Piikkisilmiä suodattimessa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmiä suodattimessa

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Herranjestas kun meinasin saada sydärin kun putsasin suodatinta. Siinä kaikessa rauhassa otin patruunan ja kotelon telineestään pois kun huomasin että jokin kiemurtelee siellä suodattimessa. Herra Piikkishän se siellä, onneksi oli tullut suodattimen mukana kulhoon (laitan aina suodattimen kulhoon kun kuljetan sitä ettei vettä ole ympäri kämppää) vähän vettä ettei ihan vallan kuivalla maalla ollut.

Otin kannun ja laitoin sinne vettä ja kaadoin piikkiksen sinne ja sieltä akvaarioon. (Haavi on salaperäisesti kadonnut, sitä ei löydy mistään. Epäilen koiran vieneen ulos ja syöneen sen.) Onko normaalia että piikkisilmät menevät suodattimen sisään? :| [:I] Aiemmalla kerralla kun tämä piikkis ja sen edesmennyt kaveri seikkailivat suodattimessa, kaveri löytyi repaleisena raatona. En haluaisi menettää tätä ainoaa jäljelle jäänyttä piikkistä suodattimen uhriksi. Ideoita miten estän sen pääsyn suodattimeen?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Melko tavallista on.

Minkäsmoinen se suodatin on? Piikkisilmä pääsee varmaankin sisään vain siitä ulostuloaukosta? Jonkinmoinen verkko sillä kohtaa saattanee auttaa asiaa.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Siis, mulla on Eheimin 2010. Piikkis pääsee sisään siitä alhaalla olevasta ritilästä, ja pohjassa on myös sellainen noin sentin halkaisijalta oleva aukko josta pääsee. Eli sieltä mistä vesikin menee sisään. Piikkis ei siis pääse patruunan sisään, vaan siihen patruunakotelon ja varsinaisen suodatinkotelon/telineen väliin.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kunnolla pestyyn sukkahousuun koko suodatin =)
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Eh.. Milläs se sitten on seinässä kiinni kun imukupit menee sukkahousujen sisään? :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Imukupit eivät tietenkään kuulu suodattimeen, vaan ne tungetaan kiinni sieltä sukkahousun ulkopuolelta =)
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Hmmh. Sitten täytyy varmaan kipittää ostamaan sukkahousut. Eilen ostin kyllä jo yhdet mutta kuviolliset ja hemmetin kalliit, joten niitähän minä en akvaarioon uhraa :roll: Toivotaan että Tarjoustalosta löytyisi halvalla. Kunhan tämä kummallinen vatsa-sekaisin-ja-vessassa-istumista -tauti hellittää niin pääsen kauppaan asti [;)]
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Se on ikävä fiilis löytää piikkis suodattimen sisältä ja vieläpä kuolleena! Tosin olen nähnyt senkin, että piikisilmä on onnistunut "hirttämään" itsensä pumppuun ja saanut pumpun sammumaan. Siis jumittanut itsensä pumpun mottoriin...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Jep, siksi juuri haluan estää piikkiksen pääsyn suodattimeen. En halua raatona sitä ulos sieltä, viimeksi sain jo sydänkohtauksen kun nostin suodatinta putsaukseen ja sieltä sisältä pulpahti se riekaleinen piikkisimmu :x
timipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timipi »

Meillä suodatin on niin lähellä pintaa (akvaarion korkeus n.65cm) etteivät piikkisilmät ole koskaan eksyneet sinne. Nostakaa tekin suodattimianne! [;)]
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Miulla on 27 cm korkuinen allas eikä vieläkään piikkisilmät ole sinne eksyneet! :mrgreen: Kenties fiksuja? [;)]
Minä täällä moi.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Noh, mulla on 40cm korkee allas ja 35cm korkee suodatin (toi uus siis). 5cm hiekkaa. Eli käytännössä toi suodatin on 1 cm pohjasta et pääsee se vesi sinne. :|
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

PikkuPrinsessa kirjoitti:Siis, mulla on Eheimin 2010. Piikkis pääsee sisään siitä alhaalla olevasta ritilästä, ja pohjassa on myös sellainen noin sentin halkaisijalta oleva aukko josta pääsee. Eli sieltä mistä vesikin menee sisään. Piikkis ei siis pääse patruunan sisään, vaan siihen patruunakotelon ja varsinaisen suodatinkotelon/telineen väliin.
Toisin kuin rain, mä en usko, et piikkis pystyisi uimaan vastavirtaan suodattimeen vaikka kuinka yrittäisi. Noista Eheimin mallinumeroista en muista, onko kyseessä aquaball vai pickup. Jos se on aquaball, niin vinkki voi olla turha. Omaan 2x12 pickuppiin ui sisään kääpiömonnisia ja punapäätetroja, kunnes siihen lisättiin vähän ylimääräistä silikonia turhiin reikiin ja samalla laitettiin johtokin järkevämmin.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Eheim 2010 on pick up-mallli. Mulla on samanlainen suodatin ja piikkisilmä. Kun se yli puoli vuotta sitten oli pieni muuttaessaan mun altaaseen, se ei tunkenut itseään suodattimeen kuin ehkä kerran ja silloinkin tuli itse ulos. Sen sijaan se vietti päivänsä suodattimen takana olevissa urissa suodattimen ja lasin välissä. Onneksi nykyään se on jo sen verran paksu, ettei se edes yritä ahtaa itseään mihinkään, vaan makoilee ruukunpalasessa päivät.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
torttu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja torttu »

timipi kirjoitti:Meillä suodatin on niin lähellä pintaa (akvaarion korkeus n.65cm) etteivät piikkisilmät ole koskaan eksyneet sinne. Nostakaa tekin suodattimianne! [;)]
Ihmeessä! Ei meilläkään ole piikkisilmät eksynyt suodattimeen(Väh.50cm)!

Toinen on maassa eikä ole ollet yhtään piikkaria! :mrgreen:
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Juu siis ei se piikkis mene vastavirtaan, vaan sinne niistä raoista mistä ns. likainen vesi menee. eli se ei pääse patruunaan asti, vaan siihen missä pyörii se ropelli tms (perehtynyt sanastoon..) ja siellä se aina hengailee kun putsaan suodatinta. Ilmeisesti pääsee itse myös pois, koska kyllä sitä näkee muuallakin uimassa kuin suodattimessa. :mrgreen: Uuteen suodattimeen se ei ole vielä tutustunut, ja toivottavasti noista pienistä raoista ei edes mahdu.
okanderi1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Eikös piikisilmä ole pohjakal?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

dsl kirjoitti: Toisin kuin rain, mä en usko, et piikkis pystyisi uimaan vastavirtaan suodattimeen vaikka kuinka yrittäisi. Noista Eheimin mallinumeroista en muista, onko kyseessä aquaball vai pickup. Jos se on aquaball, niin vinkki voi olla turha. Omaan 2x12 pickuppiin ui sisään kääpiömonnisia ja punapäätetroja, kunnes siihen lisättiin vähän ylimääräistä silikonia turhiin reikiin ja samalla laitettiin johtokin järkevämmin.
Tarpeeksi tukossa oleva suodatin ei enää hirmuisesti puhalla ulos ja minulla on uinut piikkisilmä vastavirtaan. Ei ole uskon asia. Sitä suodatinta olikin kiva putsata kun plumpsahti piikkisilmä lavuaariin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”