Mikä tauti mahdollisesti riivaa seeprakirjoahveniani?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
sanna77
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä tauti mahdollisesti riivaa seeprakirjoahveniani?

Viesti Kirjoittaja sanna77 »

Osaako joku neuvoa. Mulla on 5 seeprakirjoahventa, joista 4 on valkoisia. Muutama päivä sitten huomasin yhdellä kyljessä n. 1mm mittaisen ulokkeen ja mustia 2mm mittasia "naarmuja" ehkä ihon alla muutaman, saatoivat olla päälläkin. Nyt kalalla on parin sentin alueelta suomuja huonossa kunnossa, hapsumaisia rihmoja n.1mm mittaisia siinä joukossa ja valkoisen kalan kylki on tuolla samaisella alueella hieman kellertävän punertava. Myös alaleuassa poskeenpäin on samaa vikaa. Tuon kalan parille on myös muodostunut samanlainen muutama pieni rihma kylkeen ja väri siinä on alkanut muuttua. Eilen katselin kaloja ja ihmettelin, miksi ne "kiehnää" niin lähellä kantoja koko ajan, mutta silloin en vielä huomannut, että kalalla on tuolainen vamma. Myös raidallisella seeprakirjoahvenella on 1 kpl nöyhtämäinen tupsu selkäevän ja pyrstön välissä. Onko kyseessä mahdollisesti joku mato/loinen? Mikä hyvä lääke? Mulla oli 3 vko edellisestä puhdistuksesta, kun olin itse niin sairaana. Nyt vaihdoin puolet vedestä altaaseen siivouksen yhteydessä. Toivottavasti jollain olisi antaa hyviä neuvoja. kiitos jo etukäteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”