Nanosta poikasallas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Aion tässä jossakin vaiheessa startata 20-litraisen nanon, alkuun platynpoikasille ja joskus myöhemmin varmaan rusokiilojen kutualtaaksikin siitä olis tarkoitus olla (siis ei samaan aikaan tietenkään, vesiarvotoiveet niin eri). Haluaisin sen olevan myös ihan mukava katseltava, ensisijainen rooli olis pitää mut työpöydän ääressä ;). Nyt kaipaisin kommentteja suunnitelmasta.

Sijoitus: Allas on tällä hetkellä osin ikkunan lähellä, mutta siirrettävissä kauemmaksi jos päivänvalo innostaa liikaa leviä. Onko tuhoontuomittu sijoituspaikka? Takalasi ikkunaa päin, ja alkuun en ehkä pidä siinä mitään muuta valaistusta kuin sen, mitä huoneesta ja ikkunasta tulee. Kasvina pistän intianvesitähdikkiä ja ricciaa, niillä nyt ei suuria vaatimuksia ole. Leväinvaasio on todennäköinen, mutta kai sitä kokeilla voi?

Koko: platypoikaset, onko tuo ihan liian pieni niille? Ajattelin semmosta paria kuukautta koiraille ja vähän pidempään naaraille tuossa oleskelua, niin että kasvavat pariin senttiin vaikka. Huomattuani koiraita siirtäisin ne tuonne isompaan platylaan siis siksi, että ne tytöt saisivat varttua hippasen pidemmälle ilman teiniraskauksia.

Kypsytys: Hiekan pinnalle hiekkaa toimivasta altaasta ja suodattimeen sisukset toimivan altaan ulkosuodattimen matskuista. Kai tuommonen bakumäärä jollekin kymmenelle mitättömän kokoiselle platylle riittää?

Vedenvaihdot: onko ok:n kuuloista jos lähden ajatuksesta että vaihdan kolme kertaa viikossa viitisen litraa?
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Kuullostaa toimivalta suunnitelmalta.

Itse olen kasvattanut kultakalanpoikasia 15-litraisessa. En ole pitänyt hiekkaa pohjalla, vaan sellaista rantakiveä (n, 1 cm halkaisija) kourallinen koristeeksi johonkin nurkkaan. Kasveja ollut niukasti. Vettä olen pyrkinyt vaihtamaan joka päivä puoli litraa ja kerran viikossa puolet.
350L
Kamu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:41, 09.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Itselläni on platyn- ja miljoonien poikasia 21 litraisessa, hyvin mahtuu [;)] Takalasiin voi laittaa taustapaperin, niin leväinvaasio ei tulisi helpommin. Minun mielestäni allas tarvisi myös oman valonlähteen, esimerkiksi pienen loisteputkipöytävalaisimen tai ledipöytävalaisimen. Käännyn itse enemmän soran puoleen, mutta onnistuuhan se hiekallakin. Aijotko laittaa kierteisiä pöyhimään pohjaa? Tuo vedenvaihtoväli on ok.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ihan tosi rohkaseva kuulla, että tämänkokoisessa joku muukin platynpoikasia kasvattaa! Onko vinkkiä siihen, millaisia aikoja ne poikaset tuolla voi pitää eli miten nopeasti kasvavat ulos nanosta? Melko nopeaa tahtia nuo kasvavat kuitenkin, ja tuo 20 litraa lienee kuitenkin sellainen litramäärä ettei rajaa kasvua siten kuin poikashäkki.

Joo, valaisin tulee kyllä kunhan semmosen puoli-ilmaiseksi jostain saan käsiini. Oon päättänyt, ettei tää nanoprojekti saa viedä rahaa kuin ihan minimit.

25W lämmitin siihen on myös, platyt ei sitä varsinaisesti tarvi mutta luultavasti pistän varmuuden välttämiseksi. Saa nähdä. Täällä meillä kun tää sisälämpötila heittelee jonkin verran sen mukaan miten jaksaa puita uuneihin tunkea...

Pistin sinne nyt hiekkaa, suodattimen, vettä ja vähän kasveja. Suodattimessa ei oo vielä patruunaa sisällä, kun en jaksanut iltapuhteiksi availla ulkosuodatinta. Huomenna vois senkin tehdä.

Hiekkaa tosiaan on, joskin niin ohut kerros ettei paljoa pöyhimistä tarvi. Sen mukana tulee kierteisiä ihan väkisinkin, joten tukkeutumisvaaraa ei ole. Katon josko siihen sais jonkun kasvin vaikka juurtumaankin.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja rybka »

Minä olen kasvatellut kymmentä keltakääpiöahvenen poikasta ja paria suppusuun yllätyspoikasta 21-litraisessa "faunaboksissa" työpöydälläni. Pikkuahvenet alkavat olla vähän yli senttisiä ja nahistelevat keskenään siihen malliin, että siirtänen ne lähiaikoina astetta isompaan eli 40-litraiseen poikaslaariin.

Hiekkaa ei ole kalaparoilla ollenkaan; paljas pohja on helpompi puhdistaa artemiaroskasta ja kakasta (jota muuten tulee mokomista rääpäleistä paljon). Sisustuksena ja suojanantajana on juurakonpala ja amerikankilpukkaa. Tekniikkana pillisuodatin ja lämmitin. Purkki on ikkunan edessä, mutta siinä on taustapaperi, joka hillitsee leväinvaasiota. Valonsa se saa ikkunasta ja työpöytävalaisimesta. Vaihdan vettä päivittäin noin viisi litraa ja imuroin samalla pohjan.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Kamu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 17:41, 09.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Nanosta poikasallas

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Pidän itse kaloja niin kauan, etteivät mahdu isojen suuhun. Sitten erotan pojat ja tytöt, pistän yleensä pojat isoon altaaseen ja loput sitten omaan faunaboksiin.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”