normaalia kalan toimintaa??

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mire
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

normaalia kalan toimintaa??

Viesti Kirjoittaja mire »

mulla on akvaariossa elämäni ekat kalat ja nyt oon kiinnittänyt niiden toimintaan huomioo..kun kyhjöttävät tuolla kasvien takana vaan 8O en tiä onko normia käytöstä mut toi miekkapyrstö ukko käy normiin tapaan uiskenteleen... platyilla ei näy mitään hälyyttävää päälle päin mut onko käytös olla melki koko ajan kasvien takana piilossa normia??
mire
Junior Member
Junior Member

Re: normaalia kalan toimintaa??

pistin merkille että kun valot sammuvat,kalat alkaa tulla esille... 3

:o
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ne eivät uskalla tulla yksinkertaisesti esiin. :D
Ethän varmaan sinäkään lähtisi heti juoksemaan taloa ympäri jos sinut pudotettaisiin asumaan esim. Ideaparkkiin? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

"Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
akvaarion tilavuus ja mitat
valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimmäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!"

Mitä muita kaloja siellä on? Miten allas on kypsytetty? Miksi siellä on miekkapyrstöjä ja platyja sekaisin, kun ne risteytyvät keskenään..?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
mire
Junior Member
Junior Member

Ensiksi,mä olen ostanut tuon koko akvaario paketin toiselta ihmiseltä..tuo ollut mulla vasta pari vkoa,kaikki on mulle vielä vähän uutta,ja tiedän kyllä noista kaloista että risteytyy,mutta tulivat mukana,eli en ole itse niitä sinne valinnut! Kaikki arvot on kyllä kohillaan,tarkistettu useeseen otteeseen! Mulla on 125litranen jos nyt välttämättä tahdot tietää. Vaikka aloittelija olenkin,niin kyllä ihan perusjutut olen ottanut selvää!!! Noiden käyttäytyminen nyt vaan ihmetyttää.mitään sairaus juttuja noissa ei näy..nyt siellä on molleja kavereina..ja niin joo on tuolla pari monnistakin,partamonneja siis.
carpenter 123
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja carpenter 123 »

Tuli tuossa mieleen että onko nuo partamonnit kumpaa sukupuolta? Ukot saattavat ottaa rajustikin yhteen mikä saattaa pelottaa muita asukkeja.
Eikä kannata vetää hernettä nenään jos toinen akvaarion perusjuttuja kyselee, niiden tietojen perusteella vaan helpompi kartoittaa ratkaisua
mahdolliseen ongelmaan. :)
500 L kultakala - allas, 317 L seurala, sekä ulkoallas :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Se että sanot vesiarvojen olevan ok ei kerro meille yhtään mitään. Mitkä arvot on ok?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
zelex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zelex »

Kalastosi on pääosin sellaista että se vaatisi kovaa vettä. Toki uudet kalat varmaan stressaavat aluksi muutostakin, mutta huolehdihan siitä että synnyttävien hammaskarppien (miekkikset, mollit ja platyt) altaan veden kovuus olisi ainakin siinä kympin tietämillä. Muista lajeista en tiedä, mutta miekkapyrstöille allas on melko nafti, ne ovat vauhdikkaita kaloja ja etenkin urokset tekevät nopeita syöksähdyksiä joten tilaa saisi olla enemmän.

Kannattaa tutustua alkeisosastolla perusjuttuihin ja ruveta miettimään kalastoa. Mitä haluat ja mitkä on sellaisia mitä tahdot ehdottomasti jättää sekä oletko valmis sitoutumaan tuohon vedenkovetukseen jonka joudut todennäköisesti tekemään mikäli olette kunnan vesijohtoverkossa.
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Minulla kaikki kalat olivat useita päiviä säikkyinä ja piilottelivat kun pistin akvaarion lähestulkoon uusiksi. Tutut piilopaikat hävisivät ja valtoimenaan rehottavat kasvit puuttuivat. Itse pidin akvaariota vähän hämärämpänä, ettei kalojen tarvitsisi niin peloissaan olla. Vesiarvot tms. eivät muuttuneet tuolloin, kyse oli puhtaasti siitä, ettei kalat tainneet pitää vaihdoksesta. Ja toki siinä mylläkässä tuli tahtomattani kaloja säikytelleeksi kun siirtelin kasveja ja pöllyttelin hiekkaa... mitään pysyvää vahinkoa ei kuitenkaan päässyt syntymään, nyt kalat "kirmailevat" taas onnensa kukkuloilla tuolla kasvien seassa =) Tuota arkailua taisi kestää viikon tai pari.

Tämä menee hieman asian vierestä, ja toivon ettei kukaan vedä hernettä nenäänsä, mutta miksi pitää inttää yksityiskohtaisia tietoja vesiarvoista ja akvaariosta jos akvaristi kertoo niiden olevan ok kyseiselle lajille? Vastaushan on silloin jo siinä. Olisiko mahdollista luottaa siihen, että ennen viestin laittamista alkuperäinen kirjoittaja on ottanut perusasiat huomioon, ja koska ongelma ei ole ratkennut, kysyy sitten täältä? Jos vastaaja ei itse ole varma, mitkä vesiarvot ovat ok kyseisille kaloille, voi ne helposti kerrata alan kirjallisuudesta tai netistä ja palata takaisin tänne miettimään vastausta, jos oikeasti tahtoo auttaa. Mutta ongelma tuossa piilee todennäköisesti jossain muualla kuin vesiarvoissa, jos ne ovat kunnossa. Kiitos ja anteeksi =)
Tapiotar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

^Siksi että aloittelijat usein eivät mittaa kaikkia arvoja ja toivovat kaiken olevan ok parin mittauksen perusteella. Ja toisekseen, syy epäilyyttävään kalojen käyttäytymiseen voi löytyä stressaavista vesiarvoista. Eli ei niitä syyttä kysellä.

Kuvahan myös kertoisi todella paljon ja auttaisi syyn etsimisessä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

LKA kirjoitti:Tämä menee hieman asian vierestä, ja toivon ettei kukaan vedä hernettä nenäänsä, mutta miksi pitää inttää yksityiskohtaisia tietoja vesiarvoista ja akvaariosta jos akvaristi kertoo niiden olevan ok kyseiselle lajille?
Siksi että jo näilläkin tiedoilla tuossa on helposti nähtävissä pari mahdollista ongelmaa, joista toinen selviäisi, jos olisi tuoreet vesiarvot tiedossa.
mire kirjoitti:Ensiksi,mä olen ostanut tuon koko akvaario paketin toiselta ihmiseltä..tuo ollut mulla vasta pari vkoa,kaikki on mulle vielä vähän uutta
Juuri sopiva aika nitriittipiikin muodostumiseen, jos akvaario ei ole kypsä. Mitkä ovat nitriitti- ja nitraattiarvot? Pieni määrä nitriittiä vedessä voisi aiheuttaa juuri tuollaista piilottelua.
mire kirjoitti:Mulla on 125litranen jos nyt välttämättä tahdot tietää. Vaikka aloittelija olenkin,niin kyllä ihan perusjutut olen ottanut selvää!!! ja niin joo on tuolla pari monnistakin,partamonneja siis.
Huutomerkkien käyttö on aivan turhaa, varsinkin kun perusjutut ei ole kuitenkaan selvillä. Partamonneille suositellaan vähintään sataa litraa per kala, ovat todella tarkkoja reviiristään ja noin pienessä voi tuloksena olla vähintään rajuja yhteenottoja. Jos ovat eri sukupuolta, niin jälkikasvu on enemmän kuin mahdollista, ja sitä riittää niin, että kohta olet vaikeuksissa poikasten sijoittamisen kanssa. Niin, ja partamonnit ei ole monnisia, eivät kuulu edes samaan heimoon.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
mire
Junior Member
Junior Member

Noniin nyt sitten RAUHA,jookos ? :)
no nyt kyllä jo tiedän mitä noita mun kalasia vaivas,nehän teki poikasia tänään,tuon akvaarion mukana tuli 4 naarasta ja 1 uros ja tadaa,nehä hitto soikoon oli tiineenä,itse en edes tajunnut,ja mulle ei edes edellinen omistaja sanonut tms.mut ei siinä mitään,poikasia selviytyy jos selviytyy,sain jo jonku verran pelastettua ja kaverillekkin lahjoitin joka ehdottomasti halus niitä. Onneksi on kaveri jolta voin jatkossa kysellä kun täälä vaan saa kamalan vastaanoton jos kysyy jotai,anteeks nyt vaan.ja kamalaa pilkun viilausta 8O
en siis jaksa enempää kertoa yksityiskohtaisesti mistään...kiitos ja hei! :)
mire
Junior Member
Junior Member

pakko vielä kirjoittaa kun jotain hämäs noi monniset,eli uros ja naaras mulla on :)
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

mire kirjoitti:Noniin nyt sitten RAUHA,jookos ? :)
no nyt kyllä jo tiedän mitä noita mun kalasia vaivas,nehän teki poikasia tänään,tuon akvaarion mukana tuli 4 naarasta ja 1 uros ja tadaa,nehä hitto soikoon oli tiineenä,itse en edes tajunnut,ja mulle ei edes edellinen omistaja sanonut tms.mut ei siinä mitään,poikasia selviytyy jos selviytyy,sain jo jonku verran pelastettua ja kaverillekkin lahjoitin joka ehdottomasti halus niitä. Onneksi on kaveri jolta voin jatkossa kysellä kun täälä vaan saa kamalan vastaanoton jos kysyy jotai,anteeks nyt vaan.ja kamalaa pilkun viilausta 8O
en siis jaksa enempää kertoa yksityiskohtaisesti mistään...kiitos ja hei! :)
Täytyy kyllä kompata sinua tuossa että paremmat neuvot varmaan saat niiltä ihmisiltä, joita oikeasti kiinnostaa akvaariosi tilanne. Itsekin olen päätynyt aikoinaan hakemaan tarvitsemani tiedon sieltä, missä ei katsota nenänvartta pitkin jos ei jo ennestään ole ns. "guru" akvaarioiden saralla, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan :roll:

Ja onnittelut perheenlisäyksestä! :D Naperoita saattaa ilmestyä vielä aikalailla, itselläni on kokemusta tavallisimmista synnyttävistä, jälkikasvua tosiaan pukkaa eksponentiaalisesti kunhan vauhtiin pääsevät [;)]
mire
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia :) Joo odotusta on,ja varsinkin jnnitystä kuinka paljon mahtaa selviytyä,tosin oon niin eläinrakas että kaikkihan olisin pelastamassa mutta kyllä tilanpuutetta tulisi :( tarvii sitten tarvittaessa lahjoitella ihmisille joille kelpaa :) ja suodattimen takana niitä jo jokunen on...pelastin päivällä jo muutamia poikasen alkuja ja kaveri heti otti ne :)
Joo enkä nyt kauheesti hernettä nenään vetänyt,kuullut useelta ihmiseltä että täälä saattaa joiltakin saada aika ihmeellisiä vastauksia,en edes viittinyt joidenkin vastauksia lukea loppuun,sorry vaan :)
Mutta vaikka aloittelija olenkin,silti päivä päivältä opin enemmän :mrgreen:
Kiva että joku ymmärtää kun jotkut ei :mrgreen:
mut ei se mitään!
Noihin poikasiin vielä,harmittelin vain kun ei ollut kunnon poikas allasta,mut kaveri väsäs sitten aikas luksus kodin poikasille :) kyllä kelpaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”