ja köllöttelen sen kainalossa lattialla. Koirani arvoa ei voi rahassa määritellä ja teen kaiken sen hyväksi ja itken kun se joskus poistuu luotamme. Kalat ovat minulle akvaario asukkeja joihin en ainakaan vielä ole kiintynyt niin että surisin jos joudun kalan lopettamaan tai jos löydän kalan kuolleena akvaariosta. Tee kaiken että kaloillakin olisi mahdillisimman hyvä olla mutta en pidä niitä lemmikkeinä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”